BG Menu стана част от световния лидер в доставките на храни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

BG Menu стана част от световния лидер в доставките на храни

BG Menu стана част от световния лидер в доставките на храни

Миноритарен дял от българското дружество е купен от турския пазарен лидер, който през май беше придобит от №1 в сектора - Delivery Hero

Константин Николов
15167 прочитания

Платформата за поръчка на храна BG Menu вече е част от един от гигантите в сектора - Delivery Hero. Придобиването става чрез тристранна сделка: турският пазарен лидер Yemeksepeti купи миноритарен дял в българската компания, а същевременно беше придобит за 589 млн. долара от базираната в Германия Delivery Hero. Инвеститорът ще притежава акции в българското дружество "Хелоу хънгри", в което са BG Menu и румънският бизнес. Мажоритарен собственик е Владимир Давчев.

Лидер при лидери

Преговорите с Yemeksepeti са се водили през последните няколко месеца и включването на Delivery Hero е дошло впоследствие, съобщиха източници, близки до сделката. Цената за миноритарния дял в българската фирма и точният му процент не бяха обявени. "Delivery Hero и Yemeksepeti ни се довериха, защото смятат, че можем да развием бизнеса в целия регион", заяви пред "Капитал Daily" създателят на BG Menu Владимир Давчев. Компанията е основана преди 11 години. Днес тя е лидер и на румънския пазар чрез двете си местни платформи Quicky и Oliviera.

От BG Menu обявиха, че ще дадат още подробности през следващата седмица. Сделката все още не е вписана в Търговския регистър. Преди влизането на новия инвеститор мажоритарен акционер е Владимир Давчев с около 52% от акциите, следван от LauncHub с 16% и др.  Фондът навлезе като акционер през миналата година и чрез привлечения капитал и средства от други бизнес ангели компанията успя да навлезе и в Румъния.

"Очакваме с нетърпение да работим заедно с Hello Hungry и да им помогнем да се развиват още по-успешно. Двата основни фактора, когато взимаме решение за навлизане на нов пазар, са потенциалът за ръст и идентифицирането на точния партньор. И в България, и в Румъния има сериозни възможности за развитието на бизнеса с онлайн поръчките и доставката на храна, а Hello Hungry вече са свършили чудесна работа", заяви в официалното съобщение за сделката Невзат Айдин, изпълнителен директор на Yemeksepeti.

Още придобивания

Според Давчев компанията ще използва новите инвестиции и за придобиване на други фирми на пазара. "Стратегическите решения ще се взимат в Delivery Hero, която е номер едно или две на всеки пазар, на който присъства. Искаме освен органично да се развиваме и чрез придобивания на други фирми в България и съседните ни пазари. Именно затова се довериха на нас", допълва основателят и най-голям акционер в BG Menu. Според него през 2014 г. компанията е удвоила броя на доставките спрямо 2013 г., а за първото тримесечие на тази година растежът е над 40% спрямо същия период на предходната година.

Според последния отчет на "Хелоу хънгри" приходите за 2013 г. са нула, като обяснението е, че оборотите минават през инвестиционната компания "Сагита", в която влизат и други бизнеси. През миналата година Давчев заяви пред "Капитал", че приходите за последната отчетена година - 2013 г., са около 500 000 лв., а финансовият резултат - "много малка печалба". Оборотът на "Сагита" за 2013 г. пък е 793 хил. лв. при печалба от 296 хил. лв. Така, ако приемем, че бизнесът миналата година се е удвоил, то приходите от доставки на храни вероятно докосват един милион лева.

Според Давчев официални данни за сектора за доставки на храна по домовете няма и затова е много трудно да бъде оценен реалният пазар. Но от BG Menu изчисляват пазара на базата на всички поръчки на храна - през вериги за бързо хранене, пицарии, топли кухни, онлайн, взимане от място, през платформи и т.н. "По този показател в момента в България се случват между 60 и 80 хиляди поръчки на ден, като платформите като нас не държат повече от 5% от този пазар. Но трендът е възходящ, тъй като все повече хора поръчват онлайн", казва Давчев. Той допълва, че в цял свят пазарът през платформи за доставка варира между 5 и 15% и продължава да расте. Според прогнози през 2020 г. повечето от глобалните заявки вече ще се правят през интернет.

В момента 63% от всички поръчки, направени през BG Menu в България, са онлайн. Компанията работи с над 550 български ресторанта и само за няколко месеца заявките през мобилни устройства бележат ръст от 250%. Според Давчев в Румъния параметрите са много подобни спрямо размера на населението, тоест пазарът е до три пъти по-голям от българския. Единствената разлика там е, че местните потребители поръчват повече през мобилни приложения.

След сделката с Yemeksepeti BG Menu ще инвестира стотици хиляди в платформата, заяви Давчев. "Голяма част от усилията ни отиват за образоване на пазара -   както от страна на ресторантите, така и клиентите", допълва бизнесменът. Според него много заведения все още не разбират ползите от работата си с BG Menu. "А имаме ресторанти, с които постигаме над 50% от оборота им", коментира основателят на BG Menu. В момента за компанията работят 25 души. "Наемаме нови хора постоянно, като в момента търсим разработчици, тъй като искаме по-голяма част от технологичната част да е вътрешна дейност", твърди Давчев. Транспортът на храната става чрез външни компании или персонал на самия ресторант.

BG Menu ще използва и голяма част от вътрешното ноу-хау на Delivery Hero и Yemeksepeti, най-вече оперативни процеси и практики. "Тези компании разполагат с платформи, системи и знания, които ще ни дадат много по-дълбок поглед върху цялата ни дейност", казва Давчев.

Новите инвеститори

Delivery Hero е основана през 2011 г. в Берлин. Досегашните инвестиции в компанията са над 1 млрд. долара. Дружеството действа на 34 пазара на 5 континента и има над 1500 служители. Разполага с най-голямата мрежа в цял свят от над 100 000 ресторанта. Месечно на глобално ниво компанията обслужва над 10 млн. поръчки на храна.

Yemeksepeti е лидер на пазара в Турция с дял от над 95%. Компанията е създадена през 2001 г. и има около 3 млн. поръчки месечно от над 10 000 ресторанта. Работи в 8 държави, сред които Турция, ОАЕ, Саудитска Арабия, Йордания, Ливан, Оман, Катар и Гърция.

Според основателя на BG Menu Владимир Давчев компанията удвоила доставките през 2014 г.
Фотограф: ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА

Платформата за поръчка на храна BG Menu вече е част от един от гигантите в сектора - Delivery Hero. Придобиването става чрез тристранна сделка: турският пазарен лидер Yemeksepeti купи миноритарен дял в българската компания, а същевременно беше придобит за 589 млн. долара от базираната в Германия Delivery Hero. Инвеститорът ще притежава акции в българското дружество "Хелоу хънгри", в което са BG Menu и румънският бизнес. Мажоритарен собственик е Владимир Давчев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 2
    stokn avatar :-|
    stokn

    Очакваме с нетърпение да работим заедно с Hello Hungry и да им помогнем да се развиват още по-успешно. Двата основни фактора, когато взимаме решение за навлизане на нов пазар, са потенциалът за ръст и идентифицирането на точния партньор. И в България, и в Румъния има сериозни възможности за развитието на бизнеса с онлайн поръчките и доставката на храна, а Hello Hungry вече са свършили чудесна работа", заяви в официалното съобщение за сделката Невзат Айдин, изпълнителен директор на Yemeksepeti.
    пълен булшит. ама пълен над обикновеното. тия от бг меню ще се запомнят слабо, че пръснаха в целия абв.бг спам в продължение на месеци. нейсе, и тия ги преживяхме, както и пророкувахме, ние, бедните прошляци-читатели на капитал, дето и една стинка реклама не е е взел от платени съобщения на някои компании, за които е абониран

  • 3
    stokn avatar :-|
    stokn

    айде сеа ми дайте за лъжански /името не е сгрешено/, дето дистрибутира във фаст-фуд деливърис, като ливъридж на интерест, чрез брейкинг пойнт на о йе бейби

  • 4
    stokn avatar :-|
    stokn

    като, г-н николов, с наболата брада и страшните очила, разбира се, немедлено ни осведоми за стотиците хиляди компании, разцъфнали след елевен хъб, ланч дрънч, джереми айрънс и сие финансови иструменти, за метка на парите конкурентноспособност.
    Ама айде моля ти се, не ми давай интервюта с въпросните шефове, а с нещо, реално шавнала под мъдрото им ръководство. Ама реално шавнало, не платени /упс, исках да кажа ай дид ит агейн/ интервюта, тип: "ние, великите, дадооме мангизи на едни ора, дето ей сеа ша рипнат..."
    Айде малко интервюта и със самите "ора", а???

  • 5
    aussie avatar :-P
    aussie

    500 000 ако му е оборота за 2013 и една поръчка е средно 5лв този сайт има около 3.1 поръчки на ден. Браво бе, голямо постижение. Те ако звънят по телефона на случайни хора ще получат повече заявки :) Поне хубавото му е че има поле за развитие. То затова и Лънч хъба му е станал спонсор.

  • 6
    millen76 avatar :-|
    batMilen

    Нещо математиката не ти е силна страна: 500 000 делено на 5 лв за поръчка са 100 000 поръчки в годината, делено на 365 дни е равно на 274 поръчки дневно. Друг е въпроса ме 5 лв е доста малко за поръчка, а от друга страна не е ясно колко поръчки се маркират на касовия апарат :-)

  • 7
    kadiyata avatar :-P
    Белият Негър

    Бозаджийница....

  • 8
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    Гледайки коментарите на читателите на капитал, почвам да се тревожа за нивото на аудиторията.

  • 9
    destino avatar :-|
    destino

    [quote#8:"gosko22"]почвам да се тревожа за нивото на аудиторията. [/quote]

  • 10
    destino avatar :-|
    destino

    Имах предвид, че ситуацията става все по-кофти.
    Представи си какво е нивото по другите форуми.

    Като цяло, тази платформа е много перспективна, на запад, почти във всеки град има подобна и няколко по-големи национални.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK