Хранителната индустрия търси заместител на захарта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хранителната индустрия търси заместител на захарта

Желанието да се преодолее доминацията на захарта никъде не е толкова силно, колкото в бизнеса с газирани напитки

Хранителната индустрия търси заместител на захарта

Производителите се насочават към естествени подсладители като стевията

7656 прочитания

Желанието да се преодолее доминацията на захарта никъде не е толкова силно, колкото в бизнеса с газирани напитки

© KIM KYUNG-HOON


Насочването на потребителите към по-здравословни продукти кара производителите на храни и напитки да търсят природни заместители на захарта. Компаниите търсят потенциално решение в стевията и други естествени нискокалорични подсладители, които биха могли да дадат на продуктите вкус, сравним със захарта, пише Financial Times.

"Търсенето на нискокалоричен заместител на захарта от много време насам се е превърнало в светия граал за индустрията. Сега обаче захарта получава все по-лоша слава в глобален мащаб заради проблемите със затлъстяването, което увеличава стремежа на производителите да намерят решение", коментира Чарли Милс, анализатор в Credit Suisse.

Захарна доминация

Глобалният пазар на подсладители е на стойност 70 млрд. долара, от които 60 млрд. се падат на търговията със захар. От останалите около 7 млрд. се падат на високофруктозния царевичен сироп, а 3 млрд. - на изкуствени подсладители. Продажбите на подсладители на основата на растението стевия възлизат на 200 млн. долара годишно.

Желанието да се преодолее доминацията на захарта никъде не е толкова силно, колкото в бизнеса с газирани напитки. Продажбите в САЩ на такива напитки, използващи захар, спадат през последното десетилетие. Същевременно правителства от цял свят налагат допълнителни данъци върху сектора в опит да намалят консумацията на нездравословни продукти.

Индустрията се опита да отговори на тези тенденции, като промотира нискокалорични алтернативи. Продажбите на диетични газирани напитки обаче също спадат на фона на притесненията на потребителите по отношение на изкуствените подсладители като аспартам. "Когато дадена съставка получи лошо име, това е трудно да се преодолее. Някои потребители имат съмнения относно изкуствените подсладители, макар да се обявени от здравните регулатори за безопасни. Това води до повишен интерес към продукти, които могат да бъдат възприети като естествени, като например стевията", коментира Джон Мадден от изследователската група Euromonitor.

Висока интензивност

Цената на един килограм стевия е значително по-висока от тази на същото количество захар, но същевременно съдържа 300 пъти повече подсладител. Тави висока инензивност я прави по-евтина от захарта за производителите, което също обяснява растящата й популярност. През миналата година на пазара са излезли 2274 нови храни и напитки, използващи екстракт от растението, спрямо 636 през 2011 г. Стевията вече се използва за заместител на захарта в продукти, вариращи от газирани напитки, кетчуп и зърнени закуски до шоколад.

Над 70% от пазара на стевия, използвана в хранителни продукти, се държат от британската компания PureCircle. Макар основаната през 2001 г. фирма все още да не може да излезе на годишна печалба, пазарната й капитализация достига 900 млн. паунда, което отразява очакванията за растеж. По-рано тази година щатският производител на храни Kraft обяви, че възнамерява да замени със стевия изкуствените подсладители, използвани в напитките Roarin’Waters.

Стевията обаче има един голям недостатък – горчив привкус, който трябва да се прикрива чрез смесване със захар в повечето напитки. Поради тази причина изпълнителният директор на PepsiCo Индра Нури обяви преди две години, че "за съжаленията стевията не работи добре с колите". Оттогава производителите на стевия, които също така включват британската Tate&Lyle и щатската Cargill, са постигнали известни успехи за намаляването на стипчивия вкус. Тези подобрения позволиха пускането на продукти като Pepsi True и Coca-Cola Life, които използват стевия, смесена със захар. Активността около стевията окуражава инвестициите и в други естествени подсладители с подобни качества като китайското растение архат.

Насочването на потребителите към по-здравословни продукти кара производителите на храни и напитки да търсят природни заместители на захарта. Компаниите търсят потенциално решение в стевията и други естествени нискокалорични подсладители, които биха могли да дадат на продуктите вкус, сравним със захарта, пише Financial Times.

"Търсенето на нискокалоричен заместител на захарта от много време насам се е превърнало в светия граал за индустрията. Сега обаче захарта получава все по-лоша слава в глобален мащаб заради проблемите със затлъстяването, което увеличава стремежа на производителите да намерят решение", коментира Чарли Милс, анализатор в Credit Suisse.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    damianrm1 avatar :-P
    damianrm1

    Хем да е сладко, хем да няма калории - перпетум моббиле. Нямат вкус и калории НЕ ОРГАНИЧНИТЕ вещества, органичните как няма да имат??? Сладкото е вкуса на въглевидратите ...

    Моето лично решение е просто - ям сладко ВЕДНЪЖ в месеца-кога мога с захар, не с подсладители.

  • 2
    b.balashev avatar :-|
    b.balashev

    Слава Богу, че икономическите механизми работят в полза на нашето здраве и че има тенденция едно от трите бели смъртоносни прахчета - захарта, да отстъпи от сцената.

  • 3
    susanessex avatar :-|
    Susan Essex

    Доколкото знам, проблемът не е в калориите, а във вида захар в захарта, която е 50% глюкоза и 50% фруктоза. Именно фруктозата не се усвоява добре и се превръща в мазнини, които се трупат в кръвоносните съдове. Отделно от това се напълнява. В този смисъл фруктозните сиропи в повечето напитки са ултра вредни, т.к. при тях % фруктоза е още по-голям, отколкото при чистата захар.
    Друга неприятна страна на захарта отново не са калориите, а пристрастяването и отделянето на допамин. Организмът си иска дозата и все повече. Високите нива на кръвна захар пък изтощават жлезата, която произвежда инсулин и се развива резистентност, а с това и диабет с всичките му усложнения.
    Хората трябва да разберат, че решението не е в смяната на захарта с някакъв изкуственяк, а в умерената консумация/или намаляване на консумацията.
    В смисъла на казаното по-горе един кен Кока Кола от Гърция /прави се със захар/ е по-доброто решение от бутилка Кока Кола от България /прави се с глюкозо-фруктозен сироп/. При все това, и двете опции са вредни, т.к. в един кен Кола се слагат около 10 лъжички захар, което си надвишава дневната препоръчителна доза.
    Според мен просто е добре да образоваме добре децата си и нас самите за вредите от прекалената консумация на захар и заместителите й.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK