С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 17 апр 2015, 12:00, 20724 прочитания

"Фесто" по две. И още по две

Софийският завод на германския концерн удвои мощностите си и планира да го направи пак до 2018 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За много бизнеси по света растежът минава през автоматизация. За германския концерн Festo това е буквално така, тъй като той е световен лидер при автоматизиращата техника. И това е двигателят зад разрастването на софийския завод на групата - "Фесто производство". Той приключи с второто разширение на производствената и логистичната си база. Инвестицията в новата сграда надхвърля 16 млн. лева и води до двойно увеличение на площите, което обаче далеч не се очертава да е последно. Следващото вече се планира.

Сред петте най-големи в концерна


"Фесто производство" е част от германския концерн Festo, който има 61 дъщерни дружества, 11 завода и 18 хил. сътрудници в цял свят. Софийският завод е един от петте най-големи в групата и е специализиран за производство на сензори и съединителни кабели.

Началото е през 1987 г. - тогава е основана "Фесто машинекс" - джойнт венчър на Festo с български държавни предприятия. През 1990 г. към смесеното дружество се присъединява държавната "Пневмоавтоматика", с което започва производствената дейност на Festo в България. Три години по-късно германският концерн става едноличен собственик на "Фесто България", а през 1997 г. стартира в София производството на сензори. През 2000 г. българското дружество се разделя на две – за производство и за търговска дейност.

За да се стигне до голямото разширение сега обаче, "Фесто производство" минава през две ключови стъпки. През 2002 компанията се мести в нова сграда с обща площ 9400 кв.м. През 2006 създава отдел за инструментално производство в Смолян. А сега се добавят 8700 кв.м повече производствени и логистични площи.



"В момента "Фесто производство" разполага с над 21 хил. кв.м площ, във фирмата работят 610 души, от които 160 са новоназначени", обясни инж. Георги Атанасов, управител на "Фесто производство". Той е на този пост от юли 2013 г. Предишният управител – инж. Вичо Вичев, е оглавявал компанията 23 години, но вече е пенсионер, а като част от подготовката му да поеме щафетата Атанасов е ръководил завода на Festo в Чехия.

Ръст плюс ръст

За целия екип на "Фесто производство" 2014 е година на предизвикателствата, които обаче изглеждат нетипично на фона на стагниралата икономика Най-голямото от тях е как да се строи и разширява производството, без да има прекъсване на текущата дейност. Очевидно това е направено по най-безболезнения начин, защото българското дружество приключва 2014 с продажби за 43.5 млн. евро, което е 27% ръст в сравнение с 2013 г.. Инж. Атанасов обаче бърза да уточни, че "Фесто производство" продава единствено на компанията майка – концерна Festo. "Цените са обект на контрол от централата, затова ръстът в стойност не е критерий, по който се сравняваме с другите дъщерни дружества в групата. Но 2014 е характерна и с ръст от почти 20% спрямо 2013 в количествата произведена и продадена продукция. Произвели сме 9.8 млн. броя изделия. Това е едно от най-големите постижения в 25-годишната история на дружеството в България", коментира той. По думите му компанията е постигнала тези 20% ръст в обем с 11% ръст на персонала. "Това означава подобрена вътрешна ефективност, която ни позволява със съществуващия ресурс да произвеждаме повече и по-бързо", обобщава той.

Нивото на разходите, близките разстояния, гъвкавостта и бързината на реакцията на българското дружество ще продължат да бъдат определящи за концерна, убеден е инж Атанасов.

Признание за "Фесто производство" е и наличието на специално звено за развойна дейност, което имат собствен принос в създаването на иновациите на Festo. Подобна привилегия имат само заводите на концерна в Германия, Унгария и Швейцария. Българското дружество има още едно предимство – наличието на лаборатория, която е на такова ниво, че изпитванията на новите продукти се признават директно от централата и важат за целия свят.

"Концернът Festo има над 1300 действащи патента, а годишно получава защита за нови 100. Ние имаме активен принос за тази новаторска дейност. Десетки продукти, разработени от инженерите в София, са отличени с множество награди, включително и за дизайн", подчертава инж. Атанасов.

С признанията растат и изискванията към българските специалисти. Концернът планира те да  носят отговорност за изделията, които конструират и създават. "Това означава, че всички предложения за изменение и усъвършенстване на продукта, дошли от пазара например, ще се съгласуват с нашите инженери без участието на централата. При наличие на проблеми с клиенти или рекламации първи нашите инженери ще дават становища", обясни Георги Атанасов. И уточни, че тази тенденция на свобода, доверие и отговорност се налага само в заводите на концерна, които са водещи за определен продукт.

Семейният дух

Георги Атанасов е завършил Техническия университет в Дрезден. Върнал се в България веднага след дипломирането и работил в няколко частни фирми – за производство на мебели, обувки, трикотаж. През 2000 г. постъпва на работа във "Фесто производство" като ръководител на логистиката, а след това - на логистиката и материалното стопанство във фирмата. През 2011 г. е командирован да ръководи завода на Festo в Чехия с идеята, че ще оглави българския завод.

"Семейният концерн Festo държи много на своите сътрудници и изповядва философията, че най-ценният актив е персоналът. Машини и технологии могат да се купят, но сътрудниците се отглеждат. Затова на всички не просто се дава възможност за развитие, а тяхното развитие се планира", обясни инж. Атанасов. По думите му краткосрочните и дългосрочните командировки от един завод на концерна в друг са обичайна практика. "Колеги от Бразилия работят в Чехия, от Унгария – в Китай. От България също често се командироват опитни кадри в заводите на концерна в Бразилия или Индия например. Достатъчно е да имаш опит, умения, отлично представяне и готовност да заминеш", разказва Георги Атанасов.

Опитът на инж. Атанасов в Чехия и в България му позволява да прави съпоставка в нагласите за работа в двете държави. "В Чехия забелязах, че хората имат готовност и желание да работят на три смени. Заводът се намира в малък град – Чешка Липа, с около 30 хил. жители, но в него има няколко производствени компании, всяка с по около 500 заети. Работи се на три смени, но е изградена и инфраструктура за това - например градски транспорт, закусвални. Част от служителите пристигат в понеделник в Чешка Липа от селища, отдалечени на 200-300 километра, живеят в жилища под наем и се връщат в петък при семействата си. Други пътуват всяка сутрин от разстояния на 30-40 км от града", разказва инж. Атанасов.

Българската компания, подобно на много други, изпитва недостиг от подготвени кадри. И прави всичко възможно, за да си ги "отгледа". Всяко лято около 120 ученици от професионалната гимназия "Джон Атанасов" в София минават през 10-дневна учебна практика. От тази година програмата е разширена с еднодневен ежеседмичен стаж и по време на учебната година. "Фесто производство" предвижда да разшири обхвата на учебните заведения, с които поддържа връзки. "Целта ни е да покажем на гимназистите, че имат възможност за работа и развитие и без висше образование. Развиваме общ проект с няколко фирми за съвместно техническо обучение, като теоретичната част бъде прехвърлена на професионални центрове или на преподаватели в средни специализирани училища, а ние ще ги обучим на специфични професионални умения. Според анализ, който направихме, през 2013 г. за обучението на 40 новоназначени сме загубили целогодишния ресурс на трима наши опитни сътрудници. Затова искаме да си подготвяме кадрите поетапно и групово", обясни Георги Атанасов.

Тази година "Фесто производство" разширява и стажантската си програма за студенти. Защото само през 2015 ще са нужни над 10 нови сътрудници с инженерно образование, уточни управителят.

Преди следващото разширение

За 2015 г. компанията планира около 13% ръст в количеството произведени продукти и нови 70 назначени на работа. До 2018-2019 г. работещите във фирмата трябва да станат около 800. Ето защо третото разширение трябва да е факт до 2020 г.

"През тази и следващите две години ще инвестираме предимно в автоматизация на производството. Възнамеряваме да инвестираме над 2.5 млн. евро за тези три години само за автоматизация, без да се броят вложенията в машини и съоръжения за нови продукти", съобщи Георги Атанасов. По думите му автоматизацията гарантира по-голяма гъвкавост, което е особено важно при поръчка на огромни количества за кратък срок. "Предвиждаме двойно по-големи производствени и логистични площи до 2018, но персоналът ще бъде увеличен не двойно, а с 50%, именно заради инвестициите в автоматизация", коментира инж. Атанасов.

Плановете за това вече се изготвят и се купуват парцели. "В Смолян също купихме терени, предстои изграждане на собствена производствена база. Нейният размер и сроковете ще зависят от това какво би могло да бъде построено в София, тъй като вече има недостиг на съседни на фирмата площи", обясни Георги Атанасов.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 340 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 414 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
BILLA: Продавачът вече не се продава

Собствениците на веригата не харесаха офертите от кандидат-купувачите й

Още от Капитал
Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10