Катастрофата на Germanwings увеличава финансовите трудности на Lufthansa
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Катастрофата на Germanwings увеличава финансовите трудности на Lufthansa

Катастрофата на Germanwings увеличава финансовите трудности на Lufthansa

Резултатите на германския авиопревозвач се влошаваха и преди трагедията

2057 прочитания

© WOLFGANG RATTAY


Катастрофата на самолета на Germanwings утежнява допълнително финансовата битка на компанията майка Lufthansa да не изостава от конкурентите и да осигури средства за инвестиции, пише Reuters. Все пак е малко вероятно компанията да последва съдбата на Pan Am, която не можа да оцелее след катастрофата в Локърби, отбелязва агенцията.

През последните години Lufthansa е изправена пред ожесточена конкуренция от страна на нискотарифни компании и превозвачи от Близкия изток, които изяждат пазарния й дял както в Европа, така и в далечните дестинации. Германската авиокомпания се опитва да съкрати разходите си, за да може да предлага по-ниски цени на билетите, без да жертва печалбите, но тези мерки доведоха до стачки на пилотите.

Влошени прогнози

През миналата седмица анализаторите от Raymond James понижиха прогнозата си за печалбата преди лихви и данъци на Lufthansa през 2015 г. от 1.5 до 1.3 млрд. евро. Според тях очакваните нови стачки, разходите, свързани с катастрофата на Germanwings, и увеличената конкуренция ще натежат над печалбите повече, отколкото се смяташе досега. Подобни са очакванията и на други експерти в сектора – през последния месец 15 други анализатори са ревизирали прогнозите си за компанията в негативна насока.

Lufthansa страда и заради високите си дългове. През миналата година нетните й задължения са се удвоили, а свободните парични потоци са минали в негативна територия като резултат от увеличаващите се разходи за нови самолети и пенсионни осигуровки. В опит да подобри финансите си Lufthansa ще размени предсрочно облигации, конвертируеми в акции на JetBlue, и ще понижи инвестициите си през 2016 и 2017 г. През тези години компанията ще отделя по 2.5 млрд. евро, в сравнение с 2.9 млрд., предвидени за 2015 г.

Въпреки трудностите инвеститорите, изглежда, нямат непосредствени притеснения относно способността на компанията да изплаща задълженията си, поради което облигациите на  Lufthansa се търгуват при ниски лихви. Облигационната емисия на стойност 750 млн. евро с лихва 6.5% и падеж през 2016 г. се търгува с отстъпка от номинала, която прави доходността едва 0.57%. При по-дългосрочната емисия за 500 млн. евро с падеж през 2019 г. доходността достига 1.1%. Компанията обаче трябваше да се откаже от плановете си за емитиране на хибридни облигации, тъй като новината за катастрофата доведе до предсрочно прекратяване на преговорите с потенциалните инвеститори.

Спадаща рентабилност

Lufthansa и Germanwing заявяват, че катастрофата не се е отразила върху броя резервации, а анализаторите очакват всякакъв подобен ефект да е краткотраен. Доходността от цените на билетите обаче е спаднала с 3.1% през 2014 г., което се равнява на загубени приходи от около 700 млн. евро. Главният финансов директор Симон Менн очаква значителен спад по този показател и през тази година, но уверява, че няма да е с повече от 4-5%.

Въпреки това компанията планира да увеличи с 6% предлаганите места по далечните дестинации през тази година. Според анализаторите от Barclays нежеланието да се намали капацитетът въпреки спадащата рентабилност е най-голямото предизвикателство пред компанията. Lufthansa, която е най-големият европейски авиопревозвач по размер на приходите, е поръчала 263 нови самолета, които трябва да бъдат доставени до 2025 г. Номиналната цена на машините е 37 млрд. евро, но компаниите обикновено си осигуряват значителни отстъпки от производителите при мащабни поръчки.

Катастрофата на самолета на Germanwings утежнява допълнително финансовата битка на компанията майка Lufthansa да не изостава от конкурентите и да осигури средства за инвестиции, пише Reuters. Все пак е малко вероятно компанията да последва съдбата на Pan Am, която не можа да оцелее след катастрофата в Локърби, отбелязва агенцията.

През последните години Lufthansa е изправена пред ожесточена конкуренция от страна на нискотарифни компании и превозвачи от Близкия изток, които изяждат пазарния й дял както в Европа, така и в далечните дестинации. Германската авиокомпания се опитва да съкрати разходите си, за да може да предлага по-ниски цени на билетите, без да жертва печалбите, но тези мерки доведоха до стачки на пилотите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.