БДЖ показва как не се правят обществени поръчки

Според обществената поръчка цената на услугата расте, нищо че пътниците на превозвача намаляват. Подобно на предишни договори за застраховане в железниците и този е с дълъг срок за изпълнение - пет години

БДЖ показва как не се правят обществени поръчки

Условие за скорошен опит в застраховките на пътници в релсов транспорт свива кандидатите до един, в най-добрия случай до два

Весела Николаева, Калина Горанова
9610 прочитания

Според обществената поръчка цената на услугата расте, нищо че пътниците на превозвача намаляват. Подобно на предишни договори за застраховане в железниците и този е с дълъг срок за изпълнение - пет години

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


На условието за опит отговаря сегашният застраховател "Виктория" и вероятно "Булстрад ВИГ" заради софийския градски транспорт.

Силно задлъжнялата държавна компания "БДЖ - Пътнически превози" обяви обществена поръчка, в която условията са написани така, че да няма състезание. Търси се застраховател по "Злополука" на пътниците в железниците на стойност 5.5 млн. лв. за срок от пет години. Засега търгът е спрян с решение от 24 март, като от БДЖ обясниха, че срещу решението за откриването на поръчката е внесена жалба до компанията и до Комисията за защита на конкуренцията. Държавните железници не посочиха кой е обжалвал, като уточниха, че ще изчакат становището на КЗК и ще се съобразят с препоръките им. От регистъра на комисията се вижда, че жалбата е на "Алианц България".

Критериите за участие са ненужно завишени и ограничават много участници, казаха няколко представители на застрахователния сектор, които "Kaпитал Daily" потърси. Проверка показва, че условието за опит свива възможните кандидати до един - "Виктория", а в най-широко прочетения вариант - до два. А цената на услугата расте, нищо че пътниците на превозвача намаляват.

Сито за максимум два

Поръчката трябва да избере застраховател за пътуващите във влаковете, като основните изисквания към кандидатите са три – предишен опит, кредитен рейтинг и наличие на офиси в областните градове. Първото е за последните три години те да имат изпълнена поне една обществена поръчка за "Злополука" на пътници в релсов транспорт. Ако това включва единствено междуградски железници, БДЖ отваря вратата само за досегашния си застраховател по тази полица - "Виктория". Дружеството е част от италианската група Generali, като допреди няколко месеца дял в него имаше и избягалият в Сърбия банкер Цветан Василев. Ако за предишен опит се брои всяка полица "Злополука" на релсов транспорт, право на участие ще имат застрахователите на столичния "Метрополитен" и на трамвайния транспорт. Според справка в регистъра за обществени поръчки в последните години пътниците в метрото и трамваите се застраховат от "Булстрад ВИГ" и отново от "Виктория". Така възможните кандидати се ограничават до един, а в най-добрия случай до два.

Изпълнителният директор на "Виктория" Данчо Данчев коментира пред "Капитал Daily", че не е запознат с тази поръчка на железниците. "За мен няма тема в момента, щом поръчката е спряна", каза Данчев. Той коментира, че въпросът е дали се спазва законът, а ако поръчката се пусне и имат възможност, не вижда причина да не участва. Данчев направи уговорката, че голяма част от застрахователния пазар в България, особено извън автомобилните полици, се движи и от обществени поръчки и компаниите не могат да си позволят напълно да ги игнорират. От "Булстрад" не пожелаха да коментират спрения търг.

Друго изискване от него е за кредитен рейтинг на застрахователя или на компанията майка, ако е част от група. На него отговарят доста компании, така че това няма да е голям проблем. Ако беше само това условие, в търга биха могли да се включат чужди застрахователи, които са лицензирани в ЕС.

Из цяла България

БДЖ обаче е заложила още едно условие – изпълнителят трябва да има офиси във всеки от 28-те областни града в България.

Защо това се налага не е ясно, при условие че вече има достатъчно добър и надежден софтуер, който позволява почти всичко в застраховането – от подаването на информация и искане за щети, до получаването на обезщетения, да става онлайн или поне от разстояние чрез куриери и банкови преводи. Освен това няма обяснение защо ще се изисква офис в Смолян, който е областен град, но до него не стига влак. От друга страна, една от най-големите жп връзки е в Горна Оряховица, който не е областен град, а разстоянието между Ямбол и Сливен например не е толкова голямо, че да не може да се пътува при нужда.

Изпълнителният директор на "Армеец" Цветанка Крумова коментира, че доколкото на това условие отговарят почти всички застрахователи, работещи в България, предишният опит в жп застраховане е доста по-ограничително условие. Крумова не намира обяснение защо е нужно такова условие. "Не виждам с какво една злополука в жп транспорта се различава от тази в сухопътен например. И в двата случая има пострадали хора, счупен крак във влак и в автобус са все един тип нараняване", коментира Крумова.

Търгът на "БДЖ - Пътнически превози" има и още една особеност – срокът на бъдещия договор, ако се стигне до такъв. Той е за 60 месеца, т.е. пет години. Предишният, сключен с "Виктория" през юни 2011 г., е бил за четири години. Тогава стойността му е била 3.55 млн. лв. без ДДС, а сегашният е за 5.46 млн. лв., също без данък. Сметнато година за година, в първия случай период от 12 месеца е струвал премия от 886 569 лв., а в сегашния – 1 092 001 лв. Според "Армеец" цената изглежда завишена, поне на пръв поглед. От друга застрахователна компания обаче коментираха, че е нормално да има повишение, защото и обезщетенията като цяло растат. Реално обаче тенденцията в последните години е броят на пътуващите с БДЖ да намалява.

 

Старият опит в застраховането

Прокуратурата проверява данни от одит на търгове за застраховки в БДЖ, изпратен в прокуратурата от служебния транспортен министър Николина Ангелкова (сега министър на туризма), написаха преди дни няколко медии. В одита се говори за 5-годишна застраховка, сключена през 2011 г. по "Индустриален пожар" за цялото имущество на БДЖ, което по балансова стойност е 391 млн. лв. Още - сключване на застраховка "Релсови превозни средства" за 25 електрически и 25 дизелови мотриси, които са с балансова стойност 307.7 млн. лв., отново за срок от 5 години. И трета част - задължителна застраховка за риск "Трудова злополука" на работниците и служителите в целия холдинг за срок от 1 година.

Победителят при мотрисите "Булстрад Виена иншурънс груп" е обявен през април 2011 г., а през август 2011 г., малко повече от месец след като изпълнителен директор на БДЖ стана външният за системата Йордан Недев, е подписана. Цената на поръчката е 20.5 млн. лв. и голяма част от премията идва от това, че новият подвижен състав на БДЖ – 25-те електрически и 25-те дизелови мотриси с марка Siemens, са с пълна застраховка. Обяснението на ръководството на компанията е във високата им пазарна стойност като активи. От "Булстрад" не виждат нарушения с поръчката, като обясниха, че са подписали договор и изпълняват заложените изисквания.

Без значение дали застрахователните условия са смислени, проблемите около поръчката започват преди това. С пристигането на новите електрически и дизелови мотриси на компанията по искане на финансиращата институция застраховател става "Алианц България", обясниха от БДЖ. С изтичането на договора от застрахователната компания са смятали, че той трябва да бъде преподписан, но това не се случва и железопътната компания преминава към процедура по Закона за обществените поръчки, в която "Алианц" отказва да участва. В одитния доклад се казва, че за периода от 1 януари 2009 г. до приключването на договора, т.е. 12 август 2011 г., на "Алианц България" са били изплатени 25.268 млн. лв. за въпросните 2 години и половина.

При поръчката тогава има четири кандидата. Това са "Булстрад Виена иншурънс груп", ЗАД "Виктория", "Армеец" и "Дженерали застраховане". Последните две компании са отстранени и на финалната права остават "Булстрад" и "Виктория". Поръчката е обжалвана заради дискриминационни условия към кандидатите в Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд.

В жалбата на "Армеец" се казва, че минималните изисквания за премиен приход от 10 млн. лв. за застраховка "Пожар и природни бедствия" за първото шестмесечие на 2010 г. покриват само 4 от общо 19 застрахователни дружества, докато според тази на "Дженерали застраховане" те са само три. От "Дженерали застраховане" намират и за необосновано за поръчка за срок от 5 години да се гледа активността на застрахователя само за първото полугодие на годината.  Жалбата на "Армеец" е отхвърлена и от ВАС.
На условието за опит отговаря сегашният застраховател "Виктория" и вероятно "Булстрад ВИГ" заради софийския градски транспорт.

Силно задлъжнялата държавна компания "БДЖ - Пътнически превози" обяви обществена поръчка, в която условията са написани така, че да няма състезание. Търси се застраховател по "Злополука" на пътниците в железниците на стойност 5.5 млн. лв. за срок от пет години. Засега търгът е спрян с решение от 24 март, като от БДЖ обясниха, че срещу решението за откриването на поръчката е внесена жалба до компанията и до Комисията за защита на конкуренцията. Държавните железници не посочиха кой е обжалвал, като уточниха, че ще изчакат становището на КЗК и ще се съобразят с препоръките им. От регистъра на комисията се вижда, че жалбата е на "Алианц България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-|
    gost22

    "Поръчана" поръчка...
    Помня, как навремето се чакаше с месеци да ти "пуснат телефон", при условие, че всички кабели бяха положени още със строежа на блока, а днес се надпреварват да ми предлагат хиляди минути "ало" за десетина лева... Май същото трябва да стане и в БДЖ. Транспорт с такъв сериозен ресурс за печалба, а носи единствено огромни загуби — отказвам да повярвам, че е от некадърност, което пък ме навежда на едни мисли за правораздаването ни и за "в борд към ЕС"...

  • 2
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    бдж умишлено се води към фалит за да бъде подарено на наши хора по кандидатите ще ги познаете, сегашните мениджъри на бдж с червени книжки работят за тази далавера от 2009г.

  • 3
    911 avatar :-|
    911

    До коментар [#2] от "ivankristov":

    Не знам какво разбирате под червени книжки, но доста се разсмърдя покрай тези застраховки... които между другото и сега, в този вид, и предходните са сключвани от същите комисионери, подопечни на Московски.

    БДЖ е от последните държавни предприятия, от които има какво да се окраде и при калпави и продажни политици, това не е трудно:

    1. Пазарен дял
    2. Имоти
    3. Скрап
    4. Пари от обществени поръчки

    Тази статия разглежда само 1 от многото подредени търгове и темата за цената и условията са едни от аспектите - ако журналистите се разровят в покритията и другите детайли по осигуряване на услугата, ще ви се изправят косите от това как се преливат "едни пари" от бюджета на БДЖ (сиреч на държавата) в частни джобове. И това е малък пример за практиката в цялата ни държава...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход