Електрическите автомобили набират скорост

Развитието на батериите ще позволи масовото навлизане на пазара

Щатската компания Tesla е лидер в технологиите за електрически автомобили
Щатската компания Tesla е лидер в технологиите за електрически автомобили
Щатската компания Tesla е лидер в технологиите за електрически автомобили    ©  LUCY NICHOLSON
Щатската компания Tesla е лидер в технологиите за електрически автомобили    ©  LUCY NICHOLSON

Проблемът с бързо изчерпващите се батерии не спря възхода на пазара на смартфорни, но досега ограничаваше електрическите автомобили. Сега обаче производителите са все по-уверени, че електрическите превозни средства са способни да преодолеят тревогите относно ограничения пробег, пише Financial Times.

"Батериите се развиват много, много бързо. Опасенията за малкия обсег вече остават зад гърба ни, тъй като знаем, че след две години ще сме удвоили пробега на колите, а до 2020 ще сме го увеличили с още 30-40%", заявява Венсан Кари, ръкводещ продажбите на електрически автомобили в Renault.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nfd1426622835394895 avatar :-P
    Alexander Yordanov
    • - 38
    • + 8

    Всичко това е много хубаво. Но никой не споменава откъде ще дойде заряда за тези батерии на тези изцяло "зелени" автомобили. "От контакта" би казал човека. А този контакт дали случайно не е свързан с АЕЦ, ТЕЦ или ВЕЦ? Или може би ВЕИ? Опаааа - ами ако зареждаме през нощта? Или ако няма вятър? т.е. за да е устойчива технологията тя трябва да разчита на постоянен източник на електроенергия по всяко време. Като се добави и това, че се планира увеличаване на броя на изцяло "зелени" автомобили, то следва, че ел. мрежата ще трябва да увеличи своя капацитет. И то значително. А както добре знаем при автомобилите си трябва мощност за да върви (казано най-просташки), т.е. нужни са десетки kWh за една кола. И като го умножим по десетки и хиляди "зелени" автомобили, които се зареждат сметката, придобива интересни измерения - достигаме до нужда от гигавати нови мощности за зареждане в световен мащаб.

    Нередност?
  • 2
    dot avatar :-?
    dot
    • - 2
    • + 21

    До коментар [#1] от "Alexander Yordanov":

    Какво против ВЕЦ имате? Произвеждания ток от ВЕЦ ще можете да ползвате и през нощта...

    Нередност?
  • 3
    man_un avatar :-|
    man_un
    • - 1
    • + 12

    В това е цялата работа при електро возилата. Леки батерии, с малък обем, голям капацитет, бързо зарядни и с ниска цена. Изпускам ли нещо?

    Нередност?
  • 4
    destino avatar :-P
    destino
    • - 2
    • + 47

    [quote#1:"Alexander Yordanov"]Но никой не споменава откъде ще дойде заряда за тези батерии на тези изцяло "зелени" автомобили.[/quote]

    Офф, постоянно трябва да се обяснява.
    Ако вземем само България, то имаме голям излишък от ел енергия, която в момента продаваме много евтино навън.

    Т.е. ако 10-15% от транспорта мине към ел коли, то:
    1-Живеем в по-чиста среда
    2-Даваме силен импулс на родната енергетика
    3-Спестяваме си милиарди долари, които изтичат за вноса на нефт

    Да не говоря, че КПД-то на теслата достига около 85-90%, докато при стандартно ДВг е около 45-55%.

    Казано по-друг начин, предпочитам да храня местната "зелена мафия" отколкото Русия.

    Нередност?
  • 5
    borisovpower avatar :-|
    Borislav Borisov
    • - 13
    • + 5

    До коментар [#4] от "destino":

    Не бъди толкова сигурен, че ще бъде по-екологично да караш електрически автомобил в България. Ако тока за зареждането му е произведен от мръсните ТЕЦ на Ковачки, които горят въглища и нямат сероочистки, смяташ ли, че е по-екологично от кола на пропан-бутан например? Също така за производството на тези батерии се използват много редки метали, които се добиват предимно в Канада и Китай в мини от открит тип, които унищожават напълно екоравновесието там и също така при производството им се отделят хиляди тонове емисии, защото пропътуват огромни разстояния. Например Никела се добива в Канада, от там отива в Европа, в най-големия завод за преработката му, след което отива в Япония например - там произвеждат Тойоти приус и от Япония те идват в България. От друга страна поне електрическите автомобили няма да отделят вредни вещества в градовете, а те ще се отделят извън тях при производството на ток.

    Нередност?
  • 6
    destino avatar :-|
    destino
    • - 4
    • + 19

    [quote#5:"Borislav Borisov"]Не бъди толкова сигурен, [/quote]

    Офф, постоянно трябва да се обяснява.
    1. Батериите могат да се рециклират.
    2. Има разработки за полимерни батерии, много надежди възлагат също на графена.
    3. Връзката Ковачки - ток - ел. кола пак е с по-високо КПД, отколкото ДВГ. Има си когенерации, и т.н. В този случай просто избираме по-малкото зло.
    4. Разливът в Мексиканският залив нанесе непоправими щети на планетата. Има предположения и изследвания, че Гълфстриимът също се е повлиял от това, и главно Европа е засегната от това.

    Както и да го въртим, бъдещето е за ел. колите.

    Нередност?
  • 7
    destino avatar :-|
    destino
    • - 3
    • + 16

    С нетърпение чакам Модел 3 на Тесла.
    За щатите обещават цена около 30-35хил. долара, което изобщо не е зле.
    Неразбираемо защо, Тесла S се продава за 80-90хил евро в Европа, при стартова цена около 70хил долара в САЩ.

    Предполагам развитието ще стане лавинообразно, но не знам кога ще настъпи този момент. Предполагам не по-късно от 2020-2022 година.

    Нередност?
  • 8
    banananna avatar :-|
    banananna
    • - 1
    • + 16

    До коментар [#1] от "Alexander Yordanov":

    В Холандия (а и на други места) винаги има вятър. Даже има и електрически компании, които ти гарантират че от тях копуваш ток само от ВЕИ. Като станат индустриалните батерии и тези за дома от типа на тези за следващата Тесла, само след няколко години на пазара, ще можеш да си зареждаш само с веи ток и тук.

    Къв ти е проблема?!

    Нередност?
  • 9
    genshu avatar :-|
    genshu
    • - 1
    • + 7

    Моля да погледнете новите батерии за захранване на домашните нужди от електроенергия, които Тесла ще пуснат на пазара това лято. След това вече бихме могли да коментираме и защо е зелена енергията, която използват тези автомобили.

    Нередност?
  • 10
    rehwaz avatar :-|
    rehwaz
    • - 1
    • + 11

    Ще се радвам да сме живи през 2030 г. :) Очакват ни много интересни времена! А само си представям как хората от 2100 г. ще ни се присмиват, че сме карали на дизел? Подобно на нашите възгледи за каретите, да кажем. А вече са родени хората, които ще доживеят следващия век!!! :) Решил съм, че до 2025 трябва да се сдобия с една Тесла. Не мисля, че е лош вариант. :)

    Нередност?
Нов коментар