С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 15 апр 2015, 18:01, 6244 прочитания

Комисията по конкуренцията започна проучване срещу Uber

Антимонополният регулатор ще проверява дали компанията е нелоялен конкурент на превозвачите в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тихо посрещане е последното, на което Uber може да се надява във всяка страна, където стъпи. В България периодът, в който властите се запознаваха с дейността на дружеството, без да дават признаци на реакция, продължи четири месеца. И току-що приключи. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започна в сряда проучване дали компанията не нарушава местните правила. Конкретно проверката ще е за нелоялна конкуренция спрямо превозвачите на пътници в София, пише в съобщение на антимонополния регулатор.

Споделено, но срещу пари


Поводът за проверката е писмо от Столичната община, с което тя изразява становището си, че сигурността представлява проблем независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна, защото пътникът получава име, снимка и регистрация на автомобила. Действащата законова и подзаконова нормативна база не позволява предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащате без нужните регистрации за това, пише в сигнала на общината. Затова тя се обръща към КЗК за становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция.

Uber стартира дейност в България на 9 декември 2014 г., предлагайки услугата UberX. Писмото на Столичната община до антимонополния регулатор е от 14 декември - пет дни по-късно. След това КЗК започна да събира информация по темата, изисквайки становища от самата компания, агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство и превозвачи.

Позицията на "Автомобилна администрация" е, че услугата, предлагана чрез платформата за споделени пътувания на пътници, се доближава до голяма степен до таксиметровия превоз, като "в същността си на практика е идентична с него". Независимо от това Uber е достъпен за столичани, без да са спазени "изискванията на действащото българско законодателство, касаещи този вид превоз от страна на предлагащите я дружества".



Според КЗК от така събраните данни възникват съмнения за евентуално извършени нарушения на текстовете от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и по-конкретно тези, забраняващи нелоялната конкуренция.

Срещу пари, но споделено

Както събраната до момента информация от КЗК показва, дружествата, отговорни за дейността на Uber в България, са Uber BV - Холандия, и Rasier Operations - Холандия. Според техните становища, изпратени в комисията, Uber предоставя единствено технологични услуги, с които прави възможен контактът между различни физически лица, и не участва на транспортния пазар. Дружествата подчертават и факта, че те самите не притежават, не отдават под наем и не оперират транспортни средства.

С една дума - както и в останалите градове, в които работи Uber, и тук заема позицията, че не е транспортна, а технологична компания.

Срокът, в който КЗК трябва да направи проучването си и да излезе с решение има ли нарушение в случая, е три месеца. След това възможните наказания са финансови санкции и забрана на нарушението, тоест на дейността на Uber в България.

До момента регистрираните автомобили в платформата в София са близо 400 по данни на самата компания.

Комисия за защита на конкуренцията срещу конкуренцията

Адвокат Петьо Славов, бивш зам-председател на КЗК (1998-2003):

Намирам, че решението КЗК да се самосезира по повод на превозваческата услуга предоставяне чрез платформата UBER е фундаментално погрешно при това на 2 самостоятелни основания. Първо, защото основната цел на ЗЗК е защитата и разширяването на свободната конкуренция в интерес на потребителите, т.е. Комисията трябва да се бори за защита НА, а не ОТ конкуренцията. Второ, защото по този начин КЗК се нагърбва с несвойствени функции, с които изземва правомощията на органите, които по силата на специалните закони трябва да осъществяват контрол при предоставяне на услугата "превоз на пътници" (ИА Автомобилна администрация и общините). В случая прави впечатление и ентусиазмът, с който тези органи прехвърлят горещия картоф на КЗК, и вместо те, комисията да отговаря на жалбите на таксиметровите ни фирми.

статията е обновена на 16 април, 17:55 часа
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Uber КЗК таксита

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара

Средствата ще се насочат към тях най-вече чрез обратно изкупуване на акции през следващите три години

17 окт 2019, 694 прочитания

"Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност 1 "Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност

Компанията системно е нарушавала задълженията си по оздравителния план и дължи на държавата над 102 млн. лв.

17 окт 2019, 1585 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Индустриален холдинг България" пласира успешно облигации

Компанията е успяла да набере близо 50 млн. лв. от публичното предлагане

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10