Търговските вериги Ahold и Delhaize се сливат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговските вериги Ahold и Delhaize се сливат

Търговските вериги Ahold и Delhaize се сливат

Обединената компания ще е сред най-големите играчи в Европа и САЩ

6156 прочитания

© ERIC VIDAL


Холандският оператор на търговски вериги Ahold и белгийският му конкурент Delhaize обявиха сливането си, съобщава Reuters. Сделката ще създаде компания с капитализация над 26 млрд. евро, която ще е най-големият търговец на дребно в страните от Бенелюкс, както и един от най-големите в Съединените щати.

В съвместно изявление двете компании съобщиха, че Ahold ще получи 61% от акциите в обединеното дружество. Новата компания Ahold Delhaize ще има продажби за 54.1 млрд. евро годишно и над 6500 магазина в цял свят, основно в САЩ, Белгия, Холандия и Люксембург. Макар централите им да се намират в Европа, и двете вериги генерират около 60% от продажбите си в САЩ, основно по Източното крайбрежие. Ahold е собственик на веригите Albert Heijn в Европа и Stop & Shop, Giant, както и онлайн магазина Peapod в САЩ. Delhaize е оператор на щатските вериги Food Lion и Hannaford.

Условия на сделката 

Според условията на сделката инвеститорите на Delhaize ще получат 4.75 обикновени акции на Ahold за всеки свой дял. Това оценява белгийската компания на около 9.3 млрд. евро, или 90 евро за акция. В сряда акциите на Ahold поскъпнаха с 2% до 19.34 евро, което дава на групата пазарна капитализация от 17.3 млрд. евро. Компаниите обявиха на 11 май, че водят разговори за сливане. Оттогава акциите на Ahold са поскъпнали с над 10%, а тези на Delhaize – с повече от 20 на сто.

Ahold също така ще върне на акционерите 1 млрд. евро чрез специален дивидент и преразпределение на ценните книжа преди сливането. "Сделката изглeжда много добра за акционерите на Ahold. Те ще получат 1 млрд. евро в брой и плащат за Delhaize премия от 27%, която е по-ниска от очакванията на пазарите", коментира анализаторът от Bernstein Бруно Монтейн.

Обединената група ще бъде оглавена от сегашния главен изпълнителен директор на Ahold Дик Боер. Ръководителят на Delhaize Франс Мюлер от своя страна ще стане директор по интеграцията в новото дружество. Според прогнозите на компаниите сливането ще доведе до синергии в размер на 500 млн. евро годишно от комбиниране на операции. Това ниво трябва да бъде достигнато на третата година след финализиране на сделката, но компаниите не коментират как точно ще бъде постигнат този резултат. Франс Мюлер заяви пред медиите, че "компаниите имат нужда от известно време, за да определят детайлите по процеса". Анализаторите очакват обединеният бизнес да се облагодетелства от интеграцията на веригите за доставки и спестяване на разходи заради припокриващи се центрове за дистрибуция на Източното крайбрежие в САЩ.

Продължителен процес

Ahold и Delhaize планират сливането да бъде завършено до средата на 2016 г., като не очакват да имат проблеми с регулаторните одобрения. "Ние наистина се допълваме на повечето си пазари, това е уникалността на това сливане", отбелязва Мюлер.

Сливането между двата регионални гиганта се очакваше още от 2006 г., но предишните разговори винаги се проваляха. И двете компании имат полза от сливането, тъй като комбинирането на ресурсите ще им помогне да се справят с растящата конкуренция и от двете страни на Атлантическия океан. Според изчисления на Morgan Stanley обединената компания ще има пазарен дял от 4.2% в САЩ, което ще я превърне в петия най-голям играч там.

Изтеглянето от България

Delhaize Group се изтегли от българския пазар през юни м.г., след като реши да излезе от инвестицията си във веригата "Пикадили". Белгийската група придоби компанията в началото на 2011 г., като сделката мина през покупката на сръбския собственик на веригата – "Делта макси груп". В региона тя има бизнес също в Гърция, Сърбия, Румъния, Босна и Херцеговина. Белгийските собственици обявиха амбициите си да удвоят бизнеса на "Пикадили" и да заемат водещи позиции, като отварят средно по 15 нови обекта годишно. Но въпреки че разшири мрежата си от магазини, "Пикадили" не успя да увеличи съществено оборота си и белгийците решиха да напуснат България.

 

Carrefour купува Billa в Румъния

Френската търговска верига Carrefour е близо до сделка за придобиване на операциите на Billa в Румъния, съобщава агенция "Медиафакс", цитирана от БТА. Двете компании водят преговори от няколко месеца. Информацията за подготвяната продажбата на Billa в Румъния се появи в медиите през миналата година, след като германската група Rewe, която притежава Billa, продаде операциите си в Италия. Освен с Carrefour германската верига е разговаряла и с други потенциални купувачи като Mega Image, която обаче се е оттеглила от преговорите. В Румъния Billa има 85 магазина, а Carrefour разполага с 97 хипермаркета от основната си марка и още 44 обекта под бранда Express. След сделката френската компания ще се доближи до основните играчи на румънския пазар Mega Image и Profi, които разполагат със съответно по 400 и 300 магазина. Според информация на "Медиафакс", ако преговорите не успеят, германската верига ще се опита да възобнови процеса по експанзия в страната. През 2014 г. Carrefour придоби 53 магазина на Billa в Северна Италия. Периодично се появява информация за продажба на веригата и в България, която Rewe отрича.

 

Холандският оператор на търговски вериги Ahold и белгийският му конкурент Delhaize обявиха сливането си, съобщава Reuters. Сделката ще създаде компания с капитализация над 26 млрд. евро, която ще е най-големият търговец на дребно в страните от Бенелюкс, както и един от най-големите в Съединените щати.

В съвместно изявление двете компании съобщиха, че Ahold ще получи 61% от акциите в обединеното дружество. Новата компания Ahold Delhaize ще има продажби за 54.1 млрд. евро годишно и над 6500 магазина в цял свят, основно в САЩ, Белгия, Холандия и Люксембург. Макар централите им да се намират в Европа, и двете вериги генерират около 60% от продажбите си в САЩ, основно по Източното крайбрежие. Ahold е собственик на веригите Albert Heijn в Европа и Stop & Shop, Giant, както и онлайн магазина Peapod в САЩ. Delhaize е оператор на щатските вериги Food Lion и Hannaford.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK