Uber - лицето на конфликта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Uber - лицето на конфликта

През лятото Uber планира навлизане във Варна.

Uber - лицето на конфликта

Навлизането на компанията на пазара на таксита предизвиква най-ярките прояви на раздор в сектора

Паулина Михайлова
12437 прочитания

През лятото Uber планира навлизане във Варна.

© reuters


Средата на ноември 2014 г. Ресторант Waverly Inn в Манхатън. Емил Майкъл, вицепрезидент на Uber, е на вечеря, организирана от бивш съветник на Дейвид Камерън, заедно с куп влиятелни хора - актьорът Ед Нортън, издателката Ариана Хъфингтън и... някой и друг редактор. Майкъл, увлечен да разказва за платформата, в която работи вече година, признава, че тя трябва да подобри отношенията си с медиите и да поработи върху имиджа на мениджърския си екип, известен с агресивния си бизнес подход. Явно е доста увлечен, защото продължава с идеи как да стане това. Би могло например да се наеме екип от няколко души разследващи, които да "изкопаят мръсотия" за журналистите и да я изправят срещу самите тях. Пояснява - "в личния им живот, в семействата им". И още: "...да дадем на медиите от тяхното собствено лекарство."

Емил Майкъл, както ден по-късно обяснява, е мислил, че всичко това е неформален разговор. Но явно не е било (а и кой журналист ще премълчи това). Изказванията му са публикувани в различни медии, а самият той е принуден да се извини и да уточни, че тези му разсъждения не отговарят на философията на компанията.

След история като тази за добър имидж на Uber в медиите е трудно да се говори. Компанията е приемана буквално на нож и от конкурентите си - такситата, както и от доста правителства и местни власти. Почти навсякъде, където тя стъпи, следват бунтове на таксиметровия бранш, често - забрани, съдебни дела и т.н. Може би Uber e най-яркият и със сигурност най-шумен пример за disruptive модел. И в същото време е убийствено успешен с пазарната си капитализация от 40 млрд. долара, с присъствието си в 250 града, с почти светкавичната популярност, която придобива.

От няколко месеца той е тук, в София. И започва да си пробива път.

Да забраниш забраненото

Uber, както Патрик Щуденер, мениджър на компанията за експанзията й в Европа, обяснява, не организира таксиметрови превози, а е платформа за споделено пътуване. В същото време Франция забрани дейността на Uber на територията си, франкфуртски съд предприе аналогична мярка срещу компанията в Германия. Същото се случи в Испания, в САЩ изригнаха свирепи скандали, заради които някои местни власти се опитват да въведат регулация на споделените пътувания. И всичко това - по линия на тезата, че Uber е нелоялен конкурент на такситата, защото не отговаря и не желае да отговаря на правилата за тях.

Компанията се опитва да противодейства на всичко това - преди броени дни подаде жалби срещу Германия и Испания в Европейската комисия, а междувременно предложи на редица градове споразумения за съвместна работа за подобряване на градската среда, плановете за които обаче явно са твърде мъгляви, защото подробности няма.

В България Uber работи от края на миналата година. Засега не е предизвикал протести на такситата, а само закани за такива. Що се отнася до бранша - показателно е, че повечето водачи дори не знаят какво е това. Държавата и столичната община явно също нито знаят какво е то, нито пък искат да предприеме каквото и да било по негов адрес. Транспортното министерство първо излъчи сигнали, че ще го преследва и дори ще конфискува автомобилите на водачите, а после се сети, че няма на базата на кой закон изобщо да ги проверява.

Ние, победителите

При срещата ни с Патрик Щуденер в София той набляга на ползите за града от това, че Uber е тук. Поправя ни всеки път, когато говорим за него като за "компания", предпочитайки "платформа". "Мислех, че ще говорим основно за новите технологии и развитието им, а вие през цялото време искате да проследите парите, фактурите, данъците", казва накрая. След неколкократни настоятелни въпроси казва и няколко числа: от 9 декември, когато фирмата стъпи в София, досега автомобилите, включени в нея, са почти 400, а потребителите - около 5 хил. души. Средното време на изчакване за автомобил е 5.5 минути. Което Щуденер оценява като проникване по-бързо от очакваното. Заради което вече прави планове за разрастване - през лятото във Варна.

Ползите за потребителите от влизането на Uber в който и да било град са очевидни - покачване на конкуренцията при превозите, по-голям избор, по-лесна за някои употреба, справедлива система за тарифиране без манипулации от водача. Другото, което клиенти на услугата масово споделят като нейно предимство, е тотално различният манталитет на водачите, които нито говорят прекалено, нито са вечно сърдити и мрънкащи, нито избират странни маршрути, за да вземат повече пари. Според Щуденер ползите за града са не по-малко. По статистика на компанията, цитирана от него, от 700 хил. коли в София всяка от тях се използва средно по 1 час на ден, а средният брой пътници в един автомобил е 1.3 души. Тоест с Uber трафикът се оптимизира, което означава по-малко замърсяване, по-малко задръствания и може да доведе до по-малко разходи за собствениците на колите.

С парите въпросът е малко по-интересен. Щуденер дълго твърди, че клиентите получават фактура. След като пък ние твърдим, че сме показали на данъчни консултанти разписките, които потребителите получават, и те са категорични, че документът няма необходимите реквизити, за да бъде фактура, признава, че "Не, не издаваме фактури". Разписката, за която говорим, е само справка как е формирана сумата за превоза: първоначално повикване, такса на километър, такса на минута. Парите, които се вземат от картата на клиента, отиват в банкова сметка на компанията в Амстердам, а тя, след като си удържи 20% от тях, превежда останалите 80% по банкова сметка на водача тук. Той пък декларира този си доход пред данъчните според както е уреден статусът му пред тях. Никъде няма например ДДС, нито пък данък върху печалбата на самата компания от тази й дейност. Дружествата в България за управление на платформата и развойна дейност са две отделни, но приходите от въпросните 20% не са в тях.

Недоволни и пасивни

Таксиметровите превозвачи в София определено не са доволни от присъствието на Uber тук, но пък и засега няма нито бунтове, нито предложения пред институциите за конкретни промени, нито пък промени в собствения им бизнес модел. "Те се занимават с платен превоз на пътници, което ги квалифицира като таксиметров превоз и трябва да отговарят на законовите изисквания, а не го правят", казва Людмил Лазаров, управител на "ОК Супертранс" - най-голяма на софийския пазар с общо около 2300  коли заедно с дъщерната си "За 1 евро". "Uber нямат регистрирани водачи и автомобили. Това ги прави незаконни и бидейки такива, те са нелоялна конкуренция", категоричен е той. По думите му компаниите от сектора няма какво да предприемат срещу явлението, но държавата трябва да поиска от тях да се регистрират като превозвачи. Нито пък вижда необходимост регулацията да се променя. "Не, те просто трябва да отговарят на нея", казва той.

На друго мнение е обаче председателят на транспортната комисия в общината Радослав Тошев. Според него всички сме наясно, че пазарът на таксиметрови услуги в София не е перфектен нито за клиентите, нито за шофьорите, нито пък фискално. Затова появата на Uber е сигнал за промяна в правилата и те трябва да се променят, за да са равнопоставени всички играчи. "Конкуренцията винаги ражда по-добри бизнес модели и няма защо да ги спираме. Uber е вид споделено пътуване, но е и бизнес. Който не е много добре регулиран", казва Тошев. В същото време общината не е предприела нищо, освен че зам.-кметът, отговорен за транспорта, Любомир Христов изпрати запитване до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и до прокуратурата дали този бизнес е законен. КЗК от своя страна все още събира информация.

Самият Щуденер е проактивен при срещите си с властта - поиска визита при транспортния министър Ивайло Московски, който не намери време за него, но пък прати свой екип. Видя се с председателя на транспортната комисия в парламента Гроздан Караджов, който отстоява принципното мнение, че иновациите са нещо прекрасно и трябва да се подкрепят, но е важно бизнесът да бъде равнопоставен. Видя се и с депутати - след срещата си с Щуденер Георги Кадиев от БСП обяви, че харесва модела. "Харесвам, че не могат да ме излъжат в маршрута. Харесвам, че пътуванията ми се пазят онлайн. Харесвам, че не се разправям с пари, а всичко се дърпа от кредитната ми карта. Харесвам, че не може са ми откаже пътуване за къс маршрут, защото ще му убия рейтинга. Мисля, че такъв тип услуги е бъдещето. И вместо да го забраняваме, трябва таксиметровите компании да вземат добрите неща от този модел. А ние като законотворци трябва да изравним режима за всички. Например не такситата да са на преглед на шест месеца, а Uber шофьорите - на 12. И да махнем максимално от всевъзможните стикери, лицензи, разрешения и т.н. Те са мислени в 20-и век, когато такива услуги не е имало. Сега трябват нови закони и нови регламенти", написа Кадиев в профила си във фейсбук.

С една дума - всички мислят правилно. Но никой не прави нищо.

Средата на ноември 2014 г. Ресторант Waverly Inn в Манхатън. Емил Майкъл, вицепрезидент на Uber, е на вечеря, организирана от бивш съветник на Дейвид Камерън, заедно с куп влиятелни хора - актьорът Ед Нортън, издателката Ариана Хъфингтън и... някой и друг редактор. Майкъл, увлечен да разказва за платформата, в която работи вече година, признава, че тя трябва да подобри отношенията си с медиите и да поработи върху имиджа на мениджърския си екип, известен с агресивния си бизнес подход. Явно е доста увлечен, защото продължава с идеи как да стане това. Би могло например да се наеме екип от няколко души разследващи, които да "изкопаят мръсотия" за журналистите и да я изправят срещу самите тях. Пояснява - "в личния им живот, в семействата им". И още: "...да дадем на медиите от тяхното собствено лекарство."

Емил Майкъл, както ден по-късно обяснява, е мислил, че всичко това е неформален разговор. Но явно не е било (а и кой журналист ще премълчи това). Изказванията му са публикувани в различни медии, а самият той е принуден да се извини и да уточни, че тези му разсъждения не отговарят на философията на компанията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    digigi avatar :-|
    digigi

    Бърза справка с Uber app и всеки може да види как Uber работи в Франкфурт и в Париж. Със сигурност не са забранени от властите там!
    Аз работя с Uber като шофьор в Лондон, но тук разпоредбите са доста различни. Тук има понятие minicab, което си е частна кола, но с всички видове лицензи и 5 пъти по скъпа застраховка. Работя чрез фирма и плащам данъци вуз основа на приходите ми.
    В Бг незнам как ще просъществува..., иначе самата услуга е много добра за клиентите, всеки шофьор се стреми да поддържа колата си чиста, да има добро обслужване за да има добър рейтинг. Същото важи и за клиентите, които също имат рейтинг...
    Не е нужно да споменавам бг такситата какви са, също и шофорите им...

  • 2
    fpyyh avatar :-|
    fpyyh

    OK понеже много спазват законите, а не наемат някакви неграмотници, които сигурно ги издирват. За щастие с новото метро вече няма нужда от таксита дори при служебните пътувания до летището, така че ще забравя за бакшишите. При излизане вечер, на отиване с колата, на връщане с drink and drive и поне за мен жълтият проблем е решен.

  • 3
    sarssaraktos avatar :-|
    Sars Saraktos

    Юбер са пирати, нито издават фактури, нито плащат данъци. Това е "бизнес модела" на разбойника - обирджия. А относно "иновативността" им отдавна, много преди тях, в София има платформата "Такси ми" имам я на таблета. Българска работи с легални фирми и плащаданъци в България. Мошениците и крадците от Юбер - вън.

  • 4
    asha avatar :-P
    asha

    Одобрявам услугата с две ръце. Въплащение на капитализма и конкуренцията в най-красивата му форма. Естествен подбор на играчите. Ако "бакшишите" желаят да си запазят хляба, то тогава искренно се надявам това да стане не с натиск и блокаж на центъра, а с повдигане на качеството на улугата. Иначе откакто има ТаксиМе и Убер, телефон или вдигната ръчичка за мен -- няма.

  • 5
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Харесвам идеята на Убер, но самия факт, че не знам при произшествие дали и как са защитени моите права, ме въздържа от използването им.

  • 6
    aqt1428219474397021 avatar :-|
    Mladen Zamanov

    Идеята за такава услуга е много хубава, но тезата - "Uber, както Патрик Щуденер, мениджър на компанията за експанзията й в Европа, обяснява, не организира таксиметрови превози, а е платформа за споделено пътуване." - просто не е вярна.

    За мен споделено пътуване е когато шофьорът е тръгнал към целта си и когато има свободни места в колата качва други хора срещу предварително уговорена цена.

    При Uber единствената цел на шофьора е да закара пътника до определено място.

    Още повече те имат и определена тарифа за "споделеното пътуване"....

  • 7
    pag avatar :-|
    pag

    Колкото пъти публикувате реклами на Убер, толкова пъти ще питам какво става със застраховката "злополука" за пътниците.
    Досега - никакъв отговор....

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    kirka80286 avatar :-?
    kirka80286

    До коментар [#7] от "pag":

    Това е доста интересно, наистина... не случайно е казано ( не в Библията, но все пак) "пазете билета - той е вашата застваховка". Като няма билет т.е. някакъв документ, свързан с този превоз - какво правим?

  • 9
    antubis avatar :-|
    antubis

    Държавата да си седне на меките части и да измисли как да вкарва ДДС-то от услугата в България, както и печалбата. Аз харесвам УБЕР и го ползвам редовно. Също така бих искал данъците да се плащат при нас. Ако има много приходи, колкото и да се краде, ще остава нещо за правене на общи ползи.

  • 10
    pag avatar :-?
    pag

    До коментар [#8] от "80286":

    Документ и да има, застраховка пак няма, защото автомобилът не е регистриран като "обществен превоз". "Злополуката" за частни коли е ДОБРОВОЛНА и започва от 1 000 лева, а за таксита е ЗАДЪЛЖИТЕЛНА и е минимум 20 000 лева. Има малка разлика, нали?
    Шофьорите на Убер да палят свещи всяка неделя да не им се случи да им пострада пътник, че ще ги осъди и ще плащат лично и много, а от застрахователя нямат да видят и една стотинка, включително и по "каско"-то на колата (и то не важи, ако си я застраховал като личен автомобил, а возиш пътници срещу заплащане....).

    Все в един момент шофьорите ще се усетят, че Убер ги цака да си поемат всички рискове от нелегалното упражняване на таксиметров превоз срещу доста скромни, да не кажа почти никакви приходи.......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.