КЗК защити bTV срещу кабелните оператори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК защити bTV срещу кабелните оператори

Председателят на КЗК Петко Николов за пореден път отхвърля жалба на кабелни оператори, свързана с мултиплексите.

КЗК защити bTV срещу кабелните оператори

Малките тв разпространители искаха публичност на цените и условията за доставка на каналите на едро

Паулина Михайлова
4197 прочитания

Председателят на КЗК Петко Николов за пореден път отхвърля жалба на кабелни оператори, свързана с мултиплексите.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Цените на телевизионните канали за разпространителите ще останат тайна в сектора, а големите медийни групи могат спокойно да продължат да ги договарят с всеки оператор поотделно, както и да поставят допълнителни условия на платформените оператори.

Това са изводите от приключилото в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) производство, поискано от Националното сдружение на малките и средните кабелни оператори (НСМСКО) срещу bTV. Решението на регулатора, взето в края на миналата седмица, защитава практиката на тв групата и оставя без резултат оплакванията малките разпространители.

Равни, по-равни, мултиплекси

Към момента тв доставчиците плащат на създателите на съдържание за каналите им месечни такси според броя на абонатите си, като въпросните цени са държани в строга тайна от телевизиите и се договарят с всеки разпространител поотделно и с условия за конфиденциалност. В същото време собствениците на програмите плащат на оператора на цифровата платформа за ефирно разпространение (мултиплекса), за да ги доставя той до желаещите крайни клиенти безплатно за тях.

Именно тези постановки са повод за непрекъснато недоволство на собствениците на разпространителите на платена телевизия - оказва се, че, грубо казано, с техните пари медийните групи финансират безплатния си достъп до крайни абонати, субсидирайки мултиплексите (всъщност това е "НУРТС диджитъл").

В жалбата си до КЗК, подадена през април 2013 г., НСМСКО иска от регулатора да задължи телевизионните оператори да обявяват публично договорните си цени и условия и да инициира промяна в законите за електронните съобщения и за радиото и телевизията, която да доведе до равни права на всички платформени оператори (ефирни или не).

Твърдението на сдружението е, че bTV е приложила нелоялни търговски практики към членовете му на два пъти през 2010 и 2013 г., като едновременно е вдигнала цените за каналите си към тях и е пускала рекламни съобщения, насочвайки клиентите към няколко големи оператора.

Да можеш да искаш

По-конкретно от НСМСКО разказват в жалбата си към КЗК, че през 2010 г. bTV е прекратила едностранно подаването на няколко свои канала към няколко малки оператора, отправяйки към тях ред искания, като например да включат в пакетите си към абонатите bTV Action и Ring.bg и да запазят място в същите пакети и на bTV Lady. В същото време телевизията е поискала многократно увеличение на цените на пакета от програми и е наложила забрана отделни канали да се купуват самостоятелно.

При следващото договаряне - през 2012 г., bTV разширява условията, въвеждайки т.нар. минимални гаранции, тоест определен от нея минимален брой абонати, въз основа на който се начисляват таксите за каналите, като този брой се увеличава ежегодно. При същото договаряне телевизията настоява и да получи достъп до билинг системите на операторите. Едновременно с това bTV е излъчвала реклами, насочващи абонатите към БТК, "Близу", "Нет 1", "Мобилтел" и др.

Има конкуренция, няма проблем

Решението на КЗК е, че нарушение от страна на bTV няма, накратко - защото позицията на телевизията на пазара на създаване на телевизионно съдържание не е монополна. И след като "Нова" има близки до нея резултати като гледаемост, на въпросния пазар има конкуренция. Тоест няма основания поведението на първата телевизия да бъде обект на каквито и да било мерки от антитръстовия регулатор.

Що се отнася до мултиплекса - становището на КЗК е, че доколкото той е само "тръба" за пренос на сигнала и не добавя стойност към услугата, а платформените оператори добавят такава (като пакетират каналите), няма основания да се иска равнопоставено третиране на двата типа тв доставка.

Това е пореден опит на тв разпространителите да предизвикат повече прозрачност при определянето на тарифите на телевизиите, който отново завършва без успех.

Цените на телевизионните канали за разпространителите ще останат тайна в сектора, а големите медийни групи могат спокойно да продължат да ги договарят с всеки оператор поотделно, както и да поставят допълнителни условия на платформените оператори.

Това са изводите от приключилото в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) производство, поискано от Националното сдружение на малките и средните кабелни оператори (НСМСКО) срещу bTV. Решението на регулатора, взето в края на миналата седмица, защитава практиката на тв групата и оставя без резултат оплакванията малките разпространители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK