С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 29 мар 2015, 17:44, 8969 прочитания

БДЖ показва как не се правят обществени поръчки

Условие за скорошен опит в застраховките на пътници в релсов транспорт свива кандидатите до един, в най-добрия случай до два

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На условието за опит отговаря сегашният застраховател "Виктория" и вероятно "Булстрад ВИГ" заради софийския градски транспорт.

Силно задлъжнялата държавна компания "БДЖ - Пътнически превози" обяви обществена поръчка, в която условията са написани така, че да няма състезание. Търси се застраховател по "Злополука" на пътниците в железниците на стойност 5.5 млн. лв. за срок от пет години. Засега търгът е спрян с решение от 24 март, като от БДЖ обясниха, че срещу решението за откриването на поръчката е внесена жалба до компанията и до Комисията за защита на конкуренцията. Държавните железници не посочиха кой е обжалвал, като уточниха, че ще изчакат становището на КЗК и ще се съобразят с препоръките им. От регистъра на комисията се вижда, че жалбата е на "Алианц България".

Критериите за участие са ненужно завишени и ограничават много участници, казаха няколко представители на застрахователния сектор, които "Kaпитал Daily" потърси. Проверка показва, че условието за опит свива възможните кандидати до един - "Виктория", а в най-широко прочетения вариант - до два. А цената на услугата расте, нищо че пътниците на превозвача намаляват.


Сито за максимум два

Поръчката трябва да избере застраховател за пътуващите във влаковете, като основните изисквания към кандидатите са три – предишен опит, кредитен рейтинг и наличие на офиси в областните градове. Първото е за последните три години те да имат изпълнена поне една обществена поръчка за "Злополука" на пътници в релсов транспорт. Ако това включва единствено междуградски железници, БДЖ отваря вратата само за досегашния си застраховател по тази полица - "Виктория". Дружеството е част от италианската група Generali, като допреди няколко месеца дял в него имаше и избягалият в Сърбия банкер Цветан Василев. Ако за предишен опит се брои всяка полица "Злополука" на релсов транспорт, право на участие ще имат застрахователите на столичния "Метрополитен" и на трамвайния транспорт. Според справка в регистъра за обществени поръчки в последните години пътниците в метрото и трамваите се застраховат от "Булстрад ВИГ" и отново от "Виктория". Така възможните кандидати се ограничават до един, а в най-добрия случай до два.

Изпълнителният директор на "Виктория" Данчо Данчев коментира пред "Капитал Daily", че не е запознат с тази поръчка на железниците. "За мен няма тема в момента, щом поръчката е спряна", каза Данчев. Той коментира, че въпросът е дали се спазва законът, а ако поръчката се пусне и имат възможност, не вижда причина да не участва. Данчев направи уговорката, че голяма част от застрахователния пазар в България, особено извън автомобилните полици, се движи и от обществени поръчки и компаниите не могат да си позволят напълно да ги игнорират. От "Булстрад" не пожелаха да коментират спрения търг.
Друго изискване от него е за кредитен рейтинг на застрахователя или на компанията майка, ако е част от група. На него отговарят доста компании, така че това няма да е голям проблем. Ако беше само това условие, в търга биха могли да се включат чужди застрахователи, които са лицензирани в ЕС.



Из цяла България

БДЖ обаче е заложила още едно условие – изпълнителят трябва да има офиси във всеки от 28-те областни града в България.

Защо това се налага не е ясно, при условие че вече има достатъчно добър и надежден софтуер, който позволява почти всичко в застраховането – от подаването на информация и искане за щети, до получаването на обезщетения, да става онлайн или поне от разстояние чрез куриери и банкови преводи. Освен това няма обяснение защо ще се изисква офис в Смолян, който е областен град, но до него не стига влак. От друга страна, една от най-големите жп връзки е в Горна Оряховица, който не е областен град, а разстоянието между Ямбол и Сливен например не е толкова голямо, че да не може да се пътува при нужда.

Изпълнителният директор на "Армеец" Цветанка Крумова коментира, че доколкото на това условие отговарят почти всички застрахователи, работещи в България, предишният опит в жп застраховане е доста по-ограничително условие. Крумова не намира обяснение защо е нужно такова условие. "Не виждам с какво една злополука в жп транспорта се различава от тази в сухопътен например. И в двата случая има пострадали хора, счупен крак във влак и в автобус са все един тип нараняване", коментира Крумова.

Търгът на "БДЖ - Пътнически превози" има и още една особеност – срокът на бъдещия договор, ако се стигне до такъв. Той е за 60 месеца, т.е. пет години. Предишният, сключен с "Виктория" през юни 2011 г., е бил за четири години. Тогава стойността му е била 3.55 млн. лв. без ДДС, а сегашният е за 5.46 млн. лв., също без данък. Сметнато година за година, в първия случай период от 12 месеца е струвал премия от 886 569 лв., а в сегашния – 1 092 001 лв. Според "Армеец" цената изглежда завишена, поне на пръв поглед. От друга застрахователна компания обаче коментираха, че е нормално да има повишение, защото и обезщетенията като цяло растат. Реално обаче тенденцията в последните години е броят на пътуващите с БДЖ да намалява.
 
Старият опит в застраховането

Прокуратурата проверява данни от одит на търгове за застраховки в БДЖ, изпратен в прокуратурата от служебния транспортен министър Николина Ангелкова (сега министър на туризма), написаха преди дни няколко медии. В одита се говори за 5-годишна застраховка, сключена през 2011 г. по "Индустриален пожар" за цялото имущество на БДЖ, което по балансова стойност е 391 млн. лв. Още - сключване на застраховка "Релсови превозни средства" за 25 електрически и 25 дизелови мотриси, които са с балансова стойност 307.7 млн. лв., отново за срок от 5 години. И трета част - задължителна застраховка за риск "Трудова злополука" на работниците и служителите в целия холдинг за срок от 1 година.

Победителят при мотрисите "Булстрад Виена иншурънс груп" е обявен през април 2011 г., а през август 2011 г., малко повече от месец след като изпълнителен директор на БДЖ стана външният за системата Йордан Недев, е подписана. Цената на поръчката е 20.5 млн. лв. и голяма част от премията идва от това, че новият подвижен състав на БДЖ – 25-те електрически и 25-те дизелови мотриси с марка Siemens, са с пълна застраховка. Обяснението на ръководството на компанията е във високата им пазарна стойност като активи. От "Булстрад" не виждат нарушения с поръчката, като обясниха, че са подписали договор и изпълняват заложените изисквания.

Без значение дали застрахователните условия са смислени, проблемите около поръчката започват преди това. С пристигането на новите електрически и дизелови мотриси на компанията по искане на финансиращата институция застраховател става "Алианц България", обясниха от БДЖ. С изтичането на договора от застрахователната компания са смятали, че той трябва да бъде преподписан, но това не се случва и железопътната компания преминава към процедура по Закона за обществените поръчки, в която "Алианц" отказва да участва. В одитния доклад се казва, че за периода от 1 януари 2009 г. до приключването на договора, т.е. 12 август 2011 г., на "Алианц България" са били изплатени 25.268 млн. лв. за въпросните 2 години и половина.

При поръчката тогава има четири кандидата. Това са "Булстрад Виена иншурънс груп", ЗАД "Виктория", "Армеец" и "Дженерали застраховане". Последните две компании са отстранени и на финалната права остават "Булстрад" и "Виктория". Поръчката е обжалвана заради дискриминационни условия към кандидатите в Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд.

В жалбата на "Армеец" се казва, че минималните изисквания за премиен приход от 10 млн. лв. за застраховка "Пожар и природни бедствия" за първото шестмесечие на 2010 г. покриват само 4 от общо 19 застрахователни дружества, докато според тази на "Дженерали застраховане" те са само три. От "Дженерали застраховане" намират и за необосновано за поръчка за срок от 5 години да се гледа активността на застрахователя само за първото полугодие на годината.  Жалбата на "Армеец" е отхвърлена и от ВАС.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 336 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 341 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Вендинг компания получава финансиране от над 1 млн. евро

Фондът NEVEQ II ще придобие дял в дружеството на Цветан Лъжански "Брейктайм". Част от инвестицията ще е за покупка на други оператори

Още от Капитал
Има ли спасение за "Топлофикация София"

Общинското дружество е в критично състояние, но ръководството му твърди, че има въможноти за стабилизиране

Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10