С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 15 апр 2015, 18:01, 6310 прочитания

Комисията по конкуренцията започна проучване срещу Uber

Антимонополният регулатор ще проверява дали компанията е нелоялен конкурент на превозвачите в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тихо посрещане е последното, на което Uber може да се надява във всяка страна, където стъпи. В България периодът, в който властите се запознаваха с дейността на дружеството, без да дават признаци на реакция, продължи четири месеца. И току-що приключи. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) започна в сряда проучване дали компанията не нарушава местните правила. Конкретно проверката ще е за нелоялна конкуренция спрямо превозвачите на пътници в София, пише в съобщение на антимонополния регулатор.

Споделено, но срещу пари


Поводът за проверката е писмо от Столичната община, с което тя изразява становището си, че сигурността представлява проблем независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна, защото пътникът получава име, снимка и регистрация на автомобила. Действащата законова и подзаконова нормативна база не позволява предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащате без нужните регистрации за това, пише в сигнала на общината. Затова тя се обръща към КЗК за становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция.

Uber стартира дейност в България на 9 декември 2014 г., предлагайки услугата UberX. Писмото на Столичната община до антимонополния регулатор е от 14 декември - пет дни по-късно. След това КЗК започна да събира информация по темата, изисквайки становища от самата компания, агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство и превозвачи.

Позицията на "Автомобилна администрация" е, че услугата, предлагана чрез платформата за споделени пътувания на пътници, се доближава до голяма степен до таксиметровия превоз, като "в същността си на практика е идентична с него". Независимо от това Uber е достъпен за столичани, без да са спазени "изискванията на действащото българско законодателство, касаещи този вид превоз от страна на предлагащите я дружества".



Според КЗК от така събраните данни възникват съмнения за евентуално извършени нарушения на текстовете от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и по-конкретно тези, забраняващи нелоялната конкуренция.

Срещу пари, но споделено

Както събраната до момента информация от КЗК показва, дружествата, отговорни за дейността на Uber в България, са Uber BV - Холандия, и Rasier Operations - Холандия. Според техните становища, изпратени в комисията, Uber предоставя единствено технологични услуги, с които прави възможен контактът между различни физически лица, и не участва на транспортния пазар. Дружествата подчертават и факта, че те самите не притежават, не отдават под наем и не оперират транспортни средства.

С една дума - както и в останалите градове, в които работи Uber, и тук заема позицията, че не е транспортна, а технологична компания.

Срокът, в който КЗК трябва да направи проучването си и да излезе с решение има ли нарушение в случая, е три месеца. След това възможните наказания са финансови санкции и забрана на нарушението, тоест на дейността на Uber в България.

До момента регистрираните автомобили в платформата в София са близо 400 по данни на самата компания.

Комисия за защита на конкуренцията срещу конкуренцията

Адвокат Петьо Славов, бивш зам-председател на КЗК (1998-2003):

Намирам, че решението КЗК да се самосезира по повод на превозваческата услуга предоставяне чрез платформата UBER е фундаментално погрешно при това на 2 самостоятелни основания. Първо, защото основната цел на ЗЗК е защитата и разширяването на свободната конкуренция в интерес на потребителите, т.е. Комисията трябва да се бори за защита НА, а не ОТ конкуренцията. Второ, защото по този начин КЗК се нагърбва с несвойствени функции, с които изземва правомощията на органите, които по силата на специалните закони трябва да осъществяват контрол при предоставяне на услугата "превоз на пътници" (ИА Автомобилна администрация и общините). В случая прави впечатление и ентусиазмът, с който тези органи прехвърлят горещия картоф на КЗК, и вместо те, комисията да отговаря на жалбите на таксиметровите ни фирми.

статията е обновена на 16 април, 17:55 часа
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Етикети: Uber КЗК таксита

Прочетете и това

Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg 1 Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg

Те ще слеят технологията си за онлайн брошури с цел да станат лидер на европейския пазар

19 яну 2020, 1673 прочитания

Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

19 яну 2020, 1953 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Индустриален холдинг България" пласира успешно облигации

Компанията е успяла да набере близо 50 млн. лв. от публичното предлагане

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10