Циментовият завод в Девня за 320 млн. лв. вече работи

Фабриката на италианския собственик е сред най-големите в Европа, като ще работи и за износ

"Прозрачният цимент", който пръска светлината, и бетонни замазки, позволяващи бързо отводняване, са сред новите продукти на завода
"Прозрачният цимент", който пръска светлината, и бетонни замазки, позволяващи бързо отводняване, са сред новите продукти на завода    ©  Девня цимент
"Прозрачният цимент", който пръска светлината, и бетонни замазки, позволяващи бързо отводняване, са сред новите продукти на завода
"Прозрачният цимент", който пръска светлината, и бетонни замазки, позволяващи бързо отводняване, са сред новите продукти на завода    ©  Девня цимент

Една от най-големите индустриални инвестиции в страната е завършена. От петък работи новият завод на "Девня цимент", като изграждането му струваше 320 млн. лв. Освен по-голямо производство, насочено и за износ, разликата е, че част от продуктите ще са по нова технология от по-висок клас, като например прозрачен цимент. Мощностите ще работят и по-чисто, като половината от нужното гориво ще идва от преработени отпадъци.

Повече продукция и пазари

Повече от 4 хил. тона цимент дневно е капацитетът на новата производствена линия за клинкер и цимент в завършения завод на "Девня цимент", съобщи Карло Пезенти, главен изпълнителен директор на Italcementi Group, която е собственик на завода в Девня и на "Вулкан цимент" в Димитровград. Това прави българския завод сред най-големите в Европа.

Линията, която на практика представлява нов завод, беше открита от премиера Бойко Борисов, Карло Пезенти и посланика на Италия Марко Контичели. Старата фабрика ще затвори. Заводът в Девня е разположен в непосредствена близост до пристанище Варна-Запад, което улеснява експорта. Новото производство ще бъде 70% за местния пазар и 30% за износ. Фокус на компанията са страните от Черноморския регион и най-вече Румъния, Русия и Турция, където компанията през 2010 г. е продала инвестициите си. Тоест новата линия ще е възможност за групата да се върне на турския пазар като вносител.

Решението за инвестицията беше взето точно в пика на кризата и планът леко беше свит. Макар местния пазар на цимент още да е на 50% от върховите си нива, това не отказа италианския собственик. "Това е дългосрочна инвестиция и ние ще бъдем готови да се възползваме повече от другите при възстановяването на пазара. Може би не през 2015 г., но през 2016 г. И тогава ние ще имаме най-добрия капацитет, най-добрите продукти. Инвестирайки, когато пазарните нива са ниски, ние спестяваме пари при изграждането на нашето производство", обясни преди няколко месеца пред "Капитал" Пезенти.

По-различният цимент

"Нашите продукти са технологично много по-добри от тези, които в момента се предлагат на пазарите в Черноморския регион, така че гледаме с оптимизъм в тази посока", каза Стефано Коста, който от петък пое поста на изпълнителен директор на Italcementi Group в България. Според него стратегията на дружеството е чрез използване на най-модерните технологии да произвежда в България широка гама циментови продукти, сред които двата "хита" на компанията - iLight и iDrain.

Първият от тях е известен като "прозрачния цимент" заради пропускливостта на светлина благодарение на технологията за вграждани в бетонните конструкции на стъклени сегменти. Бетонните замазки, приготвяни с втория вид цимент, пропускат водата и влагата, което ги прави изключително подходящи за подови покрития, позволяващи бързо отводняване.

"Заради новите продукти, които предлагаме, усилията ни са насочени към търсенето на нови пазари както в Средиземноморието, така и в Африка и Северна Америка", каза още Стефано Коста. "В момента получаваме добра възвращаемост на инвестицията си, тъй като предлагаме различно качество от конкурентите си. Освен това Черноморието е регион, в който се развиват нови икономики – Крим, Русия, Украйна. Всички те търсят нови видове цимент, които ние предлагаме, затова прогнозите за възвращаемостта на инвестицията ни са много добри", допълни той.

По-чисто производство

Строителството на новата технологична линия в "Девня цимент" започна през 2012 г. Генералният изпълнител на проекта бе китайската компания Sinoma CBMI. Сега новата линия използва най-модерните технологии в производството на цимент в България и най-съвременните системи за контрол на безопасността и опазването на околната среда. Въвеждането й в експлоатация би трябвало да намали въглеродните и други вредни емисии, да доведе до нулево генериране на отпадъци и значителни намаления на консумираните енергия и вода.

"Новите инсталации имат възможността да използват алтернативни енергоносители като модифицирани горива (т.нар. RDF) и биомаса", каза Клаудио Диалберти, технически директор на Italcementi Group за България и Гърция. "Заводът беше създаден с идеята в него да се използват най-високите технологии на алтернативните горива, които се извличат от отпадъци. Това е голямо предизвикателство и ние се опитваме да увеличим обемите на отпадъците като гориво до 50% от общото количество на енергоносителите, които използваме", обясни още Диалберти. Отпадъците "Девня цимент" доставя от близките общини – Варна, Девня, Провадия и Търговище, като тече подготовка за покупка на гориво и от завода за преработка на отпадъци в Белослав.

"Тази година техническото ни предизвикателство е да достигнем 30 хил. т преработени отпадъци, като сме отворени към използването на "боклук" от цялата страна", каза още Деалберти. "По тази причина се опитваме да създадем мрежа с всички общини и компании, които се занимават с преработката на битови и промишлени отпадъци."

 

Пазарната среда

Приходите на "Девня цимент" за миналата година са 110 млн. лв., с близо 7% над предходната. Печалбата е 2.5 млн. лв., а в дружеството работят около 250 души.

Цялото производството на цимент в страната е около 2.1 млн. тона, което е доста под достигнатите през 2008 г. 4.8 млн. тона. В България има три производителя на цимент, като освен Italcementi Group, която е с 33% пазарен дял, другите са "Плевенски цимент" и "Холсим България" (бившият "Белоизворски цимент"), собственост на Holcim, и "Златна Панега цимент", закупени от гръцката Titan. Отделно има около 17-18% внос, който е основно от Турция. 

В момента сериозен проблем на компанията е нелоялната конкуренция на търговци, които предлагат на българския пазар цименти, произведени извън ЕС, които не отговарят на стандартите, обясниха от мениджмънта на "Девня цимент". До неотдавна проблем за дружеството беше и нелегалният внос на цимент, произведен в Турция. 

"Тук изобщо не става дума за създаването на ново законодателство", каза Стефано Коста. "Настояваме единствено за спазването на съществуващите закони и разпоредби в България и вече установените правила на пазара."

Още от Капитал