С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 3 апр 2015, 17:50, 11739 прочитания

Uber - лицето на конфликта

Навлизането на компанията на пазара на таксита предизвиква най-ярките прояви на раздор в сектора

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Новите разбиващи бизнес модели

Виртуалната пазарна количка

Електронната търговия все повече променя потребителските навици и кара традиционните магазини да навлязат в интернет

Airbnb - Моят дом е моят бизнес

Платформата за отдаване на жилища под наем демонстрира завиден резултат при преговорите си с властите

Заплаха или възможност?

Навлизането на disruptive бизнес-моделите

Те са тук, за да променят всичко

Кои са новите разбиващи бизнес модели, как успяват и може ли традиционната индустрия да оцелее срещу тях

Средата на ноември 2014 г. Ресторант Waverly Inn в Манхатън. Емил Майкъл, вицепрезидент на Uber, е на вечеря, организирана от бивш съветник на Дейвид Камерън, заедно с куп влиятелни хора - актьорът Ед Нортън, издателката Ариана Хъфингтън и... някой и друг редактор. Майкъл, увлечен да разказва за платформата, в която работи вече година, признава, че тя трябва да подобри отношенията си с медиите и да поработи върху имиджа на мениджърския си екип, известен с агресивния си бизнес подход. Явно е доста увлечен, защото продължава с идеи как да стане това. Би могло например да се наеме екип от няколко души разследващи, които да "изкопаят мръсотия" за журналистите и да я изправят срещу самите тях. Пояснява - "в личния им живот, в семействата им". И още: "...да дадем на медиите от тяхното собствено лекарство."

Емил Майкъл, както ден по-късно обяснява, е мислил, че всичко това е неформален разговор. Но явно не е било (а и кой журналист ще премълчи това). Изказванията му са публикувани в различни медии, а самият той е принуден да се извини и да уточни, че тези му разсъждения не отговарят на философията на компанията.


След история като тази за добър имидж на Uber в медиите е трудно да се говори. Компанията е приемана буквално на нож и от конкурентите си - такситата, както и от доста правителства и местни власти. Почти навсякъде, където тя стъпи, следват бунтове на таксиметровия бранш, често - забрани, съдебни дела и т.н. Може би Uber e най-яркият и със сигурност най-шумен пример за disruptive модел. И в същото време е убийствено успешен с пазарната си капитализация от 40 млрд. долара, с присъствието си в 250 града, с почти светкавичната популярност, която придобива.

От няколко месеца той е тук, в София. И започва да си пробива път.

Да забраниш забраненото



Uber, както Патрик Щуденер, мениджър на компанията за експанзията й в Европа, обяснява, не организира таксиметрови превози, а е платформа за споделено пътуване. В същото време Франция забрани дейността на Uber на територията си, франкфуртски съд предприе аналогична мярка срещу компанията в Германия. Същото се случи в Испания, в САЩ изригнаха свирепи скандали, заради които някои местни власти се опитват да въведат регулация на споделените пътувания. И всичко това - по линия на тезата, че Uber е нелоялен конкурент на такситата, защото не отговаря и не желае да отговаря на правилата за тях.

Компанията се опитва да противодейства на всичко това - преди броени дни подаде жалби срещу Германия и Испания в Европейската комисия, а междувременно предложи на редица градове споразумения за съвместна работа за подобряване на градската среда, плановете за които обаче явно са твърде мъгляви, защото подробности няма.

В България Uber работи от края на миналата година. Засега не е предизвикал протести на такситата, а само закани за такива. Що се отнася до бранша - показателно е, че повечето водачи дори не знаят какво е това. Държавата и столичната община явно също нито знаят какво е то, нито пък искат да предприеме каквото и да било по негов адрес. Транспортното министерство първо излъчи сигнали, че ще го преследва и дори ще конфискува автомобилите на водачите, а после се сети, че няма на базата на кой закон изобщо да ги проверява.

Ние, победителите

При срещата ни с Патрик Щуденер в София той набляга на ползите за града от това, че Uber е тук. Поправя ни всеки път, когато говорим за него като за "компания", предпочитайки "платформа". "Мислех, че ще говорим основно за новите технологии и развитието им, а вие през цялото време искате да проследите парите, фактурите, данъците", казва накрая. След неколкократни настоятелни въпроси казва и няколко числа: от 9 декември, когато фирмата стъпи в София, досега автомобилите, включени в нея, са почти 400, а потребителите - около 5 хил. души. Средното време на изчакване за автомобил е 5.5 минути. Което Щуденер оценява като проникване по-бързо от очакваното. Заради което вече прави планове за разрастване - през лятото във Варна.

Ползите за потребителите от влизането на Uber в който и да било град са очевидни - покачване на конкуренцията при превозите, по-голям избор, по-лесна за някои употреба, справедлива система за тарифиране без манипулации от водача. Другото, което клиенти на услугата масово споделят като нейно предимство, е тотално различният манталитет на водачите, които нито говорят прекалено, нито са вечно сърдити и мрънкащи, нито избират странни маршрути, за да вземат повече пари. Според Щуденер ползите за града са не по-малко. По статистика на компанията, цитирана от него, от 700 хил. коли в София всяка от тях се използва средно по 1 час на ден, а средният брой пътници в един автомобил е 1.3 души. Тоест с Uber трафикът се оптимизира, което означава по-малко замърсяване, по-малко задръствания и може да доведе до по-малко разходи за собствениците на колите.
С парите въпросът е малко по-интересен. Щуденер дълго твърди, че клиентите получават фактура. След като пък ние твърдим, че сме показали на данъчни консултанти разписките, които потребителите получават, и те са категорични, че документът няма необходимите реквизити, за да бъде фактура, признава, че "Не, не издаваме фактури". Разписката, за която говорим, е само справка как е формирана сумата за превоза: първоначално повикване, такса на километър, такса на минута. Парите, които се вземат от картата на клиента, отиват в банкова сметка на компанията в Амстердам, а тя, след като си удържи 20% от тях, превежда останалите 80% по банкова сметка на водача тук. Той пък декларира този си доход пред данъчните според както е уреден статусът му пред тях. Никъде няма например ДДС, нито пък данък върху печалбата на самата компания от тази й дейност. Дружествата в България за управление на платформата и развойна дейност са две отделни, но приходите от въпросните 20% не са в тях.

Недоволни и пасивни

Таксиметровите превозвачи в София определено не са доволни от присъствието на Uber тук, но пък и засега няма нито бунтове, нито предложения пред институциите за конкретни промени, нито пък промени в собствения им бизнес модел. "Те се занимават с платен превоз на пътници, което ги квалифицира като таксиметров превоз и трябва да отговарят на законовите изисквания, а не го правят", казва Людмил Лазаров, управител на "ОК Супертранс" - най-голяма на софийския пазар с общо около 2300  коли заедно с дъщерната си "За 1 евро". "Uber нямат регистрирани водачи и автомобили. Това ги прави незаконни и бидейки такива, те са нелоялна конкуренция", категоричен е той. По думите му компаниите от сектора няма какво да предприемат срещу явлението, но държавата трябва да поиска от тях да се регистрират като превозвачи. Нито пък вижда необходимост регулацията да се променя. "Не, те просто трябва да отговарят на нея", казва той.

На друго мнение е обаче председателят на транспортната комисия в общината Радослав Тошев. Според него всички сме наясно, че пазарът на таксиметрови услуги в София не е перфектен нито за клиентите, нито за шофьорите, нито пък фискално. Затова появата на Uber е сигнал за промяна в правилата и те трябва да се променят, за да са равнопоставени всички играчи. "Конкуренцията винаги ражда по-добри бизнес модели и няма защо да ги спираме. Uber е вид споделено пътуване, но е и бизнес. Който не е много добре регулиран", казва Тошев. В същото време общината не е предприела нищо, освен че зам.-кметът, отговорен за транспорта, Любомир Христов изпрати запитване до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и до прокуратурата дали този бизнес е законен. КЗК от своя страна все още събира информация.

Самият Щуденер е проактивен при срещите си с властта - поиска визита при транспортния министър Ивайло Московски, който не намери време за него, но пък прати свой екип. Видя се с председателя на транспортната комисия в парламента Гроздан Караджов, който отстоява принципното мнение, че иновациите са нещо прекрасно и трябва да се подкрепят, но е важно бизнесът да бъде равнопоставен. Видя се и с депутати - след срещата си с Щуденер Георги Кадиев от БСП обяви, че харесва модела. "Харесвам, че не могат да ме излъжат в маршрута. Харесвам, че пътуванията ми се пазят онлайн. Харесвам, че не се разправям с пари, а всичко се дърпа от кредитната ми карта. Харесвам, че не може са ми откаже пътуване за къс маршрут, защото ще му убия рейтинга. Мисля, че такъв тип услуги е бъдещето. И вместо да го забраняваме, трябва таксиметровите компании да вземат добрите неща от този модел. А ние като законотворци трябва да изравним режима за всички. Например не такситата да са на преглед на шест месеца, а Uber шофьорите - на 12. И да махнем максимално от всевъзможните стикери, лицензи, разрешения и т.н. Те са мислени в 20-и век, когато такива услуги не е имало. Сега трябват нови закони и нови регламенти", написа Кадиев в профила си във фейсбук.

С една дума - всички мислят правилно. Но никой не прави нищо.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уникредит Булбанк продаде портфейл лоши заеми за 50 млн. евро Уникредит Булбанк продаде портфейл лоши заеми за 50 млн. евро

Купувачи са специализираните компании за събиране на вземания APS Holding и Balbec Capital

21 ное 2019, 227 прочитания

Boeing е получила близо 300 млн. долара допълнително за разработването на космическа капсула Boeing е получила близо 300 млн. долара допълнително за разработването на космическа капсула

Според одита на генералния инспектор на NASA финансовата инжекция към компанията е била "ненужна"

21 ное 2019, 182 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Airbnb - Моят дом е моят бизнес

Платформата за отдаване на жилища под наем демонстрира завиден резултат при преговорите си с властите

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Ново място: Смесен магазин "Зоя"

Веригата за био продукти се разширява с обект на пл. "Гарибалди"

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10