Да анализираш Уолстрийт от София

Иван Митов (вляво) и Стефан Минчев от мениджърския екип на FinАnalytica са част от 45-те души, които работят в София. Централата е в Ню Йорк, за да продава лесно продукта на Уолстрийт

Да анализираш Уолстрийт от София

Finanalytica планира да увеличи екипа си в София и да навлезе на нови пазари

Константин Николов
20221 прочитания

Иван Митов (вляво) и Стефан Минчев от мениджърския екип на FinАnalytica са част от 45-те души, които работят в София. Централата е в Ню Йорк, за да продава лесно продукта на Уолстрийт

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Представете си следната ситуация: мултинационална група използва мозъчния си център в София, за да обслужва някои от най-големите банки и компании на Уолстрийт. Именно такава компания е базираната в Ню Йорк група за оценка на финансови рискове FinAnalytica, която с натрупването на все повече клиенти иска да разшири екипа си в България.

В края на януари на церемония в Лондон FinAnalytica получи престижната награда за най-иновативна специализирана компания в сектора в класацията Risk Technology Rankings 2014 на списание Risk. Клиентите са отличили платформата на компанията Cognity на базата на фукционалност, производителност, възвръщаемост на инвестициите и надеждност.

Име в Ню Йорк и Лондон

FinАnalytica, в която основен акционер е фондът NEVEQ, изготвя рискови анализи за около 100 клиента от финансовия сектор в САЩ, Канада и Европа и др. Сред компаниите, които ползват услугите й, са Barclays Investment Bank UK, британският застраховател Aviva, AON Hewitt, хедж фондове и др. Централата на групата е в Ню Йорк, защото там са най-големите й клиенти. "Не можеш да продаваш на местни играчи на Уолстрийт, ако отдел продажби не е местен", смята Иван Митов, ръководител количествени изследвания във FinАnalytica. Фирмата има и офис в Лондон, където също има много клиенти.

Основната работа по изготвянето на рискови модели се извършва в София, където е центърът за анализи. В него работят над 45 души - както специалисти с математическо образование, така и софтуерни инженери, поддръжка и др. "Може да се каже, че сме като поръчков костюм - изготвяме модели според изключително подробните и специфични изисквания на клиентите ни", казва Стефан Минчев, отговорящ за софтуерните разработки и техническите услуги.

Компанията печели чрез годишни такси от клиентите си. "Имаме доста високо ниво на подновяване", казва Минчев. Според Митов и Минчев основното предизвикателство е как финансовите компании да бъдат убедени в предимствата на продуктите на FinАnalytica пред тези на големи и силни конкуренти като създадената преди десетилетия MSCI с хиляди служители, които от години оперират в този сегмент.

Български корени

Макар и базирана в Ню Йорк, началото на FinAnalytica всъщност е поставено от български специалисти. Преди години професор Светлозар Рачев заедно с дъщеря си Боряна Рачева-Йотова изготвя алгоритъм за моделиране на кризисни явления и финансови рискове, който може да предвижда развитието на капиталовите пазари. С помощта на този модел той успял да предвиди и срива на Dow Jones и други индекси през 2008 г. Постепенно създателите на проекта развиват компанията с помощта и на американски инвеститори и фонд като NEVEQ. Днес фирмата има регистрирани множество патенти в САЩ. Методологията е вградена в продукти с разнообразни модули според изискванията на клиентите, които работят с най-различни финансови инструменти като значителни по размер деривативни портфейли и експозиции. В момента в центъра в София се работи върху подобряването на функционалността и надграждането на създадения вече модел.

Сега целта на компанията е да навлиза на нови пазари и именно по тази причина се нуждае от още специалисти. "FinАnalytica се установи като иновативен лидер. Голям принос за това позициониране има съвместната ни работа с водещи клиенти. Следващата стъпка за нас е да покажем мащаб и заработим със средни и малки клиенти. Основен компонент за осъществяването на това са стратегическите партньорства. Последния месец влязохме в две такива за достъп до данни и редистрибуция", коментира пред "Капитал Daily" Боряна Рачева-Йотова, изпълнителен директор и президент на групата.

Швейцарец в борда

От април компанията има и нов член на борда на директорите - швейцарецът Марсел Рюг, който управлява семейната си финансова компания Integral Finance AG. Той е работил като директор в JP Morgan и Credit Suisse, както и като анализатор на риска в UBS и Swiss Re. Той ще е петият член на борда на директорите на FinAnalytica след председателя Йън Кларк, Боряна Рачева-Йотова, Павел Езекиев и Константин Петров.

Представете си следната ситуация: мултинационална група използва мозъчния си център в София, за да обслужва някои от най-големите банки и компании на Уолстрийт. Именно такава компания е базираната в Ню Йорк група за оценка на финансови рискове FinAnalytica, която с натрупването на все повече клиенти иска да разшири екипа си в България.

В края на януари на церемония в Лондон FinAnalytica получи престижната награда за най-иновативна специализирана компания в сектора в класацията Risk Technology Rankings 2014 на списание Risk. Клиентите са отличили платформата на компанията Cognity на базата на фукционалност, производителност, възвръщаемост на инвестициите и надеждност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


23 коментара
  • 1
    shx1429215807398028 avatar :-|
    AMuw

    Страшна работа, обачè започнете да плащате на хората си. Акаунт мениджър, голямата работа, Уолстрийт (хаха и кой клиент по-точно е на Уолстрийт???), страшни изисквания, уъркфлоли, модели, али бали, викат му, крещят му, никакво обучение и подкрепа - типична българска работа.

  • 2
    julianm avatar :-|
    Европеец

    Типична българска работа е, че всичко е навряно в София. Това е поредното доказателство, че става дума за поредните тарикати. Забележете - в САЩ групата за оценка на финансови рискове FinAnalytica е разположена в Ню Йорк, а не във Вашингтон - следвайки аналогията на мисленето в България.
    Франкфурт е финансовата столица на Европа и в Германия на никой не му минава и през ум да се премести в .... Берлин.
    Но за българите друго освен София и с малки изключения Пловдив - друго което да става за бизнес - няма.

  • 3
    mrk avatar :-|
    Mr. K

    До коментар [#2] от "Европеец":

    А Лондон, Париж, Токио, Амстердам, Цюрих?

  • 4
    julianm avatar :-|
    Европеец

    [quote#3:"Mr. K"]А Лондон, Париж, Токио, Амстердам, Цюрих?[/quote]

    Ти явно не си показвал нос от София или трудно се справяш с дебрите на Интернет и поради това не знаеш, че извън Лондон, Париж, Токио, Амстердам, Цюрих нещата не изглеждат като пустиня с разграбени и опустошени имоти, тук там останали бедни и жалки хора без каквато и да е перспектива. Явно не знаеш толкова елементарни факти от начина по който се прави бизнес по света и това, че в Купертино(50 хил.) се намира главният офис на Apple, седалището на Microsoft е разположено в Редмънд(45хил.), Ford Motor Company е със седалище в Диърборн (100хил. предградие на Детройт), 5-ти по големина автоконцерн в света Daimler е в Щутгарт, Баварски моторни заводи(БМВ) са разположени в Мюнхен, най-големият химически концерн в света BASF е в Лудвигсхафен (160хил.).

    Само в световният икономически колос - България - бизнес се прави само в София ...

  • 5
    nigel avatar :-|
    nigel

    Европеецо, ти опитвал ли си се да наемеш в България квалифициран специалист с добър английски някъде извън София и 1-2 други града ?
    И аз бих искал да си работя професията от Велико Търново например, обаче откъде да събера екип ?

  • 6
    pi314_ avatar :-|
    Боно Нончев

    До българския казан в ада дяволи няма, щото сами се дърпаме обратно :-).

    Иначе браво за компанията, все пак развива собствен продукт, а не прост аутсорсинг на чужди идеи. Такива като нея и Телерик разчупват малко българския манталитет, че ако не си селянин да копаш на полето, значи не е работа...

  • 7
    le6tan avatar :-|
    le6tan

    Фирмата прави нещо много напредничаво за България. Като нямате и идея от пазара и от особеностите на финансовата индустрия не се изказвайте. Да правиш такъв софтуеър не е като на Телерик цъкалките и бутоните за Уин апликации, така че изобщо не сравнявайте нещата.

  • 8
    peaspiring avatar :-|
    peaspiring

    До коментар [#2] от "Европеец":

    А къде да е? В София има капацитет от програмисти, а статистика и математика се преподават основно в СУ.

    И къде да им е продажбения офис. Клиентите искат да могат да те видят, нищо че пазаруват софтуер. Искат да са наясно с поддръжка обучение и т.н.

  • 9
    damned avatar :-|
    damned

    До коментар [#5] от "nigel":

    Понеже спомена Велико Търново. Мога да ти кажа, че в нашия град вече има поне 10 софтуерни фирми, поне 3 от които са над 15 човека, и всичките работят основно с американци (но дори да не са американци, така или иначе се изисква добър английски).
    Така че екип можеш да си създадеш в повечето големи градове в БГ, въпроса е да даваш софийски заплати, а не да се правиш на провинциален тарикат!

  • 10
    peaspiring avatar :-P
    peaspiring

    До коментар [#9] от "damned":

    С риск да те разочаровам, 15 човека не е кой знае каква фирма. Е, излезли са от гаража де


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход