BILLA: Продавачът вече не се продава

Собствениците на веригата не харесаха офертите от кандидат-купувачите й

Обектите на BILLA леко са вдигнали оборота си през 2014 г.
Обектите на BILLA леко са вдигнали оборота си през 2014 г.    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА
Обектите на BILLA леко са вдигнали оборота си през 2014 г.
Обектите на BILLA леко са вдигнали оборота си през 2014 г.    ©  ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА

Сто милиона евро са ужасно много пари. Но не стигат, за да си купиш BILLA заедно с Penny, дори да добавиш малко отгоре. Всъщност какви точно са били числата в ценовите оферти за покупка на веригите на REWE в България все още е секретна информация. Но е ясно, че те не са харесали на германския собственик. И, според два независими източника на "Капитал" той е взел решение да не продава. Тоест поне в близко бъдеще BILLA остава с обектите си в страната.

Двете вериги - на рафта...

Германската REWE направи два бързи опита да излезе от България. Първият започна преди почти година, като в предложения за продажба пакет влизаха всички магазини тук и в Румъния. След като за ексклузивен купувач беше избран базираният в Лондон фонд за дялови инвестиции Mid Europa, но впоследствие той коригира офертата си надолу, процедурата беше прекратена. Вторият път на рафта беше поставена комбинацията от двете вериги - BILLA и Penny, само в България. Срокът за подаване на оферти беше 22 март, а получените предложения - две. Едното дойде от обединението "Пикадили" - Carrefour, контролирано от братята Валентин и Десислав Попови и Николай Лазаров и гръцката Marinopoulos, а другото от притежателите на "Белла България" - дружеството "Импала" на гърка Димитриос Виндзилеос и българина Жорж Веселинов.

Логиката в хода на REWE да направи опит да излезе от България е, че пазарът е сравнително малък, с не дотам обещаващи перспективи, а конкуренцията - сериозна, при това с убедителното присъствие на Kaufland и LIDL. А за компания като REWE с годишни приходи над 50 млрд. евро третото място сред веригите на пазар с общ оборот от 10.3 млрд. лв. явно не е достатъчно удовлетворително, за да не помисля и за ход навън.

...но не на промоция

Българските кандидат-купувачи обаче, както се оказва, са надценили подтика на REWE да напусне българския пазар и не са били особено щедри в офертите си. Според източниците на "Капитал" те са били на стойност над 100 млн. евро. Дни след отварянето им обаче германските собственици са взели решение, че сделка няма да има. При това за преговори изобщо не е станало дума, което означава, че разминаването в очакванията на продавача и цената на купувачите е било голямо. Според близки до процедурата източници информацията от централата на REWE в Кьолн е, че там има финална решимост концернът да задържи BILLA в България. За Penny сигурността е по-малка.

В полза на BILLA в случая са натежали финансовите резултати на веригата за 2014 г., излезли горе-долу по същото време - числата са по-добри в сравнение с 2013 г. Факт, който наблюдатели на българския пазар обясняват с турбуленциите при "Пикадили" и Carefour и който прави труднозащитимо пред акционерите на REWE евентуално решение за продажба под очакваната от тях цена. Така като резултат от цялата процедура BILLA явно ще остане на пазара в България без нови опити за продажба в следващите няколко години, а за Penny е възможно да бъдат потърсени кандидат-купувачи, но отделно.

И все пак - ръст

За 2014 г. "Билла България" има брутен оборот от над 614 млн. лв., което представлява увеличение от 4.8% спрямо същия показател за предходната година и "осезаемо надвишава планираните стойности", съобщиха от българското дружество преди седмица. В брутния оборот явно компанията отчита всички свои постъпления от продажби с ДДС, защото за 2013 г. според официалния й отчет тя има 497.27 млн. лв. приходи - число, което е доста далеч спрямо обявения ръст от 4.8%. От "Билла България" не уточниха какви са приходите от отчета им. Относно финансовия резултат, от там обясниха, че той ще бъде публикуван през юни. Според официалното съобщение, разпространено през седмицата, той е положителен, но числа не са цитирани. За 2013 г., по данни на "Капитал", "Билла България" има 11.54 млн. лв. загуба.

Намерението на компанията, обявено пред медиите, е тя да инвестира в страната близо 200 млн. лв. в "близките години", но отново без конкретика за какъв период от време става въпрос. Планира се и отваряне на 40 нови магазина, но пак без уточнен времеви хоризонт. Конкретно за 2015 г. предстои да бъдат отворени осем нови обекта, като планът за разширяване е насочен главно към четирите най-големи града в страната - София, Пловдив, Варна и Бургас. Не бива обаче да се изключва и експанзия в други, по-малки градове, казаха от веригата пред "Капитал". В момента обектите й са 91. А според презентация на австрийски фирми в България ("Билла" пряко е подчинена на виенския офис) до 2019 г. магазините ще се увеличат с още 30.

За 2013 г. BILLA държи 4.8% от пазара за бързооборотни стоки, сочат данни на дружеството. Доста по-скромни са постиженията на Penny, чието представяне, според някои анализатори на пазара в България, стоеше в основата на решението на REWE за пакетна продажба с BILLA. Според резултатите на по-малката верига, обявени също преди дни, за 2014 г. тя има ръст в оборота си от 10.3%. Конкретно число обаче не е съобщено нито за приходите, нито за финансовия резултат, в чийто знак не се споменава да има промяна. За 2013 г., по данни на "Капитал", "Пени маркет България" има 195 млн. лв. приходи и 24.19 млн. лв. загуба.

Намерението на дружеството е да открие четири нови магазина в страната, а за миналата година вложенията му в ремонти и преустройства на съществуващите обекти са 1.5 млн. евро, твърдят от ръководството му.

Явно след два неуспешни опита да осребри подобаващо бизнеса си в България REWE предпочита да продължи да го развива, особено що се отнася до по-успешния си бранд. Което за сегмента на "модерната търговия" от пазара на хранителни стоки в страната е положителна новина, защото конкуренцията остава.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане