Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
2 21 май 2015, 18:05, 4398 прочитания

Германо-българската камара критикува закона за веригите

Според представителите на бизнеса те са в противоречие със свободната конкуренция

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Още по темата

Производители и търговци сме в една лодка, без да става дума за свръхрегулация

Растежът на едните зависи от успеха на другите, казва директорът на "Кауфланд България"

21 май 2015

Нов опит за регулация на отношенията доставчици - вериги

Парламентът прие на първо четене санкции срещу злоупотреби с пазарна сила, но се готвят още корекции

3 май 2015

Трети парламент се опитва да регулира отношенията вериги - доставчици

Идеите за законодателни промени отиват в пленарната зала с отрицателно становище от водещата икономическа комисия

21 яну 2015
Германският бизнес и БТПП смятат за проблемно въвеждането на неясното понятие "значителна пазарна сила".
Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК) изрази сериозни притеснения за лошо влияние на предлаганите промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК). Това става ясно от становище на организацията, в което се посочва, че законопроектът "продължава да съдържа влошаващи за бизнес средата, конкуренцията и потребителите разпоредби". С промените в ЗЗК се регулират отношенията между търговските вериги и техните доставчици. Те бяха предложени от депутати от БСП с мотивите, че така ще се защитят българските производители и потребителите, но оценката за бъдещия им ефект е доста спорна.

Време за размисъл

Предложенията бяха приети на първо четене от парламента в края на април и има още процедури, преди да влязат окончателно в сила. Възможно е парламентът все пак да се откаже от тях, а може и президентът Росен Плевнелиев да им наложи вето. От ГБИТК отбелязват, че проектът е срещу търговските вериги, но засяга всички икономически сектори. От камарата призовават да се прегледат внимателно ефектите от предлаганите разпоредби и да се поправят. ГБИТК обединява представителства на германски фирми с бизнес в България и български, които работят с Германия. Тъй като голяма част от търговските вериги са от немски говорещи държави, становището може да се приеме за представително на позицията на голяма част от сектора.

В коментар, подготвен за "Капитал", изпълнителният директор на "Кауфланд България" Димитър Спасов споделя сходно мнение – и производители, и търговци са "в една лодка", растежът на едните зависи от успеха на другите. Той посочи, че големите вериги имат интерес да продават български стоки, а производителите печелят от партньорството си с тях. От общия оборот на магазини "Кауфланд" средно 75% идва от произведени в България стоки, а при млечни, месни продукти, хлебни изделия, безалкохолни и вино този дял е близо 90%, отбелязва Спасов (цялото мнение може да прочете в секция "Интервюта и коментари" на Capital.bg).

Ключови проблеми



Три са основните проблема според ГБИТК – неясният термин "значителна пазарна сила", публикуването на общите условия и типови договори, които трябва да са одобрени от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), както и високите глоби. Въвеждането на "значителна пазарна сила" е критикувано от много организации – то няма да има точно определение в закона, а тепърва КЗК ще пише критериите, по които да се определя. Това означава, че комисията ще създава правила и сама ще ги прилага и според камарата това е в противоречие с "основния конституционен принцип за разделение на властите". Със същите аргументи и забележки е и становището по законопроекта, публикувано в началото на седмицата от Българската търговско-промишлена палата.

Идеята за понятието "значителна пазарна сила" дойде още в началото при обсъждането на предложенията за промени в ЗЗК. Мотивите на депутатите бяха, че така ще се ограничат търговските вериги при поставянето на неизгодни за доставчиците условия. Би трябвало понятието да помага за поставянето на веригата (предполагаемо по-силна) и производителя (приеман за по-слаб) на равно ниво. В действителност опасенията и на производители са, че това няма да изпълни предназначението си, а може да се използва за наказателни акции на всякакви фирми – и търговци, и производители. Например голям производител, който е лидер в сектора си, може да бъде глобен, без това да има общо с отношения с търговска верига.

Намеса на пазара

Германският бизнес смята, че да се публикуват общи условия и типови договори, които освен това трябва да се одобряват от КЗК, е "дискриминационна мярка" и е "намеса в свободата на договаряне на страните". Дискриминацията идва от това, че задължението ще се отнася само за някои пазарни участници – тези, които периодично получават доставка на стоки за продажба и имат 50 млн. лв. годишен оборот. Досега няма разумно обяснение толкова голяма ли е разликата между търговец с оборот 49 млн. лв. и такъв с 1 млн. лв. повече.

Недоволство предизвикват и предвижданите високи санкции – до 10% от оборота, които ГБИТК определят като "икономически необосновани". Глобите няма да правят разлика за вида и тежестта на нарушението и дори за по-малките парите могат да са същите, които се плащат за злоупотреби с монополно и господстващо положение. Камарата припомня, че свръхрегулацията, която е на път да бъде приета, противоречи на практиките и препоръките на Европейската комисия, Европейският парламент, Съветът на ЕС и правителството на Германия. Всички те насърчават саморегулацията и добрите срещу лошите практики.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

21 март 2018г.
Sofia Event Center

capital.bg/ecommerce

Конференция Стратегии за електронна търговия



Акценти в програмата:
Тенденции и развитие на иновациите в онлайн пазаруването
Иновативни услуги и ритейл стратегии
Как технологиите променят начина, по който пазаруваме
Тенденции при електронните плащания
Иновации в логистиката при електронната търговия
Маркетплейс революция


Прочетете и това

ExxonMobil и OMV Petrom предвиждат да добиват по 6 млрд. куб. м газ годишно в румънската част на Черно море ExxonMobil и OMV Petrom предвиждат да добиват по 6 млрд. куб. м газ годишно в румънската част на Черно море

Благодарение на разработването на морските залежи страната може да удвои добивите си до 2025 г.

21 фев 2018, 43 прочитания

Собственикът на "Стандард профил" ще става публично дружество Собственикът на "Стандард профил" ще става публично дружество

Турският фонд Actera планира IPO на компанията си за автомобилни компоненти

20 фев 2018, 1239 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (19 - 25 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

За да бъдете успешни, фокусирайте се върху крайната цел, но я разбийте на по-малки, постижими цели

На гости в рубриката "Пет минути със..." е Манди Хиксън, бивш пилот на Кралските военновъздушни сили, а към настоящия момент - лектор и коуч

Стажове, стипендии, конкурси (22-28 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Как да организираме по-добре работното си време

Няколко основни съвета как да бъдете по-ефективни и фокусирани

Стажове, стипендии, конкурси (8-14 януари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Аладин фуудс" обвини агенцията по храните в рекет

От компанията твърдят, че са обект на тенденциозни проверки и фабриките им са затваряни безпричинно. Контролиращите отричат

Масово раздвижване

Обемите в търговията със спортни стоки и нарастващият брой състезания за любители са знак, че българите спортуват повече

Кой кой е и колко губи в българските медии

Извън двете големи телевизии почти всички други български медийни компании са на загуба или много ниска печалба

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Ясен Гюзелев, художник: "Опитвам се да живея почтено"

До 1 март галерия "Арте" представя графичните картини на Гюзелев

Ново място: Carve Indoor Ski, Board & Bar

Алтернативна на сухата и безснежна зима - първият български спортен център за ски и сноуборд на закрито

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 17.02.2018 Прочетете
Капитал PRO, Рекордни приходи в туризма през 2017 г. - над 8 млрд. лв.

Емисия

DAILY @7AM // 21.02.2018 Прочетете