Българската десетка на IKEA
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Българската десетка на IKEA

IKEA иска качество, цена, срок на доставка

Българската десетка на IKEA

Столове, маси, играчки, завивки, чаши са продуктите на местните фабрики за шведската мебелна верига

Мара Георгиева
51118 прочитания

IKEA иска качество, цена, срок на доставка

© INFOTROYAN


Доставчиците на IKEA са 1100 в цял свят, десетина от тях са от България. Звучи малко, но за фабриките това е ключов клиент. За шведската компания също, изглежда, е смислено да поглежда към страната, след като миналата седмица основателят на IKEA и един от най-богатите хора в света Ингвар Кампрад беше на посещение заедно с екип от топ мениджъри, за да се срещне с българските си партньори и да потърси нови. Но кои са сегашните?

От 36 години на стола

"Нашата фирма е посещавана неведнъж от собственика на IKEA Ингвар Кампрад", уточнява Александър Палешутски, изпълнителен директор на "Средна гора" - Стара Загора. Компанията е най-старият и дългогодишен доставчик на шведската верига, с която си партнира от 1979 г. без прекъсване. Заетите в "Средна гора" са 590 и произвеждат за IKEA столове от мека и твърда дървесина, както и детски столчета и масички. Дълги години цялата продукция на "Средна гора" е предназначена само за шведския мебелен гигант. Сега за IKEA отиват около 70-75% от произведеното, тъй като "Средна гора" вече има още един голям клиент – от Норвегия.

"Върховото ни постижение за IKEA беше през 2008 г., когато годишното производство за IKEA достигна 630 - 640 хил. стола на година. През 2009 г. обаче пазарната ситуация се промени заради световната икономическа и финансова криза. Поръчките намаляха, трябваше да минем от две на една смяна на работа", разказва Александър Палешутски. Кризата подтиква "Средна гора" да търси нови клиенти, производството се възстановя постепенно и сега старозагорската фирма произвежда около 550 - 600 хил. стола годишно за IKEA и около 170-180 хил. стола за норвежкия партньор.

Александър Палешутски разказва, че през 2011-2012 г. проект с IKEA за производство на един милион стола годишно се проваля заради проблеми с осигуряването на дървесина – резултат от лобистки интереси и недалновидна държавна политика. Тогава идеята се реализира в един от заводите на IKEA в Полша. Сега "Средна гора" прави усилия за възобновяване на този проект и за реализацията му до 2019-2020 г. "Имаме одобрение на ниво регионален офис на IKEA в Букурещ. Разширяваме, строим и още тази година ще пуснем нова производствена линия. Инвестицията е за около 2.5 млн. лева. Очаква се проектът да осигури около 120 нови работни места в нашата фирма и около 200 – при поддоставчиците", коментира Александър Палешутски.

Първо вата, после завивки

"Калинел" - Троян, е също сред старите и големи доставчици на IKEA. Компанията произвежда възглавници и завивки и заедно с една естонска фирма е основен доставчик на текстил за дома за магазините на веригата в цял свят. Сътрудничеството с IKEA започва през 2001 г. В началото "Калинел" е поддоставчик на вата за друга фирма, която работи за IKEA. "Бях стриктен в доставките и в качеството. От IKEA ми показаха една възглавница и ме попитаха дали мога да я произведа. Поискаха цена, договорихме се", разказва Марин Радевски, собственик на "Калинел". По това време заетите в троянската фирма са само 12. "Наложи се в един ден да назнача 62 души на работа, за да изпълним поръчката. Една седмица не излязох от фабриката, спях на бюрото си. В края на седмицата вече произвеждахме по 6000 възглавници на ден", спомня си Радевски. Това е началото на разширяването и модернизирането на предприятието. Днес "Калинел" има две фабрики в Троян и една в Червен бряг, които произвеждат годишно 25 млн. възглавници и четири милиона завивки.

На масата на кризата

Сред дългогодишните партньори на IKEA e и русенската "Евродом". Тя е създадена през 1991 г. като еднолична малка мебелна фирма за дребни изделия за бита. Дейността й се разраства и през 1996 г. собственикът Милен Рачев купува производствена база с 6000 кв. метра площ. По това време той реорганизира фирмата в еднолично дружество с ограничена отговорност и променя името й на "Евродом".

През 1998 г. компанията става поддоставчик на IKEA, като изработва седалки за друга русенска фирма, която прави метални рамки и сглобява столове. През 2004 г. дружеството става собственик на втори терен в Русе с площ 22 800 кв.м, от които 6000 са производствени площи. Инвестира в оборудване и става краен доставчик на шведската верига, като произвежда за нея маси и столове, обясни собственикът Милен Рачев. През 2011 г. обаче дружеството прекратява сътрудничеството с IKEA заради пазарната конюнктура. "Останахме без поръчки и без работа. Друга русенска фирма, която също работеше за IKEA, фалира. От 198 заети при нас останаха 70", разказва Рачев. И допълва: "Бях подготвен за спирането, нямаше разногласия и упреци. Последният камион с изделия, който изпратихме, беше инспектиран на място от представители на IKEA. Тогава получих благодарствено писмо и уверения, че в бъдеще пак ще си сътрудничим." Миналата седмица при посещението на Ингвар Кампрад станало ясно, че "Евродом" отново ще бъде краен доставчик на шведския мебелен гигант. "Нашето предимство е, че сме много гъвкави. Можем да работим успоредно повече от пет изделия в по-малки серии, а малки серии за IKEA са до 200 хил. бройки. Работим с плоскости, дърво, метал, пластмаса, стъкло, алуминий. Специализирани сме в нанасяне на цветни лакови покрития върху всякакъв вид дървесина. Очакваме от IKEA да ни представят изделията, с които ще започнем", обясни Милен Рачев.

Табуретка, корниз и още нещо

От пет години доставчик на веригата e и мебелната фирма "Паралел" – Севлиево, която е на пазара от 1995 г. За IKEA произвежда тапицирани възглавнички за градинска мебел, за табуретки и за кухненски столове. "За шведската верига заминават около 25-30% от производството на компанията. Ръстът в обемите и в оборотите ни е в пъти, затова бяхме определени от IKEA като експанзивен доставчик. Във фабриката работят 750 души, 250 - 300 от тях са назначени в резултат на сътрудничеството с IKEA", уточни Ивелина Георгиева, изпълнителен директор на "Паралел".

"Ирели" - Пазарджик, е единственият европейски доставчик на IKEA, който изработва дървени детски играчки. Компанията работи за концерна от 1996 г. и има две предприятия - в Пазарджик и Монтана, уточнява собственикът Иван Иванов.

Български е и най-големият eвропейски доставчик на IKEA на метални изделия и елементи за мебели. Те се произвеждат в три компании: "Технокороза" - с. Дойренци, Ловеч, "Силва маш" -  гр. Левски, и "Силва ууд" - собственост на Томчо Томчев.

"Никром тръбна мебел" в Ловеч (част от групата "Никром") е също дългогодишен партньор на шведската верига - от 1997 г. фирмата изработва столове и маси от метал, комбинирани с огънато слепени детайли от естествен фурнир.

IKEA е основен и единствен клиент на фирма "Доминекс про" - Русе, която произвежда метални корнизи за пердета и детски легла от метал.

Над 90% от продукцията на "БКК 95" – Монтана, е за експорт. Компанията доставя за IKEA столове от метал и метални компоненти за мебелната индустрия. Заводът за домакинско стъкло към "Тракия глас България" в Търговище пък произвежда чаши и други изделия от стъкло за IKEA.

Строгият контрол

В момента доставчиците на IKEA от България са около 10 и произвеждат изделия от стомана, дърво, текстил, стъкло. Всички те са предпочетени след специален подбор и всеки ден се конкурират с компании от цял свят. Показателите, по които тече това съревнование, са добре известни - качество, условия на труд, цена, машинен парк, сграден фонд, технологично оборудване, иновации, изброява Ивелина Георгиева.

"Три фактора продават една стока: качество, цена, срок на доставка", обобщава Марин Радевски.

Всяко предприятие отговаря на вътрешните стандарти на IKEA - за качество, условия на труд, отношение към околната среда. Според собственици на български компании тези "ведомствени изисквания" са по-строги от официалните европейски стандарти. Затова за ангажираните в бизнеса етикетът "работи за IKEA" е достатъчен атестат и препоръка за притежателя му.

Артикулите са каталожни, което означава, че се изработват в огромни серии. Когато изделието влезе в каталога, трябва да има достатъчно количества от него във всичките складове и магазини на шведската верига по света.

Продукцията на фирмите се тества непрекъснато - от самите производители вътре във фирмата и в независими лаборатории в чужбина, както и от концерна. "Изпитванията на материали и на готови изделия са част от изискванията и са за сметка на производителя. Той е длъжен периодично да представя резултатите от тези проверки", обясни Ивелина Георгиева.

"Дори една от резбичките на едно-единствено винтче да е по-къса с милиметър, това не се толерира от IKEA", разказва Милен Рачев. По думите му показателите за надежден доставчик са много. "Следи се и за рекламации, и за процент на запълване на камиона, от което зависят разходите за транспорт", обясни той.

Логистиката се организира от шведската верига, а задължение на българските доставчици е да потвърдят деня за товарене и да натоварят автомобила - пак по изискванията на IKEA.

Сигурен пазар, сигурни плащания

Няма компания, която би отказала да работи за IKEA, убедени са български доставчици. Концернът подкрепя своите доставчици, като ги обучава, организира специализации, предлага им изгодни кредити. Ако фирмата намери по-добър вариант, няма проблем да ползва други източници за финансиране, обясняват предприемачи.

Ивелина Георгиева прибавя още плюсовете от сътрудничеството с IKEA. Постоянни и големи обеми поръчки, които предполагат планиране на работната ръка и получаване на по-добри цени на суровини и материали, които доставчикът ползва. Постоянно и навременно плащане – на 30 дни, което означава и планиране на паричните потоци.

"Печеля развитие на фабриката, нови технологии, сигурен пазар, сигурни плащания. В България всички са затънали в дългове и ми е трудно да си събера парите, които ми дължат. Освен това сътрудничеството означава, че 200 души ще имат заплати", обобщава Милен Рачев.

В годините броят на българските доставчици на IKEA е бил по-голям, но с времето е свит. Мениджърите на компаниите, които вече не работят за шведския гигант, отказват да коментират причините за раздялата. Според хора от бранша един от възможните мотиви е нуждата да се поддържат конкурентни, което ще рече по-ниски цени.

"Ако някоя компания не може да поддържа такива цени, тя отпада от състезанието, но IKEA няма вина за това. Шведският концерн не слага ценови летви и не иска от доставчиците си да се вместват в ценови граници. Ако защитиш офертата си и в света няма друга фирма с по-ниска цена - твоята се приема. Такава е пазарната логика", казва собственик на фирма. И твърди, че не се плаши от обяснимото желание на всеки търговец за по-ниски цени.

Според друг доставчик натискът върху цените идва по-скоро от хора в регионалните офиси на компанията, които искат да си пишат червени точки пред ръководството на IKEA. Собственици на фирми обясниха, че подходът на висшия мениджмънт на веригата е друг. "Питат ме: "Какво ти трябва, за да ми намалиш цената с 1-2%. И тогава бих могъл да им отговоря: "Трябва да си купя още четири такива машини и две такива и ако ми дадете безлихвен кредит, бих могъл да сваля цената с един процент", обясни управител на компания.

"Отпускането на кредити закопчава здраво доставчика и го държи в подчинение, защото, за да си плаща кредита, трябва да инвестира и да работи здраво. Но в това няма нищо лошо", категоричен е Милен Рачев.

"Всяка компания може сама да си определи границата, която е рентабилна за нея, и да реши дали желае да бъде част от отбора на IKEA. Всичко е въпрос на преценка", обобщава Ивелина Георгиева.

За тези десет компании партньорството явно си струва.

 
Йеспер Бродин, мениджър доставки в IKEA: "Основателят на веригата вярва, че България е от регион с голямо бъдеще"

Каква беше целта на визитата на основателя на IKEA Ингвар Кампрад от миналата седмица в България?


От доста време сме в България, добре сме позиционирани, имаме доста стари отношения с хора, с които правим бизнес. Нашият основател, който е на 89 години и все още от време на време е активен, вярва доста в региона. Неговата гледна точка е, че той има голямо място в бъдещето. Ние сме много концентрирани в Германия и в скандинавските страни с нашите магазини, но се разширяваме на Балканите, Турция и в Средиземноморието. Балканите имат много добро географско разположение, така че вярваме, че в дългосрочен план ще имаме повече магазини и повече производство в региона. Така че той беше любопитен какъв тип нов бизнес може да правим там.

Какъв е резултатът от визитата? Намерихте ли нови доставчици или по-скоро преговаряхте за увеличаване на капацитетите на досегашните ви партньори?

Не разполагам с детайлите, но основно ще развиваме повече бизнес със съществуващите доставчици. Знам, че има и някои нови фабрики и индустрии.

Какъв тип производители?

На метал, дърво и някои на керамика и стъкло. Беше добра седмица. В групата имаше търговци и дизайнери. Всички бяха доволни.

Може ли български производители да поемат някои от вашите лимитирани поръчки като ръчно правените декорации от Виетнам или Индия?

Когато става въпрос за лимитирани серии, това, което е по-важно за IKEA и за доставчика, е да имаме дългосрочен стабилен бизнес, така че, когато правим малка серия, тя е като черешката на тортата, това е нещо допълнително.

Преди доставчиците в България са били повече. Какви са причините за намаляването им, търсенето на ниска цена от ваша страна ли?

Преди много години, когато започнахме в България ние бяхме по-малки и по-скоро търгувахме. Отиваме при някого и купуваме. Днес работим заедно с индустрията, така че ниската цена е резултат от нашите общи инвестиции, като компании като "Технокороза" в България, където сме инвестирали в производството на метални тръби и така получаваме нужната цена. Дългосрочните инвестиции водят до ефективност, оптимизация и по-ниска цена. В IKEA не си казваме "искаме да купуваме повече в тази или по-малко в тази държава". Търсим добри предприемачи и хора, готови да инвестират в бъдеще. Ние сме дългосрочно ориентирани. Мисля, че средният период на договорните ни отношения с доставчиците е 12 години. Имаме 1100 доставчици общо. Ние растем и трябва да бъдем с компании, които имат определен капацитет и инвестират. От време на време се разделяме с някои от тях, защото не искат да растат или нямат финансовия капацитет за растеж, така че към днешна дата имаме по-малко доставчици, но по-големи количества, така че това важи и за България.

Казахте финансов капацитет. Какви нисколихвени заеми предлагате?

Ние имаме възможността да подкрепим финансово нашите доставчици, но най-важното за индустриалците е те да получат от наша страна някаква гаранция. Най-често хората ни питат дали бихме се ангажирали за две или три години с определени количества и ако направим това, те имат стабилност и мога да отидат в банката и да получат заем.

Пазарът в Китай расте, но как ще постигнете целите си през 2020 г. да имате 50 млрд. евро приход, при положение че европейският ви основен пазар не расте с нужните темпове?

Имаме дългосрочен план за експанзия. В проценти ще растем много в Китай, много в САЩ и на други пазари, но най-големият ръст все още очакваме да дойде от Европа. Причината е проста. Дори в Германия, който е най-големият пазар на IKEA, все още имаме 14% от пазара. Само с отварянето на още магазини ще достигнем повече хора в Германия. 

Значи не сте се отказали от стратегията за агресивно отваряне на магазини?

Не, като едновременно с това правим големи инвестиции в други канали като електронната търговия и изграждането на складове, така че да можем да я обслужваме.

Интервюто взе Калина Горанова

Доставчиците на IKEA са 1100 в цял свят, десетина от тях са от България. Звучи малко, но за фабриките това е ключов клиент. За шведската компания също, изглежда, е смислено да поглежда към страната, след като миналата седмица основателят на IKEA и един от най-богатите хора в света Ингвар Кампрад беше на посещение заедно с екип от топ мениджъри, за да се срещне с българските си партньори и да потърси нови. Но кои са сегашните?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    svetoslav155 avatar :-P
    Чичо Светльо

    Браво !!! Има лъч надежда

  • 2
    ltoshev avatar :-P
    Lubomir Toshev

    Евала на тези бълграски фирми и мениджърите им!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Гледайки счетоводните резултати на фирмите, не се забелязва ИКЕА да ги е оставила да работят "за жълти стотинки", каквито мнения имаше.

  • 4
    ssh34368102 avatar :-?
    роджър

    До коментар [#3] от "cinik":

    Тези "мнения" не се основаваха на нищо друго, освен на злобата, че някой прави истински неща, вместо да виси по форумите ;)

  • 5
    grand_funk.70 avatar :-|
    grand funk railroad

    Браво! Значи може.

  • 6
    user1980 avatar :-P
    гарата

    Браво, една хубава новина да видя.
    Значи можело...

  • 7
    bgshopper avatar :-|
    Bobi Froloshki

    Преди няколко години пуснах снимка на реклама на банка в центъра на Ню Йорк. На снимката дете си играеше с влакче от "Икеа", което се прави в България. Троловете се побъркаха от злобни коментари, колко съм бил ненормален да се хваля, че продукт от България е сложен в рекламата. Успех на фирмите, пожелавам им да продължават да растат.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    dosetliv avatar :-|
    dosetliv

    До коментар [#3] от "cinik":

    То зависи кои гледаш. От деветтях дето са на печалба, има 2 х 15% и 2 х 10% , обаче и 1 х 4% , 2 х 2% и 1 х 1,5%
    По печалба делено на калпак матрял на месец болшинството (5 броя) са между 63 и 267 лева, тоест матряла в тях никога няма да дочака по- големи заплати.

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#8] от "dosetliv":

    Заплатите в тези фабрики не се определят собственика, а от пазара. Пазарът е по-голям от тях. Може заплатите на целия пазар да скочат, пък фирмите да потънат. Може и да си увеличат производителността с времето, което е смисълът от съществуването на една фирма.

  • 10
    dosetliv avatar :-|
    dosetliv

    До коментар [#9] от "cinik":

    Ми баш "пазаря" показва, че половината нямат никакъв шанс за по- големи заплати. Другият момент е , че е изключителна глупост да зависиш само от 1 клиент, щото може да те гази как си иска. Аз ловим бас, че тая стока къде я купуват тука, шведите я продават с повече от 2% печалба.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK