С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 3 апр 2015, 17:07, 41238 прочитания

Закваската на Пеевски

Как работи схемата за превземане отвътре на държавно дружество

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Илюстрация


Името на държавната компания "Ел Би Булгарикум" обикновено се свързва с лактобацилус булгарикус. В последната година и половина обаче държателят на правото да продава в чужбина търговската марка за кисело мляко "България" е заразен от друг бацил. Бацил, който отдавна мъчи политиката и икономиката на страната.

От края на 2013 г. няколко фирми се опитват да поемат дистрибуцията на продуктите "Ел Би Булгарикум" в чужбина, което само по себе си не би било лошо, ако зад това не прозираше опит за овладяване на търговската марка на държавното дружество. Оказва се, че Димитър Петков, изпълнителен директор на държавното дружество в периода от ноември 2013 г. до септември 2014 г., започва да сключва сделки със свързани с него фирми, на които предоставя екслузивни права за продажба и производство на продуктите на фирмата на азиатските пазари. С това си действие "Ел Би Булгарикум" вероятно влиза в нарушение на договора с основния си контрагент - японската "Мейджи Ко", която от години държи тези права. Това би могло да мине за обикновена некомпетентност, ако зад регистрираните в Азия фирми не прозираха съвсем конкретни български интереси. Собствеността им може да бъде проследена до Венцислав Чолаков, изпълнителен директор на "Булгартабак холдинг" и Венцислав Донков, собственик на "Лодис инвест". Последната обедини няколко млекопреработвателни компании и се свързва с Делян Пеевски, въпреки че нямат формални отношения. Донков отказа какъвто и да било коментар за "Капитал".


Млечни приключенци
В края на 2013 г. "Ел Би Булгарикум" сключва договори за дистрибуция с European Traders PTE и EMEA Trading Solutions FZE. Първата е регистрирана в Сингапур, втората в Дубай. Идеята за разширяването на географското присъствие на българското кисело мляко към Близкия и Далечния изток е похвална, само че... има една уловка.

Както посочва правният анализ, поръчан от "Ел Би Булгарикум", в договорите с фирмите, съхранявани от дружеството, липсвали приложенията, които са уреждали най-съществените облигационни задължения между страните. Освен това в английската си версия те са озаглавени като договори за екслузивни права, а в една точка, която липсва в българския текст, се посочва, че се дават права и за производство на продуктите на "Ел Би Булгарикум". Заради тези клаузи е имало риск държавното дружество да влезе в противоречие с основния си контрагент "Мейджи Ко", която от години има изключителни права за Азия. Затова и в началото на годината имаше напрежение дали договорът с японската компания ще бъде подновен. В отговор на запитване на "Капитал" от дружеството се задоволиха да посочат, че "сътрудничеството с "Мейджи" се задълбочава и в други региони от Азия, като се надяваме да бъде доразвит успешният пример за навлизане на нови пазари".
 
Тези правни пропуски можеха да минат за нормални проблеми на директор, който няма особен опит в областта - Димитър Петков става изпълнителен директор в края на 2013 г. и не изглежда да е свързан преди това с млечния бизнес. Оказва се обаче, че дубайската EMEA Trading Solutions FZE притежава 76% от регистрираната във Виена Tobe Trade International GmbH. Преди този мажоритарен дял е бил собственост на Петков, но преди да стане изпълнителен директор на "Ел Би Булгарикум", той се освобождава от него. Другият акционер в австрийската компания е Венцислав Чолаков. Само между другото, в Дубай има офис и на "Булгартабак". Крайният собственик на тютюневата компания също е регистриран в арабската държава.

Управляващ директор и днес е Венцислав Донков, а едноличен собственик на виенската фирма към момента е българското дружество "Дореко комерс", става ясно от справка в австрийския търговски регистър. То е собственост на регистрирана на Британските Вирджински острови фирма със същото име. През "Дореко" "Булгартбак" осъществява някои ключови свои операции като контрола над завода "Юрий Гагарин". Дъщерната "Дореко секюрити" например се управлява от бившия зам. главен прокурор Бойко Найденов, който днес отговаря за сигурността на холдинга. Друго дъщерно дружество на "Дореко" е "Сода комюникейшънс" - рекламната агенция на "Булгартабак".



Всъщност Петков обявява свързаност с Tobe Trade International GmbH в декларацията си за конфликт на интереси. Но това явно на никого не е направило впечатление.

Бруталните конфликти на интереси не спират дотук. От края на 2013 г. започват да се водят разговори между "Ел Би Булгарикум" и "Лoдис инвест" (които купиха "Лакрима" в средата на 2012 г.) за производство на продуктите на фирмата в базата на държавното предприятие във Видин. От кореспонденцията между двете компании става ясно, че на продуктите на "Лакрима" изрично ще се споменава, че са произведени от "Ел Би Булгарикум". Към момента на тази кореспонденция Венцислав Донков е собственик на "Лодис инвест", т.е. той преговаря с бившия си виенски партньор Димитър Петков, който вече е изпълнителен директор на "Ел Би Булгарикум".

Самата "Лакрима" има план за експанзия в Азия и представители на компанията са посещавали Китай, Виетнам и Тайланд, твърдят източници на "Капитал". Със сигурност European Traders PTE (за която няма формални данни да има връзка с "Лодис инвест") е правила презентация в Ханой.

Работата на ишлеме е обичайна за млечния бранш, особено ако съответното предприятие има свободни мощности. В този период обаче държавното предприятие прекъсва договорите си за продажби на щандовете на "Билла" (продължава да продава в "Метро" и "Карфур") и продажбите на продукцията му се свиват. Както се вижда от финансовия отчет за деветмесечието на 2014 г., като цяло приходите му спадат със 7.7%, но увеличението на запасите и незавършеното производство скача с драстичните 445.6%. Получава се така, че "Ел Би Булгарикум" губи канал за реализация на продуктите си и заради блокираното си производство, не му остава нищо друго освен да работи за други фирми.

На този фон фактът, че на 31 март 2014 г. е направен депозит в КТБ (класическа стъпка при овладяването на други държавни компании в този период) за един милион долара,
 изглежда като дребна подробност. Още по-дребно може да изглежда това, че в договора с финансовата институция изрично е посочено, че сумата не е защитена от Фонда за гарантиране на влоговете в банките. А направо микроскопични изглеждат практиките на други членове на борда на директорите на "Ел Би Булгарикум" да сключват договори със собствените си дружества, рязкото нарастване на средствата за възнаграждения в период, в който падат продажбите, и т.н.
 
Да намесим и академията на науките
Схемата нямаше да бъде схема, ако нямаше и по-голям замах. На 7 юли 2014 г. акад. Стефан Воденичаров изпраща писмо до изпълнителния директор на "Ел Би Булгарикум" Димитър Петков, с което го уведомява, че в БАН е постъпило писмо от "Лодис инвест" за създаване на сдружение "Институт за киселото мляко и традиционните български млечни продукти". Академик Воденичаров отправя покана към "Ел Би Булгарикум" да се присъедини към сдружението. 

Това е странно предложение, тъй като подобен институт, поне съдейки от заглавието му, би дублирал дейността на "Ел Би Булгарикум", както и няколко поделения на БАН, като Института по микробиология.

Проф. Димитър Иванов, научен секретар на БАН, коментира за "Капитал", че за академията и нейните самостоятелни звена е утвърдена дългогодишна практика да образуват и участват в търговски дружества и други организации, чийто предмет на дейност е свързан с провежданите научни изследвания и прилагане на научни резултати. Проф. Иванов обясни още, че от водената кореспонденция нямало резултат.

Две седмици след писмото на акад. Воденичаров с решение на VІ Общо събрание на БАН от 21 юли 2014 г. е създадено Академично специализирано звено за традиционните български млечни продукти при БАН на извънбюджетна държавна издръжка. Проф Иванов посочва, че негов ръководител е авторитетният, национално и международно доказан и признат научен кадър на БАН, чл.-кореспондент проф. Мария Балтаджиева.

БАН трудно би могла да бъде обвинена, че обслужва нечии частни интереси, още повече че академиците редовно са критикувани за липсата на пряко приложение на техните знания и изследвания. Но съвпаденията са интересни, а и дейността на новото звено доста наподобява тази на "Ел Би Булгарикум".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница Office 1 Superstore разширява бизнеса си зад граница

Кооперация "Панда" - притежател на марката за цял свят, финализира преговори с чуждестранни партньори

22 окт 2019, 1243 прочитания

Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света Facebook отпадна от Топ 10 на най-скъпите марки в света

За поредна година на първо място попада Apple

22 окт 2019, 884 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Те са тук, за да променят всичко

Кои са новите разбиващи бизнес модели, как успяват и може ли традиционната индустрия да оцелее срещу тях

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10