Електрическите автомобили набират скорост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Електрическите автомобили набират скорост

Щатската компания Tesla е лидер в технологиите за електрически автомобили

Електрическите автомобили набират скорост

Развитието на батериите ще позволи масовото навлизане на пазара

13113 прочитания

Щатската компания Tesla е лидер в технологиите за електрически автомобили

© LUCY NICHOLSON


Проблемът с бързо изчерпващите се батерии не спря възхода на пазара на смартфорни, но досега ограничаваше електрическите автомобили. Сега обаче производителите са все по-уверени, че електрическите превозни средства са способни да преодолеят тревогите относно ограничения пробег, пише Financial Times.

"Батериите се развиват много, много бързо. Опасенията за малкия обсег вече остават зад гърба ни, тъй като знаем, че след две години ще сме удвоили пробега на колите, а до 2020 ще сме го увеличили с още 30-40%", заявява Венсан Кари, ръкводещ продажбите на електрически автомобили в Renault.

Анализаторите все пак отбелязват, че заявленията за преодоляване на тези проблеми са преждевременни. Друг проблем са високите цени на батериите, които ограничават електромобилите като нишов продукт. Някои производители обаче са убедени, че тези превозни средства, които могат да са един от факторите за намаляване на парниковите газове, вече са надраснали първоначалния етап на развитие.

Технологичен прогрес

"Зад кулисите има значим прогрес в развитието на тези технологии", коментира Дан Ейман, президент на General Motors. Компанията разработва електрическия модел Bolt, който трябва да има пробег от над 320 км и цена от 30 хил. долара. Колата трябва да бъде пусната на пазара през 2017 г. "Подобни показатели вече могат да бъдат приети много лесно от хората. Електрическите коли стават достъпни и върщат точно това, което се иска от тях", изтъква Ейман.

Продажбите на електромобили вече започват да отбелязват прогрес в Европа заедно с други алтернативни технологии, смятани за екологично съобразни. Според прогнозата на LMC Automotive колите, задвижвани с електрически и хибридни двигатели или с водородни горивни клетки, ще отбележат 30% ръст на продажбите през 2015 г. до 360 хил. бройки. Това обаче все още представлява едва 2.5% от всички продажби в региона, освен това се дължи основно на хибридните модели, които използват електрически мотори в допълнение към бензинови двигатели.

В отделните европейски пазари също така има значителни различия. В Норвегия електрическите и хибридните автомобили представляват една трета от всички продажби през първото тримесечие на тази година. За това спомагат високите вносни мита за коли с конвенционални двигатели. Същевременно в Германия досега са продадени едва 25 хил. електромобила въпреки поставената от правителството цел броят им да достигне 1 млн. до 2020 г. Тази седмица германският канцлер Ангела Меркел обеща нови стимули, за да бъде постигната тази цел. Правителството планира между 2016 и 2018 г. да инвестира 161 млн. евро в технологии за водородни горивни клетки. Планира се също така през идните години да бъде изградена мрежа за зареждане на водородни клетки.

Електрическите автомобили представляват под 1% от общите продажби на повечето развити пазари, което се дължи както на недоверието на потребителите, така и на нежеланието на много производители да застанат зад тези технологии. Toyota и Hyundai например се фокусират върху технологиите за горивни клетки, докато други като Ford се опитват да подобрят бензиновите и дизеловите двигатели.

Висока цена

Електрическите и хибридните автомобили помагат на производителите да компенсират ефекта от продажбите на тежки спортни високопроходими автомобили и да се съобразят с екологичните изисквания на регулаторите. Заради високата цена на батериите обаче малко компании успяват да печелят от "зелените" автомобили. "Честно казано, имаме проблем с бизнес модела", заявява Оливие Франсоа, ръководещ марката Fiat. Тя произвежда електрическа версия на компактния модел 500, която се продава само в Калифорния. През миналата година главният изпълнителен директор на Fiat Chrysler Серджо Маркионе дори призова потребителите да не купуват този модел, тъй като концернът губи по 14 хил. долара от всяка бройка.

Производителите не обявяват официално стойността на батериите. За да понижи цената, американската компания Tesla изгражда мащабен завод за батерии в щата Невада. Това е част от плановете на компанията да предложи на пазара масов електрически автомобил, наречен Model 3. Когато стартира производството си през 2020 г., заводът на Tesla ще произвежда повече литиево-йонни батерии от цялата световна продукция днес.

Анализаторът от Lux Research Космин Ласау коментира, че повечето производители купуват батерии на цени, които значително надвишават нивата, които биха позволили масово навлизане на електрически автомобили на пазара. Според неговите оценки Ford плаща за батерии по 650 долара на киловатчас. Китайският производител BYD цели да постигне цена от 211 долара за капацитет от един кВтч, но чак към 2025 г. Дотогава Tesla би трябвало да е постигнала цена от 172 долара за кВтч, изпреварвайки значително конкуренцията. "След преминаването на стабилно ниво под 200 долара за кВтч електрическите автомобили ще станат един от основните елементи на автомобилния пазар", смята експертът.

Електрически авбомобили  
МоделЦена в хил. евроПробег с едно зареждане в км
Tesla Model S76460
Tesla Model 333320
BMW i346170
Chevrolet Bolt31320
Nissan Leaf35180
Renault Zoe29180
Fiat 500e28190

"Tesla Charge Station" by Mike Mozart - https://www.flickr.com/photos/jeepersmedia/15610466383/. Licensed under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons 

Проблемът с бързо изчерпващите се батерии не спря възхода на пазара на смартфорни, но досега ограничаваше електрическите автомобили. Сега обаче производителите са все по-уверени, че електрическите превозни средства са способни да преодолеят тревогите относно ограничения пробег, пише Financial Times.

"Батериите се развиват много, много бързо. Опасенията за малкия обсег вече остават зад гърба ни, тъй като знаем, че след две години ще сме удвоили пробега на колите, а до 2020 ще сме го увеличили с още 30-40%", заявява Венсан Кари, ръкводещ продажбите на електрически автомобили в Renault.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    nfd1426622835394895 avatar :-P
    Alexander Yordanov

    Всичко това е много хубаво. Но никой не споменава откъде ще дойде заряда за тези батерии на тези изцяло "зелени" автомобили. "От контакта" би казал човека. А този контакт дали случайно не е свързан с АЕЦ, ТЕЦ или ВЕЦ? Или може би ВЕИ? Опаааа - ами ако зареждаме през нощта? Или ако няма вятър? т.е. за да е устойчива технологията тя трябва да разчита на постоянен източник на електроенергия по всяко време. Като се добави и това, че се планира увеличаване на броя на изцяло "зелени" автомобили, то следва, че ел. мрежата ще трябва да увеличи своя капацитет. И то значително. А както добре знаем при автомобилите си трябва мощност за да върви (казано най-просташки), т.е. нужни са десетки kWh за една кола. И като го умножим по десетки и хиляди "зелени" автомобили, които се зареждат сметката, придобива интересни измерения - достигаме до нужда от гигавати нови мощности за зареждане в световен мащаб.

  • 2
    dot avatar :-?
    dot

    До коментар [#1] от "Alexander Yordanov":

    Какво против ВЕЦ имате? Произвеждания ток от ВЕЦ ще можете да ползвате и през нощта...

  • 3
    man_un avatar :-|
    man_un

    В това е цялата работа при електро возилата. Леки батерии, с малък обем, голям капацитет, бързо зарядни и с ниска цена. Изпускам ли нещо?

  • 4
    destino avatar :-P
    destino

    [quote#1:"Alexander Yordanov"]Но никой не споменава откъде ще дойде заряда за тези батерии на тези изцяло "зелени" автомобили.[/quote]

    Офф, постоянно трябва да се обяснява.
    Ако вземем само България, то имаме голям излишък от ел енергия, която в момента продаваме много евтино навън.

    Т.е. ако 10-15% от транспорта мине към ел коли, то:
    1-Живеем в по-чиста среда
    2-Даваме силен импулс на родната енергетика
    3-Спестяваме си милиарди долари, които изтичат за вноса на нефт

    Да не говоря, че КПД-то на теслата достига около 85-90%, докато при стандартно ДВг е около 45-55%.

    Казано по-друг начин, предпочитам да храня местната "зелена мафия" отколкото Русия.

  • 5
    borisovpower avatar :-|
    Borislav Borisov

    До коментар [#4] от "destino":

    Не бъди толкова сигурен, че ще бъде по-екологично да караш електрически автомобил в България. Ако тока за зареждането му е произведен от мръсните ТЕЦ на Ковачки, които горят въглища и нямат сероочистки, смяташ ли, че е по-екологично от кола на пропан-бутан например? Също така за производството на тези батерии се използват много редки метали, които се добиват предимно в Канада и Китай в мини от открит тип, които унищожават напълно екоравновесието там и също така при производството им се отделят хиляди тонове емисии, защото пропътуват огромни разстояния. Например Никела се добива в Канада, от там отива в Европа, в най-големия завод за преработката му, след което отива в Япония например - там произвеждат Тойоти приус и от Япония те идват в България. От друга страна поне електрическите автомобили няма да отделят вредни вещества в градовете, а те ще се отделят извън тях при производството на ток.

  • 6
    destino avatar :-|
    destino

    [quote#5:"Borislav Borisov"]Не бъди толкова сигурен, [/quote]

    Офф, постоянно трябва да се обяснява.
    1. Батериите могат да се рециклират.
    2. Има разработки за полимерни батерии, много надежди възлагат също на графена.
    3. Връзката Ковачки - ток - ел. кола пак е с по-високо КПД, отколкото ДВГ. Има си когенерации, и т.н. В този случай просто избираме по-малкото зло.
    4. Разливът в Мексиканският залив нанесе непоправими щети на планетата. Има предположения и изследвания, че Гълфстриимът също се е повлиял от това, и главно Европа е засегната от това.

    Както и да го въртим, бъдещето е за ел. колите.

  • 7
    destino avatar :-|
    destino

    С нетърпение чакам Модел 3 на Тесла.
    За щатите обещават цена около 30-35хил. долара, което изобщо не е зле.
    Неразбираемо защо, Тесла S се продава за 80-90хил евро в Европа, при стартова цена около 70хил долара в САЩ.

    Предполагам развитието ще стане лавинообразно, но не знам кога ще настъпи този момент. Предполагам не по-късно от 2020-2022 година.

  • 8
    banananna avatar :-|
    banananna

    До коментар [#1] от "Alexander Yordanov":

    В Холандия (а и на други места) винаги има вятър. Даже има и електрически компании, които ти гарантират че от тях копуваш ток само от ВЕИ. Като станат индустриалните батерии и тези за дома от типа на тези за следващата Тесла, само след няколко години на пазара, ще можеш да си зареждаш само с веи ток и тук.

    Къв ти е проблема?!

  • 9
    genshu avatar :-|
    genshu

    Моля да погледнете новите батерии за захранване на домашните нужди от електроенергия, които Тесла ще пуснат на пазара това лято. След това вече бихме могли да коментираме и защо е зелена енергията, която използват тези автомобили.

  • 10
    rehwaz avatar :-|
    rehwaz

    Ще се радвам да сме живи през 2030 г. :) Очакват ни много интересни времена! А само си представям как хората от 2100 г. ще ни се присмиват, че сме карали на дизел? Подобно на нашите възгледи за каретите, да кажем. А вече са родени хората, които ще доживеят следващия век!!! :) Решил съм, че до 2025 трябва да се сдобия с една Тесла. Не мисля, че е лош вариант. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK