С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 5 апр 2015, 11:22, 23414 прочитания

Бизнес с малко каймак

Малките ферми опитват да продават мляко през млекомат, явлението е слабо заради регулациите и сивия сектор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Макар и да не е в основата на бума на търсенето на добри фермерски продукти, носталгията по времето, в което баба ви е кипвала голямата тенджера с прясно мляко, а вие с нетърпението, присъщо на само на дете, сте чакали то да образува каймак, който да оберете, е нещо, за което много производители се хващат, когато искат придадат на продуктите си подбуждащ към покупка ефект. Дори и без да са концентрирали усилията си в създаването на такъв, няколко фермери са погледнали в нова посока и предлагат прясно издоено мляко чрез устройства, наречени млекомати. Практика, която е популярна в цяла Европа, но все още сравнително нова за България.

Изискването към млякото, което се продава през машините, на първо място е да е наистина прясно. То се зарежда и продава сурово само в рамките на един ден, а млекоматът трябва да поддържа определена температура, която е ключова за качество на продукта и предотвратява развитието на микроорганизми. Непродаденото мляко за деня се източва, машината се почиства и всичко започва отначало на другата сутрин.


Сигналите, които бизнесът дава, са, че търсенето на натурално мляко като алтернатива на пастьоризираните е голямо. Цените също са в полза на първото. То се продава за между 1.20 лв. и 1.40 лв. за литър, а на някои места клиентът може да си донесе собствена опаковка, което намалява цената с още 0.20 лв.

Пред предприемачите, решили да се занимават с директна продажба, все още стоят редица препятствия. Затова и интересът към влизането на пазара на малките ферми е слаб, а има и такива, които са се насочили към нишата, но впоследствие бързо се отказали.

Близо до вас



Към момента според официалните данни на Българската агенция по безопасност на храните млекоматите на територията на страната са малко над 40. Тяхната дейност се регулира от наредба 26 за директни доставки от фермите, според която всички стопанства, които искат да предлагат малки количества животински продукти директно на потребителите, трябва да минат през определен режим на регистрация и контрол.
Ангел Ангелов е един от предприемачите, които вярват в потенциала на директните продажби на мляко

Фотограф: ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Млекомати има в почти всеки по-голям град, а най-много са в област Пловдив. Изненадата е, че в София, която е по-голям и платежоспособен пазар, официално регистрираните устройства са само две плюс един мобилен млекомат, който пътува от карловското село Розино и продава на Женския пазар. Неофициално обаче млекоматите в столицата са поне двойно. Една такава инсталация в същината си е 100-литров съд с охладителна система и система за самоизмиване. А устройствата са няколко вида – вендинг машини с монети, мобилни млекомати, които представляват микробуси със специално оборудване и обикновени охладителни вани за съхранение на мляко с пригодени допълнителни системи. Стационарните млекомати най-често са инсталирани в търговски обекти, които са и фирмени магазини на самите производители.

По данни на вносителите на такава техника интересът към охладителните вани е най-голям поради по-ниската инвестиция. А по информация на самите фермери в България най-често се купуват инсталации втора употреба или просто се правят подобрения на охладителни вани за мляко, като се монтират почистващи устройства. В момента повечето млекомати в България са с капацитет 100 литра.

От компанията - вносител на италианската марка Daltio, коментират, че цените на техните млекомати започват от 10 хил. евро и може да стигнат до няколко пъти в повече в зависимост от спецификите, докато за приспособяването на охладителна вана за продажба разходите на фермерите са едва 5-6 хил. лв. За трите години, в които фирмата вносител предлага италианските вендинг машини Daltio в България, е продаден само един апарат. Той е стационарен и е разположен в Нова Загора. За нисък интерес признават и от DeLaval, която е специализирана във вноса на техника за млечни стопанства. Преди години те са продавали италиански инсталации на цената около 15-16 хил. лв., но са спрели вноса им поради ниското търсене.
Така разходите за започване на бизнес с мобилен млекомат могат да достигнат до над 30 хил. лв.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември)

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите; guts&brainsDDB спечелиха две награди в конкурса "Effie Унгария"; Кои са финалистите в "Effie България" 2019 г.; Discovery иска да създаде собствена стрийминг платформа, Новата кампания на WSJ и др.

12 ное 2019, 395 прочитания

Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен Екоинспекцията поиска ОВОС от фирми на Ковачки, за да горят RDF в Сливен

Предлаганите инсталации са допълнителни към "Топлофикация", която има разрешение да използва алтернативното гориво

11 ное 2019, 982 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Повишаването на лихвите в САЩ отново е под съмнение

Влошаването на пазара на труда поставя нова дилема пред Фед

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10