"Лидл" измести "Билла" от второто място при веригите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

"Лидл" измести "Билла" от второто място при веригите

"Надявам се в България да се утвърждават и нишовите вериги."

"Лидл" измести "Билла" от второто място при веригите

Целта ни е след пет години да сме лидер на пазара, казва управителят на "Лидл България" Милена Драгийска-Денчева пред "Капитал"

36303 прочитания

"Надявам се в България да се утвърждават и нишовите вериги."

© Анелия Николова


За четири години от отварянето на първия си магазин германският дискаунтър Lidl стана втората по големина верига за търгония на дребно в страната. Тя порасна с 26% за 2014 г. спрямо предходната година и с приходи от почти 540 млн. лв. измести от позицията Billa, макар и с малко. Това показва класацията "Капитал 100" за най-големите компании в страната, която ще излезе на 3 юли. Дистанцията с лидера "Кауфланд България" е огромна - над два пъти. Но пък "Лидл" прави заявка след пет години да го изпревари. Любопитна подробност е, че конкуриращият се дует е с един и същ собственик - германската група Schwarz. Но в България от ръководството на двете вериги винаги са твърдeли, че са конкуренти и взимат решенията си абсолютно самостоятелно.

Към края на миналата година "Лидл" има 76 магазина, а планът за 2015 г. е само за три нови обекта. Средносрочна програма не е обявена публично, но без силна експанзия изпреварването на "Кауфланд" ще е трудно. Лидерът стъпи по-рано в България - откри първия си магазин през 2006 г., като залага само на големи хипермаркети. "Лидл" има различни формати, като навлезе и в централните части на София с обекти под наем. И докато "Кауфланд" вече от години работи на печалба, то "Лидл" все още е на загуба, макар и намаляваща.

Битката с "Билла" едва ли е приключила. Веригата обяви амбициозен план за 40 нови обекта, без да уточни за колко години, след като собственикът й се отказа да я продава. 2014 г. е добра и за "Билла" - приходите й растат с 5% до малко над 520 млн. лв. Търговецът е сред най-ранно влезлите - с първи обект през октомври 2000 г. и е с най-много магазини - 93. Германският й притежател REWE има и втора верига в страната - Penny, който също леко расте през миналата година.

Продължава да пада оборотът на Metro - до 677 млн. лв. за 2014 г. Компанията обаче се позиционира по-скоро в сегмента на дистрибуцията, залагайки най-вече на концепцията на доставчик за професионалисти (малки магазини, хотелиери, ресторантьори, кетъринг оператори) и затова не се смята за конкурент на класическите големи ритейлърски вериги.

За конкуренцията, разместванията и плановете на "Лидл" зададохме въпроси на управителя Милена Драгийска-Денчева, на които тя отговори писмено. Драгийска-Денчева е в системата на Lidl от 2002 г. като регионален мениджър по продажбите за регионите на Щутгарт и Карлсруе в Германия. Продължава в централата в Некарсулм, а впоследствие в австрийското поделение. Оглавява българското дружество от създаването му през 2007 г.

По последна информация имате 77 магазина. Докъде искате да растете? В кои градове? С какъв формат магазини - големи, малки, собствени, под наем?

Експанзията ще продължава, но е нормално това да става с по-бавни темпове от досега. Определено "Лидл" предпочита собственост върху локациите си, но сме практикували и други форми. Нека напомня и за старта на друг голям наш проект - планирания втори логистичен център (бел. авт. - до Ямбол).

Кой е основният ви конкурент и как избирате локации за новите си обекти? Колко от обектите ви са в близост до такива на Penny?

Локациите за новите ни обекти се определят по няколко критерия. Наред със стратегическия анализ на демографски и икономически показатели решаващи са още например удобен достъп до магазина - пешеходно и с автомобил, възможност за изграждане на достатъчно щедър паркинг и търговска площ, позволяваща оптимално разполагане на стоките и др. Не разбирам избирателното насочване на въпроса Ви към Penny, но за да Ви отговоря, ще кажа, че изборът на локация се ръководи само от нашите критерии, а не от присъствието на един или друг конкурент. В допълнение - не смятаме Penny за наш основен конкурент, тъй като винаги се мерим с първите на пазара, а за момента това е "Кауфланд".

Колко силен коз е в слаби икономически години да си дискаунтър? А всъщност дискаунтър ли сте след като нямате най-ниските цени на пазара и все повече залагате на луксозните стоки?

Акцентът върху най-доброто възможно съотношение между цена и качество на съответния продукт не се е променил и затова не можем да се съгласим, че през последните години залагаме повече на луксозните стоки. А ако държите да говорим в теоретични категории, това значи, че сме дали нова дефиниция и лице на познатия дискаунт модел, но по същество сме запазили най-важното му предимство - оптималната цена.

Ще предложите ли онлайн пазаруване в България? Ако да - кога и как?

За момента нямаме намерение да предлагаме онлайн пазаруване. Но е естествено, че следим тенденциите в обществото и нагласите на потребителите.

При правенето на бизнес коя е най-голямата бюрократична пречка, с която сте се сблъсквали? Как оценявате икономическата среда и в частност предложените от БСП законови промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК)?

 

"Лидл" е амбициозна компания - за България целта може да е само една: след пет години да сме лидер на пазара. Осмелявам се да прогнозирам само един показател - дела на модерната търговия, който според мене ще достигне 60%. Надявам се да се разрастват и утвърждават и нишовите вериги, като например "Млекарници Добрев" или "Био Балев", защото това ще е признак за един развит пазар - с избор за потребителя, с различни бизнес модели и с нови концепции.

За четири години от отварянето на първия си магазин германският дискаунтър Lidl стана втората по големина верига за търгония на дребно в страната. Тя порасна с 26% за 2014 г. спрямо предходната година и с приходи от почти 540 млн. лв. измести от позицията Billa, макар и с малко. Това показва класацията "Капитал 100" за най-големите компании в страната, която ще излезе на 3 юли. Дистанцията с лидера "Кауфланд България" е огромна - над два пъти. Но пък "Лидл" прави заявка след пет години да го изпревари. Любопитна подробност е, че конкуриращият се дует е с един и същ собственик - германската група Schwarz. Но в България от ръководството на двете вериги винаги са твърдeли, че са конкуренти и взимат решенията си абсолютно самостоятелно.

Към края на миналата година "Лидл" има 76 магазина, а планът за 2015 г. е само за три нови обекта. Средносрочна програма не е обявена публично, но без силна експанзия изпреварването на "Кауфланд" ще е трудно. Лидерът стъпи по-рано в България - откри първия си магазин през 2006 г., като залага само на големи хипермаркети. "Лидл" има различни формати, като навлезе и в централните части на София с обекти под наем. И докато "Кауфланд" вече от години работи на печалба, то "Лидл" все още е на загуба, макар и намаляваща.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Във Великобритания Lidl успя да се пребори с традиционно предпочитани местни вериги като Tesco и Sainsbury's (което и за мен беше изненада), така че не се съмнявам че дишат във врата на Billa и Kaufland в България.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    Аз пък силно се съмнявам. В Лидл не е сигурно дали ще намериш това, което ти е нужно - например прах за пране, и ако го намериш, дали, и даже е сигурно, че то ще бъде по-скъпо от Кауфланд. Лидл нямат постоянен асортимент от стоки. Тогава защо да не отида направо в Кауфланд? Ако пък отида да си купя някоя промоционална стока от Лидл, се оказва, че тя е била продадена едва ли не с отварянето на магазина в първия ден на промоцията, т.е хванала съм се на уловката да отида в магазина и все пак да си купя нещо, като така и така съм отишла. Не си купувам, а и много рядко отивам в Лидл. Не се купували обувки и дрехи - е, как ще се купуват, даже в магазините за втора употреба се намират по-качествени стоки от техните. Не им пожелавам успех, излишни са ми.

  • 3
    murttle avatar :-|
    murttle

    За мен е неразбираемо как Лидл успява да пребори Билла, след като при тях никога не можеш да разчиташ, че ще успееш да си напазаруваш всичко, от което имаш нужда и с качеството, което търсиш. Малък асортимент, липсващи цели групи от стоки, повечето са техни марки или други, не толкова популярни, трикове с цените (като например, разфасовките месо със странен грамаж), разхвърляни магазини, с каквито у нас не сме свикнали. Не съм виждала и такива пълни колички, с каквито излизат хората от Билла и Кауфланд, макар че, признавам си, рядко посещавам този магазин. Не зная, може би по-добре позиционират обектите си, но и това не ми се вярва да е причина за такъв бърз успех.

  • 4
    kilgore avatar :-|
    kilgore

    Успехът на ЛИДЛ за мен е загадка.
    Там няма два пъти една и съща стока или ако я има е с безобразно качество и/или марка "куче".
    Брошурата с нехранителните стоки е пълна измама.
    Баща ми влиза първи в магазина в деня на започване на промоцията и му казват, че стоката вече е свършила (беше някакъв градински душ)! След скандал с управителя, на принципна основа, щото този отговор си е подигравка с клиента, след няколко дни му я доставиха. На други места са честни и казват директно, че никога не са получили обявената в промоция стока.

    Кауфланд - мизерни магазини, които имат успех, защото сме бедна държава. Влизането в тях ме потиска и амбицира едновременно. Потиска ме, защото виждам огромно количество бедни хора, които купуват некачествена, уж евтина стока.
    Амбицира ме, за да уча и работя повече, да не стана като тях :(

  • 5
    kokoto2 avatar :-|
    kokoto2

    Едно въпросче към шефката на веригата: Защо продават някои стоки по скъпо от колкото на немския пазар?
    Например: Бебешките бодира с произход Бангладеш в Германия са 3,99 евро, а в България 8.99 лева. Кое налага такава цена? В България имат повече разходи за работни заплати? За електроенергия? За закупуване на парцелите? За горива?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 6
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Като чете някои от коментарите тук, човек остава с впечатлението че много хора от този форум са израстнали в Бъкингамския дворец. А допреди 20 години всички ние се редяхме пред гаражи за да си купим хляб и тоалетна хартия с купони. Ние българите имаме къса и избирателна памет.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 7
    lzb20377322 avatar :-?
    novalis

    Това нейното мнение за индивидуално и независимо развитие от "Кауфланд" ме очуди. Та например в Пловдив (имам наблюдения там) двата магазина са на 20м. един от друг или дори ползват общ паркинг. Абе да им имам на независимостта.

  • 8
    dosetliv avatar :-|
    dosetliv

    На Лидъла силата му беше в началото, кога огромни тълпи побеснели пенции и селяни се биеха за банани по 70 стотинки. Тогаз помня че в тоя честен вестник интелегентсващите елементи в захлас твърдяха, че туй били "реалните цени" и най - сетне сме доживели освободителите, дето ще ни научат "как се търгува"
    Сега си е умерено скъп дюкян с под 10 артикула дето са на сметка. Па и не ми стана ясно що ще борят Кауфланд, като и той е от групата на юдея Шварц.

  • 9
    2.5 avatar :-P
    2.5

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    "дишат във врата на Billa"

    Как да им дишат във врата, когато са преди тях?

  • 10
    2.5 avatar :-|
    2.5

    До коментар [#4] от "kilgore":

    "Потиска ме, защото виждам огромно количество бедни хора, които купуват некачествена, уж евтина стока.
    Амбицира ме, за да уча и работя повече, да не стана като тях :("

    ...отдавна не се бях смял така отсърце!
    Вие сте природен талант! Недейте да се преуморявате! Господ се е погрижил да ви даде предостатъчно, направо е сипвал с лопатата!
    😀😀😀😀


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK