Смекчените правила за веригите минаха през икономическа комисия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Смекчените правила за веригите минаха през икономическа комисия

Смекчените правила за веригите минаха през икономическа комисия

Промените в Закона за защита на конкуренцията трябва да бъдат окончателно гласувани в зала

Мара Георгиева
4010 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Икономическата комисия на парламента разгледа и одобри на второ четене промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), регулиращи отношенията между търговските вериги и доставчиците им. Депутатите подкрепиха предложенията, направени от Делян Добрев и група народни представители, сред които Йордан Цонев и Мартин Димитров.

Най-общо  - с гласуваните текстове отпадат опасенията, че ще бъде въведен нов регулативен административен режим по отношение на една немалка част от бизнеса, а не само за търговските вериги. Отпада и страхът, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще се меси в чисто пазарни отношения между партньори от всички сектори. 

По-малко ограничения

Депутати от всички парламентарни партии в икономическата комисия гласуваха да отпадне понятието "значителна пазарна сила", срещу което имаше доста възражения, включително и това, че то в 99% повтаря сега съществуващото в ЗЗК понятие "предприятие с господстващо положение". Комисията гласува да отпадне и предвиденото намерение критериите за определяне и оценка на пазарното положение на предприятията със значителна пазарна сила да се определят в методика, която КЗК ще приеме. Антимонополният орган ще може да се произнася дали някоя компания е със силна пазарна позиция само ако има оплакване от контрагент.

Всички 16 депутати в комисията гласуваха за текст, в който се забранява "всяко действие или бездействие на предприятие с по-силна позиция при договаряне (бел. авт. - ново понятие в проекта), което е в противоречие с добросъвестната търговска практика и уврежда или може да увреди интересите на потребителите и на по-слабата страна при договарянето". В първоначалното предложение като "по-слаба страна" беше записано изрично, че това е "микро-, малко или средно предприятие", но срещу това се обявиха и депутати, и представители на бизнеса и в крайна сметка то отпадна.

Димитър Маджаров, производител на млечни и месни продукти, заяви директно, че според критериите за заети неговата компания се смята за голяма, но той като производител не се смята за "силна страна" при договарянето.

Не срещна подкрепа обаче предложението на представителите на 12 браншови организации от хранителната индустрия в текста да бъде записано, че става дума за "купувачи на стоки, предназначени да продажби на дребно". Мотивът – законът урежда принципни положения, а не въвежда секторни приоритети. Депутатите в комисията гласуваха да отпадне първоначално предвиденото задължение предприятията с общ годишен оборот над 50 млн. лв. да публикуват на интернет страницата си типови договори и/или общи условия с търговските вериги, които преди това са получили оценка за съответствие от КЗК.

Отпадна и предложението имуществената санкция при неспазване на записаните задължения в размер до 10% от общия оборот за предходната финансова година. По думите на председателя на комисията Петър Кънев тези прекалено високи санкции са били сред пречките, забавили приемането на закона досега. Комисията гласува за това санкцията да не се налага върху целия оборот на дружеството, а да е 10% от оборота от продажбата на конкретния продукт. Сумата трябва да е не по-малко от 10 000 лв., а когато няма реализиран оборот, КЗК да налага имуществена санкция в размер от 10 000 до 50 000 лева.

Отложено за уточнение

Преходните и заключителните разпоредби на проектозакона препращат към промени в Закона за храните и уреждат създаването на помирителна комисия към министъра на земеделието и храните. Тя ще съдейства за разрешаването на спорове между производители и търговци на храни, преди те да бъдат отнесени към КЗК или към съда. Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз "Произведено в България", заяви, че организацията не е против текстовете, даващи възможност на фирмите от хранителната индустрия да уреждат споровете си с търговците първо чрез помирителната комисия, но попита как ще се регулират отношенията в другите браншове – например битова химия, домашни потреби, козметика и др.

Депутатите от икономическата комисия на парламента обаче отложиха приемането на този параграф, тъй като един от текстовете в него гласи, че "договорът за продажба на храни, предназначени за последваща продажба, се сключва в писмена форма". Владимир Иванов, председател на Държавната комисия за стоковите борси и тържищата, изрази опасения, че изискването за писмени договори ще затрудни сериозно ежедневната работа на стотици малки търговци в 2900-те обекта за търговия, които държавната комисия контролира. Затова народните представители - членове на комисията, решиха да обмислят по-внимателно формулировката за изискването за писмените договори.

В КЗК с ограничен брой мандати

Депутатите от икономическата комисия на парламента приеха предложението на Петър Славов и Мартин Димитров от Реформаторския блок, според което "членовете на Комисията за защита на конкуренцията могат да бъдат преизбирани веднага само за още един мандат". То цели да ограничи многомандатното участие на едни и същи хора в ръководството на антимонополния орган. Срещу предложението се обяви единствено Йордан Цонев от ДПС, който се аргументира: "Между първо и второ четене на всеки закон за изменение и допълнение на действащ закон трябва да се внасят текстове, които имат отношение към изменението, което се прави." И тъй като в случая с промените в закона се уреждат отношенията между търговци и доставчици, Цонев предложи на вносителите да депозират нов закон за изменение и допълнение на ЗЗК, свързан с устройството на КЗК. С девет гласа "за" на депутати от всички парламентарни сили, един "против" и петима "въздържали се" обаче предложението бе прието и ще влезе за разискване в зала. Мандатът на Петко Николов, който е за втори път начело на КЗК, изтича през септември.

Икономическата комисия на парламента разгледа и одобри на второ четене промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), регулиращи отношенията между търговските вериги и доставчиците им. Депутатите подкрепиха предложенията, направени от Делян Добрев и група народни представители, сред които Йордан Цонев и Мартин Димитров.

Най-общо  - с гласуваните текстове отпадат опасенията, че ще бъде въведен нов регулативен административен режим по отношение на една немалка част от бизнеса, а не само за търговските вериги. Отпада и страхът, че Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще се меси в чисто пазарни отношения между партньори от всички сектори. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Игри без граници

Игри без граници

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK