С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 15 юни 2015, 19:02, 5578 прочитания

Над 80% от мобилния трафик все още е "затворен" при оператора

Телекомите продължават да стимулират абонатите си да говорят в една и съща мрежа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Цифровизацията не е постигнала целите си, отчита антимонополният регулатор.
Пазарът на телекомуникационни услуги е достатъчно конкурентен, а намесата на държавата там не помага никому и никак. Така накратко могат да се опишат изводите от становището на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по доклада на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за състоянието на телеком пазара в края на 2014 г. Документът се подготвя от секторния регулатор ежегодно и се смята за един от най-меродавните източници на данни за всички сегменти на индустрията. Антимонополният орган пък е длъжен да съгласува доклада, което и направи в края на миналата седмица. Изводите в становището на КЗК, както и данните от самия документ на КРС не са изненадващи: във всички ниши на пазара конкуренцията е голяма, а потребителите имат полза от това.

И двете по-сериозни намеси на държавата напоследък пък не са довели нито до промяна на пазара, нито да някакви блага за клиентите. Първо - драстичното орязване на цените на едро за обаждания от мрежата на един оператор към тази на друг не е довела до очаквания ефект на "отваряне" на трафика. И второ - цифровизацията на телевезионния ефир не е предизвикала междуплатформена конкуренция, проникването на платена тв доставка продължава да расте, а целият процес изобщо като такъв не е постигнал поставените цели.


Много милиони, малко резултати

"Въпреки предприетите регулаторни мерки, довели до намаляване на цените за терминиране в мобилни мрежи, относителният дял на трафика, реализиран в рамките на дадена мобилна мрежа (on net), запазва високи стойности (80.2%). Все пак, макар и с бавни темпове, продължава тенденцията на неговото намаляване. През 2014 г. спадът е с 2.8% за сметка на трафика, генериран към други мобилни мрежи, който се увеличава с близо 3% до 16.3%", пише в документа, публикуван на интернет страницата на КЗК.

Първото по-сериозно орязване на тарифите за терминиране на трафик (цените на едро между операторите) беше направено от КРС от 1 юли 2012 г. Оттогава насам те бяха намалявани още няколко пъти, а пропуснатите приходи общо на трите български телекоми от тази мярка се изчисляват според експерти от сектора на над 100 млн. евро годишно. Очакванията това да предизвика повече обаждания на абонати от една мрежа към друга обаче не се оправдават: показателно е, че по данни от сектора към средата на 2012 г. около 88% от трафика е бил затворен в мрежите на телекомите. Тоест - за три години намалението е с 8 процентни пункта. Намалелите приходи на компаниите пък са до голяма степен за сметка на по-малко пари, платени на едро от чуждестранни оператори, чиито абонати звънят тук.



Иначе изненади в състоянието на пазара на мобилни услуги няма. Към края на 2014 г. според данните на КРС преразпределението на дялове между играчите продължава. "Мобилтел" отбелязва спад с близо 2% до 38.8% на база брой абонати и с 3.4% до 38.9% на база приходи. "Теленор България" увеличава пазарния си дял като абонати с 0.8% до 38%, но като приходи регистрира намаление с 1.4% до 35.1%. Най-сериозен ръст има при БТК - с 1.1% до 23.2% дял като брой абонати и с 4.8% до 26% като приходи. За поредна година броят пренесени номера не е обявен в доклада на секторния регулатор, цитиран от КЗК. Показателно е обаче, че това число е нараснало с 27.55% спрямо 2013 г.

Признат грях, но не половин грях

За пореден път и според доклада на КРС, и според становището на КЗК по него цифровизацията е отчетена като провален процес. През 2014 г. обемът на пазарния сегмент "Услуги за пренос и/или разпространение на радио- и телевизионни програми" бележи ръст спрямо 2013 г. с близо 3%", пише в документа. Според данните в него общо в страната операторите, разпространяващи платена телевизия, са 279, или с 14 по-малко спрямо година по-рано - тоест консолидацията в сегмента продължава. Броят на абонатите на платена телевизия на дребно нараства за периода 2012-2014 г. с 11.7%, като наблюдаваният за 2014 г. ръст е 4.9%. Увеличението на потребителите на IP телевизия през 2014 г. спрямо предходната е най-значително - над 30%, като те достигат 10.4% от ползващите платен тв сигнал в страната. Броят абонати на сателитна телевизия също нараства със 7.1% спрямо 2013 г. и достига 45% от абонатите общо. Установен е спад на клиентите на кабелна телевизия от 1.7%, като за първи път този тип доставка се нарежда на второ място с 44.6% след сателитната телевизия.

Според данните в доклада на КРС (които се базират на въпросници, попълвани от операторите) проникването на платената телевизия (кабелна, сателитна и IPTV) сред домакинствата към края на 2014 г. се увеличава с 3 процентни пункта спрямо 2013 г. и достига почти 61%.

Любопитното в случая е, че буквално преди няколко седмици КЗК излезе със свое решение, касаещо сделка на тв пазара, в което беше записано, че според задълбочено проучване на общия регулатор в първите месеци на 2015 г. проникването на платена тв доставка сред българските домакинства вече е над 90%, а в края на миналата година е било около 80%. Разминаването в данните на КЗК и КРС от 20 процентни пункта е тема, която не е засегната в становището на ведомството на Петко Николов сега.

Всъщност, ако едва 61% от домакинствата имаха платен достъп до тв канали, цифровизацията нямаше да е провал. А в същото време и КРС и КЗК признават, че тя не е постигнала заложените ефекти. "КЗК... достигна до извода, че избраният модел на преминаване от аналогово към изцяло наземно цифрово телевизионно радиоразпръскване в България е довел до отлив на интереса към него и не е налице достатъчно телевизионно съдържание, което да се разпространява чрез изградените мултиплекси. В резултат на това може да се твърди, че не е постигната в очакваната степен основната цел на цифровизацията, а именно - ефективно и ефикасно използване на радиочестотния спектър, осигуряване на по-добро качество и разнообразие на безплатни програми в полза на потребителите. В този смисъл КЗК счита, че цифровизацията, противно на очакванията, не е допринесла за засилване на междуплатформента конкуренция", пише в становището на регулатора.

Пакетът, пакетът и пакетът

За поредна година сегментът, който бележи сериозен и устойчив ръст, е този на пакетните услуги. Според доклада на КРС към края на 2014 г. общо 112 компании предлагат различни пакети, като най-разпространеният е телевизия плюс фиксиран интернет. Приходите от пакетни услуги бележат ръст от 21.2% спрямо предходната година, като с най-голям дял в общия обем на получените пари са двойните комбинации - над 362 млн. лв. Към края на миналата година абонатите на пакетни услуги са 2.62 млн., което е увеличение с почти 30% спрямо 2013 г. На първо място по брой абонати е комбинацията мобилна гласова услуга плюс мобилен достъп до интернет.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Летище София" увеличава приходите си с над 10% 2 "Летище София" увеличава приходите си с над 10%

Значително се влошават резултатите на аеропорта в Пловдив за деветмесечието

13 ное 2019, 782 прочитания

ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer ЕК одобри KKR да купи германския издател Axel Springer

Според комисията новата структура на компанията няма да доведе до промени на пазара

13 ное 2019, 631 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Софарма" прехвърля маркетинга на 35 лекарства в търговеца си на едро

Екип от 14 специалисти ще бъдат преместени в "Софарма трейдинг"

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10