Американски гигант купува изцяло разградския "Амилум"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Американски гигант купува изцяло разградския "Амилум"

"Амилум" е най-големият потребител на българска царевица

Американски гигант купува изцяло разградския "Амилум"

ADM придобива заводите в България, Турция и Унгария. Продавач е британската Tate & Lyle

27194 прочитания

"Амилум" е най-големият потребител на българска царевица

© ЦВЕТЕЛИНА НИКОЛАЕВА


Най-големият търговец на зърно в България от миналата година е собственост на ADM.

Първото приватизирано голямо предприятие в България - разградското "Царевични продукти", скоро ще е американска собственост. Точно 22 години след като бе придобито от белгийската "Амилум", вторият стопанин на завода - британската Tate & Lyle, обяви, че продава своя дял от 50% в българското предприятие. Купувач е американският гигант Archer Daniels Midland Company (ADM), който досега държеше половината от капитала.

Новината беше обявена от продавача, като беше потвърдена и от "Амилум – България", но не уточниха каква е цената на продажбата. Сделката се сключва с досегашния собственик на завода Eaststarch - смесено дружество на ADM и Tate & Lyle.

Захарно бъдеще

Tate & Lyle съобщи, че продава голяма част от бизнеса си в Европа на ADM. Решението е част от реорганизацията на Eaststarch. Според условията на споразумението ADM ще придобие заводите в България (тоест "Амилум - България"), Турция и Унгария, и ще плати на Tate & Lyle 240 млн. долара за тях, докато английската компания ще стане 100% собственик на завода в Словакия.

От изявлението на ADM може да се предположи, че компанията планира да произвежда и захар в заводите в България, Турция и Унгария след отпадането на квотите в ЕС през 2017 г. Крис Къди, ръководител на бизнес отдела за преработка на царевица на ADM, обяснява в прессъобщение на групата, че "с наближаващия край на квотите за производство на захар в Европейския съюз ще отпадне изкуственият таван, налаган на подсладителите. Има огромни възможности на новия европейски пазар на подсладители, по-специално интересно отваряне в Източна Европа, където производството на захар е по-слабо". Това означава, че ограниченията за производството на подсладители от зърнени култури трябва да отпаднат. Царевицата например се използва за производство на изоглюкоза (захарен сироп, използван като суровина в промишлеността). От своя страна Tate & Lyle посочват в прессъобщението си, че ще се фокусират върху бизнеса си с хранителните съставки. Сделката подлежи първо на одобрение от регулаторите в някои от страните и вероятно ще бъде приключена окончателно през лятото.

Разградският растеж

"Амилум - България" е сред най-големите и бързо растящи предприятия в хранителния сектор в страната и е най-големият потребител на българска царевица. Произвежда два вида продукти: основни (царевично нишесте, течна декстроза, глюкозен сироп, високофруктозен царевичен сироп) и вторични (царевичен глутен, зародиш и фураж). За 2013 г. приходите са били 333.5 млн. лв. (виж таблицата). Ръстът на оборота е резултат от работата на новия завод за кристална декстроза, който беше открит през 2011 г.

Това е и първото голямо приватизирано предприятие в България. Изграждането на завода започва през 1985 г., когато е учредено държавното предприятие "Царевични продукти", но заводът остава незавършен поради икономическия срив в страната. През 1993 г. е закупен от белгийската компания "Амилум" срещу 20 млн. долара, която инвестира 45 млн. долара първоначално. През 2000 г. белгийската фирма беше придобита от Tate & Lyle, съответно през последните 15 години основните акционери на "Амилум – България" бяха Tate & Lyle и ADM.

 
 Амилум – България    
 20092010201120122013
Приходи (хил. лв.)194,007220,814294,006288,690333,493
Печалба (хил. лв.)20,08323,85525,76043,98654,384
Персонал233236246252262
 

Агролидерът ADM

Създадената през 1902 г. ADM Group (Archer Daniels Midland Company) се занимава с обработка, складиране, транспорт и търговия със земеделски стоки и продукти като маслодайни култури, царевица, жито, овес и ечемик. Компанията е лидер в сектора и приходите й достигнаха 81.2 млрд. долара за фискалната 2014 г., а брутната печалба е 1.45 млрд. долара.

Концернът има повече от 33 хиляди служители, обслужващи клиенти в над 140 държави. Компанията разполага с повече от 460 склада за земеделски култури, 300 завода за производство на хранителните съставки и най-голямата мрежа за транспортиране на зърно в света.

ADM вече контролира голямо българско дружество - познатото доскоро "Алфред С. Тьопфер интернешънъл България", което за 2013 г. беше най-големият търговец на зърно в страната с приходи от 576.7 млн. лв. Миналата година американската фирма закупи германския собственик и така придоби и българския бизнес.
Най-големият търговец на зърно в България от миналата година е собственост на ADM.

Първото приватизирано голямо предприятие в България - разградското "Царевични продукти", скоро ще е американска собственост. Точно 22 години след като бе придобито от белгийската "Амилум", вторият стопанин на завода - британската Tate & Lyle, обяви, че продава своя дял от 50% в българското предприятие. Купувач е американският гигант Archer Daniels Midland Company (ADM), който досега държеше половината от капитала.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    contxt avatar :-|
    conTXT

    От Амилум ли HBC купуват въпросния, по-евтин от захарта, фруктозо-глюкозен сироп, за да ни го пробутват в най-скапаната кола на света-българската!?

  • 4
    uie1426787050395199 avatar :-|
    Alex Yordanov

    Интересна новина предвид лудия спад на цената на захарта почти с 50% през последните ~ 2 години.
    Откакто сме ЕС-овци в България можем да правим само 2 натурални подсладителя - рафинирана тръстикова захар и изоглюкоза (глюкозо-фруктозен сироп с 50% или повече съдържание на фруктоза) или HFCS, както американците от ADM го наричат.
    И за двете има квоти, като в Съюза на субсидираните фермери (ЕС) по-интересна е изоглюкозата ни (с една от най-големите национални квоти). Все пак се прави от царевица, която не расте в Бразилия, Мавриций, Никарагуа, Австралия и т.н. А и не е тайна, че маржът се прави при изоглюкозата, въпреки че по правило е по-евтина от захарта.
    От октомври 2017 квотите падат и това означава само едно - изоглюкозата ще замести част от захарта на пазара. Лоша новина за гигант като Sudzucker, които вече прогнозират загуби. А и след като бяха порядъчно глобени 200 млн. евро за картел...в Германия.
    Всичко това води до мисълта, че ADM едва ли планират да произвеждат захар в сегашните си заводи. Двете производства нямат много общо чисто технически. По-скоро се готвят за по-висок производствен капацитет за изоглюкоза.
    Печеливш бизнес в чуждестранни ръце. А за родните захарни рафинерии знаем, че си остават родни. Цвеклото остана в миналото.

  • 5
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#4] от "Alex Yordanov":

    "глюкозо-фруктозен сироп" - това не беше ли много по-вредно от захарта?

  • 6
    uie1426787050395199 avatar :-|
    Alex Yordanov

    До коментар [#5] от "mickmick":

    Захарта е дизахарид - т.е. молекула глюкоза + молекула фруктоза, които са свързани помежду си. Когато "прережеш" връзката между глюкозата и фруктозата с ензим или киселина получаваш глюкозо-фруктозния сироп, който, разбира се, съдържа и вода.
    Между сиропа и захарта има разлики във вкусовия профил. Например при сиропа пикът на сладостта идва рязко в началото и отшумява бързо, докато при захарта сладостта е "по-постоянна". Поне така е за повечето хора при органолептични тестове на напитки. Всеки може да направи тест сам с българска Coca-Cola (сироп) и Pepsi (захар).
    За производство на напитки сиропът е по-логичният изборе, все пак не ти е нужна енергия за разтварянето на захарта. Но пък плащаш за транспортиране частично и на вода. Вискозитетът също се има предвид при различни помпени инсталации.
    Има изследвания, които по не много категоричен начин се опитват да свържат фруктозата в сиропа с развиването на инсулинова резистентност. Но от друга страна захарта в плодовете, които в България не обичаме много да хапваме, (за разлика от хляба, където сме в челото по консумация на калпак), е именно фруктоза.
    Затова съм склонен да вярвам, че изследванията са "ритане по кокалчетата" на фабриките за сироп от страна на захарната индустрия. Все пак конкуренция.
    Официално становище от здравни организации няма по въпроса, а и всичко това ми напомня на историята с оловото и бензина.
    А дали са вредни захарта и сиропа - клоня към не. И двете са природни основни хранителни елементи, както за растенията, така и за хората. Организмът ни е устроен от хиляди години да работи на това въглехидратно гориво. Мозъкът функционира само с глюкоза. Да не забравяме и хормоните на щастието при консумация. Всичко е в дозата, нали това е и разликата между отровата и лекарството.
    Всеки, който е бил на нисковъглехидратна диета, е изпитал "удоволствието" да функционира от разграждането на мазнини, както и "приятните" ефекти от кетозата (ацетонов дъх и т.н.)
    Тайната е колкото калории поемаш, толкова и да гориш, както и добрия баланс протеин, мазнини и въглехидрати.

  • 7
    belqdjiq avatar :-|
    belqdjiq

    До коментар [#6] от "Alex Yordanov":

    Извинявай случайно да си инженер - технолог или се лъжа?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK