Вендинг компания получава финансиране от над 1 млн. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вендинг компания получава финансиране от над 1 млн. евро

Основен собственик в компанията е Цветан Лъжански с 62%, който през годините е бил мениджър на "Роял фуудс", "Девин" и "Пластхим-T"

Вендинг компания получава финансиране от над 1 млн. евро

Фондът NEVEQ II ще придобие дял в дружеството на Цветан Лъжански "Брейктайм". Част от инвестицията ще е за покупка на други оператори

27497 прочитания

Основен собственик в компанията е Цветан Лъжански с 62%, който през годините е бил мениджър на "Роял фуудс", "Девин" и "Пластхим-T"

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


300

машини за храни и напитки вече има "Брейктайм". На целия пазар работят 20-30 хил. вендинг автомата основно за кафе и напитки.

Компанията за продажба на храни и напитки през вендинг машини "Брейктайм" ще расте чрез инвестиция от над 1 млн. евро по информация на източници на "Капитал". Средствата до седмици ще бъдат предоставени от фонда за рисков капитал NEVEQ II, който преди две седмици обяви публично вложението. От компанията и финансовия инвеститор не уточняват нито сумата, нито големината на миноритарния дял, който ще се получи в замяна, тъй като сделката не е приключена.

Купи храна от машина

"Брейктайм" е основана преди две години. Основен собственик е Цветан Лъжански (62%), който през годините е бил мениджър на "Роял фуудс", "Девин" и "Пластхим-T". По-малък дял има Светодар Йосифов (33.4%).

Младата компания вече оперира с 300 машини в София, Пловдив и зоните около тях. "Една нова машина струва до 5000 евро, а втора ръка е между 500 - 1000 лв.", каза Лъжански. Дотук в дружеството са инвестирани около 3 млн. лв., а отчетените приходи за 2013 г. са 413 хил. лв.

Вендинг устройствата се поставят в офиси, болници, училища и други сгради. Освен класическите машини компанията развива и такива със здравословни продукти, но под бранда "Грийнтайм".

Дружеството работи на пазар, на който има 20-30 хил. вендинг автомата. Огромната част от тях са за кафе и други напитки, а предлагащите и храни са между 10-15%.

Неприятна черта на сектора е, че голяма част от него не плаща данъци. Държавата не контролира активно вендинг машините и подозренията са, че част от тях имат инсталирани нелегални фискални устройства. "Това поставя бизнесите в неизгодни условия", коментира Лъжански.  

Разликите с другите

"В България вендинг услугата е на изключително ниско ниво и има основно 20-30-годишни машини с бедна селекция продукти", каза  Лъжански. Компанията използва японските вендинг апарати за храни и напитки SandenVendo.

"Засега успяваме да преборим операторите на стари машини със сервиз", коментира Лъжански. Компанията е успяла да намали наполовина обажданията от клиенти чрез оптичен датчик, който връща платеното, ако не бъде избран продукт за определено време.

Другата разлика с конкуренцията е в системата на зареждане. Лъжански обяснява, че данните за свършилите количества по видове се подават автоматизирано от разстояние. Големият брой машини и повечето шофьори ни правят 3 пъти по-ефективни от конкуренцията, казва предприемачът.

План за покупки

Ритейл проектът има за крайна цел да консолидира пазара, като закупи други оператори и се превърне в най-големия играч. Собствениците на "Брейктайм" намират региона и околните държави за интересен и виждат потенциал бизнесът им да се превърне в лидер не само в България. "Финансирането от NEVEQ II ще ни позволи да се разгърнем и да продължим развитието с бързи темпове", обобщава Лъжански.

 

Кой е инвеститорът

Инвеститорът NEVEQ II има първоначален капитал от 20 млн. евро, като е в процес на увеличение с още 10 млн. евро. 70% от финансирането е от евросредства, осигурени по програмата JEREMIE, останалите са от частни инвеститори. Фондът инвестира основно в компании в по-напреднал етап и най-често от технологичния сектор, като до този момент са финансирали пет проекта.

17 коментара
  • 1
    m_style avatar :-|
    m_style

    В такъв бизнес "концентрация" трябва да се превежда като "КАРТЕЛ". Пълни глупости са това, че видите ли: "В България вендинг услугата е на изключително ниско ниво и има основно 20-30-годишни машини с бедна селекция продукти", каза Лъжански. - Смешник, чиято фамилия явно не е случайна. А кота започне някой "инвеститор" да ми рони сълзи за това, че конкуренцията не плащала данъци и той ама точно и само поради бил неконкурентен, направо ме избива на смях. А като прибавим към това и определеният вид "държавна помощ" - нещата направо са трагични. Остава сега да се приеме закон за национализация на всички стари автомати и заменянето им с лицензирани от въпросната нова мега-вендинг структура автомати и дистрибуция... Баси и цирка!

  • 2
    butterbrot avatar :-|
    Yomega

    До коментар [#1] от "m_style":

    май работиш в държавната администрация :)

  • 3
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    Парите на Neveq II са 70% пари от ЕС - излиза, че се държавни пари се финансира частна компания, която се конкурира с други частни компании на един доста конкурентен пазар.

  • 4
    butterbrot avatar :-|
    Yomega

    До коментар [#3] от "peaspiring":

    т.е. JEREMIE парите според теб трябва да се инвестират в държавни фирми? :) :) :) Запознат ли си изобщо с условията на тези ЕС финансирания? (риторичен въпрос)

  • 5
    yasen_iliev avatar :-|
    Хараламби

    До коментар [#3] от "peaspiring":

    Инвестиционните решения в Neveq II са взимат на базата на пазарен потенциал и са с цел печалба. Всички изискванията на ЕС за държавна помощ се спазват, фонда не се управлява от институции на ЕС, а от частни предприемачи.
    Компании като FedEx, Apple, Tesla, Skype (подпомогната на същия принцип пак от Европейския Инвестиционен Фонд) са получавали финансиране под формата на публично-частно партньорство.

  • 6
    darcas avatar :-|
    Darcas

    ЕС едва ли има за цел да финансира с пари от данъкоплатците си създаване на монопол. Нещо на поредното източване на евро
    пари мирише.

  • 7
    petar_georgiev avatar :-|
    petar_georgiev

    Ако оставим настрана съмненията за намеренията и финансирането на "новата" вендинг компания, да си купуваш ХРАНА от машина и да разчиташ, че водиш (поне колкото можеш, в градски условия) ЗДРАВОСЛОВЕН живот, според мен са напълно несъвместими идеи.
    Г-н Лъжански, какво стана с йога, здраве, баланс и хармонично развитие на тялото и духа?? Преди години в КАПИТАЛ имаше цяла статия за Вас, съпругата Ви и йога... (С най-добри чувства към Йога, разбира се!)

  • 8
    butterbrot avatar :-|
    Yomega

    До коментар [#6] от "Darcas":

    не знам къде го видя този монопол...най-малкото за да инсталираш вендинг машина в някоя сграда/офис трябва да искаш да ти разрешат и съответно да си плащаш наем

  • 9
    nikolaineshev avatar :-P
    Petyr

    413 000 лева годишни продажби при 300 вендинг машини. 3.77 лева продажби на машина на ден:-) това са 4 клиента.

    Кой кого е Лъжнал да инвестира?

  • 10
    desin avatar :-|
    desin

    Малко допълнителни данни за броя машини и оборотите на компанията, които получихме преди малко от г-н Лъжански.

    През 2013 г. са монтирани общо 130 машини, като инсталирането им е започнало в края на март месец и до края на юни са монтирани 30 вендинг автомата.

    През 2014 г. са монтирани общо 265 машини, а оборотите на компанията са 960 хил. лв. Средните приходи от една машина са между 25 и 35 лв. на ден.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK