BILLA: Продавачът вече не се продава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

BILLA: Продавачът вече не се продава

Обектите на BILLA леко са вдигнали оборота си през 2014 г.

BILLA: Продавачът вече не се продава

Собствениците на веригата не харесаха офертите от кандидат-купувачите й

Паулина Михайлова
38077 прочитания

Обектите на BILLA леко са вдигнали оборота си през 2014 г.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Сто милиона евро са ужасно много пари. Но не стигат, за да си купиш BILLA заедно с Penny, дори да добавиш малко отгоре. Всъщност какви точно са били числата в ценовите оферти за покупка на веригите на REWE в България все още е секретна информация. Но е ясно, че те не са харесали на германския собственик. И, според два независими източника на "Капитал" той е взел решение да не продава. Тоест поне в близко бъдеще BILLA остава с обектите си в страната.

Двете вериги - на рафта...

Германската REWE направи два бързи опита да излезе от България. Първият започна преди почти година, като в предложения за продажба пакет влизаха всички магазини тук и в Румъния. След като за ексклузивен купувач беше избран базираният в Лондон фонд за дялови инвестиции Mid Europa, но впоследствие той коригира офертата си надолу, процедурата беше прекратена. Вторият път на рафта беше поставена комбинацията от двете вериги - BILLA и Penny, само в България. Срокът за подаване на оферти беше 22 март, а получените предложения - две. Едното дойде от обединението "Пикадили" - Carrefour, контролирано от братята Валентин и Десислав Попови и Николай Лазаров и гръцката Marinopoulos, а другото от притежателите на "Белла България" - дружеството "Импала" на гърка Димитриос Виндзилеос и българина Жорж Веселинов.

Логиката в хода на REWE да направи опит да излезе от България е, че пазарът е сравнително малък, с не дотам обещаващи перспективи, а конкуренцията - сериозна, при това с убедителното присъствие на Kaufland и LIDL. А за компания като REWE с годишни приходи над 50 млрд. евро третото място сред веригите на пазар с общ оборот от 10.3 млрд. лв. явно не е достатъчно удовлетворително, за да не помисля и за ход навън.

...но не на промоция

Българските кандидат-купувачи обаче, както се оказва, са надценили подтика на REWE да напусне българския пазар и не са били особено щедри в офертите си. Според източниците на "Капитал" те са били на стойност над 100 млн. евро. Дни след отварянето им обаче германските собственици са взели решение, че сделка няма да има. При това за преговори изобщо не е станало дума, което означава, че разминаването в очакванията на продавача и цената на купувачите е било голямо. Според близки до процедурата източници информацията от централата на REWE в Кьолн е, че там има финална решимост концернът да задържи BILLA в България. За Penny сигурността е по-малка.

В полза на BILLA в случая са натежали финансовите резултати на веригата за 2014 г., излезли горе-долу по същото време - числата са по-добри в сравнение с 2013 г. Факт, който наблюдатели на българския пазар обясняват с турбуленциите при "Пикадили" и Carefour и който прави труднозащитимо пред акционерите на REWE евентуално решение за продажба под очакваната от тях цена. Така като резултат от цялата процедура BILLA явно ще остане на пазара в България без нови опити за продажба в следващите няколко години, а за Penny е възможно да бъдат потърсени кандидат-купувачи, но отделно.

И все пак - ръст

За 2014 г. "Билла България" има брутен оборот от над 614 млн. лв., което представлява увеличение от 4.8% спрямо същия показател за предходната година и "осезаемо надвишава планираните стойности", съобщиха от българското дружество преди седмица. В брутния оборот явно компанията отчита всички свои постъпления от продажби с ДДС, защото за 2013 г. според официалния й отчет тя има 497.27 млн. лв. приходи - число, което е доста далеч спрямо обявения ръст от 4.8%. От "Билла България" не уточниха какви са приходите от отчета им. Относно финансовия резултат, от там обясниха, че той ще бъде публикуван през юни. Според официалното съобщение, разпространено през седмицата, той е положителен, но числа не са цитирани. За 2013 г., по данни на "Капитал", "Билла България" има 11.54 млн. лв. загуба.

Намерението на компанията, обявено пред медиите, е тя да инвестира в страната близо 200 млн. лв. в "близките години", но отново без конкретика за какъв период от време става въпрос. Планира се и отваряне на 40 нови магазина, но пак без уточнен времеви хоризонт. Конкретно за 2015 г. предстои да бъдат отворени осем нови обекта, като планът за разширяване е насочен главно към четирите най-големи града в страната - София, Пловдив, Варна и Бургас. Не бива обаче да се изключва и експанзия в други, по-малки градове, казаха от веригата пред "Капитал". В момента обектите й са 91. А според презентация на австрийски фирми в България ("Билла" пряко е подчинена на виенския офис) до 2019 г. магазините ще се увеличат с още 30.

За 2013 г. BILLA държи 4.8% от пазара за бързооборотни стоки, сочат данни на дружеството. Доста по-скромни са постиженията на Penny, чието представяне, според някои анализатори на пазара в България, стоеше в основата на решението на REWE за пакетна продажба с BILLA. Според резултатите на по-малката верига, обявени също преди дни, за 2014 г. тя има ръст в оборота си от 10.3%. Конкретно число обаче не е съобщено нито за приходите, нито за финансовия резултат, в чийто знак не се споменава да има промяна. За 2013 г., по данни на "Капитал", "Пени маркет България" има 195 млн. лв. приходи и 24.19 млн. лв. загуба.

Намерението на дружеството е да открие четири нови магазина в страната, а за миналата година вложенията му в ремонти и преустройства на съществуващите обекти са 1.5 млн. евро, твърдят от ръководството му.

Явно след два неуспешни опита да осребри подобаващо бизнеса си в България REWE предпочита да продължи да го развива, особено що се отнася до по-успешния си бранд. Което за сегмента на "модерната търговия" от пазара на хранителни стоки в страната е положителна новина, защото конкуренцията остава.

Сто милиона евро са ужасно много пари. Но не стигат, за да си купиш BILLA заедно с Penny, дори да добавиш малко отгоре. Всъщност какви точно са били числата в ценовите оферти за покупка на веригите на REWE в България все още е секретна информация. Но е ясно, че те не са харесали на германския собственик. И, според два независими източника на "Капитал" той е взел решение да не продава. Тоест поне в близко бъдеще BILLA остава с обектите си в страната.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

24 коментара
  • 1
    ph_alexiev avatar :-|
    paralelepiped

    Капитал са много уважавана от мен медия, но мисля в случая трябва да си признаят, че сгафиха с партенката за продажбата на Била.
    Малко странни са и предполагаемите мотиви, които изложиха като причина за желанието за продажба натози бизнес - малък оборот, силна конкуренция и липса на перспективи за растеж. Според мен оборотът дори сравнен с глобалните им продажби не е чак толкова пренебрежим; несериозен е доводът за конкуренцията; а относно перспективите - с постепенното подобряване в следващите години на икономическата ситуация, трябва да се върне и растежа. Всъщност цитираните резултати на Била в България за 2014 показват правотата на моите разсъждения.

  • 2
    cose avatar :-|
    cose

    В София и Стара Загора Билла са най-посещаваните магазини, които формират около половината от целия от оборот на веригата в България и там със сигурност Билла е на сериозна печалба.
    Ако има загуби, вероятно те се дължат на недостатъчни продажби в останалите градове. Преди няколко години Билла извърши преструктуриране, затваряйки по няколко магазина дори в големите градове. Сега искат пак да отварят там, което е леко странно, като решение.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    western_ avatar :-|
    western_

    Вярно ли е, че собственикът на капитал има интерес към Била и с негативните статии тук опитва да свали цената?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    sto67nes avatar :-|
    sto67nes

    Обектите на BILLA леко са вдигнали оборота си през 2014 г......

    По скоро се дължи на факта за стабилизация на общата картина в страната,но ще е по добре да си ходят.....

  • 5
    bogry avatar :-|
    BoGry

    "Билла" ми е кварталният магазин и освен това е от първите хипервериги, които стъпиха в града ми, така че добре е да опитат още да реализират амбициите си!

  • 6
    raponcho avatar :-P
    ръпончо

    Това ли измислихте, за да се измъкнете?
    Не се продават въпреки 615 хил.лв. годишен оборот... оборотът е по ваши данни. :)

  • 7
    stankoyordanov avatar :-|
    Станко Йорданов

    А защо Била да не купи Карфудили (Карфур + Пикадили). Нали отт РЕВЕ заявиха, че ще инвестират 200 милиона, а получили от кандидат-купувачи подобна оферта. Значи и верига да си купят с тези пари. А и от година върви слухът, че френско-белгийския мърджър се прави с цел трета голяма верига да ги купи.

  • 8
    skyfighter avatar :-|
    skyfighter

    До коментар [#1] от "паралепипед":
    Е чак сгафили. То е ясно, че процес имаше, но не са харесали офертите. Капитал не са писали, че сделка ще има, а причините да искат да излязат са някъде между изброените.

  • 9
    dimdim avatar :-|
    Дим Дим

    Големи вълнения с тази Билла, бизнесът е такъв- един идва, друг си отива. Няма кой знае каква драма- дали ще останат или ще си отидат.

  • 10
    rxb1418346119385170 avatar :-|
    Nikolai Tsekov

    Упоритата фалшификация на Икономедия, че Билла се продавала, постави медията в сектор "наситено жълта" преса! Оказа се, че една от малкото кичещи се за свободни медии всъщност изпълнява поръчка на конкурентите на Билла. А тиражираната лъжа беше скалъпена и разпространявана без дори да се публикува официалното становище на Билла, че става дума за менте-новина. Наложи се централата на компанията да опровергава лъжите на Капитал. Билла е предвидила нови капиталовложения за 200 млн евро, а Капитал ръсеше, как щели да я продават на минимална цена. Капитал, филмът ви не е шведски, а съветски, не е сексуален, а мангален , и не се казва Бейби а при войника , а балада за лъжата...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK