"Лукойл" приключи изграждането на комплекса за преработване на тежки остатъци в бургаската рафинерия. Той беше открит в сряда, а вложените в инсталацията 1.5 млрд. долара са най-голямата чужда инвестиция в България. Според президента на ОАО "Лукойл" Вагид Алекперов с въвеждането в действие на новата инсталация "Лукойл Нефтохим" става една от най-добрите рафинерии в света.
Проектът на руската компания започна през април 2012 г. Целта е да се постигне дълбочина на преработката на нефта над 90% (при досегашни 70%), което ще увеличи производителността на рафинерията и ще я направи конкурентна на европейските пазари. Това ще даде възможност да се изнасят повече нефтопродукти и на европейските пазари, като целта на компанията в средносрочен план е доставките за ЕС да достигнат 50% от произведената от дружеството продукция. Досега това не беше възможно за някои от продуктите, тъй като руският петрол сорт Urals е по-тежък и има нужда от допълнителна преработка. Основната инсталация на новия комплекс е за хидрокрекинг на гурдон, което е най-тежката фракция на петрола. Чрез допълнителната преработка ще се увеличи процентът на производство на светли горива – бензин и дизел, от единица петрол. Отделно инвестицията има още осем спомагателни инсталации, които ще позволят затварянето на част от старите съоръжения на инсталацията. Освен това рафинерията ще може да работи с по-евтин нефт от бившите съветски републики, макар това да е въпрос на бъдещи договорки.
Финансови реалности
От компанията заявиха, че не могат да кажат в какъв срок ще се изплати направената инвестиция, тъй като това е дългосрочно вложение. При сегашните цени на петрола обаче по-високата ефективност на преработка на нефта ще се отрази незначително на цените на крайните горива.
Компанията съобщи, че е завършила миналата година с огромна загуба, което дължи отчасти на вложените средства, но и на поевтиняването на петрола. Много рафинерии в Европа и света са на загуба поради ниската цена на петрола. През изминалите три години само в Европа са затворили 13 рафинерии, обясниха от дружеството. Според подготвяната класация на "Капитал" К100 през миналата година рафинерията е приключила със загуба от 532.3 млн. лв.По отношение на пазара на горива от "Лукойл" заявиха, че в момента компанията държи 26%, но проблемът е, че има огромен сив сектор, който не може да се овладее.
Изпълнителят
Изпълнител на проекта е италианското подразделение на базираната във Франция инженерингова компания Technip. Дружеството има опит с проекти във Виетнам, Саудитска Арабия, Алжир. В Бургас тя се занимава с инженерните дейности, доставката на оборудването, строителството. Представителят на компанията коментира, че по време на изпълнението са се опитали да завишат участието на български фирми и в крайна сметка 70% от работниците по проекта са били българи. Той подчерта, че особена гордост е стандартът за безопасност, който е приложен. По думите му индексът на злополуки по време на изграждането е бил 0.11%, което е много добре по отношение на стандарта, който съществува в нефтопреработвателната промишленост в света.
По отношение на пожара, който избухна в края на миналата седмица в рафинерията по време на пусковите тестове на новото съоръжение, от компанията обясниха, че става дума за изпускането на малко количество водород от недобре затегнат клапан, което не е нещо необичайно по време на подобни предпускови проби.
По време на строителството са участвали близо 4000 работници от общо седем националности. Монтирани са 14 хил. тона метали конструкции и са изградени 12 хил. тона тръбопроводи.
Официалната част
По време на отриването премиерът Борисов заяви, че това действително е най-голямата инвестиция в страната и е изключително важно, че в туристически район ще се използва екологично чиста технология. Премиерът също така се похвали, че през последните три месеца са събрани над 1 млрд. лв. приходи благодарение на ограничаване на контрабандата с горива. По думите му през следващия месец в страната ще има още над 1 млрд. лв. нови инвестиции.
Вагид Алекперов посочи, че е доволен за това, че са спазени сроковете и бюджетът на инвестицията. "Уверен съм, че работата на комплекса ще помогне на България да увеличи производствения си потенциал, приходите от данъци и да се увеличат работните места в региона", коментира той. Посланикът на Италия Марио Контичели, който също присъства на откриването, посочи, че проектът е пример как чуждите инвестиции могат да подкрепят българската икономика. Той допълни, че в бъдеще се надява на повече инвестиции и за да стане това, правителството трябва да продължи със започнатите реформи.
"Лукойл" приключи изграждането на комплекса за преработване на тежки остатъци в бургаската рафинерия. Той беше открит в сряда, а вложените в инсталацията 1.5 млрд. долара са най-голямата чужда инвестиция в България. Според президента на ОАО "Лукойл" Вагид Алекперов с въвеждането в действие на новата инсталация "Лукойл Нефтохим" става една от най-добрите рафинерии в света.
21 коментара
Монополист... с 26% пазарен дял. Нова дума в монопола
Част от тази инсталация беше задръстила Бургас преди няколко години , що народ зяпаше сеир при транспортирането и от пристанището до завода....
Ей сега като падне цената на нафтата... опс извинете те били на загуба с 500 млн. лв.
Изключително интересен момент в българското икономическо пространство.
Дами и господа, рафинерия, която е на постоянна загуба от години инвестира милиард и половина.Нека шоуто продължи, овцете им е все тая, важното е да се лъжем на белот.
щом рафинерията е на загуба то тези дето карат коли също трябва да са на загуба
Когато цената на петрола е висока, рафинериите по света са на загуба или просто покриват разходите си. Когато цената на петрола е ниска, рафинериите печелят повече, защото имат повече възможности да завишават продажната цена на бензина, съответно дизела и авиационното гориво. Само в Лукойл, Бургас, тези зависимости на петролния бизнес не важат. Те вечно са на загуба когато трябва да плащат на НАП, но имат пари да инвестират 1,5 милиарда в губеща пари рафинерия. Явно Лукойл са страхотни алтруисти.
Може да е на загуба, ама работи... Що ли? Щото ни "обичат" братушките, да ни клатят, а ние да им се кланяме... И така, докато наистина им пристанем като 16-та съюзна република... Де*ба шибаната загубена държава сме, заслужаваме си съдбата...
6 поредни години на загуба, с натрупване е 1 милиард и 200 милиона лева до 2014 година. 2014 казват че е на загуба над 500 милиона. Значи явно не е на загуба фактически...а, само счетоводно, което се прави с така наречените счетоводни трикове. Е, как пък не се намери един шеф на НАП да поразрови и да открие как така тия "ора" не фалират...а, даже инвестират 1,5 милиарда. Направо да се чудиш е маеш.
Чудесно! Това означава, че вече няма да сме с най-скъпото дизелово гориво, преди облагане с данъци и акцизи. Това бе последното извинение използвано от рафинерията относно ценообразуването. В статията се говори за 70%, а ръководството преди говореше за 60%. Независимо кое е вярно, с новата инсталация ще се повиши с 50% дълбочината на производство. Ако ми е правилна логиката, цената на дизела от 65 евро цента би трябвало да падне на около 40-45 евро цента, а крайната с около 50 стотинки. А дано, ама на дали :) Относно счетоводната загуба може да се подходи като с рафинерията в Румъния :)
Абе защо никой от "финансовите експерти-анализатори" не му мина през гънките на мозъка, че "Лукойл" са група компании и капиталът им се разпределя по предназначение между всичките дъщерни дружества? Какво сте зяпнали,че били на загуба, пък инвестирали милиарди?! Като им ги отпускат от компанията майка - да ги върнат и да кажат: не мерси - на загуба сме!
И стига с това скъпо гориво! Заплатите са ниски! За тях причината не е в рафинерията и ценообразуването й!