С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 апр 2015, 9:04, 3315 прочитания

Дигиталното съдържание трябва да може да се пренася в целия ЕС

Зам.-председателят на ЕК Андрус Ансип в интервю за "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Целта на визитата ви беше да присъствате на поредицата от срещи и събития за е-управлението ли?

- Да, за мен бяха много важни срещите ми с президента Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов. С последния се познаваме от много време, още откакто бях министър-председател на Естония и седяхме един до друг на срещите в Брюксел. Така имахме достатъчно време да обсъдим най-разнообразни теми, включително и за проблемите в дигиталната среда. Но съм тук да говоря основно за въвеждането на електронни обществени поръчки и какви ще са ползите на обикновените хора от създаването на единен цифров пазар. Европейският съюз успя да създаде единен пазар във физическия смисъл на думата, но в дигиталното пространство такъв все още не съществува. Затова на нас се пада да създадем такъв единен цифров пазар. Освен това посещението ми цели и да изслушам българските граждани и представителите на бизнеса по различни актуални теми.


На 6 май ЕК ще представи своята стратегия за единния цифров пазар. Можете ли да разкажете малко повече какво ще включва тя?

- Мога да опиша най-важните точки, включени в нея. Когато говорим за единен пазар, трябва да вземем под внимание три основни стълба – свободно движение на стоки и услуги, инфраструктура и индустрия. 
 Визитка:

Андрус Ансип е естонски политик и в момента е зам.-председател на Европейската комисия с ресор единен цифров пазар. През 1998 г. Ансип е избран за кмет на град Тарту. На 21 ноември 2004 г. става председател на Реформистката партия, тъй като основателят й става еврокомисар и се премества в Брюксел. Впоследствие е министър на икономиката, но заема този пост за кратко. Тогавашният премиер на Естония Партс подава оставка на 24 март 2005 г. и Ансип е натоварен от президента на Естония да състави правителство на 31 март 2005 г. Той съставя коалиция с Центристката партия и Народния съюз на Естония. Следват още два мандата като премиер след изборите през 2007 г. и 2011 г. По време на управлението му Естония успява да завърши пълната електронизация на държавната администрация и да въведе напълно функциониращо е-управление, като основите са положени още от 2000 г.
Във физическия свят тези цели са постигнати, но както вече споменах - в дигиталния свят такова нещо не съществува. В момента има много бариери и затова е необходимо да изградим този единен цифров пазар. Първата такава е фрагментацията на пазара. Имаме 28 различни законодателства, които регулират IT сектора и защитата на потребителите. За малките и средните предприятия тази фрагментация е основната пречка да продават извън националните си пазари в ЕС. Особено трудно е за семейните бизнеси да се запознаят с отделните регулации в различните държави, както и какви са задълженията на интернет доставчиците и компаниите за различни дигитални услуги. Ние трябва да хармонизираме законите за защита на потребителите и други нормативни рамки, което да улесни продажбата на дадени продукти и услуги в различни държави от ЕС.

Можете ли да дадете някакъв пример?



- Например много лесен процес е, когато хората си купуват нещо от Apple – приложения, музика, филми. Но те трябва да приемат условията на законодателството на щата Калифорния, за да направят това, и всъщност никой не обръща внимание какво е записано в него. Тоест в момента при покупка важи нормативната рамка от мястото, където се намира продавачът. Но в ЕС основното законодателство е това на целия ЕС и там е записано, че важи законодателството от страната, от която е купувачът. Например българите не могат да приемат британското законодателство, ако си купят нещо от британска компания. Но поради разликите това създава бариери за търговците.

Тоест ще промените или уеднаквите всички правила в ЕС?

- Не всички, по-скоро искаме да се предложат хармонизирани основни принципи, на които да стъпи онлайн икономиката в ЕС, от които да се възползват не само гражданите, но и самият бизнес. Това всъщност е част от идеята за осъществяване на първия стълб, който включва свободно движение на стоки и услуги. Друг момент например са скъпите куриерски услуги, което затруднява младите предприемачи и те не могат да продават в други страни от ЕС. Ние ще изискаме по-голяма прозрачност в ценообразуването в този сегмент, или как се формира стойността на услугата. Например от един град до друг в държави в  Скандинавия доставката на колет от 2 кг е 27 евро, но цената за обратния курс е 42 евро. Двете страни са сходни, с близък стандарт на живот, тези градове са близки един до друг, но цените в двете посоки се различават значително. Геоблокирането е друг проблем, който трябва да решим. Това се практикува от много интернет компании, които отказват предоставянето на дадени услуги или ползването на дигитални продукти в някои държави, докато в други те са налични. Ако купите някакъв дигитален продукт в една страна (е-книга, филм и т.н.), няма да имате достъп до него в друга заради спецификата на авторските права. Искаме да позволим съдържанието да може да се пренася от едно до друго място в рамките на ЕС. Много предприемачи се оплакват, че в рамките на държавата си плащат висок ДДС, докато големите компании просто местят квартирата си там, където данъците са ниски. Ето защо от тази година влезе в сила правилото данъците за дигитално съдържание да се облагат на база къде се намира купувачът, а не както беше досега – на база местоположението на продавача.  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Петер Копиец: Хората са в сърцето на нашата компания Петер Копиец: Хората са в сърцето на нашата компания

Интервю с изпълнителния директор на компанията

19 ное 2019, 563 прочитания

"Видеотон България‘‘: Удовлетворени от 20 успешни години – с поглед в бъдещето "Видеотон България‘‘: Удовлетворени от 20 успешни години – с поглед в бъдещето

Групата отбелязва 20 години от приватизацията на ДЗУ АД, Стара Загора

18 ное 2019, 942 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Резултатите на Apple отново надминават очакванията

Компанията за пръв път е продала повече смартфони в Китай, отколкото в САЩ

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10