С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 юни 2015, 7:50, 4011 прочитания

КЗК защити bTV срещу кабелните оператори

Малките тв разпространители искаха публичност на цените и условията за доставка на каналите на едро

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Цените на телевизионните канали за разпространителите ще останат тайна в сектора, а големите медийни групи могат спокойно да продължат да ги договарят с всеки оператор поотделно, както и да поставят допълнителни условия на платформените оператори.

Това са изводите от приключилото в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) производство, поискано от Националното сдружение на малките и средните кабелни оператори (НСМСКО) срещу bTV. Решението на регулатора, взето в края на миналата седмица, защитава практиката на тв групата и оставя без резултат оплакванията малките разпространители.


Равни, по-равни, мултиплекси

Към момента тв доставчиците плащат на създателите на съдържание за каналите им месечни такси според броя на абонатите си, като въпросните цени са държани в строга тайна от телевизиите и се договарят с всеки разпространител поотделно и с условия за конфиденциалност. В същото време собствениците на програмите плащат на оператора на цифровата платформа за ефирно разпространение (мултиплекса), за да ги доставя той до желаещите крайни клиенти безплатно за тях.

Именно тези постановки са повод за непрекъснато недоволство на собствениците на разпространителите на платена телевизия - оказва се, че, грубо казано, с техните пари медийните групи финансират безплатния си достъп до крайни абонати, субсидирайки мултиплексите (всъщност това е "НУРТС диджитъл").

В жалбата си до КЗК, подадена през април 2013 г., НСМСКО иска от регулатора да задължи телевизионните оператори да обявяват публично договорните си цени и условия и да инициира промяна в законите за електронните съобщения и за радиото и телевизията, която да доведе до равни права на всички платформени оператори (ефирни или не).



Твърдението на сдружението е, че bTV е приложила нелоялни търговски практики към членовете му на два пъти през 2010 и 2013 г., като едновременно е вдигнала цените за каналите си към тях и е пускала рекламни съобщения, насочвайки клиентите към няколко големи оператора.

Да можеш да искаш

По-конкретно от НСМСКО разказват в жалбата си към КЗК, че през 2010 г. bTV е прекратила едностранно подаването на няколко свои канала към няколко малки оператора, отправяйки към тях ред искания, като например да включат в пакетите си към абонатите bTV Action и Ring.bg и да запазят място в същите пакети и на bTV Lady. В същото време телевизията е поискала многократно увеличение на цените на пакета от програми и е наложила забрана отделни канали да се купуват самостоятелно.

При следващото договаряне - през 2012 г., bTV разширява условията, въвеждайки т.нар. минимални гаранции, тоест определен от нея минимален брой абонати, въз основа на който се начисляват таксите за каналите, като този брой се увеличава ежегодно. При същото договаряне телевизията настоява и да получи достъп до билинг системите на операторите. Едновременно с това bTV е излъчвала реклами, насочващи абонатите към БТК, "Близу", "Нет 1", "Мобилтел" и др.

Има конкуренция, няма проблем

Решението на КЗК е, че нарушение от страна на bTV няма, накратко - защото позицията на телевизията на пазара на създаване на телевизионно съдържание не е монополна. И след като "Нова" има близки до нея резултати като гледаемост, на въпросния пазар има конкуренция. Тоест няма основания поведението на първата телевизия да бъде обект на каквито и да било мерки от антитръстовия регулатор.

Що се отнася до мултиплекса - становището на КЗК е, че доколкото той е само "тръба" за пренос на сигнала и не добавя стойност към услугата, а платформените оператори добавят такава (като пакетират каналите), няма основания да се иска равнопоставено третиране на двата типа тв доставка.
Това е пореден опит на тв разпространителите да предизвикат повече прозрачност при определянето на тарифите на телевизиите, който отново завършва без успех.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 940 прочитания

Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers Just Eat отхвърли офертата за 5.7 млрд. евро от Naspers

Британската група за доставки на храна предпочита да се продаде на гиганта в сектора Takeaway

23 окт 2019, 755 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Fiat Chrysler отлага работата по нови модели

Автомобилният концерн търси партньор, с който да споделя разходите

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10