С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 18 май 2015, 18:55, 14826 прочитания

BG Menu стана част от световния лидер в доставките на храни

Миноритарен дял от българското дружество е купен от турския пазарен лидер, който през май беше придобит от №1 в сектора - Delivery Hero

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Платформата за поръчка на храна BG Menu вече е част от един от гигантите в сектора - Delivery Hero. Придобиването става чрез тристранна сделка: турският пазарен лидер Yemeksepeti купи миноритарен дял в българската компания, а същевременно беше придобит за 589 млн. долара от базираната в Германия Delivery Hero. Инвеститорът ще притежава акции в българското дружество "Хелоу хънгри", в което са BG Menu и румънският бизнес. Мажоритарен собственик е Владимир Давчев.

Лидер при лидери
Преговорите с Yemeksepeti са се водили през последните няколко месеца и включването на Delivery Hero е дошло впоследствие, съобщиха източници, близки до сделката. Цената за миноритарния дял в българската фирма и точният му процент не бяха обявени. "Delivery Hero и Yemeksepeti ни се довериха, защото смятат, че можем да развием бизнеса в целия регион", заяви пред "Капитал Daily" създателят на BG Menu Владимир Давчев. Компанията е основана преди 11 години. Днес тя е лидер и на румънския пазар чрез двете си местни платформи Quicky и Oliviera.


От BG Menu обявиха, че ще дадат още подробности през следващата седмица. Сделката все още не е вписана в Търговския регистър. Преди влизането на новия инвеститор мажоритарен акционер е Владимир Давчев с около 52% от акциите, следван от LauncHub с 16% и др.  Фондът навлезе като акционер през миналата година и чрез привлечения капитал и средства от други бизнес ангели компанията успя да навлезе и в Румъния.

"Очакваме с нетърпение да работим заедно с Hello Hungry и да им помогнем да се развиват още по-успешно. Двата основни фактора, когато взимаме решение за навлизане на нов пазар, са потенциалът за ръст и идентифицирането на точния партньор. И в България, и в Румъния има сериозни възможности за развитието на бизнеса с онлайн поръчките и доставката на храна, а Hello Hungry вече са свършили чудесна работа", заяви в официалното съобщение за сделката Невзат Айдин, изпълнителен директор на Yemeksepeti.

Още придобивания
Според Давчев компанията ще използва новите инвестиции и за придобиване на други фирми на пазара. "Стратегическите решения ще се взимат в Delivery Hero, която е номер едно или две на всеки пазар, на който присъства. Искаме освен органично да се развиваме и чрез придобивания на други фирми в България и съседните ни пазари. Именно затова се довериха на нас", допълва основателят и най-голям акционер в BG Menu. Според него през 2014 г. компанията е удвоила броя на доставките спрямо 2013 г., а за първото тримесечие на тази година растежът е над 40% спрямо същия период на предходната година.



Според последния отчет на "Хелоу хънгри" приходите за 2013 г. са нула, като обяснението е, че оборотите минават през инвестиционната компания "Сагита", в която влизат и други бизнеси. През миналата година Давчев заяви пред "Капитал", че приходите за последната отчетена година - 2013 г., са около 500 000 лв., а финансовият резултат - "много малка печалба". Оборотът на "Сагита" за 2013 г. пък е 793 хил. лв. при печалба от 296 хил. лв. Така, ако приемем, че бизнесът миналата година се е удвоил, то приходите от доставки на храни вероятно докосват един милион лева.

Според Давчев официални данни за сектора за доставки на храна по домовете няма и затова е много трудно да бъде оценен реалният пазар. Но от BG Menu изчисляват пазара на базата на всички поръчки на храна - през вериги за бързо хранене, пицарии, топли кухни, онлайн, взимане от място, през платформи и т.н. "По този показател в момента в България се случват между 60 и 80 хиляди поръчки на ден, като платформите като нас не държат повече от 5% от този пазар. Но трендът е възходящ, тъй като все повече хора поръчват онлайн", казва Давчев. Той допълва, че в цял свят пазарът през платформи за доставка варира между 5 и 15% и продължава да расте. Според прогнози през 2020 г. повечето от глобалните заявки вече ще се правят през интернет.

В момента 63% от всички поръчки, направени през BG Menu в България, са онлайн. Компанията работи с над 550 български ресторанта и само за няколко месеца заявките през мобилни устройства бележат ръст от 250%. Според Давчев в Румъния параметрите са много подобни спрямо размера на населението, тоест пазарът е до три пъти по-голям от българския. Единствената разлика там е, че местните потребители поръчват повече през мобилни приложения.

След сделката с Yemeksepeti BG Menu ще инвестира стотици хиляди в платформата, заяви Давчев. "Голяма част от усилията ни отиват за образоване на пазара -   както от страна на ресторантите, така и клиентите", допълва бизнесменът. Според него много заведения все още не разбират ползите от работата си с BG Menu. "А имаме ресторанти, с които постигаме над 50% от оборота им", коментира основателят на BG Menu. В момента за компанията работят 25 души. "Наемаме нови хора постоянно, като в момента търсим разработчици, тъй като искаме по-голяма част от технологичната част да е вътрешна дейност", твърди Давчев. Транспортът на храната става чрез външни компании или персонал на самия ресторант.

BG Menu ще използва и голяма част от вътрешното ноу-хау на Delivery Hero и Yemeksepeti, най-вече оперативни процеси и практики. "Тези компании разполагат с платформи, системи и знания, които ще ни дадат много по-дълбок поглед върху цялата ни дейност", казва Давчев.

Новите инвеститори
Delivery Hero е основана през 2011 г. в Берлин. Досегашните инвестиции в компанията са над 1 млрд. долара. Дружеството действа на 34 пазара на 5 континента и има над 1500 служители. Разполага с най-голямата мрежа в цял свят от над 100 000 ресторанта. Месечно на глобално ниво компанията обслужва над 10 млн. поръчки на храна.

Yemeksepeti е лидер на пазара в Турция с дял от над 95%. Компанията е създадена през 2001 г. и има около 3 млн. поръчки месечно от над 10 000 ресторанта. Работи в 8 държави, сред които Турция, ОАЕ, Саудитска Арабия, Йордания, Ливан, Оман, Катар и Гърция.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg 1 Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg

Те ще слеят технологията си за онлайн брошури с цел да станат лидер на европейския пазар

19 яну 2020, 1237 прочитания

Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

19 яну 2020, 1463 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Apple се е отказала от плановете си да предлага и телевизори

Ръководството на компанията е прекратило разработката преди около година, твърди The Wall Street Journal

Още от Капитал
Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10