Законовите вериги за веригите се смекчиха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Законовите вериги за веригите се смекчиха

Веригите одобряват и предложението за помирителна комисия към Министерството на земеделието и храните

Законовите вериги за веригите се смекчиха

Организацията им харесва редакциите, предложени за второ четене от Делян Добрев и група народни представители

Мара Георгиева
4703 прочитания

Веригите одобряват и предложението за помирителна комисия към Министерството на земеделието и храните

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Допълнителните правила, по които ще работят веригите, явно ще претърпят сериозни промени в посока смекчаване. Това личи от внесените от депутата от ГЕРБ Делян Добрев предложения за второ четене в Закона за защита на конкуренцията. В сходна посока са и текстове, написани от Реформаторския блок. По-облекченият вариант се харесва и на големите търговци, стана ясно от организирана пресконференция от Сдружението за модерна търговия в България. Мнението и на останалите партии ще стане ясно в четвъртък, когато текстовете ще бъдат гласувани в икономическата комисия в парламента.

Това е пореден трети опит за специална регулация на отношенията между големите търговци и техните доставчици. Те бяха внесени от БСП и подкрепени от ДПС, след което приети от предишното Народно събрание, но благодарение на президентско вето не влязоха в сила. Тази пролет социалистите отново внесоха проекта си и той мина първо четене с обещание от управляващите за сериозни редакции. Сега те са факт - през предложенията на Делян Добрев и група депутати.

Най-общо отпадат "опасните" текстове, които щяха да позволят на КЗК да се намесва грубо в чисто пазарни отношения на търговци от всички сектори. И вместо да облекчат малките производители в работата им с веригите, щяха да ги изгонят от много обекти. Сега текстовете или отпадат, или са редактирани в доста по-смекчен вариант, а глобите за нарушенията са намалени драстично.

Петте разлики

Преди: Имуществена санкция при неспазване на записаните задължения в размер до 10% от общия оборот за предходната финансова година.

Сега: Наказанието да не е за целия оборот на дружеството, а да е 10% от оборота от продажбата на конкретния продукт. Санкцията трябва да е не по-малко от 10 000 лв., а когато няма реализиран оборот, КЗК да налага имуществена санкция в размер от 10 000 до 50 000 лева.

Преди: Критериите за определяне и оценка на пазарното положение на предприятията със значителна пазарна сила се определят с методика, разработена от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Сега: КЗК да се произнася дали някоя компания е със силна позиция само ако има оплакване от контрагент.

Преди: Предприятията се задължават да публикуват на интернет страницата си типови договори и/или общи условия, които преди това са получили оценка за съответствие от КЗК.

Сега: Текстът отпада.

Преди: Агенцията по храните да прави преценка кои "такси и услуги" между търговци и доставчици имат "непропорционална и прекомерна цена".

Сега: Отпада.

Преди: Задължение за търговец, който предлага стока под собствена марка, да предлага и всички останали стоки на производителя от същия вид.

Сега: Отпада. То веригите обясняват, че практически това е невъзможно заради ограниченото пространство в търговските обекти и че не може да се предлагат стоки по задължение, без да има интерес на потребителите към тях.

Първо помирение

От сдружението обявиха, че най-доброто предложение в новите текстове е за създаване на помирителна комисия към министъра на земеделието и храните. Тя ще съдейства за разрешаването на спорове между производители и търговци на храни, преди те да бъдат отнесени към КЗК или към съда. Производството пред помирителната комисия е безплатно, пише в предложенията на Добрев. Представителите на търговските вериги смятат, че създаването на тази комисия е в духа на европейската практика отношенията между производители и търговци да се крепят на саморегулации.

Мнозинството на гласовете против регулациите

Още при първото представяне на проектозакона по време на предишното Народно събрание той предизвиква полюсни оценки. Най-голям привърженик на проектозакона е съюз "Произведено в България". Срещу предложенията са търговските вериги, както и работодателски организации. Неотдавна Германо-българската индустриално-търговска камара изрази силни притеснения за вредно влияние от предлаганите промени в ЗЗК. От камарата коментираха, че основните проблеми в проекта са три – неясният термин "значителна пазарна сила", задължението за публикуване на общите условия и типови договори, които трябва да са одобрени от КЗК, и високите глоби.

От Българската търговско-промишлена палата също изразиха становище, според което подготвените промени в законодателството за търговските вериги нарушават три основни конституционни принципа - за разделение на властите, за свобода на договарянето и за равнопоставеността на стопанските субекти. Свое становище с аргументи против конкретни текстове в проектозакона изрази и Българската стопанска камара.

"Предложенията между първо и второ четене са по-смекчени в сравнение с първия вариант на проектозакона, но все още има доста формулировки под въпрос. Понятието "значителна пазарна сила" почти се покрива с понятието "господстващо положение", което съществува в сега действащия ЗЗК. Не виждам смисъл от въвеждане на ново понятие. Няма пречки при възникнал проблем и злоупотреба веригите да бъдат санкционирани и при сегашните нормативни разпоредби. Всичко е въпрос на подход и на анализ, съобразен с конкретния казус", коментира магистърът по право и бивш член на КЗК Румяна Карлова.

Допълнителните правила, по които ще работят веригите, явно ще претърпят сериозни промени в посока смекчаване. Това личи от внесените от депутата от ГЕРБ Делян Добрев предложения за второ четене в Закона за защита на конкуренцията. В сходна посока са и текстове, написани от Реформаторския блок. По-облекченият вариант се харесва и на големите търговци, стана ясно от организирана пресконференция от Сдружението за модерна търговия в България. Мнението и на останалите партии ще стане ясно в четвъртък, когато текстовете ще бъдат гласувани в икономическата комисия в парламента.

Това е пореден трети опит за специална регулация на отношенията между големите търговци и техните доставчици. Те бяха внесени от БСП и подкрепени от ДПС, след което приети от предишното Народно събрание, но благодарение на президентско вето не влязоха в сила. Тази пролет социалистите отново внесоха проекта си и той мина първо четене с обещание от управляващите за сериозни редакции. Сега те са факт - през предложенията на Делян Добрев и група депутати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • sto67nes

    ........Няма пречки при възникнал проблем и злоупотреба веригите да бъдат санкционирани и при сегашните нормативни разпоредби. Всичко е въпрос на подход и на анализ, съобразен с конкретния казус"...........

    Да,ама НЯМА ТАКИВА......., И веригите все са на загуба, за какво да плащат и данък печалба....;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK