Португалия продава авиопревозвача TAP

Контролът ще бъде поет от консорциум начало с инвеститора от американско-бразилски произход Дейвид Нийлман

Дейвид Нийлман вече има силни позиции в самолетните превози в БразилияДейвид Нийлман вече има силни позиции в самолетните превози в Бразилия
Дейвид Нийлман вече има силни позиции в самолетните превози в БразилияДейвид Нийлман вече има силни позиции в самолетните превози в Бразилия    ©  PAULO WHITAKER
Дейвид Нийлман вече има силни позиции в самолетните превози в БразилияДейвид Нийлман вече има силни позиции в самолетните превози в Бразилия
Дейвид Нийлман вече има силни позиции в самолетните превози в БразилияДейвид Нийлман вече има силни позиции в самолетните превози в Бразилия    ©  PAULO WHITAKER
Авиокомпанията има натрупани задължения за 1 млрд. евро, които ще бъдат поети от новите собственици.

Консорциум начело с инвеститора от американско-бразилски произход Дейвид Нийлман ще поеме контрола над затъналия в дългове португалски държавен авиопревозвач TAP, съобщава Reuters. Това слага край на проточилия се процес на продажба, който среща силна опозиция от страна на синдикати и политици в страната.  

Консорциумът, спечелил търга, се нарича Gateway и освен Нийлман включва португалеца Умберту Педроза, шеф на транспортната компания Barraqueiro. Нийлман е основател на американската авиокомпания JetBlue и е главен изпълнителен директор на бразилския превозвач Azul Brazilian. С 21 млн. пътници и над 100 обслужвани дестинации през 2014 г. Azul е третият бразилски авиопревозвач.

Без алтернатива

"Ние не можем да вървим срещу историята. Знаем какво се случи с повечето европейски авиопревозвачи през последните години... Ако този процес не се бе осъществил, това щеше да означава ликвидация на TAP в средносрочен аспект", коментира министър-председателят Педро Пасос Коелю, след като правителството потвърди официално продажбата.

Държавата ще продаде контролен пакет от 61% от акциите на авиокомпанията. Правителството засега ще запази миноритарен дял от 34%, който ще може да бъде продаден след две години. Останалите 5% от акциите ще бъдат прехвърлени на персонала на TAP.  Португалският министър на транспорта Сержиу Монтейру заявява, че стойността на транзакцията ще е между 354 и 488 млн. евро в зависимост от представянето на превозвача през тази година. Сумата ще включва и капиталова инжекция на Gateway в TAP в размер на 338 млн. евро. Правителството ще получи само 10 млн. евро при сключване на сделката с възможност за още 140 млн. евро през следващите две години в зависимост от бъдещото развитие.  

В момента задълженията на TAP са достигнали 1 млрд. евро, като след финализиране на сделката те ще бъдат прехвърлени към новите собственици. Заради правилата за държавна помощ на Европейския съюз правителството не може да влее нов капитал в превозвача.

Придобиването на TAP е особено атрактивно за бразилските инвеститори заради големия брой летищни слотове, които компанията държи за полети между Португалия и Бразилия. По тази причина много европейски пътници минават през Португалия, когато пътуват до южноамериканската страна. Бразилско-колумбийският инвеститор Герман Ефромович, който контролира опериращата в Латинска Америка авиокомпания Avianca, също предложи оферта за TAP. Той беше сред кандидатите за португалския превозвач и при предишния опит за продажба през 2012 г.

Вътрешна съпротива

През миналия месец пилотите на TAP проведоха десетдневна стачка, а процесът по продажба беше блокиран заради съдебни спорове. За да задвижи приватизацията, правителството трябваше да приложи специална клауза за защита на обществения интерес. При предишното недоволство на служителите около зимния празничен сезон правителството се съгласи да гарантира, че бъдещите собственици няма да могат да предприемат масови съкращения в компанията, докато държавата е акционер. Лидерът на опозиционните социалисти Антонио Коста също е критичен към продажбата и заплаши, че ще предприеме правни действия, за да предотврати загубата на държавния контрол над TAP.

Още от Капитал