Роумингът едва ли ще отпадне на 15 декември
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Роумингът едва ли ще отпадне на 15 декември

"Време е регулациите върху мобилните оператори да бъдат облекчени"

Роумингът едва ли ще отпадне на 15 декември

Директорът "Отношения с операторите и регулации" в "Мобилтел" Искра Кусева:

Паулина Михайлова, Юлиян Арнаудов
8272 прочитания

"Време е регулациите върху мобилните оператори да бъдат облекчени"

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Вие отговаряте за регулациите в най-големия мобилен оператор в България. Какво предвижда, с две думи, новата стратегия за цифрово развитие на Европейската комисия конкретно за телекомите?

 

Визитка:

Искра Кусева има повече от 14 години професионален опит в областта на телекомуникациите. Била е началник на отдел "Правно регулиране и индивидуални административни актове" в Комисията за регулиране на съобщенията. През 2003 г. се присъединява към екипа на "Мобилтел", като започва като юрисконсулт в отдел "Регулации". Две години по-късно поема ръководството на отдела, а от февруари 2011 г. е директор на дирекция "Взаимоотношения с оператори и регулации".

Има завършена магистърска степен по право. Специализирала е европейско и сравнително право в Хелзинки.

- Основните приоритетни теми там са две. Първо - да се стимулира използването на цифрови услуги както от частни, така и от бизнес клиенти. И второ - да се насърчи изграждането и развитието на цифрови мрежи и инфраструктура за широколентов достъп. Това е свързано и със стратегията "Европа 2020", както и с електронното управление, което се очаква да заработи и в България. Въвеждането му би повишило значително търсенето и използването на електронни услуги от потребителите, което ще е от полза за всички. Но следва да има и развити мрежи, които да осигурят необходимия му капацитет. Важно е капацитетът да го има и в селските и отдалечените райони, заради което трябва да се създадат стимули за изграждане на мрежи там.

По ваша информация ще бъдат ли премахнати таксите за роуминг в ЕС? Какво е развитието на тази дискусия?

- Очаква се, че датата 15 декември 2015 г., която беше приета като момент, от който да отпаднат таксите за роуминг, най-вероятно няма да бъде спазена. Срокът ще бъде удължен, като дотогава предстои на европейско ниво да се дискутират предложенията на латвийското председателство на Европейския съюз (ЕС). Те предвиждат на потребителите да се предостави т.нар. основен роуминг пакет, който им дава право седем дни в годината, не задължително последователни, да използват определен трафик минути и мегабайти по цени съгласно техния национален план. Към момента актуалното предложение е това да са пет или десет мегабайта интернет, пет минути входящи обаждания, пет минути - изходящи, и пет кратки текстови съобщения. Входящите повиквания ще са безплатни, защото те са такива по националните тарифи. Като след изчерпване на този лимит клиентите се предвижда да плащат цените по националния си план плюс цената на едро, която самият оператор плаща. Тя, както знаете, е регулирана.

А в замяна предвиждат ли се мерки за облекчаване на процедурите по консолидация на сектора?

- В момента предстои обсъждане на регламента за сливанията, но конкретни мерки в момента не мога да спомена.

Как според вас ще се отразят на операторите новите ограничения и при роуминга и на регулациите в Европа изобщо?

- Конкретно за роуминга според нас би следвало да се направи внимателен анализ, тъй като към момента ние все още заплащаме цени на едро между операторите. Включително за получаване на входящо повикване - когато наш абонат търси друг наш абонат, който е в чужбина, се плаща цена за терминиране. Ако тези разговори станат безплатни, този разход ще е непокрит. Така или иначе съгласно роуминг регламента, валиден в момента, се предвижда през 2016 г. да му бъде направена ревизия - до какво са довели тези мерки. С оглед предвидимост на регулаторната намеса считаме, че би следвало да се изчака този анализ, след което да се прецени какво да се прави. Още повече че предишният регламент беше въведен през юли 2012 г. и бяха направени регулационни стъпки на едро и на дребно. В допълнение мога да кажа например, че "Мобилтел" е инвестирал над 1 млн. евро, за да предложи възможност за използване на алтернативен роуминг доставчик. За изпълнение на тази регулация на практика всички оператори в Европа похарчиха доста пари. Сега, ако роуминг таксите изобщо бъдат премахнати, ще излезе, че това е било напразно. Което за нас означава липса на регулаторна предвидимост. Идеята беше да се повиши конкуренцията, като се даде възможност на алтернативни доставчици да предлагат само роуминг услуги. Всички оператори в ЕС инвестираха за това и сега, ако правилата се променят в крачка, тази инвестиция ще остане безпредметна.

Като разделянето на заведенията на две за пушачи и непушачи, след което забраниха пушенето изобщо.

- Същото е.

Имате ли информация в "Мобилтел" дали намаляването на цените в роуминг е стимулирало трафика и доколко се компенсира спадът на приходите от тарифите с увеличено потребление?

- Не се компенсира.

Как до момента се отразиха на сектора европейските регулации в хоризонт например пет години назад?

- Всичките правила, въведени в България и ЕС, са довели до силна конкуренция и фрагментиран пазар в различните услуги. Ефектът от тази конкуренция се вижда най-ясно именно в цените на дребно. Конкретно в България това е валидно в особено голяма степен в последно време. Което според нас означава, че е необходимо намаляване на регулаторната намеса. По принцип регулацията се налага с цел да се постигне ефективна конкуренция на пазара на дребно. Така или иначе, след като очевидно вече е постигнат този ефект, считаме, че би следвало да се намали регулаторната намеса. По принцип едно време, когато бяха приети първите регулаторни рамки на ЕС, идеята беше след постигане на конкуренция и след либерализацията на пазара той да остане да се регулира от експострегулатора, тоест конкурентния.

Как изглежда България на фона на ЕС като средни приходи от абонат?

- Като цяло доста под средното ниво за Европа. За 2012 г. средният годишен приход от абонат в България е 64 евро. Средният за ЕС е 187 евро, което е повече от два пъти разлика. По последни данни от GSMA, които имаме, за третото тримесечие на 2014 г. показателят на месечна база е 15.67 евро средно в ЕС, 44.4 евро в САЩ и 11.36 евро в Източна Азия. За България няма обобщените данни, но при "Мобилтел" числото е 6.1 евро месечно за 2014 г. и 5.9 евро за първото тримесечие на 2015 г.

Защо не се случи според вас споделяне на инфраструктура между телекомите в България освен например общата мрежа в софийското метро и други малки изключения.

- Всъщност не е съвсем вярно, че нищо не е се е случило в тази посока. Имаме споразумения с другите оператори за споделяне, само че не на мрежа - на активната част на от нея, а на сайтове. Това е така наречения site sharing - на локации, които са удобни за нас или другите оператори, се разполагат базови станции на две или три компании. Колокацията на кулите на НУРТС също е вид споделяне.

А защо не и на активна мрежа?

- Мислили сме по този въпрос. В Европа има различни варианти. Може да се направи като смесено дружество, в което да се отдели част от мрежата. Но предвид факта, че това е споразумение между конкурентни предприятия, трябва да се направи оценка от конкурентна гледна точка и да се поискат разрешения от КЗК и КРС. Доста по-сложно е като осъществяване.

При сегашното доста напреднало ниво на изграждане на мрежи минал ли е моментът, в който операторите ще имат финансовия интерес да направят споделяне на активна инфраструктура?

- Практиката на европейските държави, където има споделяне на активна инфраструктура, е да се забранява изключването на част от оборудването или разделянето на страната на региони - например на западна и източна част. Защото се счита, че това би повлияло негативно на конкуренцията. Така че значителната напредналост също играе роля.

Стана ясно, че имате предложение към секторния регулатор за промяна в правилата за ценообразуване при терминирането на трафик от чужбина. Какво е то?

- Понеже тази година предстои нов кръг на пазарен анализ на пазара на терминиране на трафик в мобилни и фиксирани мрежи, това, което ние ще предложим, е да остане регулирането на цените на едро за международен трафик само по отношение на обажданията в рамките на ЕС. Защото в противен случай българските оператори са поставени в по-неизгодни условия спрямо тези в държавите извън ЕС, където ние трябва да плащаме много високи цени, а обратно получаваме много по-малко. В момента тарифата ни на едро е без разлика дали произходът на трафика е от ЕС или не. Получава се така, че в Македония например ние плащаме 19-20 евроцента на минута на едро, а те ни плащат 1 евроцент.

Това разграничение направено ли е в други държави от ЕС?

- Да, направено е в Хърватия, Чехия, Белгия, Франция, Италия, Германия и Словения. В доста държави се прие този подход. Всъщност ние го предлагахме още на предходния кръг на пазарни анализи през 2012 г., но тогава регулаторът не го възприе. Тогава нямаше и такава практика в другите държави на ЕС. Сега се надяваме, че ще следваме добрите европейски практики.

А по отношение на равнопоставеността на операторите според вас има ли нужда от промени?

- Това, което наблюдаваме, е, че регулаторът има доста по-стриктен контрол към големите оператори. А включително и към малките доставчици на телевизия и интернет услуги общите изисквания са доста стриктни относно съдържанието на договорите например. Обект сме на непрекъснати проверки от регулатора, включително под формата на скрити клиенти по магазините. А според това, което имаме като информация, това не се случва на всички оператори. Например наскоро имаше проверка на големите доставчици за качеството на интернета и за това как те самите мерят това качество. Но не и на малките. Няма прозрачност и яснота как се правят тези проверки и дали са проверени всички доставчици на съответната услуга.

Как виждате шансовете за навлизане на четвърти и пети оператор на пазара?

- Със сигурност задачата им ще е доста трудна. Зависи каква ще е бъде тяхната стратегия. Но високото проникване на мобилни услуги означава липса на възможност за ръст на абонатите, което пък от своя страна значи преразпределение. А ниските цени в момента са сериозно предизвикателство за всеки на пазар. Не само за новонавлизащите, но и за нас.

"Мобилтел" има заявление за получаване на честоти в спектъра 1800 MHz. Очаквате ли да ги получите скоро?

- Законът ясно урежда въпроса за предоставянето на честотите в 1800 MHz. Считаме, че ние отговаряме на изискванията за ефективно използване на спектъра, за възможности за бъдещо развитие на мрежата, тъй като за нас 1800 е важен за развитие на LTE. Същевременно и към момента има достатъчно спектър - предстои най-вероятно освобождаване на честоти там от едното дружество, което беше лицензирано и получи капацитет - "4Джи Ком". Има процедура по отнемане на разрешението му и този спектър се очаква в някакъв краткосрочен период също да бъде освободен. Така че разчитаме и се надяваме до няколко месеца да постигнем разбиране с регулатора. Така или иначе има спектър, който би могъл да се освободи така, че да е равнопоставено за всички. "Мобилтел" не е заявявал голямо количество честоти и не цели да блокира нищо.

Кога се очаква да приключат делата по отнемане на лиценза на "4Джи Ком"?

- Мисля, че до края на годината е оптимистично да са минали двете инстанции, с всички обжалвания. Но дори и да се изчака този момент, това не е проблем, защото част от новонавлизащите участници на пазара изразяват готовност да изчакат, тъй като в момента този спектър не им е много необходим. Въпросът е да им бъде гарантирано, че ще го получат впоследствие.

Вие отговаряте за регулациите в най-големия мобилен оператор в България. Какво предвижда, с две думи, новата стратегия за цифрово развитие на Европейската комисия конкретно за телекомите?

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Ако тази дама ми казва, че потреблението на разговори и интернет в роуминг не е ценово еластично, малко ни има за идиоти.
    А ако по принцип са си загубили клиентите, това не е въпрос на роуминга.
    И в двата случая след това и изказване спрях да чета.

  • 2
    caiko avatar :-|
    Цайко

    Колокацията на кулите на НУРТС също е вид споделяне.
    ============
    Не думай. Возенето в 76 също.

  • Чарли Мишкин

    Вие ако питате Ментел, то не само няма да падне роуминга, а и трябва да плащаме по 6 лв. за входящо и изходящо обаждане в ... България.

    Ама няма да стане тяхната.
    (Почти) никой не ги пита.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.