С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 18 юни 2015, 23:28, 18582 прочитания

Таксиметровите компании ще трябва да наемат шофьорите си

Законови промени предвиждат водачите да не могат да возят за своя сметка от името на фирмата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Таксиметровите компании ще трябва да наемат на трудови договори водачите на автомобилите, предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, които започнаха да се обсъждат в парламента. Според предложенията, вкарани от депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков, от закона ще отпаднат текстовете, позволяващи таксиметровите превози на пътници да се извършват от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. Така опциите, които остават, са или всички регистрирани превозвачи, които в София са около 15 по-големи компании, да наемат шофьорите, или шофьорите да станат регистрирани превозвачи и така броят на такси фирмите да нарасне значително.

Към момента шофьорите, които карат за някоя от големите марки, плащат месечни такси за диспечерски услуги и за ползването на марката на компанията, а водачите инкасират оборота. От години обаче голям проблем в бранша е, че често фирмите са кухи, на поставени лица и съществуващи за определен период от време и от тях държавата не може да си събере данъците. Според представители на бранша обаче така формулираните промени в закона няма да доведат до решаването на този проблем.


Аргументи "за"
С предвидената в закона регистрация на лицата, извършващи таксиметрови превози на пътници, като условие за извършване на дейността им държавата е регулирала тази стопанска дейност и е създала условия и ред за извършването й. Това се казва в мотивите за предвидените промени. "Едновременно с това обаче се е създала възможността същата дейност да бъде извършвана и без регистрация. В тази връзка лицата, които извършват таксиметров превоз на пътници, не са равнопоставени - някои от тях трябва да отговарят на определени със закон изисквания и да се регистрират, а други извършват тази дейност, без да се регистрират. С внесения законопроект ще се премахнат и затрудненията при извършването на контрола за спазването на изискванията на закона, които към настоящия момент съществуват, предвид необходимостта да се изследва въпросът кой действително е превозвачът, извършващ дейността", продължава още текстът на вносителите.  

Аргументи "против"

"Ако промените се приемат, това ще означава, че оборотът, отчетен на апарата в автомобила, ще влиза като оборот на фирмата. Между 1000 и 3000 лева оборот на месец прави един автомобил. Управител съм на таксиметрова компания от 15 години и не мога да си представя как всеки ден 1000 автомобила ще минават да се отчитат", коментира Емил Игнатов, управител на "Радио СВ такси". Сега компанията му има 45 души служители, приходите й са от таксите на шофьорите, а офисът е от 300 квадратни метра, а компанията му плаща между 10 и 15 хил. лв. ДДС на месец. Той е категоричен, че няма да наеме шофьорите, както и че за пореден път политиците предприемат промени, които няма как да се случат на практика.

Вторият вариант, при който шофьорите стават регистрирани превозвачи, пък според него би довел до огромно нарастване на фирмите и големи затруднения за клиентите, които решат да си търсят правата, защото това би означавало те да очакват от транспортното министерство да търсят никому неизвестни фирми, докато сега при проблем се обръщат към офисите на големите марки. Според Ромео Ценков,
управител на "За един долар", промяната с нищо не решава проблема с данъците за държавата, тъй като пак ще могат да се правят фиктивни кухи компании. 



По думите на Игнатов държавата се е лишила от данъците си в момента, в който се е отказала от патентния данък, като сега според него трябва да се върви в посоката таксиметровите водачи да плащат "данъка" си предварително, като се въведе за тях стикер, подобен на винетния, който да им позволява да извършват дейността за определен период от време и после да следва закупуване на нов стикер.
Според Ценков още през пролетта на 2012 г. на кръгла маса е бил обсъждан въпросът за образеца на разрешението за таксиметрова дейност, който се издава от общините и би трябвало да е по образец, задаван от транспортното министерство. Според Ценков много по-ефикасен контрол и осветляване на водачите ще има, ако в разрешението за таксиметров превоз се съдържа по-пълна информация: регистриран превозвач, извършител на дейността, бил той самият превозвач или водач от името на превозвача, и ЕИК на извършителя, номер на фискалната памет и т.н., като според него всичко зависи от образците, които задава министерството.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Microsoft инвестира 1 млрд. долара в разработващата изкуствен интелект OpenAI Microsoft инвестира 1 млрд. долара в разработващата изкуствен интелект OpenAI

Инструментът ще се използва за облачните операции на технологичния гигант

24 юли 2019, 113 прочитания

Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд

Фондът за ускоряване и начално финансиране ще трябва да разпредели 35.6 млн. лв. публичен ресурс

23 юли 2019, 1234 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кой кой е в топ 10 на най-големите частни болници

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков