Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 15 апр 2015, 18:59, 15306 прочитания

Данчо Данчев: Ако има потенциал в застраховането, той е в полиците "Живот"

Липсата на перспектива за развитие извън автомобилните полици е една от причините за напускането на чужди инвеститори, казва председателят на АБЗ и изпълнителен директор на "Виктория" и "Дженерали"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Повечето от собствениците на имоти не осъзнават необходимостта от защита на имуществото.

-Оптимист съм за развитието на здравните полици.
Данчо Данчев е главен изпълнителен директор и председател на управителния съвет на "Дженерали Застраховане" от 21 март тази година, като паралелно продължава да ръководи и "Виктория". Очаква се двете компании да се слеят до края на тази година и да останат под марката на "Дженерали". По-малкото дружество - "Виктория", в последните години беше ръководено от Данчев, допреди няколко месеца акционер в него с 33% беше "Мел финанс", свързано с банкера Цветан Василев. През октомври Assicurazioni Generali приключи придобиването на дела от българското дружество и така стана собственик на 100% от капитала. Няколко месеца след това Данчев пое ръководството и на "Дженерали Застраховане".

Какви са очакванията ви за развитието на застрахователния пазар в България през тази година, пак ли ще бъде доминиран от автомобилното застраховане?


- Като разпределение – категорично ще бъде доминиран от моторния сегмент, и то не само през тази година, а поне още няколко години. Очевидно не можем дори да доближим западните пазари като проникване в животозастраховането и това ни липсва страшно много. Имам усещането, че и проникването на имущественото застраховане дори е намаляло заради спада в ипотечното кредитиране. През последните месеци има раздвижване, но то е минимално и не могат да се върнат обемите отпреди няколко години. Другата негативна тенденция на българския пазар е напускането на западни инвеститори. Това е доста тревожно и може би следствие на изброените по-горе процеси, защото те не виждат перспектива за промяна. Очевидно имущественото застраховане в последните 10 години не е приоритет на нито един сериозен застраховател от западния свят и вероятно това е причината да напускат. Липсва реална перспектива за развитие на пазар извън автомобилното застраховане.

Губещо ли е автомобилното застраховане в България?
- Това е много хубав въпрос, тъй като очевидно за по-голяма част от компаниите сегментът е губещ, особено що се касае до застраховка "Гражданска отговорност". Но има компании, които успяват да излизат на печалба. Това става чрез механизми на по-добра сегментация на клиентите и по-различен начин на ревизиране. Но моето лично мнение е, че като цяло пазарът на задължителната застраховка е губещ. Що се отнася до "Автокаско", там отново съществена роля за всяка компания играе начинът на подбор на клиентите. Тук функцията как се управлява процесът в дадената компания е определящ.

Може ли това да се промени и компаниите да не компенсират от други полици, защото това означава повишение на тяхната цена?
- Другият вариант е компаниите да увеличават капитала си. В последните години няма застраховка, чиято цена да расте чувствително, по-скоро има компании, които увеличават капитала си вследствие на загуби, натрупани от "Гражданска отговорност". Промяната може да стане по един начин – увеличаване на цената. Защото очевидно обезщетенията растат с много по-голям темп, отколкото цените, ако можем въобще да говорим за покачване на цените по задължителната полица.



Какво е мнението ви за катастрофичния пул и предложението да се въведе задължително застраховане на имущество?
- На няколко пъти, включително и на последната кръгла маса с правителството, целият управителен съвет на АБЗ сме казвали, че ние подкрепяме доброволния принцип в застраховането.

Ако катастрофичният пул е доброволен, какво ще означава това за потребителя – по-различни продукти или друго?
- Всеки собственик на имот трябва да знае, че е отговорен и към себе си, и към останалите хора. След като притежаваш имот, се изграждат и основните принципи за начина на отношение към имуществото изобщо. Да задължаваме някой насила да пази имуществото си, без самият той да е осъзнал нуждата от това, означава въвеждане на още една мярка, която според мен няма да бъде приета добре от хората. Ще бъде прието като някакъв данък и съм сигурен, че социалният ефект няма да е позитивен. Но основното е – харчиш 100 хил. евро за имот, а не отделяш 50 евро за застраховането му – ето това трябва да се промени. Как да стане – не мога да кажа.

След като толкова много хора пострадаха от наводненията миналата година, повиши ли се интересът към застраховането?
- Очевидно не. Резултатите показват, че няма покачване на продадените полици, или ако има - то е минимално. Има покачване в запитванията и интереса, но всичко спира дотам. Вероятно хората си казват – сега мина, повече няма да се случи. Не им се харчат пари за застраховка, не осъзнават потребността. Ние не разполагаме с такава статистика, но аз съм сигурeн, че вероятно около 50% от реално застрахованите жилища са такива, защото собствениците са били задължени от банката да го направят заради ипотечен кредит. Даже имаме доста случаи, при които след изтичане на кредита клиентът спира да си плаща полицата. Тоест той не осъзнава, няма потребност от това да защити имуществото си.

Животозастраховането също е донякъде свързано с кредитирането. Какво може да се направи, за да се повиши личният интерес към него? И дали ако се приеме идеята за допълнително здравно застраховане, това ще накара хората да погледнат и към друг тип подобни продукти?
- Това е приоритетът на АБЗ за тази година и заместник-председателят Светла Несторова е отдадена на тази кауза, като през изминалите две години предприе различни инициативи, с които се опитваме да стигнем до хората, да им разкажем какво е животозастраховане и да ги убедим, че има полза от него. Да образоваме хората за различните животозастрахователни продукти, да разясним, че не е само рискът, който се покрива, че има и модерни инвестиционни продукти и т.н. Това е една огромна ниша и ако има накъде да расте нашият пазар, за мен това е в животозастраховането. Но този процес ще изисква много време и консолидирани усилия на целия бранш.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40 4 Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40

След ясно тълкувание на приетите от Народното събрание текстове правителството ще измени постановлението си за помощта

7 апр 2020, 4616 прочитания

С нова регулация държавата иска да вкара повече български храни във веригите 4 С нова регулация държавата иска да вкара повече български храни във веригите

Търговците смятат предложението за непазарно, ще изисква време и инвестиции, няма да има ефект и обслужва интересите на сивия сектор

7 апр 2020, 2905 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Половината руски туристически фирми губят право за работа в чужбина

Застрахователи намаляват предлагането на професионални полици заради увеличения риск

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10