Кой e зад волана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой e зад волана

От протеже на Пиех Мартин Винтеркорн се превърна в негова жертва

Кой e зад волана

Незадоволителни резултати на VW доведоха до сериозен конфликт в мениджмънта

Зорница Маркова
7159 прочитания

От протеже на Пиех Мартин Винтеркорн се превърна в негова жертва

© Reuters


Точно 540 евро средно на кола печели втората по големина в света компания за производство на автомобили Volkswagen Group от продажбата на своята водеща марка VW. Очевидно те се струват малко на някои от акционерите. Още повече че Skoda, която е в същата група, докарва по 1026 евро от всеки продаден автомобил, а японският конкурент Toyota поставя рекорд с над 1600 евро.

Това, но не само, е една от причините през изминалите десетина дни върховете на мениджмънта на Volkswagen буквално да се тресат. Двама от най-важните мъже в компанията – председателят на борда на директорите и главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и Фердинанд Пиех, който оглавява Надзорния съвет, влязоха в невиждан до момента директен и открит конфликт. Сблъсъкът им не слиза от първите страници на германските медии, а сайтовете следят с интерес всяка следващата стъпка. Причината е, че споровете между тях доведоха до разединение на лагерите и е ясно, че в скоро време един от двамата ще трябва да си отиде.

Едно "дистанциращо" изречение

Едно време двамата били приятели. Дори Винтеркорн се смята за протеже на Пиех, който го е довел в компанията и издигнал като свой наследник до ръководния пост. На този фон сегашната конфронтация изглежда още по-странна и дълбока. Тя започна с буквално една реплика, която показа, че Пиех е смъкнал доверието си от Винтеркорн. "Дистанцирам се от Винтеркорн", каза председателят на надзорния съвет, познат като VW-патриархът, цитиран от Der Spiegel. За тези, които го познават, това е ясен знак, че дните на CEO-то са преброени.

Пиех не е кой да е в компанията. Той е внук на самия Фердинанд Порше – създател на едноименната компания. Но не с това си е заслужил титлата "Патриарх". Като инженер има значителни заслуги за развитието на автомобилостроенето. Той например изработва петцилиндровия дизелов двигател, с който по-късно се движи Mercedes 240 D. После, когато работи като технически ръководител в Audi, по негова инициатива през 1976 г. се появява първата лека кола с пет-цилиндров двигател. Като мениджър Пиех поема Volkswagen през 1993 г., когато компанията трупа загуби и е неконкурентоспособна. Внукът на Порше прави дълбоки промени на различни нива и разработва нови пазари и сегменти. В резултат VW излиза на печалба. По негово време компанията пуска автомобили от висок клас като VW Phaeton и купува Rolls Royce и Bugatti. След като навърши 65 години, по правилата на компанията Пиех няма право да я управлява директно и по тази причина той пое надзора й.

В момента влиянието му не е по-малко от годините, в които заемаше директен ръководен пост. Подобни реплики на дистанциране в миналото са били в състояние да сменят с един замах ръководители в компанията или да променят курса й на развитие.

В надзора Пиех е представител на акционерите и наследници на създателите – фамилиите Порше и Пиех. Те държат заедно 50.7% от акциите, а решенията им, свързани с компанията, трябва да са единодушни. Досега е имало ситуации на разногласия, но не са били толкова значими и винаги се е намирало решение.

Всички срещу един

Но този път разединението е налице. Вместо да си тръгне, Винтеркорн застана още по-здраво на мястото си. За това му помогна подкрепата, която получи от различни страни – както от другите членове на надзорния съвет, включително и от останалите представители на фамилиите собственици, така и от общественото мнение, включително конкуренцията. Президиумът на Надзорния съвет, който се състои от шестима членове, сред които и самият Пиех, се събра на спешно заседание в края на миналата седмица, за да реши как да излезе от ситуацията – да помоли Винтеркорн да си тръгне или да застане зад гърба му. С гласове 5 към едно се случи второто и така изпълнителният директор получи безпрецедентната подкрепа. Зад него застана дори и Волфганг Порше – братовчед на Пиех и друг наследник на фамилията създател. И не само това: президиумът препоръча през 2016 г. договорът на Винтеркорн да бъде удължен.

"Като представител на работниците в компанията приветствам решението на президиума. Ние ще продължим своя курс на успех с Мартин Винтеркорн начело. Той е правилният човек на правилното място", коментира веднага след заседанието Бернд Остерлох, който е председател на работническия съвет във VW.

Най-красноречивият коментар дойде от роднините на Пиех: "Изказването на доктор Пиех си е неговото лично мнение, което не е съгласувано нито по съдържание, нито по същество със семейството", каза самият Волфганг Порше. Така Патриархът на VW се оказа изолиран.

Специалисти в бранша обаче коментират, че победата за Винтеркорн е само привидна и конфликтът не е отшумял. Според Щефан Братцел, който е преподавател по икономика на автомобилната индустрия във Висшето училище по икономика в Бергиш-Гладбах, председателят на надзорния съвет Пиех е загубил малката битка, но войната още не е завършила. "За да може да управлява качествено, Винтеркорн трябва да има пълната подкрепа на надзора, а не само на части от него", коментира той, цитиран от германските медии.

Сандвич-позицията на VW

Причината Пиех да се ядоса на Винтеркорн не е лична кавга. Тя се крие в резултатите на компанията през последните години и цялостното й развитие спрямо конкурентите. Общата картина за състоянието на германския концерн всъщност не изглежда зле. През миналата година групата реализира печалба след данъци от 10.8 млрд. евро и ръст от близо 20%. Оборотът за 2014 г. е близо 202.5 млрд. евро, което е с 2.8% плюс спрямо година по-рано.

Истинската причина обаче се крие в детайлите. Специалистите посочват поне няколко звена – ниските маржове на печалба, изключително слабото развитие на американския пазар и най-важното – неуспеха на компанията да наложи най-важната си марка, VW.

"Пиех просто не искаше повече да наблюдава как наследството му е застрашено. Той вече не вярва, че Винтеркорн може да осигури добро бъдеще на концерна. Програмата за оздравяване, която той беше предложил, се провали", коментира пред "Капитал" специалистът в сферата на автомобилната индустрия и преподавател от университета Дуисбург-Есен Фердинанд Дуденхьофер.

През март тази година марката VW с моделите си Golf и Passat отбеляза за шести пореден месец забавяне на продажбите. За първото тримесечие на годината спадът е с 1.3% спрямо същия период на миналата. Явно е, че VW през миналата година е достигнал своя пик с продадени 6.12 млн. автомобила за годината, а сега вече преминава в следващата фаза на спад. Като основни проблемни пазари се смятат Русия, Бразилия и Китай.

Освен че продава по-малко, компанията не печели достатъчно от автомобилите си, както показват сравненията с конкурентите. И това очевидно не се харесва на акционерите. В интервю по националната ZDF Дуденхьофер обясни, че компанията се намира в момента в позицията на сандвич, която създава проблеми пред успешния й бизнес.

"Ако вземем за пример BMW, Porsche или Audi, германската автомобилна индустрия функционира много добре. В концерна VW има един проблем: дъщерните компании печелят парите, а майката, т.е. леките автомобили VW, ги губят." Дуденхьофер посочва, че американският пазар е катастрофа, въпреки че там компанията инвестира 1 млрд. евро, за да пусне нов модел и да увеличи пазарния си дял.

"В Европа проблемът е, че клиентите купуват повече Skoda, която по технология е същата като VW, или ако искат нещо по-добро, тогава избират Audi. Това поставя VW в позицията на сандвич, в която трябва да излиза на пазара с големи отстъпки и за сметка на печалбата. Досега компанията не успя да предложи концепция, която да стабилизира позициите й и да я направи конкурентна в бъдеще", добави още автомобилният специалист. Затова той смята, че за групата ще е по-добре, ако Винтеркорн се оттегли и на негово място дойде някой, който може да поправи марката VW.

Липсващият директор

Президиумът на VW обяви, че иска да се събере отново на извънредно обсъждане, за да се изгладят противоречията между двете страни. Някои видяха в това съобщение заплаха за Винтеркорн, че въпреки всичко може да загуби подкрепата. Срещата трябва да се състои преди 5 май, когато е насрочено годишното събрание на акционерите, съобщи в. Handelsblatt.

Междувременно някак символично премина представянето на VW на световното автомобилно изложение в Шанхай през тази седмица. В последния момент Винтеркорн не се появи на откриването на събитието, към което бяха насочени всички погледи. Мотивът – по болест. Така компанията се оказа без пилот на собственото си шоу на един от най-важните пазари. Скоро ще се разбере дали Винтеркорн изцяло ще изчезне от премиерите на VW.

Точно 540 евро средно на кола печели втората по големина в света компания за производство на автомобили Volkswagen Group от продажбата на своята водеща марка VW. Очевидно те се струват малко на някои от акционерите. Още повече че Skoda, която е в същата група, докарва по 1026 евро от всеки продаден автомобил, а японският конкурент Toyota поставя рекорд с над 1600 евро.

Това, но не само, е една от причините през изминалите десетина дни върховете на мениджмънта на Volkswagen буквално да се тресат. Двама от най-важните мъже в компанията – председателят на борда на директорите и главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и Фердинанд Пиех, който оглавява Надзорния съвет, влязоха в невиждан до момента директен и открит конфликт. Сблъсъкът им не слиза от първите страници на германските медии, а сайтовете следят с интерес всяка следващата стъпка. Причината е, че споровете между тях доведоха до разединение на лагерите и е ясно, че в скоро време един от двамата ще трябва да си отиде.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    abdulhazred avatar :-|
    abdulhazred

    еми нормално като продаваш боклуци да печелиш повече

  • 2
    valmarcom avatar :-|
    valmarcom

    Явно любителите на VW не четат много Капитал. Само така си обяснявам липсата на лавина от коментати за любимата марка.

  • 3
    bgf22310586 avatar :-|
    Filipov

    Ще ме извинявате, но малко по-различна гледна точка се изразява в немската преса. А именно:

    http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/volkswagen-wer-folgt-auf-ferdinand-piech-a-1030885.html

    Вкарали се прекалено много драма в статията. Такава не се забелязва в немската. Общото впечатление е, че дните на "Патриарха" или "Стария" Пиех са преброени, а не обратното, както се твърди в статията Ви.

    Поздрави :)

  • 4
    bgf22310586 avatar :-|
    Filipov

    Извинявам се за спама, но сега попаднах и на друга статия на същата тематика. Явно доста инвеститори се радвам, че Пиех е подал оставка този уикенд.

    http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/machtwechsel-in-wolfsburg-wie-pich-volkswagen-noch-schaden-koennte-1.2454693

    И няколко други доста интересни нюанса за евентуалното бъдеще на Фау Ве :)

  • 5
    manchmall avatar :-|
    Eugene

    VW не са това, което бяха. Само старите им модели се радват на популярност в по-бедните страни, а новите им коли се продават трудно, щото тези, в ниския клас, са с високи цени, а за престижен автомобил клиентите предпочитат други утвърдени фирми.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK