"Язаки България" ще строи трети завод за 30 млн. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Язаки България" ще строи трети завод за 30 млн. евро

В завода на "Язаки" в Ямбол работят 3700 души, а в Сливен 1300

"Язаки България" ще строи трети завод за 30 млн. евро

Японската компания търси град в Централна България, в който да реализира новия си проект

40115 прочитания

В завода на "Язаки" в Ямбол работят 3700 души, а в Сливен 1300

© Цветелина Ангелова


Японската компания за производство на автомобилни кабелни системи "Язаки" ще изгради трети завод в България, който ще бъде разположен в централната част на страната, съобщи за "Капитал Daily" изпълнителният директор на "Язаки България" Синан Кар. Предстои избор къде точно ще бъде разположено предприятието. Планираната инвестиция е в размер на 30 млн. евро, като в тази сума влизат както строително-монтажните дейности, така и оборудването. Инвестицията ще бъде реализирана през следващите две години.

Проектът

"На този етап сме се спрели на няколко града в България и правим проучване по няколко критерии – конкуренция, безработица по официални данни, наличие на работна ръка", допълни Синан Кар. Според него инвестицията трябва да бъде извън Сливен и Ямбол, където са другите два завода на компанията, защото за "Язаки" възможностите в тези региони са с изчерпани трудови ресурси. Преди няколко месеца стана ясно, че от "Язаки България" са оглеждали и "Тракия икономическа зона" край Пловдив за новия си завод, но от компанията тогава отказаха коментар.

С третия си завод в България инвеститорът ще стартира нов проект, свързан със съвсем нов клиент. "Не става въпрос за Ford или Renault, с които работим добре и в момента", посочи Синан Кар. Като структура новият завод ще бъде идентичен с изградените вече производствени предприятия на "Язаки България".

Началото

До момента "Язаки България" е инвестирала в България 60 млн. евро. Групата навлезе в страната през 2006 г. с първоначални намерения да построи завод в Сливен, но впоследствие предпочете Ямбол, където се произвеждат електрически системи за Renault и Ford. Заетите в този завод са около 3700 души. През 2012 г. компанията започна да произвежда и в Сливен, след като купи терен от 35 000 кв.м от Едоардо Миролио. В сливенското предприятие работят още 1300 души, заети с производството на кабелни инсталации за Ford Transit. Сега в завода има планове за нов проект, отново свързан с Ford Transit. Произвежданите електрически инсталации ще бъдат с повече опции и по-голяма сложност.

В сектора за автомобилни компоненти в България работят и други производители на автокабели. Такива предприятия имат немската "СЕ борднетце" в Мездра и Карнобат, турските "Нурсан аутомотив" в село Люляково край Бургас и "Аркомат" в Казанлък, а неотдавна производство започна и германската Nexans в Плевен.

Резултатите

"Автомобилният пазар се стабилизира през последните години. Това се отразява и на нашите резултати", заяви Синан Кар. Продажбите са в рамките на очакванията ни за 2014 г., допълни мениджърът. За последната отчетена засега година - 2013, приходите са 137 млн. лв. Очакванията са в близко бъдеще  продажбите да варират плюс-минус 10% , но без големи разлики. "За една година успяхме да удвоим числеността на служителите и това е безспорен успех за нас като основен работодател в Сливен и Ямбол", казват от "Язаки".

През 2013 г. броят на работещите в предприятието е 2400-2500, докато през 2014 г. те вече са около 5000 души общо. Основен проблем на България в момента е човешкият капитал, смята Синан Кар. Според него са нужни мерки от страна на правителството, за да намали изтичането на работна ръка.

Спорове

В началото на март служители на "Язаки България" в Ямбол започнаха стачни действия, като   поискаха увеличение на заплатата с 50%. Според мениджмънта в момента ситуацията в завода е спокойна. "Имаме интензивна комуникация с работниците. Завели сме съдебно дело, защото смятаме, че стачката не е законна и не отговаря на Закона за уреждане на колективните трудови спорове", казва Синан Кар. Според него исканото увеличение на заплатите от 50% е неадекватно и не отговаря на икономическата ситуация в България.

"Така или иначе предлагаме годишно увеличение на възнагражденията с определен процент. Заплатите са над средните в регион Ямбол", казват от ръководството на завода и уточняват, че са готови да продължат преговорите по сключване на колективен трудов договор, след като излезе решението на съда. Сред социалните придобивки са безплатен транспорт до работното място, безплатни медицински прегледи на територията на завода, както и евтина храна. "Ако се полага извънреден труд, се заплаща всеки час от него според българското законодателство. Работим на три смени, така че извънредният труд е предимно в събота и неделя", обявиха от ръководството на предприятието.

Японската компания за производство на автомобилни кабелни системи "Язаки" ще изгради трети завод в България, който ще бъде разположен в централната част на страната, съобщи за "Капитал Daily" изпълнителният директор на "Язаки България" Синан Кар. Предстои избор къде точно ще бъде разположено предприятието. Планираната инвестиция е в размер на 30 млн. евро, като в тази сума влизат както строително-монтажните дейности, така и оборудването. Инвестицията ще бъде реализирана през следващите две години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

48 коментара
  • 1
    misho73 avatar :-|
    misho73

    "... защото за "Язаки" възможностите в тези региони (Сливен и Ямбол, бел. аз) са с изчерпани трудови ресурси ..."

    Изчерпани трудови ресурси - "нЕма 'ора", казано другояче. Това съчетано с данните за "безработните", които НЕ си търсят работа дава известна представа за ситуацията с трудовия пазар. Разбира се, към това трябва да добавим функционалната неграмотност, която противно на соц-носталгиците съвсем не е новост за БГ, а по-скоро стандарт за масата от селските гимназии. Заключението идва от само себе си - МЪЗЕЛ + НЕГРАМОТНОСТ = МИЗЕРИЯ. Към това добавяме и екстрите на БГ закони, съд и "институции", безобразната милиционерщина и разбирането че в държавната работа заплатата е вид бонус, а истинския доход - подкупите.
    ---
    Е, още ли има изненадани че сме най-бедната държава в ЕС? Изненада би било ако не беше така. Очевидно трябва да се разделим със самодоволното си самомнение че сме ОК а света - крив.
    "Не ме гледай умно българино ...." - без значение автора и повода.

  • 2
    _dan_ avatar :-?
    _dan_

    Я да предложат 4 цифрени заплати в евро, да видим дали няма хора? Сигурно дават по 400-500 лева и казват - ние даваме много пари ...

  • 3
    acarid avatar :-|
    acarid

    "според него исканото увеличение на заплатите от 50% е неадекватно и не отговаря на икономическата ситуация в България"
    ---
    А не трябва ли заплатите да се определят съобразно икономическите резултати на фирмата?

  • 4
    mln53309241 avatar :-|
    walker

    До коментар [#3] от "acarid":

    Не. Както и услугите в бръснарския салон не зависят от това колко пари изкарва клиента. Цената на стоката/услугата/труда се определя от пазара.

    Разбира се, в този случай оправданието "няма кадри" всъщност означава "няма кадри, за парите които предлагаме".

  • 5
    dkolov avatar :-|
    dkolov

    [quote#3:"acarid"]А не трябва ли заплатите да се определят съобразно икономическите резултати на фирмата? [/quote]

    Аз не съм учил икономика но съм чувал че заплатите, както и много други неща в един мормален пазар основно се определят от търсенето и предлагането.

  • 6
    icemax avatar :-|
    icemax

    Дано изборът да е град в централна северна България, определено тази част изостава от южната и има нужда от инвестиции.

  • 7
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    До коментар [#2] от "_dan_":

    ти нали разбираш, че ако искаха да дават 4-цифрени заплати в евро нямаше да са в България, а в Полша или Чехия. В България инвеститорите идват, защото е по-евтино от централна Европа и не е през половината свят, както е с Китай. Плюс е и, че сме част от съюза - т.е. няма мита. Постепенно заплатите ще се повишат, няма да е бързо.

    Или пък, ако ти искаш да плащаш на работниците 4-цифрени заплати в евро, мисля че ще те посрещнат като цар в Ямбол и Сливен. Въпросът е, дали може да ги избиеш тези разходи за работна ръка.

  • 8
    maseratkata avatar :-|
    maseratkata

    До коментар [#2] от "_dan_":

    звучи като реплика на безработен мързеливец...работиш за толкова, за колкото умееш да се продадеш. Всеки ще ти дава минимума, от теб зависи дали ще получиш повече. За съжаление липсата на кадри идва от такива хора като теб, които са на мнение: "Може да не умея нищо, но за тия пари няма да им работя"

  • 9
    kralchi avatar :-|
    kralchi

    Залагам на Стара Загора или Бургас..и двата града са близко до Сливен и Ямбол. Ама си мисля, че ще отидат в някой по-малък град с висока безработица.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    gbw17351035 avatar :-|
    gbw17351035

    Всъщност, за недоучилите икономисти с уклон на робовладелци, над средната заплата за региона наистина значи 400 лева. Ама къде ще мериш на един кантар зарзаватчия със специализиран работник? И като толкова цитирате крива търсене предлагане, а господин меринджея твърди, че няма предлагане, защо не се вдига цената, в случая работната заплата. Иначе предлага мерки,като "ще съдим стачниците" и " правителството да осигури да не изтича работна ръка". Как точно, да въведе пак изходящи визи и адресна регистрация?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK