България ще издава по-бързо синя карта за чужди специалисти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България ще издава по-бързо синя карта за чужди специалисти

България ще издава по-бързо синя карта за чужди специалисти

Разрешителните за работа ще излизат за два месеца вместо шест месеца, обяви Меглена Кунева на втората годишна аутсорсинг конференция

7913 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Българското правителство иска да съкрати три пъти сроковете за издаване на разрешително за работа на висококвалифицирани чужденци, които са от държави извън Европейския съюз. Това обяви вицепремиерът по координация на европейските политики и институционалните въпроси Меглена Кунева на аутсорсинг конференцията "Как да запазим глобалната лидерска позиция и да развием потенциала на България", организирана от "Капитал" и Българската аутсорсинг асоциация.

По-бързо

Според Кунева идеята е издаването на тъй наречената синя карта да става за два месеца вместо предвидените в момента шест. В същото време ще бъде увеличена и продължителността на разрешителното - от една на три години, като подаването ще бъде на едно гише в Министерството на икономиката, заяви Кунева при откриването на форума. Според вицепремиера Националният икономически съвет ще обсъжда промени в Закона за чужденците, с които сроковете за издаването на синята карта драстично ще се съкратят. Кунева обаче не уточни кога се очаква да влязат в сила промените.

Облекчаването на изискванията за синя карта от години е едно от основните желания от страна на аутсорсинг сектора и софтуерния бизнес в България. Според тях само така индустрията може да продължи да расте, тъй като недостигът на висококвалифицирани специалисти особено в IT сектора все повече се задълбочава. Според компаниите в момента предоставянето на тези разрешителни отнема между четири и девет месеца, в най-общия случай около шест. Според аутсорсинг и софтуерната индустрия привличането на чуждестранни експерти няма да повлияе негативно върху местните специалисти.

Растящ сектор

Изнесените на конференцията данни показаха, че около 20 000 са заетите само в аутсорсинг сектора в България в края на миналата година (още 17 хил. души работят в софтурения сектор), като очакванията са до 2017 г. броят им да достигне 45 000 души. Всяка година работещите в сектора нарастват с около 20%. Те носят около 3% от БВП за 2014 г., като този процент може да бъде удвоен до 2017 г. 

Основна тенденция в сектора през последната година е ускореното отваряне на офиси извън София към областни градове като Пловдив, Бургас и Варна. Всъщност за първи път от години наемният пазар на офиси извън столицата бележи сериозен ръст най-вече заради развитието на IT и аутсорсинг индустрията. В Пловдив нови офиси отвориха Unify, 60K, Scale Focus и др., във Варна - "Консентрикс сървисиз България" и Sitel, в Бургас - Sutherland Global Services и др. Според Георги Узунов, регионален директор за Германия и Източна Европа на Sitel, компаниите от сектора не бива да се съревновават помежду си за служители, а да си сътрудничат в обучителни програми и други инициативи.

Според обявените на конференцията изследвания все още Пловдив, Бургас и Варна са най-привлекателни за компаниите, които искат да отворят офис извън София. Причините са наличието на достатъчно работна ръка с добри езикови и технически умения. И трите града мога да се похвалят със сравнително висок дял на свободни кадри, а при Бургас и Варна и високата готовност да напуснат настоящата си работа и да започнат нова такава. За трите града от голямо значение са наличната инфраструктура и бизнес площи, отговарящи на специфични нужди и изисквания, най-вече в Пловдив и Варна. Останалите градове като Русе, Велико Търново,

Плевен и Благоевград все още изостават от първите три областни центъра най-вече заради липсата на офиси от клас А.

Още един играч на пазара

Германската KPMG IT Service е последната засега фирма, която навлиза в българския аутсорсинг сектор. В сътрудничество с българското подразделение на консултантската компания "КПМГ България" тя ще отвори офис за споделени услуги в София, обяви Маркус Кемпкес, управляващ директор на създадената в началото на юни "КПМГ ИТ сървис". Според мениджъра фирмата ще се занимава с разработка на софтуер за компанията майка. В момента "КПМГ ИТ сървис" търси софтуерни инженери, но Кемпкес не разкри точно колко ще са работещите в компанията. "Основна причина да изберем България беше наличието на квалифицирани кадри и членството на страната в ЕС", заяви Кемпкес.  

 
 

Българското правителство иска да съкрати три пъти сроковете за издаване на разрешително за работа на висококвалифицирани чужденци, които са от държави извън Европейския съюз. Това обяви вицепремиерът по координация на европейските политики и институционалните въпроси Меглена Кунева на аутсорсинг конференцията "Как да запазим глобалната лидерска позиция и да развием потенциала на България", организирана от "Капитал" и Българската аутсорсинг асоциация.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Просто трябва да се приеме, че ако властите не са отговорили до 2 месеца на молбата за синя карта, то се приема, че молбата е удовлетворена и синята карта следва да се издава автоматично.

  • 2
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    Видяла жабата,че подковават коня ...и... си вдигнала кракът!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK