С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 апр 2015, 9:04, 3368 прочитания

Дигиталното съдържание трябва да може да се пренася в целия ЕС

Зам.-председателят на ЕК Андрус Ансип в интервю за "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Целта на визитата ви беше да присъствате на поредицата от срещи и събития за е-управлението ли?

- Да, за мен бяха много важни срещите ми с президента Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов. С последния се познаваме от много време, още откакто бях министър-председател на Естония и седяхме един до друг на срещите в Брюксел. Така имахме достатъчно време да обсъдим най-разнообразни теми, включително и за проблемите в дигиталната среда. Но съм тук да говоря основно за въвеждането на електронни обществени поръчки и какви ще са ползите на обикновените хора от създаването на единен цифров пазар. Европейският съюз успя да създаде единен пазар във физическия смисъл на думата, но в дигиталното пространство такъв все още не съществува. Затова на нас се пада да създадем такъв единен цифров пазар. Освен това посещението ми цели и да изслушам българските граждани и представителите на бизнеса по различни актуални теми.


На 6 май ЕК ще представи своята стратегия за единния цифров пазар. Можете ли да разкажете малко повече какво ще включва тя?

- Мога да опиша най-важните точки, включени в нея. Когато говорим за единен пазар, трябва да вземем под внимание три основни стълба – свободно движение на стоки и услуги, инфраструктура и индустрия. 
 Визитка:

Андрус Ансип е естонски политик и в момента е зам.-председател на Европейската комисия с ресор единен цифров пазар. През 1998 г. Ансип е избран за кмет на град Тарту. На 21 ноември 2004 г. става председател на Реформистката партия, тъй като основателят й става еврокомисар и се премества в Брюксел. Впоследствие е министър на икономиката, но заема този пост за кратко. Тогавашният премиер на Естония Партс подава оставка на 24 март 2005 г. и Ансип е натоварен от президента на Естония да състави правителство на 31 март 2005 г. Той съставя коалиция с Центристката партия и Народния съюз на Естония. Следват още два мандата като премиер след изборите през 2007 г. и 2011 г. По време на управлението му Естония успява да завърши пълната електронизация на държавната администрация и да въведе напълно функциониращо е-управление, като основите са положени още от 2000 г.
Във физическия свят тези цели са постигнати, но както вече споменах - в дигиталния свят такова нещо не съществува. В момента има много бариери и затова е необходимо да изградим този единен цифров пазар. Първата такава е фрагментацията на пазара. Имаме 28 различни законодателства, които регулират IT сектора и защитата на потребителите. За малките и средните предприятия тази фрагментация е основната пречка да продават извън националните си пазари в ЕС. Особено трудно е за семейните бизнеси да се запознаят с отделните регулации в различните държави, както и какви са задълженията на интернет доставчиците и компаниите за различни дигитални услуги. Ние трябва да хармонизираме законите за защита на потребителите и други нормативни рамки, което да улесни продажбата на дадени продукти и услуги в различни държави от ЕС.

Можете ли да дадете някакъв пример?



- Например много лесен процес е, когато хората си купуват нещо от Apple – приложения, музика, филми. Но те трябва да приемат условията на законодателството на щата Калифорния, за да направят това, и всъщност никой не обръща внимание какво е записано в него. Тоест в момента при покупка важи нормативната рамка от мястото, където се намира продавачът. Но в ЕС основното законодателство е това на целия ЕС и там е записано, че важи законодателството от страната, от която е купувачът. Например българите не могат да приемат британското законодателство, ако си купят нещо от британска компания. Но поради разликите това създава бариери за търговците.

Тоест ще промените или уеднаквите всички правила в ЕС?

- Не всички, по-скоро искаме да се предложат хармонизирани основни принципи, на които да стъпи онлайн икономиката в ЕС, от които да се възползват не само гражданите, но и самият бизнес. Това всъщност е част от идеята за осъществяване на първия стълб, който включва свободно движение на стоки и услуги. Друг момент например са скъпите куриерски услуги, което затруднява младите предприемачи и те не могат да продават в други страни от ЕС. Ние ще изискаме по-голяма прозрачност в ценообразуването в този сегмент, или как се формира стойността на услугата. Например от един град до друг в държави в  Скандинавия доставката на колет от 2 кг е 27 евро, но цената за обратния курс е 42 евро. Двете страни са сходни, с близък стандарт на живот, тези градове са близки един до друг, но цените в двете посоки се различават значително. Геоблокирането е друг проблем, който трябва да решим. Това се практикува от много интернет компании, които отказват предоставянето на дадени услуги или ползването на дигитални продукти в някои държави, докато в други те са налични. Ако купите някакъв дигитален продукт в една страна (е-книга, филм и т.н.), няма да имате достъп до него в друга заради спецификата на авторските права. Искаме да позволим съдържанието да може да се пренася от едно до друго място в рамките на ЕС. Много предприемачи се оплакват, че в рамките на държавата си плащат висок ДДС, докато големите компании просто местят квартирата си там, където данъците са ниски. Ето защо от тази година влезе в сила правилото данъците за дигитално съдържание да се облагат на база къде се намира купувачът, а не както беше досега – на база местоположението на продавача.  
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април

Собственикът на "Син карс индъстри" пред "Капитал"

20 фев 2020, 1388 прочитания

Fintech Summit 2020: За развитие на финтех сектора в България е нужна и промяна в мисленето Fintech Summit 2020: За развитие на финтех сектора в България е нужна и промяна в мисленето

Главният изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг" Цветомир Досков за спирачките и стимулите пред сектора

20 фев 2020, 930 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Резултатите на Apple отново надминават очакванията

Компанията за пръв път е продала повече смартфони в Китай, отколкото в САЩ

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

За дизайнерите с любов

Българският стартъп Artery Team представя местни и международни дизайнерски марки в Etsy

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10