Дигиталното съдържание трябва да може да се пренася в целия ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дигиталното съдържание трябва да може да се пренася в целия ЕС

Дигиталното съдържание трябва да може да се пренася в целия ЕС

Зам.-председателят на ЕК Андрус Ансип в интервю за "Капитал Daily"

Юлиян Арнаудов, Паулина Михайлова
3495 прочитания

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Целта на визитата ви беше да присъствате на поредицата от срещи и събития за е-управлението ли?

- Да, за мен бяха много важни срещите ми с президента Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов. С последния се познаваме от много време, още откакто бях министър-председател на Естония и седяхме един до друг на срещите в Брюксел. Така имахме достатъчно време да обсъдим най-разнообразни теми, включително и за проблемите в дигиталната среда. Но съм тук да говоря основно за въвеждането на електронни обществени поръчки и какви ще са ползите на обикновените хора от създаването на единен цифров пазар. Европейският съюз успя да създаде единен пазар във физическия смисъл на думата, но в дигиталното пространство такъв все още не съществува. Затова на нас се пада да създадем такъв единен цифров пазар. Освен това посещението ми цели и да изслушам българските граждани и представителите на бизнеса по различни актуални теми.

На 6 май ЕК ще представи своята стратегия за единния цифров пазар. Можете ли да разкажете малко повече какво ще включва тя?

- Мога да опиша най-важните точки, включени в нея. Когато говорим за единен пазар, трябва да вземем под внимание три основни стълба – свободно движение на стоки и услуги, инфраструктура и индустрия. 

 Визитка:

Андрус Ансип е естонски политик и в момента е зам.-председател на Европейската комисия с ресор единен цифров пазар. През 1998 г. Ансип е избран за кмет на град Тарту. На 21 ноември 2004 г. става председател на Реформистката партия, тъй като основателят й става еврокомисар и се премества в Брюксел. Впоследствие е министър на икономиката, но заема този пост за кратко. Тогавашният премиер на Естония Партс подава оставка на 24 март 2005 г. и Ансип е натоварен от президента на Естония да състави правителство на 31 март 2005 г. Той съставя коалиция с Центристката партия и Народния съюз на Естония. Следват още два мандата като премиер след изборите през 2007 г. и 2011 г. По време на управлението му Естония успява да завърши пълната електронизация на държавната администрация и да въведе напълно функциониращо е-управление, като основите са положени още от 2000 г.

Във физическия свят тези цели са постигнати, но както вече споменах - в дигиталния свят такова нещо не съществува. В момента има много бариери и затова е необходимо да изградим този единен цифров пазар. Първата такава е фрагментацията на пазара. Имаме 28 различни законодателства, които регулират IT сектора и защитата на потребителите. За малките и средните предприятия тази фрагментация е основната пречка да продават извън националните си пазари в ЕС. Особено трудно е за семейните бизнеси да се запознаят с отделните регулации в различните държави, както и какви са задълженията на интернет доставчиците и компаниите за различни дигитални услуги. Ние трябва да хармонизираме законите за защита на потребителите и други нормативни рамки, което да улесни продажбата на дадени продукти и услуги в различни държави от ЕС.

Можете ли да дадете някакъв пример?

- Например много лесен процес е, когато хората си купуват нещо от Apple – приложения, музика, филми. Но те трябва да приемат условията на законодателството на щата Калифорния, за да направят това, и всъщност никой не обръща внимание какво е записано в него. Тоест в момента при покупка важи нормативната рамка от мястото, където се намира продавачът. Но в ЕС основното законодателство е това на целия ЕС и там е записано, че важи законодателството от страната, от която е купувачът. Например българите не могат да приемат британското законодателство, ако си купят нещо от британска компания. Но поради разликите това създава бариери за търговците.

Тоест ще промените или уеднаквите всички правила в ЕС?

- Не всички, по-скоро искаме да се предложат хармонизирани основни принципи, на които да стъпи онлайн икономиката в ЕС, от които да се възползват не само гражданите, но и самият бизнес. Това всъщност е част от идеята за осъществяване на първия стълб, който включва свободно движение на стоки и услуги. Друг момент например са скъпите куриерски услуги, което затруднява младите предприемачи и те не могат да продават в други страни от ЕС. Ние ще изискаме по-голяма прозрачност в ценообразуването в този сегмент, или как се формира стойността на услугата. Например от един град до друг в държави в  Скандинавия доставката на колет от 2 кг е 27 евро, но цената за обратния курс е 42 евро. Двете страни са сходни, с близък стандарт на живот, тези градове са близки един до друг, но цените в двете посоки се различават значително. Геоблокирането е друг проблем, който трябва да решим. Това се практикува от много интернет компании, които отказват предоставянето на дадени услуги или ползването на дигитални продукти в някои държави, докато в други те са налични. Ако купите някакъв дигитален продукт в една страна (е-книга, филм и т.н.), няма да имате достъп до него в друга заради спецификата на авторските права. Искаме да позволим съдържанието да може да се пренася от едно до друго място в рамките на ЕС. Много предприемачи се оплакват, че в рамките на държавата си плащат висок ДДС, докато големите компании просто местят квартирата си там, където данъците са ниски. Ето защо от тази година влезе в сила правилото данъците за дигитално съдържание да се облагат на база къде се намира купувачът, а не както беше досега – на база местоположението на продавача.  

На 6 май ще предложите подобни промени ли?

- Тогава ще обявим конкретни решения. Но това означава, че ще започнем да подготвяме конкретни законови или нормативни промени - процес, който се надяваме да завършим през следващите две години. Но нека преминем върху втория стълб за изграждане на единен цифров пазар – инфраструктурата. Тук влизат не само физически компоненти като изграждането на високоскоростни интернет мрежи, но и прозрачен достъп до онлайн платформи. 

Тоест тук имате предвид онлайн инфраструктура, а не тази на телекомите?

- Пакетът за единния телеком пазар е важна съставна част от единния цифров пазар. Надявам се скоро да приключим окончателните преговори по него, които се водят в момента между ЕП, ЕК и Съвета на Европейския съюз. Трябва да премахнем таксите за роуминг. Днес те още съществуват, независимо че още през 2006 г. зам.-председателят на ЕК Вивиан Рединг предложи да отпаднат. В разговорите ми с телекомите някои изразиха мнение, че това е добра идея. Защото роумингът дава послание към клиентите "не ползвай моите услуги зад граница". Това не е стабилен бизнес модел. Сега всичко е в ръцете на страните членки да кажат кога точно роуминг таксите ще отпаднат.

Кои са другите предложения в пакета за единния телеком пазар освен премахването на роуминга?

- Друг важен елемент в пакета е мрежовата неутралност. Искаме да запазим правото на европейците да имат свободен достъп до интернет. Не трябва да се забавя или блокира връзката на потребителите с глобалната мрежа. Доставчиците на съдържание и приложения ще трябва да направят продуктите си достъпни, без да дискриминират потребителите. Целта на европейските правила  е да дават възможност на индустрията на континента да иновира и да предлага по-добри услуги. Трябва да наложим тези принципи в законодателството на ЕС възможно най-бързо – в противен случай ще разполагаме с 28 различни подхода в Европа и това ще бъде проблем както за потребителите, така и за бизнеса.

Радиоспектърът е друг ключов елемент, който ще бъде засегнат. Това е кислородът за интернет. Спектърът не признава националните граници, затова е необходима по-голяма координация по начина на управление и как го предоставяме за нашата дигитална икономика.  

Ще има ли мерки, насочени към облекчаване на антимонополното законодателство, което да засили консолидацията на телеком пазара в Европа?

- Наличието на единни правила и по-голяма координация на европейско ниво ще насърчи трансграничната консолидация. Това означава по-голям избор за потребителите и бизнеса. Отвореният и единен пазар ще позволи на външни за дадена страна оператори да навлязат по-лесно и така да се насърчи трансевропейската активност. Нашата визия е за конкурентоспособен телеком сектор, в който големите оператори действат в няколко държави членки заедно с няколко по-малки и местни компании, които да обслужват специфични нужди на локалните клиенти. Необходими са инвестиции в мрежите и най-добрият стимул за това е ефективната конкуренция, която позволява на потребителите да сменят своите оператори и да могат да направят правилния избор в натоварения пазар. Европейската комисия започна да прилага различни планове и инструменти за насърчаване на инвестициите в телеком сектора и развитието на интернет мрежите. От една страна, единният цифров пазар ще подсили условията за инвестиции от страна на компаниите. Голяма част от тях трябва да дойдат от операторите, но за някои региони ще е необходимо публично финансиране. То се предоставя от европейските структурни и инвестиционни фондове, като амбициозният ни план е да се изгради дигиталната инфраструктура покрай транспортните и енергийните мрежи. ЕК стартира през 2013 г. публично-частно партньорство в разработването на мобилните мрежи от пето поколение. Инвестираме 700 млн. евро по програмата за развойна дейност и иновации "Хоризонт 2020". По-рано тази година беше представена визията на ЕС за 5G, което ни поставя в добра позиция на международно ниво, когато започне да се обсъждат международните споразумения и изграждания на стандартите.

Какви са потенциалните действия, които ЕК може да предприеме в делото си срещу Google и ще има ли други подобни срещу американски IT гиганти?

- На 15 април колегата ми - еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестегер, обяви, че ЕК започва официална проверка на Google, като изпрати т.нар. изложение на възраженията до интернет групата по отношение на злоупотреби с господстващо положение в онлайн търсенето. Това не означава, че решението е предварително взето и както Вестегер обяви, всички пътища са отворени. Американските компании са силни играчи в IT сектора. Но трябва да се подчертае, че правилата за конкуренцията в ЕС се отнасят за всички компании, които правят бизнес в Европа. Подобни дела нямат нищо общо с произхода на дружеството – дали е европейско, американско, руско, китайско и т.н. Ако искаш да навлизаш в европейския пазар, трябва да се съобразяваш с правилата на ЕС.

Планира ли ЕК да засили приемането на е-управлението в ЕС и ще има ли хармонизирани правила в тази област?

- Засилването на е-управлението в ЕС ще бъде ключов елемент в нашата стратегия за единен цифров пазар. Например прилагането на принципа "само веднъж", което означава, че гражданите не трябва да предоставят тяхната информация повече от един път, ще може да спести около 5 млрд. евро на година към 2017 г. Искам да предложа европейските правителства да започнат да налагат този принцип при обработването на трансграничната бизнес информация. Това ще опрости правенето на бизнес. Европейската рамка за оперативна съвместимост е успешен пример, но се прилага на доброволен принцип. Тя прави европейските публични агенции съвместими едни с други и мисля, че е времето да я направим задължителна за ползване. Също така подкрепям различни решения като електронните обществени поръчки и е-фактурите. Това са само част от примерите, в които е-управлението не само намалява разходите, но и връща доверието на хората към публичната администрация, особено ако улеснява живота им.

Как може да задържим стартъпите да останат в Европа и да не се местят в САЩ и Силициевата долина?

- Това е точно една от целите на единния цифров пазар. Виждам прекалено много стартиращи компании да се местят в САЩ, защото не могат да постигнат мащаб в Европа. Защо? Защото има прекалено много пречки и твърдо много различни правила. Знаете ли, че адаптирането на една компания към регулаторната рамка на нова страна струва около 9 хил. евро? Това трябва да се промени. Трябва да улесним достъпа на предприемачите и малките предприятия и да опростим регистрацията и правилата за трансграничен бизнес. Също така трябва да намерим нови и по-добри начини за финансирането на стартиращи компании.  

 

Целта на визитата ви беше да присъствате на поредицата от срещи и събития за е-управлението ли?

- Да, за мен бяха много важни срещите ми с президента Росен Плевнелиев и премиера Бойко Борисов. С последния се познаваме от много време, още откакто бях министър-председател на Естония и седяхме един до друг на срещите в Брюксел. Така имахме достатъчно време да обсъдим най-разнообразни теми, включително и за проблемите в дигиталната среда. Но съм тук да говоря основно за въвеждането на електронни обществени поръчки и какви ще са ползите на обикновените хора от създаването на единен цифров пазар. Европейският съюз успя да създаде единен пазар във физическия смисъл на думата, но в дигиталното пространство такъв все още не съществува. Затова на нас се пада да създадем такъв единен цифров пазар. Освен това посещението ми цели и да изслушам българските граждани и представителите на бизнеса по различни актуални теми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игри без граници

Игри без граници

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK