Шефът на Fiat призовава за консолидация в автомобилната индустрия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шефът на Fiat призовава за консолидация в автомобилната индустрия

Reuters

Шефът на Fiat призовава за консолидация в автомобилната индустрия

Според Серджо Маркионе секторът трябва да се излекува от пристрастеността си към капитала

3708 прочитания

Reuters

© Reuters


Автомобилната индустрия е инвестирала 136 млрд. долара за нови разработки през 2014 г.

Главният изпълнителен директор на Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Серджо Маркионе засилва кампанията си за консолидация в автомобилния сектор, която според него е нужна, за да избегнат компаниите риска от прекомерното покачване на разходите за разработки. При обявяването на резултатите на компанията той се опита да докаже тезите си със специална презентация от 25 страници, съобщава AP.

Нарастващи разходи

Според изведените от Маркионе данни автомобилните компании средно на всеки четири години инвестират в разработки, изследвания и капиталови разходи равностойността на цялата им пазарна капитализация. При останалите индустрии средният период е около 20 години, като при петролните и газови компании е около седем години, а в сектора на търговията на дребно достига 36 години.

През миналата година производителите на автомобили са инвестирали общо 136 млрд. долара за капиталови разходи и нови разработки в сравнение с 85 млрд. през 2010 г. Най-големият европейски производител на автомобили Volkswagen води класацията по такива разходи, като през 2014 г. е отделил 11.5 млрд. евро.  "Увеличаваме рисковия капитал с невероятни темпове, което не се приема от пазарите. Живеем в някакъв собствен, изключително изолиран свят", изтъква Маркионе.

По думите му основният проблем е в това, че автомобилната индустрия инвестира огромни суми в разработката на патентовани части като двигатели и трансмисии, които нямат никакво значение за потребителите. Според неговите изчисления FCA може да спестява между 2.7 и 5 млрд. долара всяка година, ако разделя разходите за разработки с други производители на автомобили. "Това е икономическа загуба в най-чиста форма", изтъква Маркионе.

Капиталова зависимост

Призивите за сливания обаче засега не срещат разбиране сред останалите големи компании в индустрията. На фона на това Маркионе заяви, че е готов да се обърне към технологични компании като Apple и Google, с чиято помощ индустрията "да се излекува от разрушаващата стойност и пристрастеност към капитала".

"Провалихме се колективно като индустрия да осигурим стойност, отговаряща на нивата на капитала, който се консумира. Консолидацията е единственият начин да се справим с проблема в краткосрочен аспект. Тя носи рискове, но ползите са твърде големи, за да се игнорират" изтъква Маркионе, цитиран от Financial Times.

Автомобилните компании наистина се изправени пред растящи разходи, за да отговорят на по-високите изисквания за безопасност и вредни емисии, променящите се потребителски вкусове и разработването на перспективни технологии като самоуправляващи се коли. Анализаторите обаче не отдават голяма внимание на призивите на Маркионе, изтъквайки, че след като не се стигна до значителна консолидация в пика на финансовата криза, няма причина това да се случи сега. Друг фактор са стабилните печалби на компаниите на водещите пазари като САЩ и Китай.

"Политически и синдикални пречки и такива пред собствениците остават значителни за консолидацията. Шансовете за такова нещо вероятно бяха изпуснати при срива през 2008-2009 г.", изтъква Стюарт Пиърсън, анализатор в Exane BNP Paribas.

Въпреки песимистичните виждания на изпълнителния директор FCA отчита добри резултати за първите три месеца на годината. Благодарение на силните продажби в Северна Америка и умереното възстановяване в Европа компанията е успяла да излезе на нетна печалба 92 млн. евро спрямо загубата от 173 млн. евро за същия период на 2014 г. Приходите са се покачили с 38% до 16.2 млрд. евро.

Автомобилната индустрия е инвестирала 136 млрд. долара за нови разработки през 2014 г.

Главният изпълнителен директор на Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Серджо Маркионе засилва кампанията си за консолидация в автомобилния сектор, която според него е нужна, за да избегнат компаниите риска от прекомерното покачване на разходите за разработки. При обявяването на резултатите на компанията той се опита да докаже тезите си със специална презентация от 25 страници, съобщава AP.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    42 avatar :-|
    42

    Ха ха ха, другарю Маркионе знаем че на запад градите нов СССР и не се учудваме че искате да продавате едни и същи двигатели и коли по 30 години. Четете руските класици на социализма другарю, вие накъдето отивате ние от там се връщаме, ха ха ха.

  • 2
    vunyo avatar :-|
    vunyo

    До коментар [#1] от "42":

    Аман от фенове на ГоУф-ове......

  • 3
    parishilton avatar :-?
    Paris Hilton

    92 млн. евро печалба на фона на 16.2 млрд. приходи за ФиатКрайслерАвтомобилс си е чиста загуба ;-) Консолидацията в сектора е неизбежна, независимо от това, какво казва Маркионе... Новите технологии изискват много капитал и малките просто ще се присъединят към големите или ще изчезнат...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK