Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 8 май 2015, 11:58, 7855 прочитания

Роумингът едва ли ще отпадне на 15 декември

Директорът "Отношения с операторите и регулации" в "Мобилтел" Искра Кусева:

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Вие отговаряте за регулациите в най-големия мобилен оператор в България. Какво предвижда, с две думи, новата стратегия за цифрово развитие на Европейската комисия конкретно за телекомите?
 
Визитка:

Искра Кусева има повече от 14 години професионален опит в областта на телекомуникациите. Била е началник на отдел "Правно регулиране и индивидуални административни актове" в Комисията за регулиране на съобщенията. През 2003 г. се присъединява към екипа на "Мобилтел", като започва като юрисконсулт в отдел "Регулации". Две години по-късно поема ръководството на отдела, а от февруари 2011 г. е директор на дирекция "Взаимоотношения с оператори и регулации".
Има завършена магистърска степен по право. Специализирала е европейско и сравнително право в Хелзинки.
- Основните приоритетни теми там са две. Първо - да се стимулира използването на цифрови услуги както от частни, така и от бизнес клиенти. И второ - да се насърчи изграждането и развитието на цифрови мрежи и инфраструктура за широколентов достъп. Това е свързано и със стратегията "Европа 2020", както и с електронното управление, което се очаква да заработи и в България. Въвеждането му би повишило значително търсенето и използването на електронни услуги от потребителите, което ще е от полза за всички. Но следва да има и развити мрежи, които да осигурят необходимия му капацитет. Важно е капацитетът да го има и в селските и отдалечените райони, заради което трябва да се създадат стимули за изграждане на мрежи там.

По ваша информация ще бъдат ли премахнати таксите за роуминг в ЕС? Какво е развитието на тази дискусия?


- Очаква се, че датата 15 декември 2015 г., която беше приета като момент, от който да отпаднат таксите за роуминг, най-вероятно няма да бъде спазена. Срокът ще бъде удължен, като дотогава предстои на европейско ниво да се дискутират предложенията на латвийското председателство на Европейския съюз (ЕС). Те предвиждат на потребителите да се предостави т.нар. основен роуминг пакет, който им дава право седем дни в годината, не задължително последователни, да използват определен трафик минути и мегабайти по цени съгласно техния национален план. Към момента актуалното предложение е това да са пет или десет мегабайта интернет, пет минути входящи обаждания, пет минути - изходящи, и пет кратки текстови съобщения. Входящите повиквания ще са безплатни, защото те са такива по националните тарифи. Като след изчерпване на този лимит клиентите се предвижда да плащат цените по националния си план плюс цената на едро, която самият оператор плаща. Тя, както знаете, е регулирана.

А в замяна предвиждат ли се мерки за облекчаване на процедурите по консолидация на сектора?

- В момента предстои обсъждане на регламента за сливанията, но конкретни мерки в момента не мога да спомена.



Как според вас ще се отразят на операторите новите ограничения и при роуминга и на регулациите в Европа изобщо?

- Конкретно за роуминга според нас би следвало да се направи внимателен анализ, тъй като към момента ние все още заплащаме цени на едро между операторите. Включително за получаване на входящо повикване - когато наш абонат търси друг наш абонат, който е в чужбина, се плаща цена за терминиране. Ако тези разговори станат безплатни, този разход ще е непокрит. Така или иначе съгласно роуминг регламента, валиден в момента, се предвижда през 2016 г. да му бъде направена ревизия - до какво са довели тези мерки. С оглед предвидимост на регулаторната намеса считаме, че би следвало да се изчака този анализ, след което да се прецени какво да се прави. Още повече че предишният регламент беше въведен през юли 2012 г. и бяха направени регулационни стъпки на едро и на дребно. В допълнение мога да кажа например, че "Мобилтел" е инвестирал над 1 млн. евро, за да предложи възможност за използване на алтернативен роуминг доставчик. За изпълнение на тази регулация на практика всички оператори в Европа похарчиха доста пари. Сега, ако роуминг таксите изобщо бъдат премахнати, ще излезе, че това е било напразно. Което за нас означава липса на регулаторна предвидимост. Идеята беше да се повиши конкуренцията, като се даде възможност на алтернативни доставчици да предлагат само роуминг услуги. Всички оператори в ЕС инвестираха за това и сега, ако правилата се променят в крачка, тази инвестиция ще остане безпредметна.

Като разделянето на заведенията на две за пушачи и непушачи, след което забраниха пушенето изобщо.

- Същото е.

Имате ли информация в "Мобилтел" дали намаляването на цените в роуминг е стимулирало трафика и доколко се компенсира спадът на приходите от тарифите с увеличено потребление?

- Не се компенсира.

Как до момента се отразиха на сектора европейските регулации в хоризонт например пет години назад?

- Всичките правила, въведени в България и ЕС, са довели до силна конкуренция и фрагментиран пазар в различните услуги. Ефектът от тази конкуренция се вижда най-ясно именно в цените на дребно. Конкретно в България това е валидно в особено голяма степен в последно време. Което според нас означава, че е необходимо намаляване на регулаторната намеса. По принцип регулацията се налага с цел да се постигне ефективна конкуренция на пазара на дребно. Така или иначе, след като очевидно вече е постигнат този ефект, считаме, че би следвало да се намали регулаторната намеса. По принцип едно време, когато бяха приети първите регулаторни рамки на ЕС, идеята беше след постигане на конкуренция и след либерализацията на пазара той да остане да се регулира от експострегулатора, тоест конкурентния.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕК заделя 100 млрд. евро за запазване на работните места ЕК заделя 100 млрд. евро за запазване на работните места

Държавите ще могат да получат изгодни заеми за спасение на нуждаещите се компании чрез нов фонд - SURE

2 апр 2020, 206 прочитания

Едва 8% от бизнеса би се възползвал от мярката 60/40 Едва 8% от бизнеса би се възползвал от мярката 60/40

АИКБ предлага страната ни да въведе германския модел за запазване на заетостта

2 апр 2020, 247 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Демокрация, деликатеси и пух

Как един белгиец дойде в България, за да прави бизнес с гъши продукти, и остана, за да инвестира и в други сектори

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10