Два са кандидатите в търга за доставка на 20 нови метровлака
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Два са кандидатите в търга за доставка на 20 нови метровлака

В момента метрото се обслужва изцяло от руски влакове, произведени от "Метровагонмаш"

Два са кандидатите в търга за доставка на 20 нови метровлака

Обединение на Siemens и полската Newag наддава срещу испанската CAF

Десислава Лещарска
13691 прочитания

В момента метрото се обслужва изцяло от руски влакове, произведени от "Метровагонмаш"

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Мотрисите са за третия лъч на метрото.

Двама са участниците в търга за 420 млн. лв. на "Метрополитен" АД за доставка на 20 нови метровлака, съобщиха от общинското дружество. Срокът за подаване на оферти беше удължен два пъти с по месец, а документация внесоха обединение "Симетро София" с участници "Сименс България", "Сименс Австрия" и полската Newag, както и испанската Construcciones y auxiliar de ferrocarriles (CAF) (виж таблицата).

Поръчката на "Метрополитен" е за доставка на 20 влака за новия, трети, лъч на метрото - от жк "Овча купел" до жк "Левски", чието изграждане ще започне тази година – в момента се избират изпълнители. Прогнозната й стойност е 420 млн. лв. без ДДС, като включва доставка, монтаж и тестове на система за управление на метровлаковете. В сумата влиза и опция за доставка на допълнителни 10 мотриси за 140 млн. лв., който ще бъдат поръчани след завършването на първия етап от третия лъч на метрото.

Двайсетте нови влака ще обслужват първия етап от трасето. Той е с дължина 7 км, ще има 7 метростанции и ще свързва "Красно село" с началото на бул. "Владимир Вазов" ("Подуяне"). И двете поръчки – за третия лъч на метрото и за мотрисите, ще се финансират със средства от новата оперативна програма "Транспорт" 2014 – 2020.

Русия си отива

От самото му откриване софийското метро се обслужва от руски подвижен състав, произведен от "Метровагонмаш". В началото "Метрополитен" се договаряше директно с руснаците, но след като влакчетата станаха допустим разход по оперативните програми, доставката им може да се възложи само след търг.

Първият конкурс беше обявен набързо в края на 2010 г. - с кратки срокове и детайлна спецификация, която според жалбите на кандидатите е предопределила победителя - "Метровагонмаш". Единствено руснаците и испанската CAF участваха в конкурса. Тогава вместо оферта Siemens изпратиха писмо до "Метрополитен", че няма да се включат в процедурата заради странните условия.

В новата поръчка е записано, че влакчетата трябва да са с дължина 60 м и ширина 2.65 м, от лека стомана или алуминиева конструкция, с капацитет за 110 седящи пътници, с минимум 10 врати от едната страна, да развиват 80 км/ч и да имат експлоатационен живот от 30 години. Първите 5 влака трябва да се доставят не по-късно от 28 месеца след датата на договора, а останалите – според утвърден график, но не по-късно от 36 месеца. Поръчката включва още изграждане на система за телекомуникационно управление на влаковото движение, система за централизиран контрол и управление на тяговото електрозахранване, система за автоматични преградни врати на пероните, обучение, гаранционна поддръжка и др.

Условията по-скоро отвориха възможност за широк кръг от кандидати, а както става ясно руската "Метровагонмаш" е решила да не участва. В момента се оценяват техническите предложения на двата кандидата, след което ще се отворят ценовите предложения. Офертите ще се оценяват по сложна система, отчитаща цената (48%), разхода на енергия на влаковете, честотата на техническите прегледи, шума, вибрациите и др.

Участник
 
Фирми в обединението
 
Подизпълнители
 
Обединение "СИМЕТРО София"
 
"Сименс" България


"Сименс АГ Австрия"


NEWAG, Полша
 

"Сименс АГ Германия"


"Старт Инженеринг", София


"Балкантел", София
 

Construcciones y auxiliar de ferrocarriles (CAF), Испания
 
 
 
Bombardier, Канада


ОТN, Белгия


ITA, България


Ecocoms, България


Sika, Швейцария


Faiveley, Франция
 

Мотрисите са за третия лъч на метрото.

Двама са участниците в търга за 420 млн. лв. на "Метрополитен" АД за доставка на 20 нови метровлака, съобщиха от общинското дружество. Срокът за подаване на оферти беше удължен два пъти с по месец, а документация внесоха обединение "Симетро София" с участници "Сименс България", "Сименс Австрия" и полската Newag, както и испанската Construcciones y auxiliar de ferrocarriles (CAF) (виж таблицата).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    shilliew avatar :-|
    shilliew

    Условията по-скоро отвориха възможност за широк кръг от кандидати, а както става ясно руската "Метровагонмаш" е решила да не участва.
    ---------------------------------------
    Заради кризата с рублата? Иначе хубавото е, че не участват руски компании.

  • 2
    vechnov avatar :-|
    Hristo'o

    Руснаците години наред даваха рушвети на нашите изроди, за да се договарят директно с тях. Добре че е ЕК та това дано се свърши...

  • 3
    ial avatar :-|
    ial

    Не се искаше много да направят изцяло автоматична третата линия - без хора, които да управляват метровлакчетата.

  • 4
    historama avatar :-|
    historama

    Остана Брюксел да промени и условията за конкурсите по обществени поръчки, за да се освободи място за участие и на некомунистически фирми.

  • 5
    pifaa avatar :-|
    pifaa

    Никакви претенции нямам кой ще е доставчика на метровлаковете, само да не са като сегашните от лятото на '62, че е жалко и смешно. Иначе, подкрепям с две ръце пълна автоматизация на системата, както и прегради с автоматични врати по пероните. Все пак коя година сме. Е все пак добре, че по асансьорите не са сложили някой да натиска копчетата:)

  • 6
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#4] от "historama":

    ЗОП е проекция на директива на ЕС, а не на неандерталското законодателство на североазиатската кочина и с изключение на Будапеща, в цивилизованата част на света не съм виждал руски дърводелски метровлакове в употреба :)

  • 7
    historama avatar :-|
    historama

    [quote#6:"Consumer"]ЗОП е проекция на директива на ЕС, а не на неандерталското законодателство на североазиатската кочина и[/quote]
    може би не съм се изразил достатъчноконкретно. Със сигурност в резултат на брюкселски разпоредби от конкурсите са отпаднали руските дърводелски влакове. Но кога ще дойде времето конкурсите да се печелят и от други фирми, а не само от Главбулгарстрой, Хидрострой, и др. подобни, все на червени демократи?

  • 8
    reckless avatar :-P
    Consumer

    До коментар [#7] от "historama":

    [quote#7:"historama"]Но кога ще дойде времето конкурсите да се печелят и от други фирми, а не само от Главбулгарстрой, Хидрострой, и др. подобни, все на червени демократи? [/quote]

    За това причината не е в разпоредбите, а в предварителния подбор и свързаната тръжна документация, както и членовете на комисията.

  • 9
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone

    Дължина 60 м и ширина 2.65 м???
    Това трамваи ли са?
    Какви са тези влакове от по 60 метра? И защо са по-тесни от сегашните.

  • 10
    traveler1 avatar :-|
    traveler1

    Щом ще участва Сименс Австрия, дълбоко се надявам че композициите ще са поне като тези във Виена, ако не и по-добри ако са по-нови.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK