Таксиметровите компании ще трябва да наемат шофьорите си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Таксиметровите компании ще трябва да наемат шофьорите си

Ако промените се приемат и шофьорите се наемат от компаниите, това ще означава, че оборотът, отчетен на апарата в автомобила, ще влиза като оборот на фирмата

Таксиметровите компании ще трябва да наемат шофьорите си

Законови промени предвиждат водачите да не могат да возят за своя сметка от името на фирмата

Калина Горанова
20360 прочитания

Ако промените се приемат и шофьорите се наемат от компаниите, това ще означава, че оборотът, отчетен на апарата в автомобила, ще влиза като оборот на фирмата

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Таксиметровите компании ще трябва да наемат на трудови договори водачите на автомобилите, предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, които започнаха да се обсъждат в парламента. Според предложенията, вкарани от депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков, от закона ще отпаднат текстовете, позволяващи таксиметровите превози на пътници да се извършват от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. Така опциите, които остават, са или всички регистрирани превозвачи, които в София са около 15 по-големи компании, да наемат шофьорите, или шофьорите да станат регистрирани превозвачи и така броят на такси фирмите да нарасне значително.

Към момента шофьорите, които карат за някоя от големите марки, плащат месечни такси за диспечерски услуги и за ползването на марката на компанията, а водачите инкасират оборота. От години обаче голям проблем в бранша е, че често фирмите са кухи, на поставени лица и съществуващи за определен период от време и от тях държавата не може да си събере данъците. Според представители на бранша обаче така формулираните промени в закона няма да доведат до решаването на този проблем.

Аргументи "за"

С предвидената в закона регистрация на лицата, извършващи таксиметрови превози на пътници, като условие за извършване на дейността им държавата е регулирала тази стопанска дейност и е създала условия и ред за извършването й. Това се казва в мотивите за предвидените промени. "Едновременно с това обаче се е създала възможността същата дейност да бъде извършвана и без регистрация. В тази връзка лицата, които извършват таксиметров превоз на пътници, не са равнопоставени - някои от тях трябва да отговарят на определени със закон изисквания и да се регистрират, а други извършват тази дейност, без да се регистрират. С внесения законопроект ще се премахнат и затрудненията при извършването на контрола за спазването на изискванията на закона, които към настоящия момент съществуват, предвид необходимостта да се изследва въпросът кой действително е превозвачът, извършващ дейността", продължава още текстът на вносителите.  

Аргументи "против"

"Ако промените се приемат, това ще означава, че оборотът, отчетен на апарата в автомобила, ще влиза като оборот на фирмата. Между 1000 и 3000 лева оборот на месец прави един автомобил. Управител съм на таксиметрова компания от 15 години и не мога да си представя как всеки ден 1000 автомобила ще минават да се отчитат", коментира Емил Игнатов, управител на "Радио СВ такси". Сега компанията му има 45 души служители, приходите й са от таксите на шофьорите, а офисът е от 300 квадратни метра, а компанията му плаща между 10 и 15 хил. лв. ДДС на месец. Той е категоричен, че няма да наеме шофьорите, както и че за пореден път политиците предприемат промени, които няма как да се случат на практика.

Вторият вариант, при който шофьорите стават регистрирани превозвачи, пък според него би довел до огромно нарастване на фирмите и големи затруднения за клиентите, които решат да си търсят правата, защото това би означавало те да очакват от транспортното министерство да търсят никому неизвестни фирми, докато сега при проблем се обръщат към офисите на големите марки. Според Ромео Ценков, управител на "За един долар", промяната с нищо не решава проблема с данъците за държавата, тъй като пак ще могат да се правят фиктивни кухи компании. 

По думите на Игнатов държавата се е лишила от данъците си в момента, в който се е отказала от патентния данък, като сега според него трябва да се върви в посоката таксиметровите водачи да плащат "данъка" си предварително, като се въведе за тях стикер, подобен на винетния, който да им позволява да извършват дейността за определен период от време и после да следва закупуване на нов стикер. Според Ценков още през пролетта на 2012 г. на кръгла маса е бил обсъждан въпросът за образеца на разрешението за таксиметрова дейност, който се издава от общините и би трябвало да е по образец, задаван от транспортното министерство. Според Ценков много по-ефикасен контрол и осветляване на водачите ще има, ако в разрешението за таксиметров превоз се съдържа по-пълна информация: регистриран превозвач, извършител на дейността, бил той самият превозвач или водач от името на превозвача, и ЕИК на извършителя, номер на фискалната памет и т.н., като според него всичко зависи от образците, които задава министерството.

Таксиметровите компании ще трябва да наемат на трудови договори водачите на автомобилите, предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, които започнаха да се обсъждат в парламента. Според предложенията, вкарани от депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков, от закона ще отпаднат текстовете, позволяващи таксиметровите превози на пътници да се извършват от водачи, извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка. Така опциите, които остават, са или всички регистрирани превозвачи, които в София са около 15 по-големи компании, да наемат шофьорите, или шофьорите да станат регистрирани превозвачи и така броят на такси фирмите да нарасне значително.

Към момента шофьорите, които карат за някоя от големите марки, плащат месечни такси за диспечерски услуги и за ползването на марката на компанията, а водачите инкасират оборота. От години обаче голям проблем в бранша е, че често фирмите са кухи, на поставени лица и съществуващи за определен период от време и от тях държавата не може да си събере данъците. Според представители на бранша обаче така формулираните промени в закона няма да доведат до решаването на този проблем.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

17 коментара
  • 1
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Това всъщност е добра новина и като че ли по-честно спрямо шофьорите! Защото формулата на големите акули е "доходите са наши, разходите ваши".

  • 2
    grinddisko1 avatar :-|
    grinddisko1

    Интересно изказване на дамата от таксиметровата фирма - при 3000 лв. оборот и 1000 автомобила, то оборотът би следвало да е ~3 000 000 лв. На тази сума те плащат ДДС от 15 хил. лв.....

    Естествено, че няма да искат, като се налага да плащат данъци.

    Таксиметровите шофьори плащат и допълнителна такса, за да им "оправят" данъците. Ако се направи справка, то сигурно всички таксиметрови шофьори са социално слаби.

  • 3
    sa6 avatar :-|
    sa6

    защото в момента всичките сигане, които карат софйските таксита са с изрядни трудови договори и книжки? А какво правим със всички ЕТ-та които аутсорсват определена фирма?

  • 4
    gost22 avatar :-P
    gost22

    ДАП 2.0 срещу "Кооп-такси" 2.0 (Юбер)

    Ако не сменим всички политици, пак ще въртим кръгчета из пустинята.

  • 5
    loremipsum avatar :-|
    loremipsum

    правят го за да забранят убер; за потребителите ще има единствено негативи

  • 6
    gligi avatar :-|
    gligi

    Искаха да прецакат Юбер, а сега настроиха абсолютно всички бакшиши срещу безумните регулации... много добре!

  • 7
    hdj27318443 avatar :-|
    Стабилни в мизерията, епизод пореден

    До коментар [#2] от "grinddisko1":

    Прочети пак, нито е дама, нито имат 1000 коли, нито правят твърдо 3000лв.

  • 8
    hdj27318443 avatar :-|
    Стабилни в мизерията, епизод пореден

    Тези промени нямат нищо общо с Убер, там и сега никой няма лиценз за таксиметров превоз.

  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Таксиметровите фирми са като от друг свят и за тях тьрговският закон не важи. Това е все едно като назначим лекар в кардиологията, да му я дадем на лизинг ли? Или да му дадем 5-6 легла и колкото си докара?...
    Аз не прочетох смислег довод против нормалността.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    Трябва да се поучим от развитите страни как са решили въпроса. Не трябва да се допускат фалшиви таксита и трябва да може да се търси отговорност. Може да се използват технологии подобни на тази на Uber. Правителството все повече усложнява нещата, вместо да ги опростява. Това създава хаос, корупция и измами. На ГЕРБавите не бих платил и лев данък, защото им нямам и грам доверие. Всичко което се опитват е да изстискат от порядъчните хора още данъци и такси. Затова в България виреят тарикатите които не плащат. Бъдете тарикати и не плащайте. По принцип за таксиджийте въобще не ми пука. Толкова са долнопробни. Таксиджия, продавач на сергия и сервитьор са много долнопробни професии, нечисти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK