С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 9 апр 2015, 17:15, 17261 прочитания

SMS игри за напреднали

Промяната в условията на "Мобилтел" за услуги с добавена стойност може да промени целия им пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Тя е хубава и магнетична, с високо чело и големи очи. Можеш да я попиташ за всичко, което те вълнува: ще получиш ли предложение за брак от Иван, ще ти повишат ли заплатата, ще заминеш ли за Америка или ще си тръгне ли досадната снаха. И ще получиш отговор само ако напишеш въпроса в едно прозорче на сайта, а после пуснеш sms, за да ти дадат код, с който да изпратиш мейла. После предсказанието идва, но пък е толкова уклончиво, че искаш подробности. Пускаш още sms-и, разбира се, всичките по 2 лева.

Дали Иван ще се появи с розите и дали поканата от Америка идва, си остава все така несигурно. Но пък е сигурно, че бизнесът на доставчиците, които организират услугата, ще спечели. От гледна точка на телекомите, които осигуряват средата за него, той не е голям нито като обем, нито като интерес (потенциал). Но пък и 25 - 30 млн. лв. приходи годишно, колкото е общият му размер в България, не са лоша сума, особено ако е поделена между малко играчи.


Всъщност случаят с така наречените услуги с добавена стойност е точно такъв: относително свит пазар, но пък силно консолидиран, с установени правила и добри печалби.

Сега един от големите телекоми сменя условията си към доставчиците на услуги с добавена стойност, а това би могло да промени целия пазар. Вместо отстъпката за тях да е според генерирания трафик (по-голяма за по-голям обем), тя ще е твърд процент от цената на всяко кратко съобщение (или на всяка минута разговор). С което най-големите доставчици ще изгубят предимството си и бизнесът ще стане по-достъпен и за останалите.

Силата на процентите



Бизнесът с телекомуникационните услуги с добавена стойност се развива в България над десетилетие, като бумът му беше през 2004 г. при гласуването на зрителите за първия "Биг брадър". Схемата е относително проста. Участниците по веригата са трима: от една страна този, който организира съответното шоу, предсказания, игра, промоция, дава възможност за плащане с sms, или каквото и да било друго, от друга - телекомите, които обслужват кратките съобщения и обажданията, и от трета - посредникът, който работи и с двамата. От цената на всяко кратко съобщение или минута разговор, плащана от потребителя, телекомът дава процент на междинното звено, а то пък - част от него на съответния продуцент, собственик на сайт, организатор на кастинг или игра с етикетите на някаква стока например. Първоначално пазарът на доставчиците на такива услуги (средното звено) в България е и развит, и конкурентен - на него са 9-10 фирми, а процентите за тях са твърди независимо от обема. Не минава обаче много време и "Мобилтел" въвежда скала на отстъпки, при която колкото повече трафик прави един доставчик, толкова повече получава. При "Глобул" (вече "Теленор") това никога не е правено, но пък БТК, макар и по-късно също въвежда отстъпки според мащаба.

Резултатът не е изненадващ - консолидация и създаване на поднива в сектора. Образно казано, ако един доставчик генерира малък трафик, той ще получи еднаква отстъпка, ако работи директно с "Мобилтел" и БТК и ако се обърне към друг голям от собствения си бранш. Така той остава едно ниво по-надолу по веригата, но пък има шанс да си договори дори по-добри търговски условия от тези, които би получил директно от оператора с малкия си "оборот на съобщения".

Така към момента този пазар в България на 90% е поделен между две компании: "Войском" и "Теравойс". При общо над 25 млн. лв. приходи от услуги с добавена стойност и при трите телекома в страната за миналата година "Теравойс" държи 51%, "Войском" - 43%, а останалите 6% са поделени между VCI (мобилен маркетинг) и E-card (мобилен маркетинг и разплащания). Всички останали, включително чужди играчи, са на второ ниво и ползват най-големите два. Те получават отстъпки, достигащи до 70% при "Мобилтел" и БТК и твърдо около 60% при "Теленор". Сега промяната е, че "Мобилтел" премахва скалата според трафика и изравнява условията за всички. Единият ефект от това ще е по-голям приход за оператора, но сумата е малка за компания от този ранг и промяната й няма да му се отрази кой знае колко. Другият резултат - за пазара на този тип услуги, ще е по-важен, а той е връщане на възможността за достъп до бизнеса "на първо ниво" на повече компании. От което, разбира се, нито "Войском", нито "Теравойс" са доволни.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година Работодателите ще наемат още хора в началото на следващата година

Най-силни са очакванията в минната индустрия, лидерът по региони отново е Варна

10 дек 2019, 25 прочитания

Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв. 1 Latecoere разширява завода си край Пловдив с инвестиция за 5.5 млн. лв.

В новия си цех компанията ще произвежда носовата част на самолети Airbus

9 дек 2019, 1242 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Моята скъпа салата

Дефицитът в производството на българска маруля и лошото време доведоха до по-високи цени

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10