С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 8 апр 2015, 13:36, 12927 прочитания

Ставаме регионален център на Heineken за бутилиране на сайдер на Балканите

Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка", пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

"Загорка" отчита близо 15% ръст на приходите през 2015

Компанията е инвестирала 5.339 млн. евро през миналата година

22 мар 2016

"Ломско пиво" ще инвестира над 1.7 млн. лв. за модернизация

Осемдесет и пет процента от сумата е безвъзмездна по програма "Иновации и конкурентоспособност"

24 фев 2016

Консолидацията на бирената индустрия заплашва средните играчи

Компании като Carlsberg и Heineken са изправени през засилваща се конкуренция и от микропивоварните

22 сеп 2015

Бира със сок за 13 милиона лева

Пазарът на радлери в страната е само на четири години. Но напоследък пада

14 авг 2015

Пивоварите са увеличили инвестициите си с 20% през миналата година

През 2014 г. нетният оборот на компаниите от съюза на пивоварите (без акциз и ДДС) е бил 445 млн. лв.

16 юли 2015

Ябълковото вино на раздора

Три бранда се борят за вниманието на "младите градски хора" в категорията на сайдерите

3 юли 2015

Heineken купува словенски пивовар

Сделката оценява Pivovarna Lasko на 224 млн. евро.

14 апр 2015

Ръстът на онлайн пазара идва от видеорекламата

Facebook и Google вече формират около 60% от пазара на интернет реклама в България, но онлайн медиите ще ги конкурират с иновативни формати

5 апр 2015

Спадът в продажбите на бира няма да бъде компенсиран

В условия на свиващ се пазар "Загорка" леко разширява пазарния си дял

16 сеп 2014

Heineken изкупи дела на Coca-Cola HBC в "Загорка"

Така холандският гигант налага почти пълен контрол над старозагорската пивоварна

26 авг 2014

"Загорка" ще инвестира 5.5 млн.евро в пивоварната си

Продажбите на компанията са се свили с 1-2%

27 апр 2014

Няма трайна тенденция към възстановяване на бирения пазар

Интервю с Николай Младенов, изпълнителен директор на "Загорка" АД

9 фев 2014
Николай Младенов започва кариерата си в "Загорка" АД в отдел "Продажби" като търговски представител през 2000 г. Три години по-късно става мениджър "Продажби – канал ХоРеКа", а по-късно - мениджър "Търговски маркетинг". През 2008 г. се присъединява към Diageo като търговски мениджър за България и скоро след това е повишен на позицията регионален мениджър за България, Сърбия и Черна гора. През 2011 г. Младенов се завръща в "Загорка" АД като мениджър "Продажби", а от март 2013 г. поема управлението на компанията.


Фотограф: Toby Melville

Какъв е спадът на бирения пазар за миналата година?

- За 2014 г. не мога да говоря в много оптимистични тонове, защото целият бранш регистрира значителен спад, който отдаваме до голяма степен на лошото време. По данни от Съюза на пивоварите и според нашата оценка спадът на бирения пазар за 2014 е 5.6% в обем спрямо 2013 г. и той като че ли изглежда напълно логичен, тъй като това време не стимулира консумацията на бира. Това е най-големият спад в рамките на една година от световната финансова криза през 2009 г. досега.

Какво означава този спад?
- Това означава, че през миналата година са изпити около 60 млн. половинлитрови бутилки бира по-малко. Спадът е доста неблагоприятен и като структура, защото по-големите намаления са отчетени при стъклените бутилки. А това традиционно е структуроопределящата опаковка с най-висока печалба за бирената индустрия, която се предлага основно в заведенията. За съжаление в този канал продължава намалението на консумацията на бира.

Колко точно са намалели продажбите на бира в заведенията?
- Заради лошото време през 2014 г. доста голяма част от заведенията с градини не работеха добре през лятото, продажбите на сезонните обекти бяха по-малко, включително и на морето. Според наши вътрешни изчисления спадът в обем е около 11%, а в стойност е по-голям, защото в заведенията средната цена на бирата е по-голяма. Но тенденцията е притеснителна. По наши данни за 2014 г. делът на продажбите в ХоРеКа канала (хотели, ресторанти, кафенета) е намалял до 21% от общия бирен пазар (при 22% през 2013 г.). Преди десетина години заведенията имаха дял от 35-40% в бизнеса на бирените компании в България. Това е голямо изместване на потреблението и то при един сравнително стабилен общ обем на продажбите на бира, което означава, че хората не излизат по заведения и консумират предимно вкъщи.

Как се отразява тази тенденция на стратегиите на компаниите?
- Изместването на каналите на консумация променя и микса на опаковките. С нарастването на продажбите в магазините расте делът на опаковките за еднократна употреба – PET и кенове. Оттам бирените компании трябва да си правят плановете реално върху тези опаковки - как ги развиват, имат ли мощности, кои са марките в тези опаковки, къде правят инвестициите, какви приходи да очакват. Зависимостта на бизнеса от определени канали за продажба става доста голяма. Делът на големите вериги расте, а при традиционната търговия е сравнително стабилен.

Как се развива пазарът на тъмна бира, която в България се продава само през зимните месеци?
- Консумацията на тъмна бира е лимитирана в студените месеци на годината, като много малко марки се продават целогодишно. Сезонът приключи добре за тъмната бира. Очакваме последните данни на маркетинговите агенции, но това, което виждаме досега, показва двуцифрен ръст на тъмната бира в обеми за зимния сезон, който беше по-суров в сравнение с предходния. И това увеличи консумацията на тъмна бира. Но държа да подчертая, че нейният дял в общия пазар на бира в страната е сравнително малък – около 1% по данни на Nielsen.



Какви са резултатите на "Загорка" за 2014 и за първото тримесечие на тази година?
- 2014 вече е в историята. Резултатите ни за миналата година са в унисон с резултатите за цялата бирена индустрия. Нашата компания е с повече от 30% дял в стойност от цялата бирена индустрия и реално такива спадове ни влияят, така че и ние имахме спад в обемите, закономерен на фона на целия спад на бирената индустрия в страната. Тази година започна сравнително добре за целия бирен пазар – през януари и февруари продадените обеми бяха над миналогодишните. Но март беше много лош. За първото тримесечие нашите очаквания са за минимален спад от 0.5% в обем за целия бирен пазар. Резултатите на компанията ни са около тези за миналата година като обеми. Приходите ни са с добър ръст, което се дължи на подобрения микс на марките ни. Имаме много добър ръст на премиум брандовете – Heineken и Amstel. Марката Heineken продължава четвърта година с двуцифрен ръст. Продажбите на Amstel PP стартирахме в началото на април миналата година, но той също се развива положително. Ефектът от иновациите за тази година ще се вижда тепърва.

Какви капиталови инвестиции планирате за тази година?
- Тази година акцентът в капиталовите ни инвестиции е в производството. Започнахме реализация на нов голям проект за два милиона евро - това е новата ни пречиствателна станция от последно поколение. Проектът, който завършихме, е свързан с инвестиция в производството на сайдер. За пръв път в над 100-годишната история на пивоварна "Загорка" тя става освен бирена и сайдер компания. Затова инвестираме в производствени и пакетиращи линии. Третата голяма инвестиция е в една от другите ни иновации "Загорка Ретро" - купихме нов филтър, който ни дава възможност да произвеждаме непастьоризирано пиво, освен това правим голяма инвестиция в старата индустриална бутилка "Загорка" - става въпрос за милиони бутилки.

Значи влизате в сегмента на сайдера, където другите две мултинационални бирени компании вече имат предложения и за българския пазар?
- Да, вече бутилираме сайдер в пивоварната ни в Стара Загора. Знаете, че Heineken е най-големият производител на сайдер на глобално ниво, а двете марки Strongbow и Bulmers са водещи в света. Дойде време да започне експанзията на сайдер категорията и в Централна и Източна Европа. Това е голяма инициатива на групата Heineken, а пивоварната "Загорка" беше избрана за регионален център на Heineken за бутилиране и износ на сайдер за Балканите. От март съседните държави вече се снабдяват със сайдер от България. Марката, под която го предлагаме, е Strongbow. За нас сайдерът е нова и стратегическа категория, която ще развиваме. Ние гледаме дългосрочно на нея, а не е защото е модерно да се пие сайдер. Стартираме в три разновидности на вкусове - ябълка (сайдерът е ябълково вино), ябълка с бъз и ябълка с горски плодове.

Кои сегменти на бирения пазар все още не са добре развити в България?
- По-точният въпрос би бил кои сегменти са развити. Българският пазар е изцяло доминиран от лагер бирата – светлото пиво. Навсякъде в света това е доминираща категория. Делът на останалите видове бира варира в различните държави. При нас за съжаление е абсолютно неразвито всичко освен лагер бирата - тя има повече от 98% дял. Това, което не е лагер бира, са основно бирени миксове – радлерите, които са комбинация от лагер бира и плодов сок. Впрочем радлер е единствената различна категория, която успя да достигне някакъв по-голям дял на пазара – според Nielsen около 2%, сред различните типове бира. Сайдерът като категория още не е достигнал 1% от бирената категория. Ние сме пионери, бирата има голямо многообразие и ние искаме да го покажем. Искаме да развиваме културата на потребление на specialty бири чрез марката "Столично". Но лагер бирата ще си остане любима, което е напълно закономерно. Не трябва да имаме комплекси, това е картина в целия свят.

С какви маржове работят българските пивовари?
- Маржът, или печалбата върху оборота, не е общодостъпна информация, но ние следим финансовите отчети на компаниите от бранша, за да си направим някакви изводи. Ако вземем периода от 2009 до 2015 г., може да се каже, че биреният пазар е в застой – няма ръст нито по отношение на обемите, нито по отношение на приходите, нито по отношение на печалбата. Което е доста притеснително, защото по това време има кумулирана инфлация, цените растат, суровините се покачват. Така че върху бирената индустрия има голяма преса. От друга страна, консуматорът не е готов да плати по-висока цена за бирата, а и консумацията й не расте. И ние сме поставени натясно. Индустрията е много развита, но България е държава с негативна демография и застаряващо население. Това са два фактора, които не предполагат ръст на потреблението на бира. Достигнахме средноевропейски нива на консумация на бира – 74 литра на човек от населението годишно. Миналата година падна – на 71, но това е средноевропейска консумация, така че няма накъде повече да се развиваме по този показател. Само непрекъснати иновации и нови продукти държат бирената категория актуална. Не би било коректно да се говори за средна рентабилност, защото картината в бранша е много различна.
Високата рентабилност се дължи основно на ефективността на производството и на портфолиото от марки, което се предлага. Години наред сме инвестирали в изключително ефективно производство, ефективна логистика, в процеси, фокусирани върху консумация на вода и енергия, в модерни линии, защото консуматорът в състоянието, в което е българската икономика, трудно ще плати по-високи цени. Ние нямаме друг начин, за да бъдем рентабилни, освен да развиваме оперативната ефективност на бизнеса си, да подкрепяме марките, които имаме, и да иновираме за бъдещето.

Какви са прогнозите ви за пазара на бира през 2015 г.?
- Миналата година имахме очаквания за ръст и въобще не можехме да предположим този спад, който се получи. Сега сме по-умерени в предвижданията си. Не очакваме загубените хектолитри от миналата година да се възстановят през настоящата, предвиждаме по-скоро един стабилен бирен пазар. Първите три месеца говорят в тази посока – няма ръст, би било страхотно, ако има такъв, но ние планираме по-скоро стабилна рамка. И дано не се повтори лошото време от миналата година. Ако задържим бирената индустрия на това ниво, подобрим микса на марките и опаковките и увеличим сайдера като нова категория бизнес, за нас би било интересно и добро развитие на 2015 г.
Разбира се, ще се борим и за ръст в пазарния дял, като оставаме верни на призванието си да бъдем зелена и иновативна компания, която инвестира в развитието на своите хора и марки. Само те могат да ни направят успешни дългосрочно.

Интервюто взе Мара ГЕОРГИЕВА
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

30 октомври 2018г.
Sofia Event Center

regal.bg/rid2018

"Retail in Detail" Transforming Retail Together: How to Adapt to the New Frontiers



Акценти в програмата:


  • Персонализaция и как да разберем какви са нуждите на клиента
  • Как иновациите в технологии променят търговията на дребно
  • Как достигаме до поколението на милениълите
  • Прозрачност и устойчивост
  • Успехи на международните пазари - от местно към регионално присъствие
  • Еволюция на маркетинга - дигитален маркетинг (маркетинг чрез социални мрежи, мобилен маркетинг, и др.)

regal.bg/rid2018

Прочетете и това

Вкусът се възпитава Вкусът се възпитава

Баровете и специализирани магазинчета за крафт бира, се множат и вече излизат и извън София, но проблем пред развитието са по-високата цена и консервативните потребители

21 сеп 2018, 693 прочитания

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал 1 Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

21 сеп 2018, 1545 прочитания

24 часа 7 дни

21 сеп 2018, 9851 прочитания

21 сеп 2018, 6605 прочитания

21 сеп 2018, 6317 прочитания

21 сеп 2018, 4536 прочитания

21 сеп 2018, 4400 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Уебинар: Как да изберете MBA програмата си и как да я завършите успешно

На 25 септември от 19 ч. можете да задавате въпросите си на Д-р Лесли Самози, академичен директор на MBA програмата на Шефийлдския университет

Какво да правим с визитките след GDPR

За да използвате по какъвто и да е начин данните на бизнес партньорите си, трябва да имате правно основание - съгласие или легитимен интерес - за обработването на тези данни и трябва да предоставите на лицето определена информация

Пет минути със ... Алесандро Салерно

Алесандро Салерно - мениджър "Производство" в завода за производство на електрическо оборудване ABB и финалист в последното издание на конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018 на "Капитал" и "Кариери"

Кариерният форум "Кариера в България" ще се състои на 20 септември

Инициативата е предназначена за студенти, специалисти и предприемачи, които търсят кариерно развитие в България

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Vivendi обмисля да придобие Sky

Стойността на сделката може да достигне 28 млрд. паунда

Какво иска Румен Радев

С няколко хода президентът показа, че вече работи за собствения си политически образ

Пазарът на занаятчийска бира е малък, но с потенциал

Все повече ентусиасти започват свой бизнес, рисковете обаче не са малко, както и възможностите

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Музика за очите

Гиноварт в Музея на музиката в Барселона

20 въпроса: Мартин Колев

Дебютната пиеса на създателя на "Софийски магьосници" прави премиера тази есен

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 38

Капитал

Брой 38 // 22.09.2018 Прочетете
Капитал PRO, Тема на броя: Не разследвай това

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 21.09.2018 Прочетете