С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 19 юни 2015, 16:38, 52450 прочитания

Наследството на господин Billa

Впечатляващата история на починалия на 98 години символ на предприемачеството в Австрия Карл Влашек

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На 79-годишна възраст Влашек продава Billa на REWE и започва нов бизнес.
Café Central е във всички туристически гидове на Виена като една от "задължителните" забележителности на австрийската столица. Милиони туристи всяка година преминават през буржоазните зали на кафенето и на фона на музикалния акомпанимент опитват легендарния щрудел с глътка виенско кафе.

Доскоро на една от масите в Café Central често можеше да се види дребно старче, прегърбено от тежестта на достолепните си 90+ години, което кротко седи на една от задните маси и поръчва своя обяд от седмичното меню. След това става и си тръгва също толкова незабележимо, а гостите на кафето дори и не подозират, че покрай тях са преминали ходещи 4 млрд. евро.


В края на май на 98 без два месеца почина една от най-колоритните фигури на австрийския бизнес и обществен живот – Карл Влашек. Създател на най-голямата верига магазини в страната Billa, имотен магнат, в чието портфолио влизат символни за Австрия дворци, палати, модерни сгради и паметници на културата, музикант по душа и предприемач до последната си брънка, човек, при който всеки ход е изненада и за най-близките. През живота си той е преминал през три професионални кариери, като всяка една е отваряла врата към следващата.

След края на войната

В края на войната Карл Влашек – тогава на по-малко от 30 години, започва професионалния си път като... музикант. Под псевдонима Чарли Уокър той свири като пианист със своята група в барове в алпийския курорт Китцбюл, както и в замъка-хотел Фелден ам Вьортер Зее в провинцията Каринтия. По-късно Влашек ще се завърне отново в този замък, но вече не като беден музикант, а като собственик.



Въпреки че не спира да свири на пианото до края на живота си, официлната му кариера като музикант приключва само след няколко години. През 1953 г., когато е на 36 години, роденият във Виена Влашек влага спестяванията си от музиката - 30 хил. шилинга по онова време, и отваря първата си парфюмерия в пети квартал на града. В нея предлага маркова козметика, но на ниски цени, а на витрините лепи големи плакати с надпис "Сензация" и "Почти подарено". С маркетингов и търговски усет той успява бързо да развие бизнеса си, а броят на магазините расте непрекъснато.

От парфюмерия Влашек преминава на храни и започва да отваря един след друг "евтини магазини". За седем години броят им става 45. Над вратата окача табелката BILLA, което идва от "Billiger Laden" (евтин магазин). После боядисва логото в жълто и червено, които постепенно се превръщат в корпоративните цветове на компанията. В свое интервю години след това Влашек разказва, че е стоял на магистралата и е наблюдавал кои коли се забелязват най-много. Така е избрал цветовете на Billa.

"Той беше първият, който се осмели да отвори магазин за маркова козметика на самообслужване. Преди това всички се страхуваха, че клиентите ще крадат", коментира пред австрийската национална телевизия ORF2 професорът по търговия и маркетинг от Икономическия университет във Виена Петер Шнедлиц. "Влашек е доказателство за това, че когато човек има добра идея в търговията, след това може да я мултиплицира до безброй", казва още професорът.

След "евтините магазини" идва ред на "евтините парфюмерии". Австриецът създава веригата козметични магазини Bipa (Billige Parfumerie), чиято мрежа също така плъзва из цялата страна. В тях се продава висококачествена маркова козметика на ниски цени.

Паралелно с развитието на икономиката на Австрия расте и бизнесът на Карл Влашек. До размерите на империя. Към Billa и Bipa се прибавят още и още вериги: Merkur, която е с по-големи и позиционирани в по-високия ценови сегмент обекти, Libro – за канцеларски и книжарски материали, Mondo – дискаунт верига, Litega – за текстил.

Влашек се слави като човек, който разбира клиента и неговите нужди и това е една от причините за успеха му. "Клиентът винаги има право", е казвал неведнъж той. В същото време имиджът му на работодател е всичко друго, но не и блестящ. Работата като касиерка в Billa се асоциира с най-тежката и възможно най-нежеланата работа, която някой може да си представи. Текучеството е огромно и често пъти то е по инициатива на работодателя. Макар и да не е финансист или търговец по образование, Влашек държи финансите под око, пести винаги където може да се спести и има дейно участие в бизнес решенията. Billa&Co порастват до най-голямата верига магазини в Австрия и до днес държат лидерската позиция.

Легендарни са добрите отношения и партньорството на виенския търговец с един друг известен австрийски предприемач – издателя на най-големия и влиятелен вестник в страната Krone Ханс Диханд. Докато Billa рекламира богато и пребогато на страниците на вестника с масов тираж, чрез своите статии Krone обяснява на своите читатели за качеството на храните, повдига темите като биохрани, генно модифициране, индустриалното производство. Именно Krone е този, който през 1996 г. съобщава изненадващата новина, че Billa е продадена.

Сделката на живота

Дори и най-приближените служители и партньори на Влашек разбират от медиите, че той е продал своята компания на германската група Rewe. Сделката засяга 20 хил. служители, 1350 магазина в цялата страна, а от нея австриецът излиза с 1.1 млрд. евро. По това време той вече е на 79 години и спечелената сума би могла да му подсигури спокойни пенсионни старини. Но вместо да се оттегли и отдаде на почивка, амбициозният австриец се впуска в съвсем нов бизнес, който успява да го издигне до петия по богатство в страната.

От момента, в който Влашек продава магазините си, той започва да купува имоти. Скъпи, исторически, символни имоти, които не губят стойността си. Купува дворец след дворец в историческия център на града. Днес, когато човек се разхожда из първи кръг на Виена, една трета от сградите са част от портфолиото на имотния магнат и неговите наследници. Броят на имотите му надхвърля 250, а общата им оценка е за над 4 млрд. евро. Всички те са финансирани със собствени средства, а издръжката им е за сметка на наемите при тяхното отдаване. Café Central, в което често минава, за да обядва, също се помещава в негова сграда, отдадена под наем.
Всъшност Влашек има афинитет към имотите още преди да продаде веригата си. В едно от своите интервюта той разказва: реалните печалби не са идвали толкова от търговията, колкото от недвижимостите. Той е купувал за собствена сметка голяма част от обектите, в които отваря Billa, и ги е отдавал на веригата. От наеми продължава да печели и в годините след смяната на собствеността.

Последното попълнение в колекцията от сгради на Карл Влашек се идва през 2011 г., като той прави сам на себе си един символичен подарък: бившият пианист купува хотела, в който на младини свири като част от групата си Чарли Уокър. "За мен това е малко емоционално. Със замъка хотел няма да спечеля нищо, но след войната аз сверих там с моята група. Аз бях неин фронтмен. Въпреки че печелех добре, бях един беден музикант. И сега си помислих - ще купя тази колиба, мога да си го позволя... Аз съм един глупак, винаги съм живял толкова скромно", казва в присъщия си тон с чувство за хумор Влашек пред журналистите в момента, в който обявява и отпразнува сделката.

Спестовността действително не е поза. Въпреки че е в списъка на най-богатите австрийци, той не парадира с възможностите си и не демонстрира лукс. Приживе няма яхти и джетове, разхожда се спокойно из виенските улици, говори с всички на "техния" език.

Самоопределението "глупак" използва и в един друг контекст: "В бизнеса съм бог, с женските съм пълен глупак", е една от легендарните му реплики. На 94-годишна възраст се жени за пети път за тогава 65-годишната Фридерике Шенк. В типичния си стил да взема бързо решения и да изненадва всички около себе си, сватбата е напълно неочаквана и тайна.

"Спестовност, мъжка дума и никакви съдружници. Без инвестиции в акции и само имоти в Австрия", така към края на живота си Влашек формулира своята рецептата за успех. Тази рецепта го води през всичките му 98 години и го превръща в един от символите на австрийските предприемачи. Сега всичко е в ръцете на наследниците.
 
Продажба на големия брат

Утре ще продам Billa на Rewe-Gruppe. Това съобщава създателят на най-голямата верига за търговия в Австрия Карл Влашек в края на работния ден на четиримата си най-приближени служители, като ги оставя в полушоково състояние след внезапната новина. На следващия ден компанията става собственост на германската група срещу 1.1 млрд. евро, тогава в шилинги. По това време групата прави оборот от 3.3 млрд. евро.

След сделката Rewe придобива всички магазини на Billa плюс другите марки Merkur, Mondo, за козметика Bipa, за текстил Litega. Всички запазват имената си, с изключение на Mondo. Дискаунт магазините преминават в Penny, които работят и до днес под тази марка. При продажбата на бизнеса си Влашек разсъждава така: през следващите години в Австрия бизнесът на веригите ще е концентриран в ръцете на малък брой компании и Billa несъмнено ще е сред тях. Но за да може веригата да премине през същия процес на европейско ниво, ще има нужда от по-голям партньор. В средата на 90-те самоукият бизнесмен се оказва прав до последната подробност. Днес в Австрия три вериги си делят 80% от пазара: Billa, Spar и Hofer. Последната принадлежи на германската група Aldi. Неслучайно търговците на бързооборотни стоки са критикувани за липсата на достатъчно конкуренция помежду им и поддържането на високи цени.
Влашек се оказва прав и за международното развитие на създадената от него верига. След като става част от германската група, Billa започва да развива мрежата си в Източна Европа, като на много от пазарите има водеща позиция. В България Billa беше втората след Metro Cash&Carry компания, която влезе на пазара в края на 90-те години и до миналата година беше на трето място по оборот. Днес е на четвърто.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Как регулаторите застанаха между Formula 1 и цигарените пари Как регулаторите застанаха между Formula 1 и цигарените пари

Компаниите от сектора може да се оттеглят от дългогодишни мултимилионни сделки

19 окт 2019, 993 прочитания

Седмични новини за енергетика Седмични новини за енергетика

В рубриката събираме всички най-важни новини от последните седем дни

18 окт 2019, 1408 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Близу" се продава. И се купува

Поредният опит за сделка с кабелния оператор може и да успее

Още от Капитал
Втори живот за старата техника

Къде се приемат електроуредите и как става рециклирането им

Решения за софийските проблеми

Какво предлагат кандидатите за кметския пост по ключови за града въпроси

Германия си иска парите

Започва сагата с приемането на бюджета на ЕС за периода 2021 - 2027

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10