С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
25 13 май 2015, 18:14, 12644 прочитания

"Окей Супертранс" обвини Uber в нелоялна конкуренция

В КЗК вече има проверка срещу американското дружество по сигнал на Столичната община

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува в понеделник второ производство срещу технологичната компания за споделени превози Uber за нелоялна конкуренция. Антимонополният регулатор ще разглежда действията на американското дружество в България след сигнал на най-големия таксиметров оператор в страната - "Окей Супертранс". Така това е второто производство на КЗК срещу Uber, което се образува в рамките на един месец. Предишното беше стартирано на 15 април комисията след поредица от запитвания на Столичната община и други държавни и общински институции относно работата на американската компания.

Две в едно


Второто производство, което е формирано вследствие на сигнала на "Окей Супертранс", е насочено срещу българското дружество "Юбер България", докато първото разглежда като ответници фирмите отговорни за дейността му - Uber BV - Холандия, и Rasier Operations - Холандия.
"Сезирахме КЗК защото Uber е христоматиен пример за нелоялна конкуренция. Това което те правят, е да извършват таксиметрова дейност според законите на държавата. Ако ще извършват тази дейност и за тях няма да има регулация като за всички останали, те създават нелоялна конкуренция", коментира пред "Капитал Daily" Людмил Лазаров, управител на "Окей супертранс".
Таксиметровият превозвач е подал различни документи, в които описват дейността, колите и пр. на Uber в България.
От КЗК не пожелаха да коментират казусите, докато не излезе крайното решение. Оттам допълниха, че има теоретична вероятност двете производства срещу Uber да бъдат обединени в едно. Причината е, че има доста допирни точки и може да бъдат разглеждани заедно. От комисията обаче подчертават, че това все още е хипотетичен вариант. "Капитал Daily" изпрати въпроси за коментар към Uber, като до редакционното приключване на броя от компанията не бяха отговорили.

Действие със закъснител

Първоначално таксиметровите компании не се притесняваха от навлизането на Uber в България. Още когато се спекулираше, че популярното американско дружество планира да пуска своята услуга в страната, големите превозвачи изразяваха скептицизъм относно успеха и законността им. Въпреки това малко след като UberX стана налична в България през декември миналата година, към април тя достига от почти 400 коли и 5 хил. потребители. Това обяви пред "Капитал" Патрик Щуденер, мениджър на компанията за експанзията й в Европа през април.
Още преди това, през март, таксиметрови шофьори в България обявиха, че ще излязат на протест, ако Uber не бъде забранено на територията на страната. Една от най-големите браншови организации, "Съюз такси", с председател Кирил Ризов разпространи отворено писмо, в което показва готовността на законно регистрираните превозвачи да блокират София, ако това не се случи. Писмото беше адресирано основно до КЗК.
С жалбата на "Окей Супертранс" обаче имаме реални действия на таксиметрова компания срещу Uber. Това е най-големият превозвач с 1400 таксита, а притежаваната от нея "За 1 евро" - още 900. Което може да накара и други браншови организации като "Съюз такси" да подадат жалби до КЗК в скоро време.



Първият удар

Поводът за първата проверка е писмо от Столичната община, с което тя изразява становището си, че сигурността представлява проблем независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна, защото пътникът получава име, снимка и регистрация на автомобила. Действащата законова и подзаконова нормативна база не позволява предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащане без нужните регистрации за това, пише в сигнала на общината. Затова тя се обръща към КЗК за становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция.
Двете проверки са насочени към услугата UberX, с която компанията стартира своята дейност в България на 9 декември 2014 г. Така писмото на Столичната община до антимонополния регулатор е от 14 декември - пет дни по-късно. След това КЗК започна да събира информация по темата, изисквайки становища от самата компания, агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство и превозвачи. Накрая комисията стартира задълбочена проверка за нелоялна конкуренция от страна на Uber.
 
Какво е Uber и лесно ли се контролира

Uber реално е мобилно приложение, налично за най-популярните платформи – Android, iOS и Windows Phone, с което предлага на хора със своите лични автомобили да превозват други потребители на програмата срещу заплащане. Според компанията тя само предлага софтуерната платформа, докато шофьорите сами избират кога и къде да превозват. Но реално компанията избира кои могат да стават шофьори и да предлагат подобен тип услуга. Което я поставя доста близо до таксиметровите оператори. В България всички таксиметрови дружества, за да работят като такива, трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Водачите пък трябва да разполагат със специално удостоверение и да са преминали тест, че са психологически годни за тази работа. През подобен тест шофьорите на Uber не преминават.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд

Фондът за ускоряване и начално финансиране ще трябва да разпредели 35.6 млн. лв. публичен ресурс

23 юли 2019, 307 прочитания

"Агрополихим" инвестира 26 млн. лв. в нов резервоар за амоняк "Агрополихим" инвестира 26 млн. лв. в нов резервоар за амоняк

Компанията ще разшири капацитета си за складиране на суровината, която е основна за производството на азотни торове

23 юли 2019, 326 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Усещане за комфорт

Софийската фирма "Топлик" ще открие демонстрационен център за близо 250 хил. лева

Канабисът ли е новият bitcoin

Легализацията в Канада и САЩ създаде пазар за милиарди. Инвестицията обаче е все още доста рискова, но интересна

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми