"Мобилтел" отчете ръст на абонатите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Мобилтел" отчете ръст на абонатите си

От началото на януари до края на март компанията отчита постъпления от 87.5 млн. евро

"Мобилтел" отчете ръст на абонатите си

Телекомът има спад на приходите и печалбата си за първото тримесечие на годината, но с по-малък темп от досега

Юлиян Арнаудов
8624 прочитания

От началото на януари до края на март компанията отчита постъпления от 87.5 млн. евро

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Продължаващ спад на приходите и финансовите резултати, но пък ръст на броя абонати и пазарния дял. Това в резюме показва отчетът на "Мобилтел" за първото тримесечие на годината, излязъл в сряда.

За телекома периодът от началото на януари до края на март е поредно тримесечие на спад на приходите и печалбата, но темпът на понижението се забавя. Компанията отчита постъпления от 87.5 млн. евро, което е с 4.1% по-малко спрямо същите месеци на 2014 г., когато те са били 91.2 млн. евро. Печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) се понижава с 6.2% до 34.8 млн. евро при 37.1 млн. евро за първото тримесечие на предходната година.

Във финансовия отчет на Telekom Austria – компанията майка на "Мобилтел", се посочва, че основната причина за негативния тренд при бизнеса в България е слабата макроикономическа обстановка и силната конкуренция.

Очакваните минуси

Оперативните разходи на компанията се увеличават през периода с 4.7%. Сумите за материали са се повишили заради по-силното търсене на смартфони от страна на потребителите. Отделно операторът е платил повече комисиони за обслужване на клиенти заради добавянето на нови абонати. Освен това телекомът отчита и по-високи разходи за взаимно свързване с другите оператори, тъй като в новите абонаментни предложения има повече включени безплатни минути с всички национални мрежи. "Мобилтел" частично компенсира с оптимизиране на разходите за предоставяне на услуги и за поддръжка и ремонти на мрежата.

Друга негативна тенденция е, че един от основните показатели при мобилните оператори – средномесечният приход от абонат (ARPU) – продължава да се понижава. "Мобилтел" отчита спад от 8.5% на ARPU до 5.5 евро през първото тримесечие спрямо същия период на 2014 г. При годишните отчети на трите оператора единствено "Мобилтел" обяви намаление на този показател, като за 2014 спрямо 2013 г. то беше от 6.2%.

Мечтаните плюсове

Компанията обаче има и с какво да се похвали. "Мобилтел" отбелязва в отчета си ръст на абонатите на повечето видове услуги. При мобилния сегмент те се увеличават с 4.9% до 4.3 млн. SIM карти, като това се дължи най-вече на продажбата на предплатени услуги и на оптимизиране на бизнес договорите, се посочва в отчета на компанията майка.

Телекомът обяви, че продължава да регистрира повишаване на интереса към мобилния интернет, като потребителите, избрали програми с включена такава услуга, са се увеличили с 30.6% през първото тримесечие, отново спрямо същия период на предходната година.

Като вследствие на всичко това "Мобилтел" успява да възстанови част от пазарния си дял на база брой абонати за първи път от доста тримесечия насам. Той се покачва от 38.5% на 39.2%.

Добри новини има и при фиксираните услуги, които компанията предлага. Абонатите им се увеличават с 10.4%, като ръстът се дължи на по-големия брой нови потребители на сателитна телевизия. Хората, които ползват тв услуги на "Мобилтел", са с 25.8% повече спрямо тези през първото тримесечие на 2014 г. Основен фактор за тези резултати е пуснатата през миналата година услуга за директна доставка на сателитна телевизия, обясняват от оператора.

И пак - мерки за стабилизиране

Telekom Austria посочва в презентацията си някои мерки, които "Мобилтел" предприема, за да стабилизира понижението на приходите и печалбата си. При мобилните абонати компанията ще се стреми да увеличи потребителската си база. Българският оператор вече го прави, както е видно от резултатите за първото тримесечие, макар засега да го постига основно чрез предплатени SIM карти. В мерките е посочено, че компанията ще залага и на по-добро обучение (съответно евентуално обслужване) на представителите в магазините, предлагане на тарифи с мобилен интернет и подобряване на имиджа на търговската марка. При корпоративните клиенти целта е стабилизиране на потребителската база. Доста усилия са насочени и в развитие на фиксираните услуги, особено на предоставянето на тв сигнал, като там вече има позитивни резултати.

 

Финансов резултат на "Мобилтел" (в млн. евро)
 I-III 2014IV-VI 2014VII-IX 2014X-XII 2014Цялата 2014I-III 2014Промяна I-III 2015 спрямо 2014 (в%)
Приходи91,291,593,794,8371,387,5-4,1
EBITDA*37,138,837,629,6143,134,8-6,2
Капиталови инвестиции6,641,211,543,6102,913,6105,5
ARPU**66,26,25,96,15,5-8,5
* Печалба преди данъци, лихви и амортизации    
** Средномесечен приход от мобилен абонат (в евро)   
Източник: Финансовият отчет на Telekom Austria    

Продължаващ спад на приходите и финансовите резултати, но пък ръст на броя абонати и пазарния дял. Това в резюме показва отчетът на "Мобилтел" за първото тримесечие на годината, излязъл в сряда.

За телекома периодът от началото на януари до края на март е поредно тримесечие на спад на приходите и печалбата, но темпът на понижението се забавя. Компанията отчита постъпления от 87.5 млн. евро, което е с 4.1% по-малко спрямо същите месеци на 2014 г., когато те са били 91.2 млн. евро. Печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) се понижава с 6.2% до 34.8 млн. евро при 37.1 млн. евро за първото тримесечие на предходната година.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 3
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    С пожелания за бързи крачки към фалита!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 4
    kutsaroff avatar :-|
    Пепи

    До коментар [#2] от "pavel_p":

    На кой му пука бе братле .....

  • 5
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    След огромния спад, някои се завърнаха задари особено прималиви оферти. Все пак не става дума за кой знае какъв ръст. Ако ги има е минимален. Друг ве еъпроса ако М-тем има дейност и извъбн България.
    http://iconomicabg.tk/

  • 6
    vanchev avatar :-|
    nikivan

    До коментар [#3] от "intergalactic":

    А, дано, ама надали!! Все пак толкова години смучат абонатите си, че няма как изчезнат как да е. Въпреки това, което направиха при смяната на системите си е непростимо и хората ще го запомнят. М-тел никога няма да бъде отново лидер на пазара. Не е и докато Виваком и Теленор съществуват. Иначе ПР-а винаги им е бил на ниво... За разлика от служителите в магазините им!!!

  • 7
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    добре им беше СИМ карти на промоция по 450лв... 2.40 без ДДС/минута... B|

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    jovanoty avatar :-|
    Голямото прочистване

    Напоследък Мтел въведоха доста примамливи оферти. Мен не са ме привлекли все още като клиент заради проблемното им минало, но не се знае .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK