SMS игри за напреднали
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

SMS игри за напреднали

SMS игри за напреднали

Промяната в условията на "Мобилтел" за услуги с добавена стойност може да промени целия им пазар

Паулина Михайлова, Юлиян Арнаудов
18740 прочитания

© shutterstock


Тя е хубава и магнетична, с високо чело и големи очи. Можеш да я попиташ за всичко, което те вълнува: ще получиш ли предложение за брак от Иван, ще ти повишат ли заплатата, ще заминеш ли за Америка или ще си тръгне ли досадната снаха. И ще получиш отговор само ако напишеш въпроса в едно прозорче на сайта, а после пуснеш sms, за да ти дадат код, с който да изпратиш мейла. После предсказанието идва, но пък е толкова уклончиво, че искаш подробности. Пускаш още sms-и, разбира се, всичките по 2 лева.

Дали Иван ще се появи с розите и дали поканата от Америка идва, си остава все така несигурно. Но пък е сигурно, че бизнесът на доставчиците, които организират услугата, ще спечели. От гледна точка на телекомите, които осигуряват средата за него, той не е голям нито като обем, нито като интерес (потенциал). Но пък и 25 - 30 млн. лв. приходи годишно, колкото е общият му размер в България, не са лоша сума, особено ако е поделена между малко играчи.

Всъщност случаят с така наречените услуги с добавена стойност е точно такъв: относително свит пазар, но пък силно консолидиран, с установени правила и добри печалби.

Сега един от големите телекоми сменя условията си към доставчиците на услуги с добавена стойност, а това би могло да промени целия пазар. Вместо отстъпката за тях да е според генерирания трафик (по-голяма за по-голям обем), тя ще е твърд процент от цената на всяко кратко съобщение (или на всяка минута разговор). С което най-големите доставчици ще изгубят предимството си и бизнесът ще стане по-достъпен и за останалите.

Силата на процентите

Бизнесът с телекомуникационните услуги с добавена стойност се развива в България над десетилетие, като бумът му беше през 2004 г. при гласуването на зрителите за първия "Биг брадър". Схемата е относително проста. Участниците по веригата са трима: от една страна този, който организира съответното шоу, предсказания, игра, промоция, дава възможност за плащане с sms, или каквото и да било друго, от друга - телекомите, които обслужват кратките съобщения и обажданията, и от трета - посредникът, който работи и с двамата. От цената на всяко кратко съобщение или минута разговор, плащана от потребителя, телекомът дава процент на междинното звено, а то пък - част от него на съответния продуцент, собственик на сайт, организатор на кастинг или игра с етикетите на някаква стока например. Първоначално пазарът на доставчиците на такива услуги (средното звено) в България е и развит, и конкурентен - на него са 9-10 фирми, а процентите за тях са твърди независимо от обема. Не минава обаче много време и "Мобилтел" въвежда скала на отстъпки, при която колкото повече трафик прави един доставчик, толкова повече получава. При "Глобул" (вече "Теленор") това никога не е правено, но пък БТК, макар и по-късно също въвежда отстъпки според мащаба.

Резултатът не е изненадващ - консолидация и създаване на поднива в сектора. Образно казано, ако един доставчик генерира малък трафик, той ще получи еднаква отстъпка, ако работи директно с "Мобилтел" и БТК и ако се обърне към друг голям от собствения си бранш. Така той остава едно ниво по-надолу по веригата, но пък има шанс да си договори дори по-добри търговски условия от тези, които би получил директно от оператора с малкия си "оборот на съобщения".

Така към момента този пазар в България на 90% е поделен между две компании: "Войском" и "Теравойс". При общо над 25 млн. лв. приходи от услуги с добавена стойност и при трите телекома в страната за миналата година "Теравойс" държи 51%, "Войском" - 43%, а останалите 6% са поделени между VCI (мобилен маркетинг) и E-card (мобилен маркетинг и разплащания). Всички останали, включително чужди играчи, са на второ ниво и ползват най-големите два. Те получават отстъпки, достигащи до 70% при "Мобилтел" и БТК и твърдо около 60% при "Теленор". Сега промяната е, че "Мобилтел" премахва скалата според трафика и изравнява условията за всички. Единият ефект от това ще е по-голям приход за оператора, но сумата е малка за компания от този ранг и промяната й няма да му се отрази кой знае колко. Другият резултат - за пазара на този тип услуги, ще е по-важен, а той е връщане на възможността за достъп до бизнеса "на първо ниво" на повече компании. От което, разбира се, нито "Войском", нито "Теравойс" са доволни.

<#text>

Нека бъдем двама

Според участници на пазара новата система има шанс, след като отваря по-широко вратата за достъп до този сегмент, да го раздвижи. От 4-5 години насам той непрекъснато се свива. Гласуванията в тв форматите вече не са движеща сила (те дават едва под 10% от общите приходи), нови типове услуги рядко се създават, а плащанията с sms обикновено са на малки суми.

От "Мобилтел" не дадоха коментар за промените, които въвеждат с аргумента, че темата на преговорите са търговски отношения, които принципно са конфиденциални. От свои източници обаче "Капитал" научи, че обсъжданият твърд процент за доставчиците на този тип услуги в "Мобилтел" е 60% - колкото е и в "Теленор", за въвеждането му вече са проведени срещи с "Войском" и "Теравойс", те са се обявили твърдо против, но в телекома нямат намерение да се откажат. Промените не важат за съобщенията, с които се плаща за паркиране.

"Като доставчик на мобилни разплащания за клиенти от България, Европа, Азия и Северна Америка не може да не бъдем обезпокоени за нашите партньори и техния бизнес. Опасяваме се, че промяната, която "Мтел" осъществява, може да се отрази негативно на бизнеса и пазара с мобилни разплащания, но и вярваме, че всяко предизвикателство е и възможност за нови идеи. Държа да отбележа, че преговорите с мобилния оператор все още продължават, така че може да станем свидетели и нa обрати", каза Александър Балкански, оперативен Директор в "Алтерко", компанията - майка на "Теравойс". Според отчета на "Теравойс", изпратен в Търговския регистър, за 2013 г. дружеството има малко над 4.3 млн. лв. приходи и 175 хил. лв. нетна печалба. Компанията-майка "Алтерко" е поравно притежание на Димитър Димитров и Светлин Тодоров. Тя има индиректни участия в дружества в Македония, Великобритания, Румъния, Германия, Унгария, САЩ, Сингапур, Малайзия. Отчетът за 2013 г. показва 1.73 млн. лв. приходи и 831 хил. лв. нетна печалба.

"Специално за "Алтерко" ходът на "Мобилтел" няма да бъде съкрушителен, защото компанията предоставя услуги и модели в много други бизнес направления, като мобилен маркетинг и мобилни портали и съдържание. Почти всяка голяма промоционална sms игра преминава през отдел "Мобилен маркетинг" на "Алтерко", казаха още от там. Мнението на мениджмънта на компанията е, че потенциалът на sms игрите като маркетингов и рекламен канал тепърва ще се развива. В резултат от промяната, въведена от "Мобилтел", според Александър Балкански вероятно част от клиентите ще вдигнат цените на услугите си, а друга - ще се откажат да ползват този канал.

На подобно мнение са и във "Войском". "Мобилтел" въвежда промяна в условията, без изобщо да се допита до бизнеса, и по наша информация няма намерение да се откаже от нея", каза Валерия Захариева, търговски директор на компанията. "Новите правила са в ущърб на бизнеса, те биха свили пазара и съответно - и техните приходи", добави Захариева. Според нея сегашната система дава стимул на доставчиците да генерират повече трафик, а т.нар. flat rate ще го сведе до минимум.

"Войском", по последни данни в Търговския регистър, е 67% собственост на Анели Бачева-Баткова, а с по 16.5% акционери са и Илияна Бенчева и Любов Гергова. Анели Бачева-Баткова е втората съпруга на бащата на Тодор Батков - Коста. В бранша пък "Войском" винаги е била известна като компания, контролирана от Мартин Батков - по-малкия брат на Тодор Батков.

Според отчета на компанията за 2013 г., подаден в Търговския регистър, тя има 7.59 млн. лв. приходи и 633 хил. лв. печалба.

Обща ли е лодката

Дали и други компании освен "Войском" и "Теравойс" ще се възползват от възможността да работят "на първо ниво" с мобилните оператори, засега няма как да се прогнозира. И може би ще зависи от това дали и БТК ще въведе твърда отстъпка. От "Войском" потвърдиха, че ако "Мобилтел" не отмени решението си, занапред условията на догонващия мобилен оператор са най-добри за тях. Но за да присъства една компания активно на този пазар, със сигурност й трябва достъп до мрежите и на трите телекома. Темата според източници на вестника е обсъждана и в БТК, но решение за промяна засега няма.

Макар и да представляват част от бизнеса на мобилните оператори, услугите с добавена стойност не са за тях любим източник на приходи, защото е свързан с много проблеми. От една страна - недоволството на клиентите винаги е насочено към телекома, от който получават фактурата с включените скъпи съобщения или разговори и който винят за всеки пропуск в системата. От друга - именно при услугите с добавена стойност е най-висок рискът от несъбираемост на вземанията от абонатите - между 5 и 7%. Именно заради този риск телекомите са ограничили до 5 лева цената на кратките съобщения от този тип. Което е обяснимо предвид факта, че средният месечен приход от клиент (ARPU) е малко над 11 лв. в България. В САЩ например услугите с добавена стойност достигат 10 долара, но при 50 долара ARPU.

Макар и малък, пазарът на услугите с добавена стойност в България, явно не е безинтересен. А повече конкуренция няма да му навреди.

 
Един лев - за трима

Да предположим, че се организира маркетингова игра за насърчаване на търсенето на даден продукт. Производителят или вносителят обещава някаква награда на клиент, когото ще избере с томбола, но за целта потребителите трябва да си купят продукта и да изпратят SMS на кратък номер със съдържание - например код, скрит под опаковката му. Цената на съобщението е 1 лев. От този 1 лев при т.нар. flat rate от страна на мобилния оператор самият той прибира 0.40 лв., а доставчикът на услугата - останалите 0.60 лв., като от тях дава 0.30 или 0.40 лв. на производителя на продукта. Ако отстъпката от оператора е според трафика, генериран от доставчика (средното ниво), той получава между 0.20 и 0.70 лв., от които дава договорения процент на крайния партньор. Доставчик с малък трафик, който получи 0.30 лв., би предложил на съответния производител или вносител 0.20 лв. дял от цената на всеки SMS, с което няма как да конкурира по-големия играч, взел 0.70 лв.

Тя е хубава и магнетична, с високо чело и големи очи. Можеш да я попиташ за всичко, което те вълнува: ще получиш ли предложение за брак от Иван, ще ти повишат ли заплатата, ще заминеш ли за Америка или ще си тръгне ли досадната снаха. И ще получиш отговор само ако напишеш въпроса в едно прозорче на сайта, а после пуснеш sms, за да ти дадат код, с който да изпратиш мейла. После предсказанието идва, но пък е толкова уклончиво, че искаш подробности. Пускаш още sms-и, разбира се, всичките по 2 лева.

Дали Иван ще се появи с розите и дали поканата от Америка идва, си остава все така несигурно. Но пък е сигурно, че бизнесът на доставчиците, които организират услугата, ще спечели. От гледна точка на телекомите, които осигуряват средата за него, той не е голям нито като обем, нито като интерес (потенциал). Но пък и 25 - 30 млн. лв. приходи годишно, колкото е общият му размер в България, не са лоша сума, особено ако е поделена между малко играчи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 10
    uprsport avatar :-|
    Uprsport

    Това не е никакъв бизнес, а живо ограбване. Но както показват действията на българина (части, колети, катастрофи, а напоследък и климатици) той е склонен на такива работи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK