С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 6 апр 2015, 17:12, 7462 прочитания

Хранителната индустрия търси заместител на захарта

Производителите се насочават към естествени подсладители като стевията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Насочването на потребителите към по-здравословни продукти кара производителите на храни и напитки да търсят природни заместители на захарта. Компаниите търсят потенциално решение в стевията и други естествени нискокалорични подсладители, които биха могли да дадат на продуктите вкус, сравним със захарта, пише Financial Times.

"Търсенето на нискокалоричен заместител на захарта от много време насам се е превърнало в светия граал за индустрията. Сега обаче захарта получава все по-лоша слава в глобален мащаб заради проблемите със затлъстяването, което увеличава стремежа на производителите да намерят решение", коментира Чарли Милс, анализатор в Credit Suisse.


Захарна доминация

Глобалният пазар на подсладители е на стойност 70 млрд. долара, от които 60 млрд. се падат на търговията със захар. От останалите около 7 млрд. се падат на високофруктозния царевичен сироп, а 3 млрд. - на изкуствени подсладители. Продажбите на подсладители на основата на растението стевия възлизат на 200 млн. долара годишно.

Желанието да се преодолее доминацията на захарта никъде не е толкова силно, колкото в бизнеса с газирани напитки. Продажбите в САЩ на такива напитки, използващи захар, спадат през последното десетилетие. Същевременно правителства от цял свят налагат допълнителни данъци върху сектора в опит да намалят консумацията на нездравословни продукти.



Индустрията се опита да отговори на тези тенденции, като промотира нискокалорични алтернативи. Продажбите на диетични газирани напитки обаче също спадат на фона на притесненията на потребителите по отношение на изкуствените подсладители като аспартам. "Когато дадена съставка получи лошо име, това е трудно да се преодолее. Някои потребители имат съмнения относно изкуствените подсладители, макар да се обявени от здравните регулатори за безопасни. Това води до повишен интерес към продукти, които могат да бъдат възприети като естествени, като например стевията", коментира Джон Мадден от изследователската група Euromonitor.

Висока интензивност

Цената на един килограм стевия е значително по-висока от тази на същото количество захар, но същевременно съдържа 300 пъти повече подсладител. Тави висока инензивност я прави по-евтина от захарта за производителите, което също обяснява растящата й популярност. През миналата година на пазара са излезли 2274 нови храни и напитки, използващи екстракт от растението, спрямо 636 през 2011 г. Стевията вече се използва за заместител на захарта в продукти, вариращи от газирани напитки, кетчуп и зърнени закуски до шоколад.

Над 70% от пазара на стевия, използвана в хранителни продукти, се държат от британската компания PureCircle. Макар основаната през 2001 г. фирма все още да не може да излезе на годишна печалба, пазарната й капитализация достига 900 млн. паунда, което отразява очакванията за растеж. По-рано тази година щатският производител на храни Kraft обяви, че възнамерява да замени със стевия изкуствените подсладители, използвани в напитките Roarin’Waters.

Стевията обаче има един голям недостатък – горчив привкус, който трябва да се прикрива чрез смесване със захар в повечето напитки. Поради тази причина изпълнителният директор на PepsiCo Индра Нури обяви преди две години, че "за съжаленията стевията не работи добре с колите". Оттогава производителите на стевия, които също така включват британската Tate&Lyle и щатската Cargill, са постигнали известни успехи за намаляването на стипчивия вкус. Тези подобрения позволиха пускането на продукти като Pepsi True и Coca-Cola Life, които използват стевия, смесена със захар. Активността около стевията окуражава инвестициите и в други естествени подсладители с подобни качества като китайското растение архат.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8% 1 Приходите на софийските молове "Сердика" и "Парадайз" са нараснали с над 8%

В отчета на собственика им - южноафриканския NEPI Rockcastle, е записано, че търговският център в Пловдив ще е готов следващата есен

24 фев 2020, 1197 прочитания

През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите През 2020 г. са предвидени 40 млн. лв. за биопроизводителите

Очаква се нов прием по мярката за "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони

24 фев 2020, 670 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Булгартрансгаз" ще търси правата си в съда за блокираните средства в КТБ

Компанията ще съди както самата банка, така и подуправителя на БНБ, ръководил "Банков надзор"

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10