Apple създава конкурент на Spotify

Apple създава конкурент на Spotify

Компанията иска да навлезе на растящия пазар на музикален стрийминг

5803 прочитания

© ROBERT GALBRAITH


Apple ще навлезе на пазара на музикален стрийминг, за да защити позициите си в индустрията, застрашени от спадащите продажби на iTunes, съобщава Wall Street Journal. Технологичният гигант се подготвя да пусне директен конкурент на популярни услуги като Spotify, които позволяват на потребителите да слушат музика директно през интернет, вместо да я купуват.

През 2003 г. Apple започна да предлага сваляне на отделни песни срещу заплащане от платформата iTunes, което превърна компанията в най-големия търговец на музика в света. Анализаторите очакват обявяването на новата услуга, което се очаква да стане официално през следващата седмица, да има също толкова голям ефект върху музикалния пазар. Макар да изостава в тази сфера, Apple може да предприеме агресивна кампания сред милионите си абонати в iTunes, за да ги убеди да използват новия модел, който ще е достъпен на техните мобилни устройства по същия начин като досегашните услуги.

Нов модел

Според представители на музикалната индустрия Apple отговаря за между 80 и 85% от продажбите на музика през интернет в световен мащаб. Компанията обаче няма позиции на пазара на стрийминг, който е единственият в музикалния сектор, който отбелязва значителен растеж. В САЩ 86% от пазара на музикален стрийминг се държи от Spotify, като според експертите делът на компанията в световен мащаб е подобен.

Според източници на WSJ за новата си услуга Apple ще иска месечен абонамент в размер на 10 долара. Компанията предвижда само малка част от песните да бъдат пуснати за свободно слушане. Spotify от своя страна дава възможност на потребителите освен платен абонамент да използват и версия на услугата, съдържаща реклами. Apple предвижда и създаване на интернет радиа, които ще се издържат чрез реклами.

Запознати с плановете заявяват, че Apple е готова да жертва бизнеса си със сваляне на музика за сметка на стрийминга. Новият модел с месечен абонамент предлага възможности за по-големи печалби както за Apple, така и за големите музикални издатели. Според източниците компанията може би ще подтиква потребителите, вместо да купят даден албум за 10 долара, да платят месечен абонамент.

В момента Apple работи усилено за финализиране на работата по новата услуга и осигуряване на лицензионни сделки с големите музикални компании. Засега още не са постигнати споразумения с три големи издателя - Universal Music Group, Sony Music Entertainment и Warner Music Group. Ако не успее да подсигури сделките до следващата седмица, обявяването на новата услуга може да бъде отложено, но според експертите от сектора това е малко вероятно.

Не всички в музикалната индустрия обаче са оптимисти по отношение на тези промени. Някои артисти и по-малки издатели имат оплаквания, свързани с ниските доходи, които получават от стрийминг услугите, както и малкото контрол, който имат над интелектуалната си собственост.

Променящ се пазар

През миналата година iTunes Store е имал 110 млн. потребители, които са изхарчили средно малко над 30 долара за 12-те месеца. Убеждаването на значителна част от тези потребители да се прехвърлят към услуга, струваща 120 долара годишно, ще е трудна задача, но може да донесе значителни печалби. Подобен ход освен това може да има обратен ефект, ако към новите услуги се насочат много от потребителите, харчещи суми над 120 долара годишно.

За компанията поддържането на лидерските позиции на музикалния пазар не е въпрос само на пари. Бизнесът с iTunes и музикалните плеъри iPod беше в основата на възраждането на компанията под ръководството на покойния Стив Джобс. През последните години обаче продажбите намаляват заради прехвърлянето на потребителите към стрийминг услуги, включително YouTube. По данни на индустрията през 2014 г. продажбите на музика през интернет са спаднали с 8% до 3.6 млрд. долара в световен мащаб. Същевременно приходите от услуги с абонамент са се увеличили с 45% до 1.6 млрд. долара.

Apple ще навлезе на пазара на музикален стрийминг, за да защити позициите си в индустрията, застрашени от спадащите продажби на iTunes, съобщава Wall Street Journal. Технологичният гигант се подготвя да пусне директен конкурент на популярни услуги като Spotify, които позволяват на потребителите да слушат музика директно през интернет, вместо да я купуват.

През 2003 г. Apple започна да предлага сваляне на отделни песни срещу заплащане от платформата iTunes, което превърна компанията в най-големия търговец на музика в света. Анализаторите очакват обявяването на новата услуга, което се очаква да стане официално през следващата седмица, да има също толкова голям ефект върху музикалния пазар. Макар да изостава в тази сфера, Apple може да предприеме агресивна кампания сред милионите си абонати в iTunes, за да ги убеди да използват новия модел, който ще е достъпен на техните мобилни устройства по същия начин като досегашните услуги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал