Червените столове идват

АИКО и Моббо имат годишни продажби от почти 60 млн. лв., с които са втори в мебелния сектор

Червените столове идват

Най-голямата австрийска верига за мебели купува дял в българската АИКО

Зорница Маркова
13452 прочитания

АИКО и Моббо имат годишни продажби от почти 60 млн. лв., с които са втори в мебелния сектор

© Надежда Чипева


Червените великански столове са разпръснати из цяла Австрия. Има ги на близо 50 места, което за страна с територия, по-малка от тази на България, си е сериозно покритие. Там, където има червен стол, има и магазин на веригата за мебели XXXLutz, а те са нейният отличителен знак.

В момента, в който празнува своята 70-годишнина, третият по големина търговец на мебели в света си направи нов подарък. Австрийската компания се е договорила да придобие дял от българските АИКО и Моббо, а новината беше официално потвърдена за "Капитал" от двете страни по сделката. Инвестицията се случва в момент, когато много чужди компании, особено в сферата на търговията, напускат страната. Това прави новото партньорство още по-интересно.

От двете страни са лаконични по отношение на конкретните си планове. Австрийците купуват дял в българските вериги, но не обявяват официално колко е той. Източници на "Капитал" съобщиха, че засега делът е миноритарен. От XXXLutz казват само, че това за тях е стратегически ход за навлизане на българския пазар като част от стратегията им да растат в региона.

Сделката още не е финализирана. През миналата седмица за нея беше съобщено пред КЗК. Пред австрийския антимонополен орган, който също трябва да я одобри, още няма внесено заявление, показа проверка на "Капитал". Цената на покупката също остава в тайна.

Ще растем заедно

Австрийците влизат на българския пазар през местен партньор, защото се доверяват на неговия опит, разказаха за "Капитал" запознати с процеса. Затова и на този етап управлението на българските вериги ще остане в ръцете на собственика Мариан Душков и местните мениджъри. Той ще взема решенията как и дали ще се променя профилът на двете вериги АИКО и Моббо. Двете марки ще се запазят. Душков също отказа подробности около сделката.

Новите партньори имат намерения да разрастват мрежата в България, съобщиха от австрийската верига. "За АИКО и Моббо ще се отвори възможност за експанзия и в други български градове. Групата XXXL е известна с големите си финансови възможности. Тези средства ще потекат и към България", казва чуждият инвеститор.

Това, което сделката със сигурност ще осигури на българските две вериги, е достъп до международно и дългогодишно ноу-хау и по-важното – преференциални условия при закупуването на стоките за магазините си. Австрийската група XXXLutz като един от най-големите играчи с световен мащаб има регионални логистични центрове, през които купува мебелите за своите магазини. Като част от групата на австрийския търговец българският партньор ще може да се възползва от преференциалните условия като "клиент на едро". Това ще го направи по-конкурентоспособен на българския пазар и по-гъвкав в ценообразуването.

Австрийците възнамеряват да потърсят също така и бъдещи партньори сред доставчиците на АИКО и Моббо, като купуват произведени в България мебели и ги продават в своята мрежа в другите страни.

"Има инвестиционен план за разрастване. Но към момента няма задвижен нито един нов обект", казаха от офиса на АИКО и Моббо.

<#text>

Стратегически инвеститор

Австрийският купувач е един от сериозните и мащабни играчи на международния мебелен пазар. Компанията има бизнес в 8 европейски държави, собственик е на близо 200 магазина, а оборотът й за миналата година е над 3.3 млрд. евро. Веригата е собственост на стара австрийска фамилия и е създадена непосредствено след Втората световна война. Днешните собственици и мениджъри на групата са синовете на нейните създатели - адвокатът Рихард Сайферт и неговата съпруга Гертруде по баща Лутц. В един период от новата история на компанията до 2009 г. съсобственик и мениджър на XXXL e сегашният финансов министър на Австрия Ханс Йорг Шелинг.

Бизнесът им започва с ръчно изработване на мебели, постепенно преминава в търговия, като след средата на 70-те започва активен курс на експанзия.

В момента разширяването на групата е насочена основно към Централна и Източна Европа. Това е и причината веригата да стъпи на пазара в България.

"Ние вярваме както в растежа на българския пазар, така и на другите страни в Централна и Източна Европа. Този регион ще се развива по-бързо от западните пазари", коментираха от компанията.

Освен в България австрийската група има бизнес още в Чехия, Словакия, Унгария, Словения, Хърватия, Сърбия. В много от случаите компанията се възползва от слабостите на своите закъсали конкуренти, като купува от тях магазини на разпродажба. Така например в началото на годината придоби обекти на Baumax в Унгария. Навлизането й в някои градове в Германия също се случва чрез изкупуването на местни малки вериги в затруднение.

Австрийската мебелна група има няколко марки, които са позиционирани в различни сегменти. Основната е едноименната XXXLutz, която е в средния и малко над средния сегмент. Möbelix е дискаунт верига, която се фокусира върху клиентите в ниския клас.

Вече и в България

С навлизането си в България австрийската компания попада на пазар, на който има голям брой играчи, силна конкуренция и ниско потребление. В същото време от дружеството са оптимисти за положителното развитие на средата. Дори и очакванията им да не се сбъднат обаче, рискът едва ли е толкова голям, при положение че австрийската група има миноритарен дял.

Групата XXXLutz реално купува втората по големина компания на местния пазар, която е с дистанция след първата – IKEA. През миналата година шведската верига има продажби за над 72 млн. лв, докато АИКО – малко над 48.5 млн. лв. Българската верига обаче има ръст на приходите от 12% спрямо година по-рано, а през 2013 г. бизнесът й е пораснал със 17%. Положителни са тенденциите и при втората верига в групата на АИКО – по-евтината Моббо. През миналата година магазините й имат продажби за близо 10 млн. лв. и печалба от около половин милион лева. Веригата бележи ръст и при двата измерителя спрямо предходните периоди.

IKEA също е пораснала през миналата година - с 4%. Интересното при тази компания е, че за три години увеличава рязко приходите си и през 2014 г. дори излиза за пръв път на печалба, откакто е на българския пазар. Много важно за дружеството е, че имаме нула лева заемен капитал, т.е. нямаме банкови заеми, подчертават от компанията.

"Проучванията ни показват, че през миналата година пазарът запазва нивата си, но ние растем. Обяснението ни е, че привличаме клиенти от конкуренти, като предлагаме правилни продукти на добра цена. Тази година дотук пазарът е същият, няма нито оживление, нито спад. Но все пак най-силният сезон за сектора тепърва предстои", коментира маркетинг мениджърът на българската компания Петър Василев.

Сделката за АИКО идва по естествен път след развитията на пазара през последните три-четири години. След навлизането на IKEA през 2011 г. средата стана значително по-конкурентна и местните играчи потърсиха нови форми и варианти, за да реагират на дошлия международен играч. Някои се профилираха, други промениха ценовата си политика, трети започнаха да предлагат допълнителни услуги, за да привлекат клиенти, естествено някои не устояха на конкуренцията и приходите им паднаха.

С привличането на XXXLutz българският номер две си осигурява силен международен играч зад гърба, който може да му помогне както при последващо разрастване, така и в развитието на по-конкурентен бизнес. За клиентите това със сигурност е положителен сигнал и обещание за по-голямо разнообразие и ценова борба на пазара.

Червените великански столове са разпръснати из цяла Австрия. Има ги на близо 50 места, което за страна с територия, по-малка от тази на България, си е сериозно покритие. Там, където има червен стол, има и магазин на веригата за мебели XXXLutz, а те са нейният отличителен знак.

В момента, в който празнува своята 70-годишнина, третият по големина търговец на мебели в света си направи нов подарък. Австрийската компания се е договорила да придобие дял от българските АИКО и Моббо, а новината беше официално потвърдена за "Капитал" от двете страни по сделката. Инвестицията се случва в момент, когато много чужди компании, особено в сферата на търговията, напускат страната. Това прави новото партньорство още по-интересно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход