Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 15 май 2015, 12:36, 49682 прочитания

Българската десетка на IKEA

Столове, маси, играчки, завивки, чаши са продуктите на местните фабрики за шведската мебелна верига

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Строгият контрол

В момента доставчиците на IKEA от България са около 10 и произвеждат изделия от стомана, дърво, текстил, стъкло. Всички те са предпочетени след специален подбор и всеки ден се конкурират с компании от цял свят. Показателите, по които тече това съревнование, са добре известни - качество, условия на труд, цена, машинен парк, сграден фонд, технологично оборудване, иновации, изброява Ивелина Георгиева.

"Три фактора продават една стока: качество, цена, срок на доставка", обобщава Марин Радевски.


Всяко предприятие отговаря на вътрешните стандарти на IKEA - за качество, условия на труд, отношение към околната среда. Според собственици на български компании тези "ведомствени изисквания" са по-строги от официалните европейски стандарти. Затова за ангажираните в бизнеса етикетът "работи за IKEA" е достатъчен атестат и препоръка за притежателя му.

Артикулите са каталожни, което означава, че се изработват в огромни серии. Когато изделието влезе в каталога, трябва да има достатъчно количества от него във всичките складове и магазини на шведската верига по света.

Продукцията на фирмите се тества непрекъснато - от самите производители вътре във фирмата и в независими лаборатории в чужбина, както и от концерна. "Изпитванията на материали и на готови изделия са част от изискванията и са за сметка на производителя. Той е длъжен периодично да представя резултатите от тези проверки", обясни Ивелина Георгиева.



"Дори една от резбичките на едно-единствено винтче да е по-къса с милиметър, това не се толерира от IKEA", разказва Милен Рачев. По думите му показателите за надежден доставчик са много. "Следи се и за рекламации, и за процент на запълване на камиона, от което зависят разходите за транспорт", обясни той.

Логистиката се организира от шведската верига, а задължение на българските доставчици е да потвърдят деня за товарене и да натоварят автомобила - пак по изискванията на IKEA.

Сигурен пазар, сигурни плащания

Няма компания, която би отказала да работи за IKEA, убедени са български доставчици. Концернът подкрепя своите доставчици, като ги обучава, организира специализации, предлага им изгодни кредити. Ако фирмата намери по-добър вариант, няма проблем да ползва други източници за финансиране, обясняват предприемачи.

Ивелина Георгиева прибавя още плюсовете от сътрудничеството с IKEA. Постоянни и големи обеми поръчки, които предполагат планиране на работната ръка и получаване на по-добри цени на суровини и материали, които доставчикът ползва. Постоянно и навременно плащане – на 30 дни, което означава и планиране на паричните потоци.

"Печеля развитие на фабриката, нови технологии, сигурен пазар, сигурни плащания. В България всички са затънали в дългове и ми е трудно да си събера парите, които ми дължат. Освен това сътрудничеството означава, че 200 души ще имат заплати", обобщава Милен Рачев.

В годините броят на българските доставчици на IKEA е бил по-голям, но с времето е свит. Мениджърите на компаниите, които вече не работят за шведския гигант, отказват да коментират причините за раздялата. Според хора от бранша един от възможните мотиви е нуждата да се поддържат конкурентни, което ще рече по-ниски цени.

"Ако някоя компания не може да поддържа такива цени, тя отпада от състезанието, но IKEA няма вина за това. Шведският концерн не слага ценови летви и не иска от доставчиците си да се вместват в ценови граници. Ако защитиш офертата си и в света няма друга фирма с по-ниска цена - твоята се приема. Такава е пазарната логика", казва собственик на фирма. И твърди, че не се плаши от обяснимото желание на всеки търговец за по-ниски цени.

Според друг доставчик натискът върху цените идва по-скоро от хора в регионалните офиси на компанията, които искат да си пишат червени точки пред ръководството на IKEA. Собственици на фирми обясниха, че подходът на висшия мениджмънт на веригата е друг. "Питат ме: "Какво ти трябва, за да ми намалиш цената с 1-2%. И тогава бих могъл да им отговоря: "Трябва да си купя още четири такива машини и две такива и ако ми дадете безлихвен кредит, бих могъл да сваля цената с един процент", обясни управител на компания.

"Отпускането на кредити закопчава здраво доставчика и го държи в подчинение, защото, за да си плаща кредита, трябва да инвестира и да работи здраво. Но в това няма нищо лошо", категоричен е Милен Рачев.

"Всяка компания може сама да си определи границата, която е рентабилна за нея, и да реши дали желае да бъде част от отбора на IKEA. Всичко е въпрос на преценка", обобщава Ивелина Георгиева.

За тези десет компании партньорството явно си струва.
 
Йеспер Бродин, мениджър доставки в IKEA: "Основателят на веригата вярва, че България е от регион с голямо бъдеще"

Каква беше целта на визитата на основателя на IKEA Ингвар Кампрад от миналата седмица в България?

От доста време сме в България, добре сме позиционирани, имаме доста стари отношения с хора, с които правим бизнес. Нашият основател, който е на 89 години и все още от време на време е активен, вярва доста в региона. Неговата гледна точка е, че той има голямо място в бъдещето. Ние сме много концентрирани в Германия и в скандинавските страни с нашите магазини, но се разширяваме на Балканите, Турция и в Средиземноморието. Балканите имат много добро географско разположение, така че вярваме, че в дългосрочен план ще имаме повече магазини и повече производство в региона. Така че той беше любопитен какъв тип нов бизнес може да правим там.

Какъв е резултатът от визитата? Намерихте ли нови доставчици или по-скоро преговаряхте за увеличаване на капацитетите на досегашните ви партньори?
Не разполагам с детайлите, но основно ще развиваме повече бизнес със съществуващите доставчици. Знам, че има и някои нови фабрики и индустрии.

Какъв тип производители?
На метал, дърво и някои на керамика и стъкло. Беше добра седмица. В групата имаше търговци и дизайнери. Всички бяха доволни.

Може ли български производители да поемат някои от вашите лимитирани поръчки като ръчно правените декорации от Виетнам или Индия?
Когато става въпрос за лимитирани серии, това, което е по-важно за IKEA и за доставчика, е да имаме дългосрочен стабилен бизнес, така че, когато правим малка серия, тя е като черешката на тортата, това е нещо допълнително.

Преди доставчиците в България са били повече. Какви са причините за намаляването им, търсенето на ниска цена от ваша страна ли?
Преди много години, когато започнахме в България ние бяхме по-малки и по-скоро търгувахме. Отиваме при някого и купуваме. Днес работим заедно с индустрията, така че ниската цена е резултат от нашите общи инвестиции, като компании като "Технокороза" в България, където сме инвестирали в производството на метални тръби и така получаваме нужната цена. Дългосрочните инвестиции водят до ефективност, оптимизация и по-ниска цена. В IKEA не си казваме "искаме да купуваме повече в тази или по-малко в тази държава". Търсим добри предприемачи и хора, готови да инвестират в бъдеще. Ние сме дългосрочно ориентирани. Мисля, че средният период на договорните ни отношения с доставчиците е 12 години. Имаме 1100 доставчици общо. Ние растем и трябва да бъдем с компании, които имат определен капацитет и инвестират. От време на време се разделяме с някои от тях, защото не искат да растат или нямат финансовия капацитет за растеж, така че към днешна дата имаме по-малко доставчици, но по-големи количества, така че това важи и за България.

Казахте финансов капацитет. Какви нисколихвени заеми предлагате?
Ние имаме възможността да подкрепим финансово нашите доставчици, но най-важното за индустриалците е те да получат от наша страна някаква гаранция. Най-често хората ни питат дали бихме се ангажирали за две или три години с определени количества и ако направим това, те имат стабилност и мога да отидат в банката и да получат заем.

Пазарът в Китай расте, но как ще постигнете целите си през 2020 г. да имате 50 млрд. евро приход, при положение че европейският ви основен пазар не расте с нужните темпове?
Имаме дългосрочен план за експанзия. В проценти ще растем много в Китай, много в САЩ и на други пазари, но най-големият ръст все още очакваме да дойде от Европа. Причината е проста. Дори в Германия, който е най-големият пазар на IKEA, все още имаме 14% от пазара. Само с отварянето на още магазини ще достигнем повече хора в Германия. 

Значи не сте се отказали от стратегията за агресивно отваряне на магазини?
Не, като едновременно с това правим големи инвестиции в други канали като електронната търговия и изграждането на складове, така че да можем да я обслужваме.

Интервюто взе Калина Горанова

 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Алкомет" задвижва проекта си за нов цех за алуниеви профили "Алкомет" задвижва проекта си за нов цех за алуниеви профили

Шуменският производител е подал инвестиционно предложение в екоинспекцията

9 апр 2020, 721 прочитания

Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни Мариан Колев, "Хиполенд": Реалистичният сценарий е за 50% спад в приходите ни

Собственикът на веригата за детски играчки пред "Капитал"

9 апр 2020, 977 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Нейчо Величков е новият изпълнителен директор на "Макс"

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10