С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 18 юни 2015, 23:28, 19345 прочитания

Таксиметровите компании ще трябва да наемат шофьорите си

Законови промени предвиждат водачите да не могат да возят за своя сметка от името на фирмата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Таксиметровите компании ще трябва да наемат на трудови договори водачите на автомобилите, предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, които започнаха да се обсъждат в парламента. Според предложенията, вкарани от депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков, от закона ще отпаднат текстовете, позволяващи таксиметровите превози на пътници да се извършват от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. Така опциите, които остават, са или всички регистрирани превозвачи, които в София са около 15 по-големи компании, да наемат шофьорите, или шофьорите да станат регистрирани превозвачи и така броят на такси фирмите да нарасне значително.

Към момента шофьорите, които карат за някоя от големите марки, плащат месечни такси за диспечерски услуги и за ползването на марката на компанията, а водачите инкасират оборота. От години обаче голям проблем в бранша е, че често фирмите са кухи, на поставени лица и съществуващи за определен период от време и от тях държавата не може да си събере данъците. Според представители на бранша обаче така формулираните промени в закона няма да доведат до решаването на този проблем.


Аргументи "за"
С предвидената в закона регистрация на лицата, извършващи таксиметрови превози на пътници, като условие за извършване на дейността им държавата е регулирала тази стопанска дейност и е създала условия и ред за извършването й. Това се казва в мотивите за предвидените промени. "Едновременно с това обаче се е създала възможността същата дейност да бъде извършвана и без регистрация. В тази връзка лицата, които извършват таксиметров превоз на пътници, не са равнопоставени - някои от тях трябва да отговарят на определени със закон изисквания и да се регистрират, а други извършват тази дейност, без да се регистрират. С внесения законопроект ще се премахнат и затрудненията при извършването на контрола за спазването на изискванията на закона, които към настоящия момент съществуват, предвид необходимостта да се изследва въпросът кой действително е превозвачът, извършващ дейността", продължава още текстът на вносителите.  

Аргументи "против"

"Ако промените се приемат, това ще означава, че оборотът, отчетен на апарата в автомобила, ще влиза като оборот на фирмата. Между 1000 и 3000 лева оборот на месец прави един автомобил. Управител съм на таксиметрова компания от 15 години и не мога да си представя как всеки ден 1000 автомобила ще минават да се отчитат", коментира Емил Игнатов, управител на "Радио СВ такси". Сега компанията му има 45 души служители, приходите й са от таксите на шофьорите, а офисът е от 300 квадратни метра, а компанията му плаща между 10 и 15 хил. лв. ДДС на месец. Той е категоричен, че няма да наеме шофьорите, както и че за пореден път политиците предприемат промени, които няма как да се случат на практика.

Вторият вариант, при който шофьорите стават регистрирани превозвачи, пък според него би довел до огромно нарастване на фирмите и големи затруднения за клиентите, които решат да си търсят правата, защото това би означавало те да очакват от транспортното министерство да търсят никому неизвестни фирми, докато сега при проблем се обръщат към офисите на големите марки. Според Ромео Ценков,
управител на "За един долар", промяната с нищо не решава проблема с данъците за държавата, тъй като пак ще могат да се правят фиктивни кухи компании. 



По думите на Игнатов държавата се е лишила от данъците си в момента, в който се е отказала от патентния данък, като сега според него трябва да се върви в посоката таксиметровите водачи да плащат "данъка" си предварително, като се въведе за тях стикер, подобен на винетния, който да им позволява да извършват дейността за определен период от време и после да следва закупуване на нов стикер.
Според Ценков още през пролетта на 2012 г. на кръгла маса е бил обсъждан въпросът за образеца на разрешението за таксиметрова дейност, който се издава от общините и би трябвало да е по образец, задаван от транспортното министерство. Според Ценков много по-ефикасен контрол и осветляване на водачите ще има, ако в разрешението за таксиметров превоз се съдържа по-пълна информация: регистриран превозвач, извършител на дейността, бил той самият превозвач или водач от името на превозвача, и ЕИК на извършителя, номер на фискалната памет и т.н., като според него всичко зависи от образците, които задава министерството.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Един е-румънец в София 1 Един е-румънец в София

Андрей Попеску, директор на "eMAG България"

24 яну 2020, 1615 прочитания

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кой кой е в топ 10 на най-големите частни болници

Още от Капитал
Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10