С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 9 апр 2015, 17:15, 17717 прочитания

SMS игри за напреднали

Промяната в условията на "Мобилтел" за услуги с добавена стойност може да промени целия им пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Тя е хубава и магнетична, с високо чело и големи очи. Можеш да я попиташ за всичко, което те вълнува: ще получиш ли предложение за брак от Иван, ще ти повишат ли заплатата, ще заминеш ли за Америка или ще си тръгне ли досадната снаха. И ще получиш отговор само ако напишеш въпроса в едно прозорче на сайта, а после пуснеш sms, за да ти дадат код, с който да изпратиш мейла. После предсказанието идва, но пък е толкова уклончиво, че искаш подробности. Пускаш още sms-и, разбира се, всичките по 2 лева.

Дали Иван ще се появи с розите и дали поканата от Америка идва, си остава все така несигурно. Но пък е сигурно, че бизнесът на доставчиците, които организират услугата, ще спечели. От гледна точка на телекомите, които осигуряват средата за него, той не е голям нито като обем, нито като интерес (потенциал). Но пък и 25 - 30 млн. лв. приходи годишно, колкото е общият му размер в България, не са лоша сума, особено ако е поделена между малко играчи.


Всъщност случаят с така наречените услуги с добавена стойност е точно такъв: относително свит пазар, но пък силно консолидиран, с установени правила и добри печалби.

Сега един от големите телекоми сменя условията си към доставчиците на услуги с добавена стойност, а това би могло да промени целия пазар. Вместо отстъпката за тях да е според генерирания трафик (по-голяма за по-голям обем), тя ще е твърд процент от цената на всяко кратко съобщение (или на всяка минута разговор). С което най-големите доставчици ще изгубят предимството си и бизнесът ще стане по-достъпен и за останалите.

Силата на процентите



Бизнесът с телекомуникационните услуги с добавена стойност се развива в България над десетилетие, като бумът му беше през 2004 г. при гласуването на зрителите за първия "Биг брадър". Схемата е относително проста. Участниците по веригата са трима: от една страна този, който организира съответното шоу, предсказания, игра, промоция, дава възможност за плащане с sms, или каквото и да било друго, от друга - телекомите, които обслужват кратките съобщения и обажданията, и от трета - посредникът, който работи и с двамата. От цената на всяко кратко съобщение или минута разговор, плащана от потребителя, телекомът дава процент на междинното звено, а то пък - част от него на съответния продуцент, собственик на сайт, организатор на кастинг или игра с етикетите на някаква стока например. Първоначално пазарът на доставчиците на такива услуги (средното звено) в България е и развит, и конкурентен - на него са 9-10 фирми, а процентите за тях са твърди независимо от обема. Не минава обаче много време и "Мобилтел" въвежда скала на отстъпки, при която колкото повече трафик прави един доставчик, толкова повече получава. При "Глобул" (вече "Теленор") това никога не е правено, но пък БТК, макар и по-късно също въвежда отстъпки според мащаба.

Резултатът не е изненадващ - консолидация и създаване на поднива в сектора. Образно казано, ако един доставчик генерира малък трафик, той ще получи еднаква отстъпка, ако работи директно с "Мобилтел" и БТК и ако се обърне към друг голям от собствения си бранш. Така той остава едно ниво по-надолу по веригата, но пък има шанс да си договори дори по-добри търговски условия от тези, които би получил директно от оператора с малкия си "оборот на съобщения".

Така към момента този пазар в България на 90% е поделен между две компании: "Войском" и "Теравойс". При общо над 25 млн. лв. приходи от услуги с добавена стойност и при трите телекома в страната за миналата година "Теравойс" държи 51%, "Войском" - 43%, а останалите 6% са поделени между VCI (мобилен маркетинг) и E-card (мобилен маркетинг и разплащания). Всички останали, включително чужди играчи, са на второ ниво и ползват най-големите два. Те получават отстъпки, достигащи до 70% при "Мобилтел" и БТК и твърдо около 60% при "Теленор". Сега промяната е, че "Мобилтел" премахва скалата според трафика и изравнява условията за всички. Единият ефект от това ще е по-голям приход за оператора, но сумата е малка за компания от този ранг и промяната й няма да му се отрази кой знае колко. Другият резултат - за пазара на този тип услуги, ще е по-важен, а той е връщане на възможността за достъп до бизнеса "на първо ниво" на повече компании. От което, разбира се, нито "Войском", нито "Теравойс" са доволни.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Директорът на ING поема управлението на UBS Директорът на ING поема управлението на UBS

Ралф Хамерс ще застане начело на швейцарската инвестиционна банка от есента

23 фев 2020, 340 прочитания

Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година Собственикът на "Девин" ще инвестира 17 млн. евро през тази и следващата година

Средствата са за изграждане на нов логистичен център и смяна на две от производствените линии в завода в гр. Девин

23 фев 2020, 643 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Моята скъпа салата

Дефицитът в производството на българска маруля и лошото време доведоха до по-високи цени

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10