С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 21 апр 2015, 19:03, 26340 прочитания

Американски гигант купува изцяло разградския "Амилум"

ADM придобива заводите в България, Турция и Унгария. Продавач е британската Tate & Lyle

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-големият търговец на зърно в България от миналата година е собственост на ADM.
Първото приватизирано голямо предприятие в България - разградското "Царевични продукти", скоро ще е американска собственост. Точно 22 години след като бе придобито от белгийската "Амилум", вторият стопанин на завода - британската Tate & Lyle, обяви, че продава своя дял от 50% в българското предприятие. Купувач е американският гигант Archer Daniels Midland Company (ADM), който досега държеше половината от капитала.

Новината беше обявена от продавача, като беше потвърдена и от "Амилум – България", но не уточниха каква е цената на продажбата. Сделката се сключва с досегашния собственик на завода Eaststarch - смесено дружество на ADM и Tate & Lyle.


Захарно бъдеще

Tate & Lyle съобщи, че продава голяма част от бизнеса си в Европа на ADM. Решението е част от реорганизацията на Eaststarch. Според условията на споразумението ADM ще придобие заводите в България (тоест "Амилум - България"), Турция и Унгария, и ще плати на Tate & Lyle 240 млн. долара за тях, докато английската компания ще стане 100% собственик на завода в Словакия.
От изявлението на ADM може да се предположи, че компанията планира да произвежда и захар в заводите в България, Турция и Унгария след отпадането на квотите в ЕС през 2017 г. Крис Къди, ръководител на бизнес отдела за преработка на царевица на ADM, обяснява в прессъобщение на групата, че "с наближаващия край на квотите за производство на захар в Европейския съюз ще отпадне изкуственият таван, налаган на подсладителите. Има огромни възможности на новия европейски пазар на подсладители, по-специално интересно отваряне в Източна Европа, където производството на захар е по-слабо". Това означава, че ограниченията за производството на подсладители от зърнени култури трябва да отпаднат. Царевицата например се използва за производство на изоглюкоза (захарен сироп, използван като суровина в промишлеността). От своя страна Tate & Lyle посочват в прессъобщението си, че ще се фокусират върху бизнеса си с хранителните съставки. Сделката подлежи първо на одобрение от регулаторите в някои от страните и вероятно ще бъде приключена окончателно през лятото.

Разградският растеж
"Амилум - България" е сред най-големите и бързо растящи предприятия в хранителния сектор в страната и е най-големият потребител на българска царевица. Произвежда два вида продукти: основни (царевично нишесте, течна декстроза, глюкозен сироп, високофруктозен царевичен сироп) и вторични (царевичен глутен, зародиш и фураж). За 2013 г. приходите са били 333.5 млн. лв. (виж таблицата). Ръстът на оборота е резултат от работата на новия завод за кристална декстроза, който беше открит през 2011 г.



Това е и първото голямо приватизирано предприятие в България. Изграждането на завода започва през 1985 г., когато е учредено държавното предприятие "Царевични продукти", но заводът остава незавършен поради икономическия срив в страната. През 1993 г. е закупен от белгийската компания "Амилум" срещу 20 млн. долара, която инвестира 45 млн. долара първоначално. През 2000 г. белгийската фирма беше придобита от Tate & Lyle, съответно през последните 15 години основните акционери на "Амилум – България" бяха Tate & Lyle и ADM.
 
  Амилум – България        
  2009 2010 2011 2012 2013
Приходи (хил. лв.) 194,007 220,814 294,006 288,690 333,493
Печалба (хил. лв.) 20,083 23,855 25,760 43,986 54,384
Персонал 233 236 246 252 262
 
Акцент
Агролидерът ADM

Създадената през 1902 г. ADM Group (Archer Daniels Midland Company) се занимава с обработка, складиране, транспорт и търговия със земеделски стоки и продукти като маслодайни култури, царевица, жито, овес и ечемик. Компанията е лидер в сектора и приходите й достигнаха 81.2 млрд. долара за фискалната 2014 г., а брутната печалба е 1.45 млрд. долара.
Концернът има повече от 33 хиляди служители, обслужващи клиенти в над 140 държави. Компанията разполага с повече от 460 склада за земеделски култури, 300 завода за производство на хранителните съставки и най-голямата мрежа за транспортиране на зърно в света.
ADM вече контролира голямо българско дружество - познатото доскоро "Алфред С. Тьопфер интернешънъл България", което за 2013 г. беше най-големият търговец на зърно в страната с приходи от 576.7 млн. лв. Миналата година американската фирма закупи германския собственик и така придоби и българския бизнес.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-динамичните компании за текстил и облекла: Всички на печалба Най-динамичните компании за текстил и облекла: Всички на печалба

Макар и труден, шивашкият бизнес в България се справя добре и има добри показатели

29 яну 2020, 320 прочитания

Apple с нов връх на акциите след впечатляващи резултати Apple с нов връх на акциите след впечатляващи резултати

Продажбите на новия iPhone и услугите са помогнали за отличното представяне през последното тримесечие

29 яну 2020, 257 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Авикомпаниите се насочват към по-малки самолети

През миналата година не е направена нито една поръчка от търговски компании за Boeing 747 и Airbus А380

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10