Шопинг като на друга планета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шопинг като на друга планета

Шопинг като на друга планета

Иновации, мобилни устройства и преживяване са новите тенденции в световната търговия според годишната класация на Deloitte

Зорница Маркова
5399 прочитания

© reuters


Седите с колеги в обедната почивка някъде навън. Решили сте спонтанно къде ще седнете, никой не знае точното ви местоположение. След малко до вас долита дрон и ви доставя книгата, която преди половин или един час сте поръчали по Интернет.

Това не е сюжет от нова фентъзи книга, а съвсем близка реалност. Още миналата година най-големият онлайн търговец Amazon обяви плановете си да разработи нова система за доставки с помощта на дронове, които трябва да носят поръчката за половин час след нейното купуване. Компанията трябва да мине през куп административни пречки, преди да получи всички разрешения, но преди дни стана ясно, че американското патентно ведомство е одобрило идеята. Тоест една стъпка по-близо до реалността.

Инициативата на Amazon е блестящ пример за това, какво се случва в съвременния ритейл свят. Дронове доставят стоките, роботи разпознават клиентите и им правят персонализирани предложения за нови покупки, клиенти получават лични съобщения с промоции и предложения. Тези и други нововъведения обобщава в най-новия си доклад за развитието на световната търговия консултантската компания Deloitte. Global Powers of Retailing 2015 разказва за актуалните тенденции, които движат търговията през тази година.

Иновативен шопинг

Търговията на дребно във всичките й форми е поставена пред голямо изпитание – изключително силна конкуренция, непрекъсната поява на нови технологии и възможности, клиенти, които увеличават прага на претенциите си. Пазаруването, независимо дали е на храна, облекла, мебели, телефони, вече далеч не е това да влезеш в магазина, да си избереш нещото, да извадиш парите от портмонето и да си излезеш с покупката. "През 2015 ритейл индустрията ще продължава да бъде преобразявана от новите технологии и конкуренцията. Няма единна формула за успех. Промяната ще се случва във всички форми, размери, формати и канали", е един от изводите на Deloitte.

Пример за иновативния шопинг от ново поколение е Mall of America Destination Store на технологичната компания Verizon, който беше отворен в края на 2013 г. Той е смесица от мол, увеселителен парк и високотехнологичен демонстрационен център с 3D екрани и LED технологии, в който стоките могат да се преживеят, преди да се купят.

Иновации са и всички онези pop-up временни магазини, които благодарение на мобилните POS устройства могат да се появяват и изчезват за часове. Друг вид нововъведения са веритикалните ритейлъри, при които производството, марктингът и продажбата са интегрирани в една-единствена структура, а каналът, до който стоките достигат до клиентите, е онлайн. През последните години се създаде цяла индустрия от нови марки, които съществуват на този принцип, и заради по-ниски разходи се налагат успешно като конкурент на традиционните бизнеси. Примерите в тази посока са стотици – от очилата Warby Parker, през специализирания онлайн магазин за дизайнерски облекла ModCloth или Zady – собствена марка на едноименния онлайн търговец за облекла от висококачествени материали. "В някои случаи посредниците съвсем ще бъдат премахнати от веригата, като няма да са необходими физически магазини и складове", казват в доклада си от консултантската компания.

По-бързо и по-бързо...

... е другата тенденция в модерното пазаруване. Времето се е превърнало във важен фактор, който променя бизнес модела на ритейлърите. Клиентите искат да стигнат до стоката сега, веднага, да я платят по най-бързия начин и да я получат на момента. Времето за физическо пазаруване се съкращава чрез онлайн продажбите, но и това не е достатъчно. Доставката също трябва да се случва на момента. В отговор Amazon и Google разработват усилено модели за доставяне на поръчките в рамките на същия ден. "Очаква се и други търговци да следват същия подход. Прозорецът на доставката ще става все по-тесен и специфичен", се казва в доклада.

Скоростта оказва въздействие не само при доставките. Компаниите трябва да се адаптират бързо на всичко ново, което се появи на пазарната сцена. Не случайно в бизнеса с облекла най-конкурентоспособни са веригите за т.нар. бърза мода (fast fashion). От подиума до магазина една дреха се появява в рамките на седмици и бързо след това се заменя от по-нова и актуална.

Част от това забързано време е и все по-активното навлизане на мобилните телефони в пазаруването. На фона на прогнозите, че към края на 2015 г. почти всеки по света ще ползва мобилен телефон, звучи съвсем логично, че пазаруването през мобилно устройство вече е незаменим фактор, с който компаниите трябва да се съобразяват. "През следващите три години електронните продажби, направени през мобилен телефон, ще достигнат 638 млрд. долара. Това е точно толкова, колкото преди година беше цялата електронна търговия", се казва в доклада. Това ще подтикне търговците да развиват нови технологии и инструменти, които да отговорят на този тренд. Очилата на Google и часовникът на Apple са само част от тази мобилна вълна. Другата част са всички онези компании, които разработват приложения и позволяват бързо и сигурно плащане с едно натискане на бутона. За да отговорят на тази тенденция, търговците трябва да инвестират във високоскоростен Wi-Fi в магазините си и мобилни версии на интернет страниците си, казват от Deloitte.

Елате, хиляди туристи

През тази година за първи път се налага една друга тенденция, която досега не е била толкова отчетлива. Големите марки обръщат силно внимание на хората, които пътуват и пазаруват по време на пътуване. Според доклада на Deloitte над 1 млрд. души, или 15% от населението на света, пътуват зад граница на година. Затова някои компании се фокусират върху развитието на магазините си на международните летища. Там клиентите имат време, в добро настроение са и са готови да харчат пари. Летищата са се превърнали от места за евтино (duty free) в арена за луксозно пазаруване. Не случайно марки като Pernod Ricard или L’Oreal инвестират средства и усилия именно в магазините си на летищата.

Друг значим фактор са туристите, които комбинират ваканцията си с шопинг. В някои страни и за някои марки този тип клиенти са се превърнали в стратегически. Всяко пътуване на азиатските и най-вече китайските клиенти от средната класа е придружено с харченето на големи суми пари за луксозни стоки. Тенденцията е най-благопроятна за Западна Европа и САЩ, като във Франция например луксозният пазар се изчислява на 16 млрд. евро и половината от него идва благодарение на туризма. На т.нар. Travel Retail се гледа като на възможност да се привличат нови клиенти и създава лоялност към отделните марки.  

Технологиите се развиват толкова бързо, че е трудно да си винаги актуален. Освен това не всеки пазар го изисква. Има места, на които традициите все още са по-важни от нововъведенията. Но рано или късно дроновете действително ще ви доставят книгата. Или ако не са дронове, то ще са някакъв друг вид устройства, които ще ви преследват, без вие да усетите. Дори и пазаруването вече е като от друга планета.

 

Новият победител в Европа

Само 26 млн. долара. Точно толкова е разликата между най-голямата верига в Европа Carrefour и залепилата се веднага след нея на второ място Schwarz Group (Kaufland, Lidl). Това е дребна сума на фона на над 98.6 млрд. долара, които двете компании са направили през 2013 г. Почти сигурно е, че при едно ново преброяване година по-късно германската компания ще изпревари конкурента си от Франция и ще бъде обявена за новия номер едно в Европа. Това показва картината в класацията на най-големите вериги в света на Deloitte Global Powers of Retailing 2015. Подредбата е направена на базата на резултатите за финансовата 2013 г., която реално завършва през първата половина на 2014 г. Освен малката разлика между номер едно и две в Европа класацията показва и ясната тенденция за силен спад в бизнеса на едните и бърз растеж при другите. Докато Carrefour губи от бизнеса си с над 2% спрямо година по-рано, то германската група расте с цели 9.5%. Това е и най-големият ръст в групата на най-големите десет вериги в света. В нея пет от позициите, включително и първите две, са заети от американски, а останалите от европейски компании. Общият бизнес на топ 10 е пораснал с 2% спрямо предходната година, но пък е забавил темповете в сравнение с година преди това, когато имаше ръст от над 4%. От европейските компании пък само дискаунтърите имат ръст на продажбите, докато всички други – Metro, Tesco и Carrefour, падат.

Седите с колеги в обедната почивка някъде навън. Решили сте спонтанно къде ще седнете, никой не знае точното ви местоположение. След малко до вас долита дрон и ви доставя книгата, която преди половин или един час сте поръчали по Интернет.

Това не е сюжет от нова фентъзи книга, а съвсем близка реалност. Още миналата година най-големият онлайн търговец Amazon обяви плановете си да разработи нова система за доставки с помощта на дронове, които трябва да носят поръчката за половин час след нейното купуване. Компанията трябва да мине през куп административни пречки, преди да получи всички разрешения, но преди дни стана ясно, че американското патентно ведомство е одобрило идеята. Тоест една стъпка по-близо до реалността.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.