"Окей Супертранс" обвини Uber в нелоялна конкуренция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Окей Супертранс" обвини Uber в нелоялна конкуренция

"Окей Супертранс" обвини Uber в нелоялна конкуренция

В КЗК вече има проверка срещу американското дружество по сигнал на Столичната община

Юлиян Арнаудов, Десислава Николова
13374 прочитания

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува в понеделник второ производство срещу технологичната компания за споделени превози Uber за нелоялна конкуренция. Антимонополният регулатор ще разглежда действията на американското дружество в България след сигнал на най-големия таксиметров оператор в страната - "Окей Супертранс". Така това е второто производство на КЗК срещу Uber, което се образува в рамките на един месец. Предишното беше стартирано на 15 април комисията след поредица от запитвания на Столичната община и други държавни и общински институции относно работата на американската компания.

Две в едно

Второто производство, което е формирано вследствие на сигнала на "Окей Супертранс", е насочено срещу българското дружество "Юбер България", докато първото разглежда като ответници фирмите отговорни за дейността му - Uber BV - Холандия, и Rasier Operations - Холандия.

"Сезирахме КЗК защото Uber е христоматиен пример за нелоялна конкуренция. Това което те правят, е да извършват таксиметрова дейност според законите на държавата. Ако ще извършват тази дейност и за тях няма да има регулация като за всички останали, те създават нелоялна конкуренция", коментира пред "Капитал Daily" Людмил Лазаров, управител на "Окей супертранс".
Таксиметровият превозвач е подал различни документи, в които описват дейността, колите и пр. на Uber в България.

От КЗК не пожелаха да коментират казусите, докато не излезе крайното решение. Оттам допълниха, че има теоретична вероятност двете производства срещу Uber да бъдат обединени в едно. Причината е, че има доста допирни точки и може да бъдат разглеждани заедно. От комисията обаче подчертават, че това все още е хипотетичен вариант. "Капитал Daily" изпрати въпроси за коментар към Uber, като до редакционното приключване на броя от компанията не бяха отговорили.

Действие със закъснител

Първоначално таксиметровите компании не се притесняваха от навлизането на Uber в България. Още когато се спекулираше, че популярното американско дружество планира да пуска своята услуга в страната, големите превозвачи изразяваха скептицизъм относно успеха и законността им. Въпреки това малко след като UberX стана налична в България през декември миналата година, към април тя достига от почти 400 коли и 5 хил. потребители. Това обяви пред "Капитал" Патрик Щуденер, мениджър на компанията за експанзията й в Европа през април.

Още преди това, през март, таксиметрови шофьори в България обявиха, че ще излязат на протест, ако Uber не бъде забранено на територията на страната. Една от най-големите браншови организации, "Съюз такси", с председател Кирил Ризов разпространи отворено писмо, в което показва готовността на законно регистрираните превозвачи да блокират София, ако това не се случи. Писмото беше адресирано основно до КЗК.

С жалбата на "Окей Супертранс" обаче имаме реални действия на таксиметрова компания срещу Uber. Това е най-големият превозвач с 1400 таксита, а притежаваната от нея "За 1 евро" - още 900. Което може да накара и други браншови организации като "Съюз такси" да подадат жалби до КЗК в скоро време.

Първият удар

Поводът за първата проверка е писмо от Столичната община, с което тя изразява становището си, че сигурността представлява проблем независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна, защото пътникът получава име, снимка и регистрация на автомобила. Действащата законова и подзаконова нормативна база не позволява предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащане без нужните регистрации за това, пише в сигнала на общината. Затова тя се обръща към КЗК за становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция.

Двете проверки са насочени към услугата UberX, с която компанията стартира своята дейност в България на 9 декември 2014 г. Така писмото на Столичната община до антимонополния регулатор е от 14 декември - пет дни по-късно. След това КЗК започна да събира информация по темата, изисквайки становища от самата компания, агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство и превозвачи. Накрая комисията стартира задълбочена проверка за нелоялна конкуренция от страна на Uber.

 

Какво е Uber и лесно ли се контролира

Uber реално е мобилно приложение, налично за най-популярните платформи – Android, iOS и Windows Phone, с което предлага на хора със своите лични автомобили да превозват други потребители на програмата срещу заплащане. Според компанията тя само предлага софтуерната платформа, докато шофьорите сами избират кога и къде да превозват. Но реално компанията избира кои могат да стават шофьори и да предлагат подобен тип услуга. Което я поставя доста близо до таксиметровите оператори. В България всички таксиметрови дружества, за да работят като такива, трябва да получат лиценз от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към транспортното министерство. Водачите пък трябва да разполагат със специално удостоверение и да са преминали тест, че са психологически годни за тази работа. През подобен тест шофьорите на Uber не преминават.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) образува в понеделник второ производство срещу технологичната компания за споделени превози Uber за нелоялна конкуренция. Антимонополният регулатор ще разглежда действията на американското дружество в България след сигнал на най-големия таксиметров оператор в страната - "Окей Супертранс". Така това е второто производство на КЗК срещу Uber, което се образува в рамките на един месец. Предишното беше стартирано на 15 април комисията след поредица от запитвания на Столичната община и други държавни и общински институции относно работата на американската компания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-P
    krastitel

    много ги боли старите таксиметрови фирми от нововъведенията, много злоба изливат...
    въобще да не говорим какви са таксиметровите шофьори (като психика) и какво е качеството на колите в лицензираните фирми ...

  • 2
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Чудесна новина. Време е всички да спазват законите, независимо дали са Газпром, Юбер, Ковачки или някой друг.
    Ако закона е глупав или остарял, да се актуализира, но до тогава да се спазва.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    petergriffin avatar :-|
    petergriffin

    Ако по някакъв начин Окей супертранс изгонят Юбер от България съм сконен да протестирам

    Доволен съм от услугите на Юбер.Бакшишите вместо да се жалват само, да станат по-конкурентни и да предлагат по-качествена услуга.

    Гадно нещо е монопола.

  • 4
    idrazil avatar :-|
    dinko

    До коментар [#3] от "petergriffin":

    Махни всички лицензи и регулации и такси за такситата, дай им да ползват чàстни автомобили вместо да робуват да изплащат надценени таксита и те ще станат конкуретни на Юбер.

  • 5
    townboy avatar :-|
    townboy

    За това Юба' се чува само тук. Толкова ли ги ползват че бакшишите реват от тях?

  • 6
    k_ avatar :-|
    k_

    До коментар [#5] от "townboy":
    Ти само гледай кво става през сезона на морето по курортите, където бакшиша в пика вози на 5лв/км и всичко е окупирано от борчагите. Самите шофери не печелят чак толкоз. Голямата ирония е че това е точно в ресора на КЗК, но ония се правят на умрели.

  • 8
    pifaa avatar :-|
    pifaa

    Извинявам се, но се обърках и помислих, че ми иска паролата мобилния вариант:) Както и да е, всички знаем кой седи зад ОКЕЙ, всички знаем колко добре работи КЗК, всички знаем колко са сигурни колите на таксиметровите фирми и какви услуги предлагат и т.н.
    Това май ще се окаже първата битка на краудсорсинга в БГ, но със сигурност няма да е последната. Тепърва, този социален феномен ще бърка в кесията на бизнеса, но това си по вина самия бизнес, защото не се променя в крак със социалните тенденции и технологиите.
    Ако нещо не е наред, то не е в краудсорсинга и в услугата, която предлага Юбер. Ще имат да вземат и ПИБ и КЗК и не знам кой още, никой не може да ограничи свободата ми да спра частна кола и да се споразумея с шофьора да си поделим разходите по пътуването до дадена точка.
    Престъпниците в тази държава трябва най-накрая да се научат, че нищо не е вечно, тази свинщина, в която живеем, малко по малко си отива и не в тяхната власт да спрат този процес.

  • 9
    nodamncat avatar :-|
    nodamncat

    Бакшишите могат да се тръшкат колкото си искат, но дните им са преброени. Убер, може и да не е съвместима със сегашните закони, но е революционна услуга, а революционните идеи рано или късно се преборват срещу началната съпротива. Крайният резултат ще е, че ще променят закона, за да впишат Убер в законавата рамка, не че ще ги забранят. Тея тюхкания на бакшишите ще са точно толкова ефективни, колкото чупенето на парните станове от работниците през 19-ти век.

  • 10
    drkskwlkr avatar :-P
    Иван Арнаудов

    [quote#8:"pifaa"]Извинявам се, но се обърках и помислих, че ми иска паролата мобилния вариант:)[/quote]
    Да вземеш да използваш по-силна парола ли, що ли... И най-вече да не я споделяш на всеослушание :D


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK