"Карфур" и "Пикадили": Заедно не правим повече
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Карфур" и "Пикадили": Заедно не правим повече

"Пикадили" е сред компаниите с най-чести смени в собствеността. Доскоро обаче проблеми със зареждането нямаше.

"Карфур" и "Пикадили": Заедно не правим повече

Обединението на двете вериги, вместо да излекува първата, зарази с дефицит и втората

Паулина Михайлова, Мара Георгиева
48343 прочитания

"Пикадили" е сред компаниите с най-чести смени в собствеността. Доскоро обаче проблеми със зареждането нямаше.

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Чудна работа са това клиентите. Ако им предложиш мляко от пиле, ще държат да е от петел. И са станали още по-разглезени, откакто в България отвориха най-различни чуждестранни вериги. Ако в магазина има пет вида кафе, ще си търсят шестото - тяхното си. И същото e с млякото, колбасите, хляба, месото, подправките... кой, в крайна сметка, е измислил, че клиентът винаги е прав?

Да, по рафтовете и на "Карфур" и на "Пикадили" има стока. Но напоследък и за не дотам капризните купувачи асортиментът не е достатъчен: продуктите са на сравнително малък кръг доставчици, често един и същ артикул е изложен по цялото протежение на дълъг регал, а не са рядкост и дупките в задната част на щандовете. С една дума - дефицитът, който беше станал отличителен за обектите на "Карфур", след обединението му с "Пикадили" се е прехвърлил и към вече "сестринската" верига. Заедно с причината за него - трудно и забавено плащане към доставчиците. Разбира се, позицията на мениджърите е, че явлението е временно, пари скоро ще има, а цялата работа всъщност ще доведе до по-добро обслужване на клиентите. За момента обаче дефицитът си е дефицит, а към него се добавят и още някои леко странни практики.

Сделката и милионите

Сделката за сливане на "Пикадили" и "Карфур" в България беше сключена през ноември миналата година. Тогава беше обявено, че, образно казано, под шапката в собственика на "Пикадили" "АП Март" с 50% ще влезе "КМБ България" - тукашното дружество на гръцката Marinopoulos Group, която държи правата на Carrerour за региона. Още тогава беше ясно, че зад обединението всъщност стоят братята Валентин и Десислав Попови и енигматичният Николай Лазаров, за когото се знае само, че живее в Париж и е близък до мениджмънта на Marinopoulos в Гърция. По-късно участието на тримата беше описано в Търговския регистър.

Практиката "Карфур" да не плаща редовно на доставчиците си беше станала редовна за веригата в онзи момент, регалите на обектите й често оставаха полупразни, а надеждата беше след сливането това да се промени.

Случи се обаче точно обратното. С течение на времето и "Пикадили" беше обхваната от същото вредно явление и към момента продуктите в обектите й са от малко производители, в недостатъчно разнообразие, а доставчиците се оплакват от забавено и проблематично плащане и от двете вериги. Причината - парите, които бяха обещани при ноемврийската сделка за увеличение на капитала на новото обединяващо дружество с 46 млн. лв. от страна на Marinopoulos и трябваше да послужат за издължаване към партньорите и силно зареждане, още ги няма.

Има пари - има салам, няма пари...

Разказите на доставчиците на "Пикадили" и "Карфур" са сравнително еднообразни. Повечето от тях предпочитат да не бъдат цитирани с имената и фирмите си, за да нямат проблеми с партньора си. Има и по-смели. "От две години всички компании от нашата асоциация, доставчици на "Карфур", имат сериозни проблеми, защото веригата не плаща. Има правила на играта, има подписани договори, но тя не ги спазва. Аз лично осъдих "Карфур" и си прибрах парите, същото направиха и други. Но те продължават с това "влачене" на големи суми и последиците за производителите са сериозни, защото са принудени да теглят кредити, за да оцелеят. Някои се отказаха да работят с тях", казва Богдан Борисов, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите и собственик на мандра "Карабунар".

Огромни забавяния с плащането от страна на "Карфур" отчита управител на друга фирма в хранителния бранш, пожелал анонимност. "С "Карфур" закъсненията се точат от миналата година, с "Пикадили" - от месец-два. Сякаш са скачени съдове и вместо обединението да ги стимулира да работят коректно с доставчиците си, лошите практики от "Карфур" се пренасят и върху "Пикадили", обобщава той.

Собственикът на фабриката за майонеза "Краси" Димитър Консулов не работи с "Карфур". На "Пикадили" обаче доставя стока още от времето, когато веригата имаше един-два магазина във Варна. "От една година "Пикадили" бави плащанията и не дава обяснения защо. "Понякога спирам да им доставям и продължавам, когато се издължат", разказва той. По правило веригата плаща 30 дни след доставката, но от година този срок не се спазва. "Майонезата е бързооборотна стока, трябва да бъде продадена до седмица, но дори това да стане за две седмици, в останалото време до 30-те дни по договор пак работят с моите пари. А не спазват дори този срок", казва Консулов.

От ОМК заявиха, че нямат финансови проблеми с "Карфур" и "Пикадили". "Имаме много строга кредитна политика - кредитираме веригите до определен лимит. След надхвърлянето му спираме доставките. Явно двете дружества си преценяват добре риска, защото не е имало такъв случай", заявиха от ОМК.

Управител на компания от хранителния бранш, пожелал анонимност, описва одисеята от отношенията си с "Карфур" така: "От година спряха да плащат. Подписахме споразумения за издължаване с конкретни срокове, но те не ги спазиха. Пристъпихме към съдебна процедура, блокирахме банковите им сметки, получихме частични плащания и сега сме на етап поредно споразумение за преводи на стари задължения. Спряхме да им доставяме. С "Пикадили" също спряхме да работим, защото липсва гаранция, че сроковете ще се спазват."

Като цяло, по думите на фирмите от сектора, след обединението на двете вериги, вместо да не плаща само едната, вече и двете бавят преводите към доставчиците. Проблемите в плащанията са видими и при справка в Софийски градски съд. Срещу "КМБ България" търговските дела са десетки, при "Пикадили" - значително по-малко, но ги има. Доставчик на втората верига разказа, че при опит да запорира сметки на дружеството в края на миналата седмица служител във въпросната банка му е обяснил, че преди него в редицата има и много други, а търсените суми са от порядъка 4-5 млн. лв.

"От "Карфур" потвърдиха задълженията си към нас, но заявиха, че не се знае кога ще ги платят. След като им заявихме, че ще им изпратим нотариална покана да си изпълнят договорите, ни обясниха колко важни са продуктите ни за тях, и почнаха да плащат. Става дума за голяма сума, която си възстановихме след дълго забавяне и много разправии. Обяснението беше, че се канят да купуват "Билла" и затова бавят плащанията към доставчици. Ако аз купувам машина, това означава ли, че ще спра да си внасям задълженията", каза собственик на друга компания от хранителния бранш.

Резултатът от все повече производители и дистрибутори решават просто да нямат отношения с "Карфур" и "Пикадили", а разнообразието от стока постепенно се превръща в еднообразие. "Доставяме им ограничени количества и от ограничен асортимент, за да минимализираме риска за нас и блокираните средства", каза мениджър на дистрибуторска компания. Според собственик на фирма за захарни изделия ритъмът на плащанията е в добре познатия в търговията стил "малко, но със закъснение". "Ако ни дължат да кажем 10 хил. лв., след много обяснения превеждат 2 хил. лв., за да подновим доставките", обяснява той. "Хората, с които аз говоря от "Пикадили" и "Карфур", признават, че наистина са зле финансово, но чакат голямо финансиране и до няколко месеца всичко ще е наред. Но в момента, след като срокът им за плащане е 30 дни след фактурата, ако закъснеят след 45-ия ден, спирам стоката. Плащат - и наново", каза собственик на месопреработвателно дружество.

"Всеки, който има представа от правилата във веригите, с влизането си в обект на "Пикадили" или "Карфур" ще разбере, че нещо не е наред", каза участник на пазара. "Обикновено за мястото на всеки артикул на регала се плаща такса. А в случая един и същ артикул заема местата за "лице" на 20 други, които явно липсват", обяснява той.

Заедно, но не съвсем

При така създалата се ситуация очевидно общият имидж на "Пикадили" и "Карфур" не е напълно изгоден за първата компания, която принципно е смятана в сектора за по-силен бранд. И това ясно личи от изявлението на мениджмънта. При обединението на двете вериги беше решено на оперативно ниво структурата да се управлява съвместно от директора на "КМБ България" Милош Ристич и Таня Косева-Бошова от страна на "Пикадили". С отговорите на въпросите на "Капитал" по темата от офиса на Косева-Бошова накратко обясняват, че заради интеграцията с "Карфур" има предоговаряне с доставчиците, има и известни забавяния на плащанията, но парите за увеличението на капитала от Marinopoulos още се чакат, и най-вече - както на няколко пъти се подчертава - към момента собствеността на "Пикадили" и тази на "Карфур" е отделна, плащанията са отделни, и марките също.

"С оглед бъдещото интегриране на двете досега самостоятелни вериги в една обща структура е нормално да има известни предоговаряния с доставчиците, включително и по отношение на промяна и подобряване на асортимента. Важно е да се отбележи, че в джойнт-венчъра двете вериги запазват своята юридическа и финансова самостоятелност и ще продължат дейността си като две отделни компании: "Пикадили" ЕАД и "КМБ България" ЕАД. Всяка една от тях действа под съответната марка, търговски дизайн и формат", пишат от офиса на Таня Косева-Бошова. Според юристите на компанията, съгласно договора за джойнт венчър, "обединяването на двете вериги в България под общо управление може да се осъществи само след увеличаването на капитала на "КМБ България" с 46 млн. лв., които да послужат за плащане към доставчици и развитие на веригата "Карфур" в България". Според договора крайният срок за това увеличаване е юни 2015 г. Но пак по този договор, дори и след формалното обединяване на двете вериги и на собствеността върху тях, "Пикадили" и "Карфур" ще запазят юридическа, финансова и търговска самостоятелност. "Към момента двете компании са отделни собствености. Ефективното им обединяване под една обща шапка и осъществяването на плановете за развитието им в една група е в зависимост от увеличаването на капитала на "КМБ България" с 46 млн. лв.", подчертават от "Пикадили". Оттам са категорични, че допълнителното финансиране на дружеството, опериращо обектите на "Карфур" в страната, е задължително "с оглед перспективите и целите пред джойнт венчъра". "След насочване на усилията на собствениците и мениджмънта на двете вериги към тяхното обединяване има известни забавяния на плащанията, но те са свързани с преструктурирането на доставките с оглед възможностите, които ще предостави обединената група", признават служителите на Косева-Бошова.

Накратко, макар и тези заявления да не насочват директно към опция съюзът да бъде разтрогнат, те доста пряко обясняват, че парите от Гърция ги няма и това е проблем. Веднага след сделката през ноември в интервю пред "Капитал" Таня Косева-Бошова обясни, че въпросните 46 млн. лв. ще дойдат "на 50% до края на тази и на 50% през следващата година". Което очевидно не се е случило на никакъв процент и именно това предизвиква дефицита.

Най-сладките позиции

Освен недостига на оборотни пари от "Карфур" към "Пикадили" е прехвърлено още нещо - практиката да се вмъкват допълнителни страни в отношенията с доставчиците. Това са т.нар. байъри, които обаче не са служители на веригата, а съвсем отделни фирми.

За такъв случай в "Карфур" разказа доставчик, пожелал фирмата му да не се споменава. "Още когато започвах да работя с веригата, ми обясниха, че освен с нея трябва да подпиша отделен договор с байър - съвсем странично дружество, но посочено от "Карфур". На две странички беше написано, че служители на байъра се задължават да се грижат за стоката ни в обектите, да я подреждат, да следят тя да се излага правилно, да не се чупи, къса и т.н. Плащахме през цялото време, но никаква грижа не се полагаше. Все едно плащаш на продавачка, която да обслужва конкретно твоите продукти. С тази разлика, че тя не го и прави. Продукция се връщаше без никакво обяснение, а заявките нямаха общо с наличността", разказа доставчикът. По думите му фирмата не е вършела нищо, освен да събира такси.

Сега според някои доставчици подобна практика е прехвърлена към цялото обединение, но байърът вече има функцията на посредник между производителя или дистрибутора и самата верига по логиката, че проблем с плащането няма да има, ако стоката мине през него. Като, разбира се, доставките физически не се обслужват от него. "От известно време получаваме кореспонденция от нова фирма - "Селект трейд", която твърди, че ще изкупува продукти от името на "Карфур" и "Пикадили". В бранша се смята, че идеята на тази фирма е да е с "чисто досие" и тъй като тя засега плаща на доставчиците, се очаква чрез нея да се регулират търговските отношения", каза един от производителите сега.

"Селект трейд", според Търговския регистър, е на Камен Костадинов Коцев, който няма участия в други дружества. Според източници от сектора компанията се движи от Николай Лазаров заедно с Петко Захариев. Последният е управител на "Маринопулос кофи къмпани България", която оперира в страната заведенията на Starbucks, но скоро ще смени собственика си. Захариев не вдигна мобилния си телефон.

Според някои производители през последните два месеца дори хора от търговските отдели на "Карфур" и "Пикадили" са преназначени в байърската фирма. Колко е таксата на новия посредник не е ясно, но пък е очевидно, че колкото и малка да е, тя е чиста печалба, защото насреща е предоставена услугата "уреждане". Потоци от клиенти към "Селект трейд" засега нямало, защото ако се прехвърлят към нея, доставчиците губят основното си оръжие за събиране на натрупаните просрочия - сега заплахата "спирам да доставям" действа поне частично.

Дали през юни (или преди това) милионите от Гърция ще дойдат, ще видим. Междувременно обаче и "Карфур" и "Пикадили" са губещи от ситуацията, защото постното зареждане няма как да донесе добър оборот. За 2013 г. "КМБ България" има 257.5 млн. лв. приходи и 30.68 млн. лв. загуба, а "Пикадили" - 191.97 млн. лв. приходи и 41.78 млн. лв. загуба. Резултатите на дружествата за 2014 г. не са обявени. Турбуленциите с доставчиците обаче, меко казано, вършат работа на конкурентите им.

Чудна работа са това клиентите. Ако им предложиш мляко от пиле, ще държат да е от петел. И са станали още по-разглезени, откакто в България отвориха най-различни чуждестранни вериги. Ако в магазина има пет вида кафе, ще си търсят шестото - тяхното си. И същото e с млякото, колбасите, хляба, месото, подправките... кой, в крайна сметка, е измислил, че клиентът винаги е прав?

Да, по рафтовете и на "Карфур" и на "Пикадили" има стока. Но напоследък и за не дотам капризните купувачи асортиментът не е достатъчен: продуктите са на сравнително малък кръг доставчици, често един и същ артикул е изложен по цялото протежение на дълъг регал, а не са рядкост и дупките в задната част на щандовете. С една дума - дефицитът, който беше станал отличителен за обектите на "Карфур", след обединението му с "Пикадили" се е прехвърлил и към вече "сестринската" верига. Заедно с причината за него - трудно и забавено плащане към доставчиците. Разбира се, позицията на мениджърите е, че явлението е временно, пари скоро ще има, а цялата работа всъщност ще доведе до по-добро обслужване на клиентите. За момента обаче дефицитът си е дефицит, а към него се добавят и още някои леко странни практики.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

49 коментара
  • 1
    foe56596724 avatar :-|
    Пакоджет

    Е то така започна и "Европа", на Ковачки. Регали само с брашно. Няма хляб, докато затвори. Тези са се запътили по неговият път, български капацитети...

  • 2
    n.youroukov avatar :-(
    Един препатил
    • -137
    • +40

    Не мога да се откажа от "Карфур"!
    Само там винаги намирам "Дом Периньон"!

  • 3
    historama avatar :-|
    historama

    Добре ще е вместо Карфур да се пише Марианопулос Груп, тъй като хипермаркетите с френската марка у нас са само франчайзинг на Карфур, нищо повече. Гръцкият мениджмънт май е по-балкански от нашия.

  • 4
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Има по-голяма вероятност Исус Христос да дойде за втори път на земята, отколкото да си получиш парите от грък. Просто са най-големите измамници и това го знам от личен (печален) опит. А що се отнася до съсипването на Пикадили, това се знаеше и коментираше по форумите на Дневник и Капитал още в момента, когато новината за сливането на двете компании беше съобщена миналата година.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    fras avatar :-?
    fras

    Моето мнение като клиент е, че българския Фантастико е по-добър от всичките тези световни имена - Метро, Карфур, Лидл, Кауфланд.
    Пикадили бяха добри(впрочем техен първи собственик в БГ беше сърбин), но, както пише в статията, нещо се "бъгнаха" и те.

  • 6
    mtmvb1111 avatar :-|
    mtmvb1111

    До коментар [#5] от "fras":

    Фантастико е само в СФ.......

  • 7
    the_core avatar :-(
    The Core

    Колкото по-скоро гърците бъдат изметени от сектора, толкова по-добре за нас!
    Пикадили беше топ и супер само с първите собственици, които го създадоха! След това, като евтина пачавра го подмятаха на белгийци, сърби, докато сега потъна при гърци!
    Карфур никога не ми е бил място за пазаруване, със съжаление ще напусна и Пикадили!

  • 8
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Защо наистина тези магазини носят името Карфур, след като нямат нищо общо с него! Ама нищо! Нито асортимент, нито качество, нито цени! Да не говорим, че във Франция пред доста от Карфурите има и бензиностанции на самообслужване, с цени на горивото 10-15 цента надолу! Какви са тия смахнати гърци, дето са им дали права...?! Или по-скоро на Карфур им е през оная работа, какво могат да спечелят на Балканите...!

  • 9
    i_petrov avatar :-|
    i_petrov

    обща загуба за 2013 - 72 млн????.Интересно как искате да плащат доставките ???

    Ако загубата е реална а не счетоводна и разходите действително са по големи от приходите, е учудващо че има бунаци които да дават стока напред и да получават разправии и ядове.

  • 10
    srn avatar :-|
    Станислав

    До коментар [#5] от "fras": Първият собственик и създател на "Пикадили" беше българин, а веригата започна дейността си във Варна през 1994 г. Сръбската верига "Делта" придоби "Пикадили" през 2007 и след това нещата тръгнаха надолу. ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.