БДЖ показва как не се правят обществени поръчки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ показва как не се правят обществени поръчки

Според обществената поръчка цената на услугата расте, нищо че пътниците на превозвача намаляват. Подобно на предишни договори за застраховане в железниците и този е с дълъг срок за изпълнение - пет години

БДЖ показва как не се правят обществени поръчки

Условие за скорошен опит в застраховките на пътници в релсов транспорт свива кандидатите до един, в най-добрия случай до два

Весела Николаева, Калина Горанова
9365 прочитания

Според обществената поръчка цената на услугата расте, нищо че пътниците на превозвача намаляват. Подобно на предишни договори за застраховане в железниците и този е с дълъг срок за изпълнение - пет години

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


На условието за опит отговаря сегашният застраховател "Виктория" и вероятно "Булстрад ВИГ" заради софийския градски транспорт.

Силно задлъжнялата държавна компания "БДЖ - Пътнически превози" обяви обществена поръчка, в която условията са написани така, че да няма състезание. Търси се застраховател по "Злополука" на пътниците в железниците на стойност 5.5 млн. лв. за срок от пет години. Засега търгът е спрян с решение от 24 март, като от БДЖ обясниха, че срещу решението за откриването на поръчката е внесена жалба до компанията и до Комисията за защита на конкуренцията. Държавните железници не посочиха кой е обжалвал, като уточниха, че ще изчакат становището на КЗК и ще се съобразят с препоръките им. От регистъра на комисията се вижда, че жалбата е на "Алианц България".

Критериите за участие са ненужно завишени и ограничават много участници, казаха няколко представители на застрахователния сектор, които "Kaпитал Daily" потърси. Проверка показва, че условието за опит свива възможните кандидати до един - "Виктория", а в най-широко прочетения вариант - до два. А цената на услугата расте, нищо че пътниците на превозвача намаляват.

Сито за максимум два

Поръчката трябва да избере застраховател за пътуващите във влаковете, като основните изисквания към кандидатите са три – предишен опит, кредитен рейтинг и наличие на офиси в областните градове. Първото е за последните три години те да имат изпълнена поне една обществена поръчка за "Злополука" на пътници в релсов транспорт. Ако това включва единствено междуградски железници, БДЖ отваря вратата само за досегашния си застраховател по тази полица - "Виктория". Дружеството е част от италианската група Generali, като допреди няколко месеца дял в него имаше и избягалият в Сърбия банкер Цветан Василев. Ако за предишен опит се брои всяка полица "Злополука" на релсов транспорт, право на участие ще имат застрахователите на столичния "Метрополитен" и на трамвайния транспорт. Според справка в регистъра за обществени поръчки в последните години пътниците в метрото и трамваите се застраховат от "Булстрад ВИГ" и отново от "Виктория". Така възможните кандидати се ограничават до един, а в най-добрия случай до два.

Изпълнителният директор на "Виктория" Данчо Данчев коментира пред "Капитал Daily", че не е запознат с тази поръчка на железниците. "За мен няма тема в момента, щом поръчката е спряна", каза Данчев. Той коментира, че въпросът е дали се спазва законът, а ако поръчката се пусне и имат възможност, не вижда причина да не участва. Данчев направи уговорката, че голяма част от застрахователния пазар в България, особено извън автомобилните полици, се движи и от обществени поръчки и компаниите не могат да си позволят напълно да ги игнорират. От "Булстрад" не пожелаха да коментират спрения търг.

Друго изискване от него е за кредитен рейтинг на застрахователя или на компанията майка, ако е част от група. На него отговарят доста компании, така че това няма да е голям проблем. Ако беше само това условие, в търга биха могли да се включат чужди застрахователи, които са лицензирани в ЕС.

Из цяла България

БДЖ обаче е заложила още едно условие – изпълнителят трябва да има офиси във всеки от 28-те областни града в България.

Защо това се налага не е ясно, при условие че вече има достатъчно добър и надежден софтуер, който позволява почти всичко в застраховането – от подаването на информация и искане за щети, до получаването на обезщетения, да става онлайн или поне от разстояние чрез куриери и банкови преводи. Освен това няма обяснение защо ще се изисква офис в Смолян, който е областен град, но до него не стига влак. От друга страна, една от най-големите жп връзки е в Горна Оряховица, който не е областен град, а разстоянието между Ямбол и Сливен например не е толкова голямо, че да не може да се пътува при нужда.

Изпълнителният директор на "Армеец" Цветанка Крумова коментира, че доколкото на това условие отговарят почти всички застрахователи, работещи в България, предишният опит в жп застраховане е доста по-ограничително условие. Крумова не намира обяснение защо е нужно такова условие. "Не виждам с какво една злополука в жп транспорта се различава от тази в сухопътен например. И в двата случая има пострадали хора, счупен крак във влак и в автобус са все един тип нараняване", коментира Крумова.

Търгът на "БДЖ - Пътнически превози" има и още една особеност – срокът на бъдещия договор, ако се стигне до такъв. Той е за 60 месеца, т.е. пет години. Предишният, сключен с "Виктория" през юни 2011 г., е бил за четири години. Тогава стойността му е била 3.55 млн. лв. без ДДС, а сегашният е за 5.46 млн. лв., също без данък. Сметнато година за година, в първия случай период от 12 месеца е струвал премия от 886 569 лв., а в сегашния – 1 092 001 лв. Според "Армеец" цената изглежда завишена, поне на пръв поглед. От друга застрахователна компания обаче коментираха, че е нормално да има повишение, защото и обезщетенията като цяло растат. Реално обаче тенденцията в последните години е броят на пътуващите с БДЖ да намалява.

 

Старият опит в застраховането

Прокуратурата проверява данни от одит на търгове за застраховки в БДЖ, изпратен в прокуратурата от служебния транспортен министър Николина Ангелкова (сега министър на туризма), написаха преди дни няколко медии. В одита се говори за 5-годишна застраховка, сключена през 2011 г. по "Индустриален пожар" за цялото имущество на БДЖ, което по балансова стойност е 391 млн. лв. Още - сключване на застраховка "Релсови превозни средства" за 25 електрически и 25 дизелови мотриси, които са с балансова стойност 307.7 млн. лв., отново за срок от 5 години. И трета част - задължителна застраховка за риск "Трудова злополука" на работниците и служителите в целия холдинг за срок от 1 година.

Победителят при мотрисите "Булстрад Виена иншурънс груп" е обявен през април 2011 г., а през август 2011 г., малко повече от месец след като изпълнителен директор на БДЖ стана външният за системата Йордан Недев, е подписана. Цената на поръчката е 20.5 млн. лв. и голяма част от премията идва от това, че новият подвижен състав на БДЖ – 25-те електрически и 25-те дизелови мотриси с марка Siemens, са с пълна застраховка. Обяснението на ръководството на компанията е във високата им пазарна стойност като активи. От "Булстрад" не виждат нарушения с поръчката, като обясниха, че са подписали договор и изпълняват заложените изисквания.

Без значение дали застрахователните условия са смислени, проблемите около поръчката започват преди това. С пристигането на новите електрически и дизелови мотриси на компанията по искане на финансиращата институция застраховател става "Алианц България", обясниха от БДЖ. С изтичането на договора от застрахователната компания са смятали, че той трябва да бъде преподписан, но това не се случва и железопътната компания преминава към процедура по Закона за обществените поръчки, в която "Алианц" отказва да участва. В одитния доклад се казва, че за периода от 1 януари 2009 г. до приключването на договора, т.е. 12 август 2011 г., на "Алианц България" са били изплатени 25.268 млн. лв. за въпросните 2 години и половина.

При поръчката тогава има четири кандидата. Това са "Булстрад Виена иншурънс груп", ЗАД "Виктория", "Армеец" и "Дженерали застраховане". Последните две компании са отстранени и на финалната права остават "Булстрад" и "Виктория". Поръчката е обжалвана заради дискриминационни условия към кандидатите в Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд.

В жалбата на "Армеец" се казва, че минималните изисквания за премиен приход от 10 млн. лв. за застраховка "Пожар и природни бедствия" за първото шестмесечие на 2010 г. покриват само 4 от общо 19 застрахователни дружества, докато според тази на "Дженерали застраховане" те са само три. От "Дженерали застраховане" намират и за необосновано за поръчка за срок от 5 години да се гледа активността на застрахователя само за първото полугодие на годината.  Жалбата на "Армеец" е отхвърлена и от ВАС.
На условието за опит отговаря сегашният застраховател "Виктория" и вероятно "Булстрад ВИГ" заради софийския градски транспорт.

Силно задлъжнялата държавна компания "БДЖ - Пътнически превози" обяви обществена поръчка, в която условията са написани така, че да няма състезание. Търси се застраховател по "Злополука" на пътниците в железниците на стойност 5.5 млн. лв. за срок от пет години. Засега търгът е спрян с решение от 24 март, като от БДЖ обясниха, че срещу решението за откриването на поръчката е внесена жалба до компанията и до Комисията за защита на конкуренцията. Държавните железници не посочиха кой е обжалвал, като уточниха, че ще изчакат становището на КЗК и ще се съобразят с препоръките им. От регистъра на комисията се вижда, че жалбата е на "Алианц България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-|
    gost22

    "Поръчана" поръчка...
    Помня, как навремето се чакаше с месеци да ти "пуснат телефон", при условие, че всички кабели бяха положени още със строежа на блока, а днес се надпреварват да ми предлагат хиляди минути "ало" за десетина лева... Май същото трябва да стане и в БДЖ. Транспорт с такъв сериозен ресурс за печалба, а носи единствено огромни загуби — отказвам да повярвам, че е от некадърност, което пък ме навежда на едни мисли за правораздаването ни и за "в борд към ЕС"...

  • 2
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov

    бдж умишлено се води към фалит за да бъде подарено на наши хора по кандидатите ще ги познаете, сегашните мениджъри на бдж с червени книжки работят за тази далавера от 2009г.

  • 3
    911 avatar :-|
    911

    До коментар [#2] от "ivankristov":

    Не знам какво разбирате под червени книжки, но доста се разсмърдя покрай тези застраховки... които между другото и сега, в този вид, и предходните са сключвани от същите комисионери, подопечни на Московски.

    БДЖ е от последните държавни предприятия, от които има какво да се окраде и при калпави и продажни политици, това не е трудно:

    1. Пазарен дял
    2. Имоти
    3. Скрап
    4. Пари от обществени поръчки

    Тази статия разглежда само 1 от многото подредени търгове и темата за цената и условията са едни от аспектите - ако журналистите се разровят в покритията и другите детайли по осигуряване на услугата, ще ви се изправят косите от това как се преливат "едни пари" от бюджета на БДЖ (сиреч на държавата) в частни джобове. И това е малък пример за практиката в цялата ни държава...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK