Биодесертите Roobar ще растат чрез борсата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Биодесертите Roobar ще растат чрез борсата

Суровите десерти Roobar съдържат не повече от 4-5 съставки, основно сушени плодове, ядки, суперхрани

Биодесертите Roobar ще растат чрез борсата

"Смарт органик" търси финансиране от 3 млн. лв., с които да купи нови машини и да навлезе на още пазари

21564 прочитания

Суровите десерти Roobar съдържат не повече от 4-5 съставки, основно сушени плодове, ядки, суперхрани

© Смарт органик


До края на годината, най-късно до началото на 2016 г. фирмата трябва да е листната на БФБ

 

8.5

млн. лв. са приходите на "Смарт органик" за миналата година, а печалбата е 1.4 млн. лв.

Три години след създаването на фирмата българските биодесерти Roobar ще потърсят инвеститори през фондовата борса, за да финансират растежа си. На капиталовия пазар ще бъдат предложени малко под 10% от акциите на компанията майка "Смарт органик", която държи 51% от дяловете в производителя "Роо брандс" и отделно продава на едро и дребно органични продукти в страната, включително енергийни десертчета, протеини, семена, ядки, био суперхрани.

Младата компания е сред най-успешните и бързо развиващи се местни производители. Преди година в цеха работят около 12 души, днес са 38. Ако не гледаме само производството, а цялата дейност на фирмата, тогава броят на служителите скача над 100. Продават на пет континента, в над 40 държави. Яни Драгов, Анита Класанова и съпругът й Калин Класанов са тримата предприемачи, създали "алтернативно сладкарство".

Детайлите на дебюта

Борсовият план беше съобщен от мажоритарния собственик Яни Драгов на форума "Шумът на парите". Той обяви, че проспектът за първичното публично предлагане (IPO) ще бъде внесен в Комисията за финансов надзор (КФН) до петък (15 май). Ако регулаторът го одобри до края на юли, листването на БФБ може да бъде факт до края на годината. "Ако се проточи до август, вероятно ще го оставим за началото на следващата година", коментира Драгов.

Посредник при първичното предлагане ще бъде Mane Capital. Целта е да се наберат 3 млн. лв. от капиталовия пазар. По неофициална информация на инвеститорите ще бъдат предложени малко под 10% от капитала на компанията. "Вярвам, че предлагането ще бъде успешно", коментира Драгов, който, преди да се захване с производството и дистрибуцията на органични продукти, е бил брокер на борсата.

"От 2007 г. насам атрактивните борсови дебюти са изключителна рядкост. Roobar е много силен бранд и работи на силно нишов и все още неразвит пазар. Затова смятаме, че компанията има потенциал след 5-10 години да порасне до водещ глобален играч", коментира Веселин Захариев от Mane Capital, които са мениджър на емисията.

За какво са парите

Подробности за целта на средствата ще има, когато бъде обявен проспектът. Според мажоритарния собственик на компанията най-общо ще бъдат използвани за пускане на нови производствени линии и нови продукти. Вероятно за тази цел ще отидат около 25% от привлечения капитал, а новите линии ще са две.

Също така фирмата има нужда от оборотни средства, защото не спира да се разширява и вече продава в 40 държави по света. Финансиране ще е необходимо и за създаването на отделно дружество в Германия. Ако останат някакви неизползвани суми от пласирането, те ще бъдат използвани или за придобиване на дружества, които произвеждат суровините за органичните сладки, или за придобиването на конкурентни фирми.

"Искаме да използваме все повече български суровини. В България има бадеми и шипки, макар че вече на някои места се отглеждат и годжи бери", обясни Драгов.

Сега за компанията работят около 120 души, но по думите му всеки месец се наемат нови хора. В началото на 2014 г. биодесертите са се продавали в 26 държави, сега могат да бъдат намерени на 5 континента, в 40 различни държави. И ако съдим по думите на собственика, това разширение е изцяло благодарение на качеството на продукта. "Ние нямаме рекламен бюджет. Всичко се случва чрез препоръки, а самият продукт говори много сам за себе си", обясни още той.

Според Драгов секторът за биохрани крие голям потенциал, тъй като заема едва 3% от пазара на храни в Европа. В нишовите бизнес начинания като биохраните е и шансът за страни като България, смята Драгов.

Според него атестат за качеството е малкият брой съставки, използвани в производството на органичните десерти. "В САЩ има огромно разнообразие от продукти. Все пак те са измислени там. При тях обаче понякога има по 40 съставки, докато нашите имат само 4. Това ги прави изключително полезни", добавя той.

От две седмици Roobar-четата се продават и в САЩ. Сред пазарите са още Австралия, Дубай, Ливан. Номер едно обаче е Германия. "През 2014 г. сме произвели 3.5 млн. рообарчета, а намерението ни тази година е да удвоим този обем", коментира Драгов.

 
Рецепта за 50% ръст

Roobar e марка на дружеството "Роо брандс" (доскоро "Курабийница"), която е 51% собственост на "Смарт органик". Почти 100% от капитала на компанията майка се държи от Яни Драгов. Фирмата има два основни бизнеса – продажби на едро и дребно, както и дистрибуция. В България има 8 магазина, които са на франчайз. В САЩ продуктите се продават директно от "Роо брандс", където дялове почти половината от дяловете са на Анита Класанова и на съпруга й Калин Класанов.

Приходите на "Смарт органик" за 2014 г. са достигнали 8.5 млн. лв., или над два пъти повече спрямо предходната година, когато са били 4.1 млн. лв. Чистата печалба е 1.4 млн. лв. Търговецът на органични продукти е по-стар от производителя на сурови десертчета - учреден е през 2008 г.

Продажбите на дъщерната "Роо брандс" за миналата година ще са около 3.5 млн. лв., а печалбата – 1.2 млн. лв. Ръстът на продажбите спрямо 2013 г. е 255%. Основният клиент на дружеството е мажоритарен собственик.

За първите три месеца компанията майка отчита 58% годишен ръст на приходите, а прогнозата за цялата 2015 г. е между 50 и 60%. Така към края на тази година "Смарт органик" може да надхвърли оборот от 15 млн. лв.

*статията е променяна на 13 май 2015 г. в 12.20 ч.

До края на годината, най-късно до началото на 2016 г. фирмата трябва да е листната на БФБ

 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    juukkk avatar :-P
    juukkk

    - компанията-майка на 7 години, дъщерната на 3, а вече ще се листва
    - "Приходите на 'Смарт органик' за 2014 г. са достигнали 8.5 млн. лв. Чистата печалба е 1.4 млн. лв. Ако към приходите на 'Смарт органик' се добавят и тези от дъщерната 'Роо брандс', продажбите за миналата година ще са около 10 млн. лв., а печалбата – 3 млн. лв." Тоест Роо брандс има 1.5 млн. лв. приходи и 1.6 млн. лв. печалба ли?
    - търсят се 3 млн. лв. срещу под 10% дял или дружеството се оценява на поне 30 млн. лв. при положение, че последната година е реализирало за първи път печалба от над 1 млн. лв. и има 50% дял в дружество, за което така и не стана ясно с каква точно рентабилност е. P/E > 20 за търговец на едро с храни!?
    - предвид спада в цените по кредитите последните 6 месеца, 3 млн. лв. спокойно могат да се набавят от банка на между 3-4%. Очевидно листване ще е по-изгодно, дори и предвид очакваното възникване на годишни регулаторни разходи
    - ? ? ?
    - ибаси консултантити от столицата мейн

    Все пак ще е интересно да се видят отчети за 2014 г., защото Роо Брандс има пуликувани такива за 2013 г. от където се виждат 44х лв. разходи за възнаграждения за "12 служителя в цеха"...минималната заплата ще се увеличава всяка година, а и вече са "120 в цеха" :)
    Както и проспекта - какво точно планират да правят с парите
    Мисля си обаче, че има други форми за финансиране на този етап от развитие.

  • 2
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    Сериозно обмислям да си купя акции.

  • 3
    krastitel avatar :-?
    krastitel

    Не, сериозно ли - на борсата да търсят моите пари от мен или от пенсионния ми фонд ...
    Ехооо

  • 4
    helloyani avatar :-|
    Yani Dragov

    До коментар [#1] от "juukkk":

    P/E last 12 months ще е между 11 и 13 (след приспадане на minority interest), мисля че е съвсем разумно. Нека изчакаме да бъде одобрен проспекта и ще дадем по-точна информация за това какво правим и защо го правим.

  • 5
    ceneto avatar :-|
    ceneto

    много фирми, придобивания, вафли - напомня ми историята на Рос Джонсън :)

  • 6
    pwn50364921 avatar :-|
    pwn50364921

    Нещо не мога да разбера какво точно се опитват да направят. Реално на борсата излиза компания дистрибутор - Смарт органик, а не Роо брандс.
    Какво точно ще направи след това с парите Смарт органик?!? Ще даде кредит на Роо брандс?!? И ако не потръгнат нещата в Смарт органик, защото все пак те са просто дистрибутор на конкурентен пазар без кой знае какви бариери за навлизане, могат лесно да прехвърлят дяла в Роо брандс на трето лице и хората инвестирали през борсата остават с пръст в уста.
    Не е коректно да промотираш, че "Биодесертите Roobar ще растат чрез борсата", когато реално акциите които ще притежаваш ще бъдат от съвсем друго дружество, което не произвежда въпросния продукт....

  • 7
    ozx09354197 avatar :-|
    Георги Андонов

    Не знам, занимавам се с експорт/импорт от години, но 12 души да произвеждат бързооборотни стоки и да търгуват "с над 40 страни от 5 континента", малко ми изглежда нереално. Но иначе успех им желая, дано има повече като тях

  • 8
    hm avatar :-|
    хм

    Не че нещо, ама сурови ядки/сушени плодове може да си купи всеки и ще му струва наполовина.

    Очаквах цената да е съпоставима със стойността на вложените продукти + нормален процент надценка.

  • 9
    ss avatar :-|
    SS

    Не са лоши , но за да растат им трябва м/ународен пробив !

    Може би си струва човек да си купи акции ако разбира !

  • 10
    izida avatar :-|
    Ирина Марудина

    Много са вкусни - в момента хапвам едно от десертчетата им. Успех им желая! Само се надявам да ги намеря на място различно от ОМВ, че цените там винаги са ....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK